Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW) – Klasik plastik

Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW) – Klasik plastik

 
 

V pátém roce životního cyklu auta to nebývá s odbytem už příliš velká sláva, což se automobilky snaží zachránit všemožnými vylepšeními. Jak se to povedlo u této Toyoty?

Druhý facelift třetí generace – už jen vyslovit to znamená, že řeč je o čemsi trvalejším, co stačí jen přibrušovat. O Toyotě RAV4, která stála koncem minulého století u zrodu třídy SUV, to platí dvojnásob a za jiných okolností by šlo o rutinní test. Automobilový svět i třída sama o sobě se ale vyvíjejí tempem, které by ani u Toyoty ještě před rokem hádal málokdo. Takže – je klasika stále in, nebo už je trochu demodé?

Oživení vnějšího vzhledu si všimnou nejen puntičkářští znalci: Čelní maska prodělala optické odlehčení a zvýraznění, ale použití citátu z letáku nikomu nic neřekne. Podívejte se na fotografie: Světlomety se o poznání zúžily, mlhovky zagresivněly, nárazník zhranatěl a výsledkem toho všeho je konečně dojem, že alespoň čelo vozu za půl milionu překonalo sex-appealem jahodovou bublaninu. Také na zádi se lze kochat světelnými diodami, což už je ve třídě pomalu povinnost.

obrázek [555 x 410]  

Po otevření dveří bude překvapen opět jen neznalec značky: žádné změny se nekonají, alespoň ne ty viditelné. Nemožnost individualizace výbav jde ruku v ruce s vysokými bezpečnostními standardy, příkladem budiž základních sedm airbagů včetně řidičova kolenního. Interiéru toho moc vytknout nelze, i když příznivci měkčených plastů si budou muset najít jiného favorita a obří tlačítka také nevyhovují každému. Ale nebuďme detailisté – pro posádku bude důležité spíše to, že všechny ovladače jsou na očekávatelných místech, plasty jsou i přes tvrdý povrch kvalitní a ani v horkém počasí nepáchnou. Jediná připomínka – na některých plochách, například povrchu palubní desky, zůstávají stopy i po nechtěných vrypech a pohybech, které by u jiných vozů prošly bez trvalých následků.

obrázek [250 x 408] Vyšší řidiči budou možná o trochu déle hledat optimální polohu za volantem, není to ovšem nedostatkem místa, ale poměrně vysokou pozicí sedáku a nízko posazeným volantem. Sedáky jsou navíc poměrně krátké, a na zadních místech citelně chybí pár centimetrů navíc pro kolena.

Třikrát sláva si Toyota zaslouží za systém sklápění sedadel páčkami na bocích zavazadelníku. Jde o praktický doplněk a vzniklá ložná plocha je navíc naprosto rovná – pokud ovšem nezapomenete na zadním sedadle nějakého toho domácího mazlíčka – síla mechanismu je skutečně značná a některým rasám a druhům by akutně hrozil přechod do dvourozměrného světa.

Z otevírání pátých dveří mají kromě domovského souostroví radost už jen u klokanů a za Kanálem, zbytek světa nechápe, proč mu ta dlouhá a těžká hmota brání v cestě k chodníku.

Slabší z turbodieselů 2.2 D-4D, zde ve verzi s maximálním výkonem 110 kW je sice stále docela pružný a úsporný, ale také stále relativně hlučný motor. Toyota naftové agregáty stále umí, ale konkurence tak nějak taky, takže rozdíly nejsou až tak výrazné.

Ale popořádku. Pokud jde o výkon, nelze mít výhrady: Základní provedení bohatě stačí na vše kromě dramatické jízdy a pohled do ceníku je neméně výmluvný. Námi testovaný motor lze pořídit už za 665 tisíc Kč, kdežto silnější provedení s výkonem 130 kW za nejméně 854 tisíc.

obrázek [555 x 372]  

Pružnost motoru ocení každý, komu bude vyhovovat velmi krátký první rychlostní stupeň a časté řazení nejvyšších převodů. Celé ústrojí je totiž přizpůsobeno dosahování nízké spotřeby a nutí řidiče k něčemu, co by konkurence nazvala podtáčením. Tady to ovšem neplatí: čtyři válce zatahují nejlépe v pásmu 2000-2800 otáček, nepříjemný klapot se ovšem nedostavuje ani s klesáním otáček až k hodnotě 1100 min-1. Řazení lehce získalo na přesnosti jen v porovnání s předchozím provedením, ve třídě už je nicméně standardem komfort a krátké dráhy z osobních vozů.

Pokud se čtenáři zdálo, že předchozí text je hledáním much na autě, o jehož dokonalosti bylo napsáno málo, nechť nepřehlédne následující. Kombinovaná spotřeba vozu, kterou výrobce udává neuvěřitelnou hodnotou 6,0 l/100 km, není až tak nereálná. Kombinace poměrně nízké hmotnosti s jednoduchostí pohonu všech kol a výše zmíněnou charakteristikou motoru a převodovky způsobují, že i v poměrně běžném provozu lze s RAV4 jezdit velmi, velmi úsporně. Naše týdenní zkušenost s polovičním zatížením vozu a převahou mimoměstského a dálničního provozu vyvrcholila hodnotou 6,7 l/100 km, což je na SUV velmi solidní číslo.

obrázek [555 x 379]  

Ani pneumatiky s příjemným profilovým číslem 65 nedokázaly nicméně zabránit velké citlivosti vozu na nerovnosti všeho druhu – posádka mohla i necitlivými částmi těla vnímat každý kamínek i výtluk. Tytéž části si ovšem užívaly i jistoty, kterou dané nastavení odpružení přinášelo při průjezdu zatáčkou. Prostě něco za něco. Absenci parkovacích senzorů jsme nějak obrečeli, zapomenout na ni nám umožnil i nadstandardní rejd předních kol a z toho vyplývající schopnost otočit se i na malé ploše.

Výlety mimo silnici patří vždy k humornější stránce psaní o SUV, ani zde jsme tedy neměli vyšší ambice než polní cestu a nějaké to bláto na ní. Na zadní kola lze poslat aktuálně až 45 % točivého momentu, obří tlačítko na palubní desce pak umožňuje pohon zadní nápravy připojit napevno.

Světlá výška 180 mm je moc či málo, opravdu záleží spíš na tom, s kterým konkurentem porovnáváte. V praxi jsme samozřejmě břichem o terén nedrhli, o to více pak zůstáváme v úžasu před hodnotou brodivosti 500 mm, která až doposud patřila pouze offroadům. A přiznáváme – nevyzkoušeli jsme.

Po významném poklesu cen a oživení vzhledu tak RAV4 zůstává spolehlivým standardem s pár podivnými specifiky, ale se zbytkem vlastností oslovujícím nejen zaryté příznivce značky. Spotřeba mluví za mnohé.

obrázek [555 x 301]  
První cena vozu599.900,-Kč (2.0 VVT-I 116 kW Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací664.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Terra)
Základní cena testovaného vozu739.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Sol)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 749.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Sol)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpravování
  • Nadprůměrně úsporný a pružný motor
  • Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel
  • Dobrý poměr výkonu, kvality a ceny

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech v podélném směru
  • Slabý komfort řazení
  • Náchylnost některých povrchů k poškrábání
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)

Cena v základní výbavě: 739 900 Kč Cena v testované výbavě: 749 900 Kč

Základní výbava: 17“ litá kola, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, elektrická, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el. okna přední a zadní, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio + měnič na 6 CD s MP3 a WMA, kožený volant s ovládáním audiosystému, kožená hlavice řadicí páky, tempomat, integrovaný systém Active Drive, ABS + EBD + VSC + BA + TRC, HAC, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, airbagy boční + hlavové (přední a zadní) + kolenní pro řidiče

Výbava testovaného vozu:metalíza (+10.000,-)

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1752
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 582
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem

Japonská automobilka se pokusila „elektrifikovat“ už…

Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč

Toyota snížila ceny modelu RAV4 ve stupních výbavy Sol a…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…