reklama


Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW) – Klasik plastik

Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW) – Klasik plastik

 
 

V pátém roce životního cyklu auta to nebývá s odbytem už příliš velká sláva, což se automobilky snaží zachránit všemožnými vylepšeními. Jak se to povedlo u této Toyoty?

Druhý facelift třetí generace – už jen vyslovit to znamená, že řeč je o čemsi trvalejším, co stačí jen přibrušovat. O Toyotě RAV4, která stála koncem minulého století u zrodu třídy SUV, to platí dvojnásob a za jiných okolností by šlo o rutinní test. Automobilový svět i třída sama o sobě se ale vyvíjejí tempem, které by ani u Toyoty ještě před rokem hádal málokdo. Takže – je klasika stále in, nebo už je trochu demodé?

Oživení vnějšího vzhledu si všimnou nejen puntičkářští znalci: Čelní maska prodělala optické odlehčení a zvýraznění, ale použití citátu z letáku nikomu nic neřekne. Podívejte se na fotografie: Světlomety se o poznání zúžily, mlhovky zagresivněly, nárazník zhranatěl a výsledkem toho všeho je konečně dojem, že alespoň čelo vozu za půl milionu překonalo sex-appealem jahodovou bublaninu. Také na zádi se lze kochat světelnými diodami, což už je ve třídě pomalu povinnost.

obrázek [555 x 410]  

Po otevření dveří bude překvapen opět jen neznalec značky: žádné změny se nekonají, alespoň ne ty viditelné. Nemožnost individualizace výbav jde ruku v ruce s vysokými bezpečnostními standardy, příkladem budiž základních sedm airbagů včetně řidičova kolenního. Interiéru toho moc vytknout nelze, i když příznivci měkčených plastů si budou muset najít jiného favorita a obří tlačítka také nevyhovují každému. Ale nebuďme detailisté – pro posádku bude důležité spíše to, že všechny ovladače jsou na očekávatelných místech, plasty jsou i přes tvrdý povrch kvalitní a ani v horkém počasí nepáchnou. Jediná připomínka – na některých plochách, například povrchu palubní desky, zůstávají stopy i po nechtěných vrypech a pohybech, které by u jiných vozů prošly bez trvalých následků.

obrázek [250 x 408] Vyšší řidiči budou možná o trochu déle hledat optimální polohu za volantem, není to ovšem nedostatkem místa, ale poměrně vysokou pozicí sedáku a nízko posazeným volantem. Sedáky jsou navíc poměrně krátké, a na zadních místech citelně chybí pár centimetrů navíc pro kolena.

Třikrát sláva si Toyota zaslouží za systém sklápění sedadel páčkami na bocích zavazadelníku. Jde o praktický doplněk a vzniklá ložná plocha je navíc naprosto rovná – pokud ovšem nezapomenete na zadním sedadle nějakého toho domácího mazlíčka – síla mechanismu je skutečně značná a některým rasám a druhům by akutně hrozil přechod do dvourozměrného světa.

Z otevírání pátých dveří mají kromě domovského souostroví radost už jen u klokanů a za Kanálem, zbytek světa nechápe, proč mu ta dlouhá a těžká hmota brání v cestě k chodníku.

Slabší z turbodieselů 2.2 D-4D, zde ve verzi s maximálním výkonem 110 kW je sice stále docela pružný a úsporný, ale také stále relativně hlučný motor. Toyota naftové agregáty stále umí, ale konkurence tak nějak taky, takže rozdíly nejsou až tak výrazné.

Ale popořádku. Pokud jde o výkon, nelze mít výhrady: Základní provedení bohatě stačí na vše kromě dramatické jízdy a pohled do ceníku je neméně výmluvný. Námi testovaný motor lze pořídit už za 665 tisíc Kč, kdežto silnější provedení s výkonem 130 kW za nejméně 854 tisíc.

obrázek [555 x 372]  

Pružnost motoru ocení každý, komu bude vyhovovat velmi krátký první rychlostní stupeň a časté řazení nejvyšších převodů. Celé ústrojí je totiž přizpůsobeno dosahování nízké spotřeby a nutí řidiče k něčemu, co by konkurence nazvala podtáčením. Tady to ovšem neplatí: čtyři válce zatahují nejlépe v pásmu 2000-2800 otáček, nepříjemný klapot se ovšem nedostavuje ani s klesáním otáček až k hodnotě 1100 min-1. Řazení lehce získalo na přesnosti jen v porovnání s předchozím provedením, ve třídě už je nicméně standardem komfort a krátké dráhy z osobních vozů.

Pokud se čtenáři zdálo, že předchozí text je hledáním much na autě, o jehož dokonalosti bylo napsáno málo, nechť nepřehlédne následující. Kombinovaná spotřeba vozu, kterou výrobce udává neuvěřitelnou hodnotou 6,0 l/100 km, není až tak nereálná. Kombinace poměrně nízké hmotnosti s jednoduchostí pohonu všech kol a výše zmíněnou charakteristikou motoru a převodovky způsobují, že i v poměrně běžném provozu lze s RAV4 jezdit velmi, velmi úsporně. Naše týdenní zkušenost s polovičním zatížením vozu a převahou mimoměstského a dálničního provozu vyvrcholila hodnotou 6,7 l/100 km, což je na SUV velmi solidní číslo.

obrázek [555 x 379]  

Ani pneumatiky s příjemným profilovým číslem 65 nedokázaly nicméně zabránit velké citlivosti vozu na nerovnosti všeho druhu – posádka mohla i necitlivými částmi těla vnímat každý kamínek i výtluk. Tytéž části si ovšem užívaly i jistoty, kterou dané nastavení odpružení přinášelo při průjezdu zatáčkou. Prostě něco za něco. Absenci parkovacích senzorů jsme nějak obrečeli, zapomenout na ni nám umožnil i nadstandardní rejd předních kol a z toho vyplývající schopnost otočit se i na malé ploše.

Výlety mimo silnici patří vždy k humornější stránce psaní o SUV, ani zde jsme tedy neměli vyšší ambice než polní cestu a nějaké to bláto na ní. Na zadní kola lze poslat aktuálně až 45 % točivého momentu, obří tlačítko na palubní desce pak umožňuje pohon zadní nápravy připojit napevno.

Světlá výška 180 mm je moc či málo, opravdu záleží spíš na tom, s kterým konkurentem porovnáváte. V praxi jsme samozřejmě břichem o terén nedrhli, o to více pak zůstáváme v úžasu před hodnotou brodivosti 500 mm, která až doposud patřila pouze offroadům. A přiznáváme – nevyzkoušeli jsme.

Po významném poklesu cen a oživení vzhledu tak RAV4 zůstává spolehlivým standardem s pár podivnými specifiky, ale se zbytkem vlastností oslovujícím nejen zaryté příznivce značky. Spotřeba mluví za mnohé.

obrázek [555 x 301]  
První cena vozu599.900,-Kč (2.0 VVT-I 116 kW Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací664.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Terra)
Základní cena testovaného vozu739.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Sol)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 749.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Sol)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpravování
  • Nadprůměrně úsporný a pružný motor
  • Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel
  • Dobrý poměr výkonu, kvality a ceny

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech v podélném směru
  • Slabý komfort řazení
  • Náchylnost některých povrchů k poškrábání
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)

Cena v základní výbavě: 739 900 Kč Cena v testované výbavě: 749 900 Kč

Základní výbava: 17“ litá kola, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, elektrická, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el. okna přední a zadní, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio + měnič na 6 CD s MP3 a WMA, kožený volant s ovládáním audiosystému, kožená hlavice řadicí páky, tempomat, integrovaný systém Active Drive, ABS + EBD + VSC + BA + TRC, HAC, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, airbagy boční + hlavové (přední a zadní) + kolenní pro řidiče

Výbava testovaného vozu:metalíza (+10.000,-)

Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu? Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu?

Spolu s volebním rokem 2017 se vrací do politické diskuze…

 
Technické údaje
Motor Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1752
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 582
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem

Japonská automobilka se pokusila „elektrifikovat“ už…

Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč

Toyota snížila ceny modelu RAV4 ve stupních výbavy Sol a…

 



 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama