Ssangyong Korando D20DTF – Řvoucí ještěrka

Ssangyong Korando D20DTF – Řvoucí ještěrka

 
 

Nový pohon, interiér, styl a karoserie od Giugiara – s tím vším chce Ssangyong uspět na evropském trhu. Má šanci?

Dosti již otlučený štít pověsti automobilky se přitom na evropském trhu nepodaří pozvednout jednoduše. Jen v České republice vystřídala značka za poslední roky několik oficiálních dovozců a s čestnou výjimkou modelu Rexton u nás poslední kreace mnoho úspěchů nenasbíraly. Pokus o resuscitaci tedy sledujeme s o to větším zájmem. Co na nás korejští inženýři nachystali tentokrát?

Na předchozí stejnojmenný třídveřový offroad, který designem odkazoval k jeepům, rovnou zapomeňte. Pár měsíců po záchraně automobilky Ssangyong indickou značkou Mahindra před námi stojí pětidveřové SUV, které s předchůdcem nedělí kromě jména a místa původu vůbec nic.

Ostře oranžová metalíza a cena 580 tisíc hýří sebevědomím, ostatně konkurenty kompaktního a vcelku vysokého vozu mají být jednak „domácí“ Hyundai ix35 a Kia Sportage, jednak také Nissan Qashqai nebo Ford Kuga.

obrázek [600 x 365]

Giorgetto Giugiaro seškrtal jakékoli odkazy na Jeep, v rysech vozu je ovšem možno vidět postupně objevili stopy Jaguaru na mřížce chladiče, kie Cee´d před faceliftem na světlometech, Nissanu Qashqai v boční siluetě a Renaultu Koleos na pátých dveřích. Jistě to nebyl záměr, ale k překvapení téměř všech subjektivně hodnotících členů redakce nepůsobí celek nijak zvlášť špatně.

Černé lemy blatníků se povedly neméně: jednak odkazují k mimosilničním schopnostem vozu, jednak opticky snižují jeho jinak nezvyklou výšku. Kdybychom to chtěli vyjádřit co nejpřesněji – design exteriéru se určitě nepodobá jakémukoli předchozímu modelu a mezi lídry evropského trhu zapadne stejně hladce, jako jeho konkurenti.

A ještě jinak – Nissan Juke, Subaru Tribeca nebo i Škoda Yeti jsou proti Korandu perly designérské ulítlosti v mezích rozpočtu.

obrázek [600 x 338]

Také uvnitř je sice plastově tmavo a tvrdo, ale opět o poznání lépe než v předchozích modelech. Dobře čitelný rychloměr a otáčkoměr odděluje oranžově podsvícený palubní počítač s jednoduchou grafikou, ovladače na středové konzole jsou pohodlně dosažitelné a imitací chromu se chvályhodně šetří.

Posádku vůbec čekají docela příjemná překvapení – sedadla i opěradla nabízí optimální mix měkkosti a vedení těla, boční okénka se spouštějí velmi rychle a volant má konečně menší než autobusový průměr. Automobilka sice v podkladech říká něco o kombinaci orientální elegance a zdrženlivosti, ale takové řeči je obvykle lepší nevnímat. Ano, měkké plasty zde opravdu nejsou, ale popravdě – nijak nám nechybí.

obrázek [300 x 236] Přístup k zadním sedadlům umožňují opravdu velmi dlouhé a vysoké dveře. Vypadá to nedůležitě, ale kdo už někdy konfrontoval v těchto místech vlastní lebku s klasickou předností designu před účelem u některých konkurentů, dá mi za pravdu. Když to zkrátíme: vzadu se sedí stejně dobře jako u konkurence. Rozvor 2650 mm sice neumožňuje zázraky, ale ani kolena urostlého figuranta si moc kontaktu s předním opěradlem neužila. Sedák působí pohodlně i po třech stech kilometrech, zadní opěradlo je sklopné, opěrky hlavy výsuvné a místa pro hlavu dost. Vnitřní dveřní kliky působí sice trochu subtilně, ve dveřích a vůbec v interiéru ale nic nevrže a výplně dveří jsou i celkem příjemné na dotek. Nezvykli jsme si na anachronický klíček zapalování – klasický a velký nesklopný klíč doplňuje přívěšek se značně nepohodlným dálkovým ovládáním. Zatímco odemknout lze relativně bez problémů, k uzamknutí je třeba příslušné tlačítko málem promáčknout skrz ovladač, přičemž auto o úspěšné operaci dá vědět jen velmi krátkým bliknutím směrovek. Stručně řečeno – za denního světla nezjistíte, zda jste zamkli.

Zakulacenými pátými dveřmi je pohodlný přístup k zavazadelníku, který nabízí při pětimístném uspořádání kapacitu 485 litrů. Po sklopení zadních opěradel dělených 40:60 pak vznikne rovná plocha, kam se zavazadel vejde jistě o mnoho více. Přesnějším údajem nemůžeme sloužit, výrobce jej jaksi nezveřejnil.

Základní (a prozatím jedinou) motorizací Koranda je dvoulitrový dieselový čtyřválec e-XDi200 o výkonu 129 kW v 4000 min-1 a točivým momentem 360 Nm mezi 2000 a 3000 min-1. Agregát splňuje normu Euro 5 a je připraven na limity Euro 6. Jeho součástí je přímé vstřikování common rail s plnícím tlakem 1800 bar a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Moderní parametry vypadají sympaticky, zvláště když se výrobce chlubí kombinovanou spotřebou 6,4 l/100 km.

obrázek [300 x 255] V praxi si na první pohled není proč stěžovat – dlouhodobá spotřeba za celý test dosáhla přesně sedmilitrové hodnoty, což vzhledem k zimě a syrovosti motoru můžeme akceptovat. Jedinou, ale opravdu jedinou a jedinou podstatnou výhradou k tomuto vozu je ale bohužel zvuk, který pohonná jednotka produkuje. Při rychlosti 100 km/h sice motor točí 2500 min-1 a na šestý stupeň činí spotřeba povzbudivých 6,7 l/100 km, jakýkoli impuls ke zrychlení je ale provázen tak hlasitým klepáním, že to probudí i nejspavější část posádka, nehledě na týrání řidiče.

Je to tak: přestože je z hlediska spotřeby a dynamiky zpřevodování optimální, zní motor i v naprosto standardních situacích jako brutálně podtáčený starý komůrkový diesel těsně před závěrečným škytem.

I když je možno koupit Korando i s pohonem pouze přední nápravy, námi testovaný vůz disponoval připojitelným pohonem zadní nápravy. Ten se aktivuje buď při ztrátě adheze předních kol, nebo po stisknutí tlačítka Lock vlevo pod volantem – v tomto případě ale pouze do rychlosti 40 km/h. Nájezdové úhly 22,8°, resp. 28,2° v kombinaci se světlou výškou 18 mm sice vozu nedovolují výlety do náročného terénu, svůj díl práce na zasněžených polních cestách ale odvedly bez problémů.

Při běžném cestování se kromě zmíněného hluku a občasných náklonů v zatáčkách také nekoná žádné překvapení - přední zavěšení se vzpěrou MacPherson a zadní víceprvková náprava udržují stabilitu na úrovni srovnatelné s konkurencí a podvozek jen tak nějaký výmol nerozhodí. Uvítali bychom důraznější brzdy, méně odtažité řízení a hladší řazení rychlostních stupňů, naopak oceňujeme rozměrná zrcátka, velkou účinnou plochu zadního stěrače a solidní rejd.

Přiznáváme, tak příznivý dojem jsme z čerstvého modelu nedávno zmrtvýchvstalé značky snad ani nečekali. Nebýt z hrobu povstalého klíčku zapalování a neskutečného hluku motoru, je před námi překvapivě vyvážený vůz s jen mírně sebevědomou cenovkou a opravdu slušnou výbavou.

SsangYong Korando na českém trhu: První cena 579.900,- Kč

obrázek [600 x 358]

První cena vozu579.900,-Kč (D20DTF 129 kW Active MT 4x2)
První cena vozu s testovanou motorizací579.900,-Kč (D20DTF 129 kW Active MT 4x2)
Základní cena testovaného vozu659.900,-Kč (D20DTF 129 kW Comfort MT 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků659.900,-Kč (D20DTF 129 kW Comfort MT 4x4)

Plusy:

  • Design
  • Vnitřní prostor a jeho využitelnost
  • Stabilita
  • Spotřeba
  • Jízdní dynamika
  • Schopnosti mimo silnici
  • Rozměrný zadní pár dveří

Minusy:

  • Zvuk motoru a jeho sklon ke klepání
  • Klíček zapalování a dálkové ovládání
  • Nekomunikativní řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Ssangyong Korando D200TF

Cena v základní výbavě: 659 900 Kč Cena v testované výbavě: 659 900 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, ESP, čelní a boční airbag řidiče a spolujezdce, okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, předpínače bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy, automatické zamknutí při rychlosti nad 30 km/h, parkovací asistent vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ISOFIX, volant nastavitelný ve dvou osách, kůží potažený volant a řadicí páka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívaná přední sedadla, dělená 40:60 a sklopná opěradla zadních sedadel, automatická klimatizace, palubní počítač, tempomat, elektrické ovládání předních a zadních oken, autorádio s Mp3 a Bluetooth s ovládáním na volantu, přední mlhová světla, vyhřívané přední (pod stěrači) a zadní okno, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, metalický lak.

Výbava testovaného vozu:základní

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky SUV SsangYong Testy

Technické údaje
Motor Ssangyong Korando D200TF
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 129 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.5 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / -
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1672 / 612
Rozměr pneu:225/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4410
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1573
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 780 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ssangyong Korando D200TF
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 4
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,70
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



SsangYong Korando: Z krasavce ošklivka SsangYong Korando: Z krasavce ošklivka

Kompaktní SUV Korando prošlo na domácím trhu faceliftem,…

SsangYong Korando dostal nový diesel – větší, ale úspornější SsangYong Korando dostal nový diesel – větší, ale úspornější

Kompaktní jihokorejské SUV SsangYong Korando se může…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…