Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift Style – Pro mnohé je to vzor

Diskuze (39)
Suzuki Swift se po faceliftu snaží zaujmout také bílou střechou a bohatou výbavou nového provedení Style.

Aktuální generace Suzuki Swift, v novodobé historii druhá, vyráží vstříc čtvrté sezóně s drobným vylepšením. Příjemnými detaily je denní svícení diodami v nárazníku a boční směrovky integrované do vnějších zrcátek, obojí se ale týká až dražších specifikací. Kromě toho nabídku obohacuje nová verze Style.

Vychází o 20.000 korun dráž než specifikace GL/AC, když stojí 259.900 Kč. Výměnou za to obohacuje již tak solidní seznam výbavy (klimatizace, autorádio, kožený volant, elektrická zrcátka a okna vpředu, ESP a sedm airbagů) o prvky z nejdražší verze GLX. Nechybí třeba tempomat, přední mlhovky, litá 16” kola ani elektrické stahování bočních oken. Proti verzi GLX stále schází Bluetooth, bezklíčový vstup a automatická klimatizace. Jenže výměnou za to je Swift Style o plných 30.000 korun levnější než vrcholné provedení.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Exteriéru svědčí dynamické proporce. Swift má výrazné tvary, které elegantně kombinují obliny a rovné hrany. Jediným kontroverzním prvkem jsou obrovská zaoblená světla na obou koncích karoserie, která velkoryse rozvíjejí designovou markantu předchozí generace. Alespoň jednu nepopiratelnou výhodu ale toto řešení má: ve zpětných zrcátkách je vidět svítící okraj couvacích světel, což usnadňuje jízdu směrem vzad.

Změny provedené při faceliftu jsou decentní, třeba nového řešení nárazníku masky chladiče si lze všimnout jedině v přímém srovnání. O to výraznější je ale dvoubarevný lak – ano, bílá střecha není fólie.

Už pohled zvenku ale naznačí hlavní slabinu Swiftu. Krátký zadní převis nepojme mnoho zavazadel – pohled po otevření pátých dveří připomíná Škodu Citigo. Ve skutečnosti je zavazadelník v Suzuki ještě o kousek kratší, takže pojme o 40 litrů méně, jenom 211. Přístup navíc ztěžuje vysoká nakládací hrana (80 cm nad zemí), variabilitu zase omezují pevně uchycené sedáky zadních sedadel. Po sklopení opěradel tedy vznikne schod.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Samotný prostor pro posádku je téměř bez výhrad. Palubní deska má vyspělý design, však se také inspiruje v třikrát dražším sedanu Kizashi. Interiér nabízí dostatek odkládacích prostorů, včetně praktické přihrádky v horní části palubní desky. Chytré využití obestavěného prostoru navozuje dojem vzdušnosti, čtveřici průměrně rostlých pasažérů nic neutlačuje.

Přitom na centimetry je Swift vevnitř stejně velký jako Škoda Fabia, jak jsme zjistili v dřívějším srovnávacím testu. Jestli by měli japonští konstruktéři kvůli něčemu zpytovat svědomí, pak je to rozhodně ovládání palubního počítače pomocí kolíčku v otáčkoměru. Je to nepraktické a za jízdy i potenciálně nebezpečné.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Pod kapotou Swiftu Style může pracovat jedině zážehový čtyřválec 1.2 VVT, který ale hraje v celkových prodejích jasný prim. Teoreticky se jedná o základní motor, neboť v ceníku se levnější provedení nevyskytuje, nicméně výkonem 69 kW se řadí mezi nejsilnější pohonné jednotky v segmentu malých vozů. Když se k tomu přidá nízká pohotovostní hmotnost 960 kilogramů a rozumně odstupňovaná převodovka (při 130 km/h na pětku 3800 min-1), je zřejmé, že u Suzuki si volbu tohoto agregátu důkladně promysleli.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Ačkoliv maximum točivého momentu leží relativně vysoko, konkrétně to je 118 N.m při 4800 min-1, takřka čtvercový čtyřválec se má čile k světu již v nízkých otáčkách. Pomáhá mu v tom mimo jiné proměnné časování ventilů a relativně vysoký kompresní poměr 11:1. Udávaná spotřeba v městském provozu 6,1 l na 100 km není tabulkovým snem, ale každodenní realitou.

Teprve za městem se může projevit deficit Newtonmetrů v nižším pásmu. Některé kopce je potřeba vyjíždět na čtyřku nebo i na trojku, na dálnici ale dvanáctistovka hravě udrží ve stoupání 130 km/h bez podřazování. Při takovém stylu si Swift s letním obutím řekne v průměru o 6,8 l na 100 km, v čistě mimoměstském provozu se dá bez problémů jezdit s pětilitrovou spotřebou. Když je základní benzinový motor tak úsporný, ani nepřekvapí, že za dieselový agregát 1.3 DDiS (cena 349.900 Kč) si u nás letos nepřiplatil žádný z nových majitelů Swiftu.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Kvality podvozku by se mohly dávat ostatním konkurentům za vzor. Swift s aktuální generací hodně zlepšil komfort tlumení, a tak i s 16” koly patří v tomto směru k nejlepším. Podvozek je přitom hravý, obratný a stabilně drží zvolený směr. Když se k tomu přidá přesné řízení, hledá tato kombinace v daném segmentu těžko přemožitele.

Při pohledu do ceníku je zřejmé, že Swift je na českém trhu hodně nedoceněným vozem - poměrem ceny, výbavy a výkonu patří k nejlepším. Při srovnání podobně stylových konkurentů je Swift Style jednoznačně nejvýhodnější nabídkou, navíc vyniká sériovou instalací elektrického stahování zadních oken. Jenže Clio, Corsa i Yaris uvezou kolem 300 litrů zavazadel, zatímco Swiftových 211 stačí tak na středně velký nákup.

Suzuki Swift - srovnání cen a výbav s konkurencí
Model Suzuki Swift Renault Clio Opel Corsa Toyota Yaris
Výbava Style Expression Color Edition Trend
Motor 1.2 VVT/69 kW 1.2 16V/55 kW 1.2 16V/63 kW 1.33 VVT-i/73 kW
Základní cena 259.900,- 259.900,- 277.900,- 319.900,-
Centrální zamykání s DO S S S S
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátka S S S S
El. stahování oken vpředu S S S S
El. stahování oken vzadu S - - -
Klimatizace manuální S S 25.000,- S
Metalíza 13.000,- 12.500,- 12.000,- 11.000,-
Litá 16” kola S 10.000,- S S
Kontrastní prvky karoserie 4.000,- 7.500,- S S
Kožený multifunkční volant S 3.000,- S S
Palubní počítač S S S S
Parkovací kamera - - - S
Přední mlhovky S S S S
Rádio s USB S S* 12.000,- S*
Stabilizační systém S S 12.000,- S
Tempomat S S S S
Cena při shodné výbavě 276.900,- 292.900,- 338.900,- 330.900,-
* obsahuje i bluetooth

Proč se opět zmiňujeme o zavazadlovém prostoru? Právě on je totiž Achillovou patou Suzuki Swift a pravděpodobně kvůli němu se v českých statistikách registrací nových automobilů Swift umisťuje až v druhé desítce segmentu malých vozů. Jinak se totiž na Swiftu chyby hledají jen velmi těžko – dobře vybavené auto se vstřícnou cenovou politikou má přiměřeně dynamický a úsporný čtyřválec i výborně naladěný podvozek.

Nejlevnější verze modelu 199.900 Kč (1.2 VVT/62 kW GA třídveřový)
Základ s testovaným motorem 199.900 Kč (1.2 VVT/62 kW GA třídveřový)
Testovaný vůz s výbavou 276.900 Kč (1.2 VVT/69 kW Style pětidveřový)

Plusy

  • Přiměřený výkon a vyspělý projev motoru
  • Nízká spotřeba v podmínkách skutečného provozu
  • Komfort tlumení nerovností a směrová stabilita
  • Bohatá bezpečnostní výbava již v základu

Minusy

  • Malý objem zavazadlového prostoru
  • Vysoká ložná hrana pro nakládání do zavazadelníku
  • Omezená variabilita zavazadlového prostoru
  • Ovládání palubního počítače
  • Úzká paleta dostupných motorů

Foto: Petr Homolka

Diskuze (39)
Suzuki Swift Style
Cena základní sestavy 199 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování bočních oken, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, denní svícení diodami, přední mlhovky, litá kola, autorádio s CD/MP3 a ovládáním pod volantem, dělené zadní sedadlo, vnější zpětná zrcátka se zabudovanými ukazateli směru, zatmavená zadní boční okna a okno pátých dveří, stříbrné stehování řadicí páky, koženého volantu a sedaček a další. Kč
Cena testované sestavy 276 900 Kč
Výbava testované sestavy Dvoubarevný metalický lak (+17.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 69 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 528
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 960 / 520
Rozměr pneu: 185/55 R16
Suzuki Swift Style
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - šmoula nešika
28. 10. 2013 20:55
Re: Hloupému napověz....
:yes:
Avatar - šmoula nešika
28. 10. 2013 20:38
Re: Pre mnohych je to vzor?
Možná budu znít jako úplný mimoň, ale řekl bych, že nejlepší je poctivá vrstva poctivého materiálu než nějaká povrchová úprava. Myslím, že to byl Chevrolet Vega, kdo byl průkopníkem bezvložkových motorů, a řádně na to dojel.
Avatar - šmoula nešika
28. 10. 2013 20:34
Re: Pre mnohych je to vzor?
To rozhodně. Vidíš, já hned byl přesvědčený, že mluví o fiatu. Přestože se moje mínění o italských a francouzských autech zlepšuje, pořád mám tendenci to k nim mírně vztahovat. Věřím to, že je kondice auta závislá na mínění a péči ze strany majitele a Buzol moc trpělivě nevypadal.
Avatar - woody-alien
28. 10. 2013 20:30
Re: Pre mnohych je to vzor?
šmoula - z příspěvku není úplně zřejmé, jestli má Buzol v rodině tak masivně olítané :-) Punto nebo Swifta. Každopádně pozor na hodnocení aut JEN podle vlastní zkušenosti. Z tohoto úhlu pohledu bych mohl tvrdit, že Octavia je ta největší plečka pod sluncem a naopak Megane naprosto bezporuchové auto.
Avatar - woody-alien
28. 10. 2013 20:24
Re: Pre mnohych je to vzor?
Však já měl Punto v hledáčku. Opravdu se mi líbilo. Potřeboval jsem ovšem automat a v tomhle ohledu utrpělo Punto 1.4 Dualogic (ovšem stejně jako třeba Corsa 1.2 Easytronic) od Swiftu 1.2 s klasickým (HDM) automatem zdrcující porážku. Nejen po stránce dynamiky, ale hlavně v chování převodovky. Ten automat ve Swiftu řadí naprosto hladce a perfektně se přizpůsobuje stylu jízdy a reaguje na plyn. Kdyby šlo o manuál, měl bych tu volbu mnohem těžší....Punto se mi hodně líbilo. ;-)