Test Auto.cz

Toyota Prius – Šílená tvarem, dokonalá spotřebou

23.5. 2016
Verdikt
 

Vzhled čtvrté generace Toyoty Prius už snad nemohl být šílenější, jde ale o jednu z mála rozporuplných vlastností. V důležité otázce spotřeby paliva přinášíme jasné odpovědi!

V příštím roce tomu bude dvacet let od vzniku první generace Toyoty Prius. Kompaktní sedan tehdy ještě nebyl od základu navržen jako hybrid, který by umožňoval prostorově úspornou instalaci akumulátoru do podlahy, 240 nikl-metal hydridových článků uložených za zadními sedadly však nebránilo tomu, aby auto odstartovalo světovou revoluci v osobní dopravě. Jde o jeden z nejdůležitějších modelů vůbec a zejména pak pro samotnou automobilku. K nám se jeho první generace nikdy oficiálně nedovážela, ta následující už ale vzala Českou republiku útokem.

Aktuální čtvrtá generace vstoupila na náš trh teprve nedávno, rozhodně by ale neměla být prvoplánově odsuzována pro rozporuplný vnější vzhled. Prius jako takový nikdy nevypadal jako běžný konzumní kompakt, což je jenom dobře, mezigeneračně ale urazil takový kus cesty, jako snad nikdy před tím. Je účinnější, než býval, jako první vyrostl na modulární platformě TNGA, komfort cestování a jízdní vlastnosti výrazně pozvedla víceprvková zadní náprava, a kombinovaná spotřeba klesla na těžko pochopitelných 3,3 l/100 km (s patnáctipalcovými koly). Skutečně lze takových výsledků dosahovat i v reálném provozu, nebo jde pouze o marketingové řeči, které nedokáže přenést do praxe ani ekologické jízdě oddaný řidič? Také o tom bude dnešní redakční test…

Všechno je unikát

Určitě nebudu sám, komu občas připadá styl světových automobilových designérů poněkud „vyčpělý“. Japonci s tímto ale problém nemají. Zejména vozy Lexus jsou od sebe už dlouhá léta snadno rozpoznatelné a pozadu nejsou ani toyoty, přičemž prius je takovou úplně samostatnou kapitolou – od druhé generace dokonalý unikát v každém detailu. Přiznám se, že když jsem viděl současné vydání poprvé naživo (bylo to loni ve Frankfurtu), musel jsem si protřít oči, abych se ujistil, že mi opravdu správně slouží. Krátké soužití s vozem ale můj názor lehce poupravilo. Je třeba jej považovat spíše za moderní umění, které je navíc funkční. Vždyť koeficient čelního odporu vzduchu cx činí pouze 0,24, což je například ve srovnání s hybridním aurisem hatchback o čtyři setiny méně. Nenazýval bych jej škaredým. Správný výraz je „extravagantní“.

obrázek [600 x 453]  

Přední část s šípovitými diodovými světlomety (standard pro všechny výbavy), mohutným nárazníkem a svisle orientovanými mlhovkami působí hodně výrazně a asi nejsem sám, kdo si při tomto pohledu vzpomene na japonskou skládačku origami, mnohem větší „terno“ je však záď. Vertikální svítilny tvaru bumerangu jsou opravdu těžko zařaditelné, avšak svým způsobem charakteristické stejně jako víko zavazadelníku s děleným sklem. Vodorovná linka tvoří jakési „přítlačné“ křídlo a při pohledu do vnitřního zpětného zrcátka ji téměř nezaregistrujete, stačí však, aby venku zapršelo, a výhled dozadu máte rázem poloviční. Alespoň že boky karoserie se díky lehce zastrčeným kolům špiní minimálně.

Kdo by nebyl ještě dostatečně šokován vnějšími tvary, nechť se posadí do interiéru. Celou historií priusu se táhne centrálně umístěný digitální přístrojový štít a dokonce už téměř před dvaceti lety mohl mít vůz zabudovanou navigaci, se současným vydáním však designéři opět posunuli své dovednosti na další, citelně vyšší úroveň. Kdybych měl hledat příslušnost ke značce pouze podle příslušných tlačítek a materiálů, patrně bych toyotu poznal akorát díky seskupení u řidičova levého kolene a ovládání vyhřívaných sedadel. To je ale tak „šikovně“ schované, že jej nejen nevidíte, ale během jízdy je občas problém jej najít i po hmatu (tlačítka jsou hodně utopená mezi středovou konzolou a tunelem).

Například takové výdechy ventilace jsou ale vývojově a vzhledově o světelné roky dál než u konvenčních toyot a bílá plastová „vana“ tvořící středový tunel snad nemá obdoby vůbec nikde. Kokpit je opravdu hodně jednoduchý, kvalitní, snadno udržovatelný a v neposlední řadě také hi-tech. Černá plocha před držáky na kelímky je kupříkladu účinná indukční nabíječka (standard pro Executive), už od druhé výbavové linie dostanete barevný projektorový head-up displej, díky wi-fi hotspotu můžete připojit k internetu až pět zařízení současně, a už ve standardu dostanete balík bezpečnostních asistentů včetně přednárazového systému (ještě se mu budu věnovat) a adaptivního tempomatu.

obrázek [600 x 403]  

Co mi vadí, je infotainment Toyota Touch 2 s navigací, který je shodný pro všechny dobře vybavené hybridní toyoty. V menu se zorientujete celkem rychle, zadávání dat do navigace se ale táhne stejně jako romantický film podle předlohy Rosamunde Pilcher. Vyplňování adresy pro navádění k cíli během jízdy je občas vyloženě k vzteku, hlavně když po každém stisku jednoho z písmen čekáte, až se objeví v příkazovém řádku. Ani citlivost displeje není nejlepší a kvůli lesklému krycímu sklu je na slunci hůře čitelný.

„Na papíře“ nový Prius mezigeneračně povyrostl, osmdesát milimetrů do délky se ale našlo hlavně díky mohutnějším nárazníkům a patnáct milimetrů do šířky v praxi vůbec nepoznáte. Rozvor 2700 milimetrů zůstal zachován, díky čemuž najdou v podélném směru dostatek prostoru i cestující s výškou okolo 190 centimetrů. Protože se mi ale vzadu nad hlavou nezbyl ani milimetr volného prostoru (může za to kombinace nízké střechy a výše ukotvených sedáků) a kvůli uložení akumulátoru pod sedákem nenajdete ani moc prostoru pro paty, moc jsem se tam nezdržoval a raději se přesunul za volant.

Toyota Prisu - srovnání rozměrů s minulou generací
ModelToyota Prius IVToyota Prius III
Délka [mm]45404460
Šířka [mm]17601745
Výška [mm]14901490
Rozvor [mm]27002700
Objem zavazadelníku [l]502/1558443/1545
Pohotovostní hmotnost/nostnost [kg]1375/4151370/435

Vyšší posaz a nízká linie přístrojové desky zajišťují perfektní výhled z kabiny a v praxi moc nevadí ani kombinace strmé linie střechy a masivních zadních sloupků (výhled šikmo vzad by ale přesto mohl být lepší), stejně jsem však našel něco, co mi vyloženě pilo krev – malý rozsah nastavení volantu. Při nastupování pod ním sotva prostrčím nohy a před jízdou jsem si vždy musel vybrat, jestli budu mít natažené ruce, nebo levé koleno natlačené na tvrdý panel pod startovacím tlačítkem. Je to škoda, protože samotná sedadla jsou skvělá jak z hlediska pohodlí, tak opory bočního vedení, a perfektně se předvedla na dlouhých trasách.

Pochválit nakonec musím také praktičnost. Kufr je sice mělký a nakládací hrana zase poměrně vysoko (konkrétně ve výšce 730 mm), vstupní otvor je ale doslova gigantický, pod otevřené víko se v pohodě vejdu i při výšce 190 centimetrů, a pozadu není ani přepravní kapacita. V základu máte 343 litrů a 1054 litrů dostanete po sklopení zadních opěradel (vznikne zhruba sedmicentimetrový schod). Pokud však bereme objem až po střechu, je to rázem 502 a 1552 litrů. Na rezervu, dokonce ani dojezdovou, se ve světě priusu bohužel nehraje a pozor také na užitečné zatížení 415 kilogramů. Ve srovnání s konvenčními hatchbacky je to málo, hybridní Auris Touring Sports je na tom ale ještě o 10 kilogramů hůře.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Prius

Cena v základní výbavě: 904 900 Kč Cena v testované výbavě: 927 400 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, bezklíčový vstup a startování, Toyota Safety Sense (protikolizní systém, automatické přepínání dálkových světel, hlídání jízdních pruhů, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat), infotainment Toyota Touch 2 s navigací, bezdrátové dobíjení telefonu, head-up displej, zadní parkovací kamera, parkovací senzory, automatická dvouzónová klimatizace, kožené čalounění sedadel, diodové přední světlomety, litá 17“ kola, sada na lepení pneumatik a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza „vášnivá rudá“ (+22.500 Kč).

Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod

Na první pohled to vypadá, že AutoCont po sedmadvaceti…

Fair Credit opouští slovenský trh Fair Credit opouští slovenský trh

Omezení výše úrokové sazby přinutilo ze Slovenska odejít…

Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu

Na letišti ve francouzském Toulouse ve čtvrtek koncern…

Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře

V Číně začala jedna z nejdůležitějších politických…

 

Štítky Toyota Hybrid Testy

Technické údaje
Motor Toyota Prius
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 72 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 142 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.6 / 3.6 / 3.6
Emise CO2:84
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 502 / 1558
Objem nádrže (l):43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 415
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4540
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Prius – Šílená tvarem, dokonalá spotřebou







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem

Toyota se chlubí devíti miliony hybridních aut, které…

 



 
Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Dnes 18:51

Výroba legendární Lady Niva, dnes nazývané 4x4, byla zahájena už v roce 1977. A v továrně v Toljatti probíhá dodnes.




Blesk.cz

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20 metrů vysoké rozhledny, zemřela v nemocnici

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20…

Do zoologické zahrady v Praze vyjížděli v neděli dopoledne záchranáři. Z dřevěné rozhledny, která se nachází v…

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do školy, z bytu se ozýval křik, prozradil starosta

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do…

Davídek a Leonard Lackó, děti, které před týdnem jejich rodiče unesli z dětského centra, bydlely v bytě v…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie pro mladé fotbalisty

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie…

Fotbalový areál na ostravských Bazalech, který byl v minulosti domovským stadionem Baníku, bude po rekonstrukci…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…