19.12. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Test systémů autonomního řízení. V problémech Tesla, Mercedes i Volvo

Test systémů autonomního řízení. V problémech Tesla, Mercedes i Volvo

Už v příštím desetiletí by se z řidičů mohli stát jen operátoři aut reagující jen v případě nebezpečí, o běžnou jízdu se už má starat pouze elektronika. Zatím ale konstruktéry stále čeká spoustu práce.

Autonomní řízení je dlouhá léta snem mnohých konstruktérů, přičemž dnes je stále blíže realitě. Pracují na něm největší automobilky i firmy, které dosud s automobilovým průmyslem měly pramálo společného. Přestože auta bez řidiče se už za pár let začnou prodávat, vývojáře stále čeká množství těžké práce.

Naposledy to dokázal švýcarský autoklub TCS, který se rozhodl otestovat automobily, jež do určité míry už umí jezdit samy. Na trhu už totiž jsou vozy, které jsou díky kombinaci různých elektronických pomocníků autonomní jízdy schopné, avšak na krátkou vzdálenou a za omezených podmínek.

A právě to je největší kritika švýcarského autoklubu. Otestování Mercedesu třídy E, Tesly Model S a Volva S90 prokázalo, že jejich systémy autonomní jízdy chybují. Správně totiž fungují jen za ideálních podmínek, které se v reálném provozují objevují jen málokdy.

TCS testoval šest elektronických systémů pomáhajících s řízením, přičemž důraz byl kladen na adaptivní tempomat a aktivní udržování vozidla v jízdním pruhu, což jsou systémy pro plně automatizovaná auta klíčové. Jenže právě v udržování vozidla v jízdním pruhu se prokázaly mezery testovaných vozů.

U Mercedesu třídy E i Volva S90 autoklub kritizoval omezenou funkčnost tohoto pomocníka a nepřesné držení vozu v pruhu. Nelíbilo se ani slabé varování na opuštění pruhu nebo na vypnutí systému. To v případě Tesly Model S sice Švýcaři tvrdí, že aktivní držení v pruhu funguje dobře, jako jediná ze zkoušené trojice se drží skutečně uprostřed pruhu, zároveň ale dodávají, že občas zachybuje. Navíc protipohyby volantu mnohdy působí nepřirozeně. Kolem a kolem tak autoklub tvrdí, že tento asistent je v testovaných vozech využitelný jen při jízdě na dálnici.

Adaptivní tempomat dopadl lépe. U celého testovaného tria byla chválena funkčnost systému i plynulost chování, což není až taková samozřejmost. Mnohé adaptivní tempomaty ne vždy pracují jemně, na vůz před sebou občas reagují na poslední chvíli, jindy zase brzdí daleko za ním. U Mercedesu se navíc líbil zajímavý detail, jeho tempomat totiž neumožní předjíždění zprava.

To ostatní testované asistenty si zasloužily výrazně horší hodnocení. Vůbec nejhůře dopadlo varování před malým odstupem. Nejlépe fungoval u S90, jenže i v jeho případě bylo grafické upozornění příliš malé a tudíž špatně čitelné. To samé trápilo i Mercedes, zatímco Modelu S tato funkce zcela chybí.

Ani nouzové brzdění příliš neobstálo, přitom se stává stále samozřejmějším prvkem výbavy i u levnějších aut. Jistě a včas brzdil jen Mercedes, Tesla i Volvo reagovaly jen za optimálních podmínek. U obou vozů systém často reagoval pozdě, tudíž by už hrozící srážce nezamezil.

Naopak dojmy z rozpoznávání dopravních značek byly spíše pozitivní. Adaptivní tempomat Volva se dokonce umí povolené rychlosti přizpůsobit, přičemž podobně jako v případě Tesly značky dobře rozpoznává. Občas ale chybuje, což platí i pro Mercedes, ten dokonce čte i značky na kamionech nebo na výjezdech z dálnice, načež následně zbytečně brzdí.

Závěrem je tedy nutné podotknout, že přestože se elektroničtí pomocníci v posledních letech výrazně zlepšili, stále dělají chyby. Přitom podle odhadů a ostatně i plánů mnohých výrobců se autonomní vozidla začnou prodávat už na začátku příštího desetiletí. V první fázi se z řidičů stanou operátoři, automobil většinu jízdy obstará sám, člověk bude muset reagovat jen v případě nějakého nebezpečí. Po roce 2035 však systémy už mají být natolik dokonalé, že se z řidiče skutečně stanou pouze pasažéři. Do té doby ale bude potřeba toho ještě spoustu vyřešit, vedle samotné techniky hlavně legislativu, která zatím rozvoj autonomních vozidel vlastně neumožňuje.

Výsledky testu elektronických pomocníků švýcarského autoklubu TCS
ModelMercedes-Benz ETesla Model SVolvo S90
Základní cena [Kč]1.197.9001.918.000 (přepočet)1.076.000
Cena za sadu asistentů [Kč]60.464149.000 (přepočet)0, součást základní výbavy
Test adaptivního tempomatu
Hodnocení************
Plusyobecně funguje, plynulé reakce, neumožní předjíždění zpravavětšinou funguje, plynulé reakcevětšinou funguje, plynulé reakce
Minusyv režimu Eco pomalé reakceumožňuje předjíždění zpravaumožňuje předjíždění zprava
Test aktivního udržování v pruhu
Hodnocení********
Plusy-většinou dobře funguje-
Minusyomezená funkčnost, nepřesné držení v pruhu, slabé varovánínepřirozené protipohyby volantemomezená funkčnost, nepřesné držení v pruhu, slabé varování
Test asistentu pozornosti
Hodnocení********
Plusyvizuální a akustické varování, auto pak samo zabrzdívizuální a akustické varování, auto pak samo zabrzdívizuální a akustické varování
Minusypříliš silný účinek brzdvarování přichází pozděauto samo nezabrzdí, jen se udrží v pruhu
Test rozpoznávání dopravních značek
Hodnocení***********
Plusyadaptivní tempomat se sám přizpůsobí značkám, možnost indivuduálního nastavenídobré, ale ne bezchybné rozpoznávání, možnost individuálního nastavenírozpoznávání je dobré, ale ne bezchybné, možnost individuálního nastavení
Minusybrzdí až za značkou, občas rozpozná značku na kamionu nebo výjezdu z dálnice a zbytečně brzdíadaptivní tempomat se nepřizpůsobí přečtené značcepřizpůsobit se omezené rychlosti umí jen omezovač, ne adaptivní tempomat, brzdí až za dopravní značkou
Test varování před malým odstupem
Hodnocení******
Plusy--varování se zobrazuje v head-up displeji
Minusyvarovný symbol v přístrojovém štítu je malýfunkce autu zcela chybíukazatel je příliš malý
Test nouzového brzdění z 50 km/h
Hodnocení**********
Plusyjisté a včasné reakcedobrá reakce jen za optimálních podmínekdobrá reakce jen za optimálních podmínek
Minusyreakce systému se liší od situacereakce systému se liší od situace, pozdní reakcepozdní reakce
Jednotlivým systémům byly přidělovány hvězdičky, pět hvězd bylo maximum, jedna minimum. Ani jeden ze systémů se však maximálního hodnocení nedočkal.
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Čína zrušila schůzku ministerstev zahraničí kvůli varování před Huawei Zeman: Čína zrušila schůzku ministerstev zahraničí kvůli varování před Huawei

Čína v reakci na varování před technologiemi čínské firmy…

Google koupil technologii chytrých hodinek od výrobce Fossil, zaplatil téměř miliardu Google koupil technologii chytrých hodinek od výrobce Fossil, zaplatil téměř miliardu

Americký výrobce hodinek a dalších módních doplňků Fossil…

Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku

Společnost Samsung C&T prodala svých sedm solárních…

Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů

Španělská automobilka Seat překonala prodejní rekord…

 
 

Přidat názorDiskuse: Test systémů autonomního řízení. V…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

 





 
Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

Včera

Jak lépe využívat ložnou plochu pick-upů, která bývá po většinu času neobsazená, ukázala v roce 1999 švýcarská firma Rinspeed Design.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů, závody na běžkách a lyžích i návrat dinosaurů

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data operátorů se spoléhá minimum lidí

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data…

Pokud se chceme připojit k internetu přes mobilní telefon, máme v podstatě dvě možnosti. Buď využít nějaký…

 

iSport.cz

Český talent Graiciar o Fiorentině: Cizina byla sen, ale takhle žít nechci

Český talent Graiciar o Fiorentině: Cizina byla sen,…

Jako mladý hráč si splnil velké přání. V létě 2017 podepsal smlouvu ve Fiorentině, kam se o rok později šel rvát…

Vrba: Limberský? Jsem rád, že disciplinárka funguje. Kádr má hotový

Vrba: Limberský? Jsem rád, že disciplinárka funguje.…

Bezproblémová výhra 6:1 proti druholigovému Ústí nad Labem vykouzlila Pavlu Vrbovi úsměv na tváři. Trenér…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické ambice určitě nemám

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické…

Moderátor nespočitatelného počtu pořadů televize Barrandov Jaromír Soukup oznámil vstup do politiky a vznik…

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače „léčily“ pacienty ještě před 80 lety

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače…

Anémii, letargii, nespavost, migrény, návaly horka, hemeroidy, anorexii, nadýmání, zažívací potíže, podrážděnost…