Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW) – Klasik plastik

Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW) – Klasik plastik

 
 
26.7. 2010 Ondřej Šuch

V pátém roce životního cyklu auta to nebývá s odbytem už příliš velká sláva, což se automobilky snaží zachránit všemožnými vylepšeními. Jak se to povedlo u této Toyoty?

Druhý facelift třetí generace – už jen vyslovit to znamená, že řeč je o čemsi trvalejším, co stačí jen přibrušovat. O Toyotě RAV4, která stála koncem minulého století u zrodu třídy SUV, to platí dvojnásob a za jiných okolností by šlo o rutinní test. Automobilový svět i třída sama o sobě se ale vyvíjejí tempem, které by ani u Toyoty ještě před rokem hádal málokdo. Takže – je klasika stále in, nebo už je trochu demodé?

Oživení vnějšího vzhledu si všimnou nejen puntičkářští znalci: Čelní maska prodělala optické odlehčení a zvýraznění, ale použití citátu z letáku nikomu nic neřekne. Podívejte se na fotografie: Světlomety se o poznání zúžily, mlhovky zagresivněly, nárazník zhranatěl a výsledkem toho všeho je konečně dojem, že alespoň čelo vozu za půl milionu překonalo sex-appealem jahodovou bublaninu. Také na zádi se lze kochat světelnými diodami, což už je ve třídě pomalu povinnost.

obrázek [555 x 410]  

Po otevření dveří bude překvapen opět jen neznalec značky: žádné změny se nekonají, alespoň ne ty viditelné. Nemožnost individualizace výbav jde ruku v ruce s vysokými bezpečnostními standardy, příkladem budiž základních sedm airbagů včetně řidičova kolenního. Interiéru toho moc vytknout nelze, i když příznivci měkčených plastů si budou muset najít jiného favorita a obří tlačítka také nevyhovují každému. Ale nebuďme detailisté – pro posádku bude důležité spíše to, že všechny ovladače jsou na očekávatelných místech, plasty jsou i přes tvrdý povrch kvalitní a ani v horkém počasí nepáchnou. Jediná připomínka – na některých plochách, například povrchu palubní desky, zůstávají stopy i po nechtěných vrypech a pohybech, které by u jiných vozů prošly bez trvalých následků.

obrázek [250 x 408] Vyšší řidiči budou možná o trochu déle hledat optimální polohu za volantem, není to ovšem nedostatkem místa, ale poměrně vysokou pozicí sedáku a nízko posazeným volantem. Sedáky jsou navíc poměrně krátké, a na zadních místech citelně chybí pár centimetrů navíc pro kolena.

Třikrát sláva si Toyota zaslouží za systém sklápění sedadel páčkami na bocích zavazadelníku. Jde o praktický doplněk a vzniklá ložná plocha je navíc naprosto rovná – pokud ovšem nezapomenete na zadním sedadle nějakého toho domácího mazlíčka – síla mechanismu je skutečně značná a některým rasám a druhům by akutně hrozil přechod do dvourozměrného světa.

Z otevírání pátých dveří mají kromě domovského souostroví radost už jen u klokanů a za Kanálem, zbytek světa nechápe, proč mu ta dlouhá a těžká hmota brání v cestě k chodníku.

Slabší z turbodieselů 2.2 D-4D, zde ve verzi s maximálním výkonem 110 kW je sice stále docela pružný a úsporný, ale také stále relativně hlučný motor. Toyota naftové agregáty stále umí, ale konkurence tak nějak taky, takže rozdíly nejsou až tak výrazné.

Ale popořádku. Pokud jde o výkon, nelze mít výhrady: Základní provedení bohatě stačí na vše kromě dramatické jízdy a pohled do ceníku je neméně výmluvný. Námi testovaný motor lze pořídit už za 665 tisíc Kč, kdežto silnější provedení s výkonem 130 kW za nejméně 854 tisíc.

obrázek [555 x 372]  

Pružnost motoru ocení každý, komu bude vyhovovat velmi krátký první rychlostní stupeň a časté řazení nejvyšších převodů. Celé ústrojí je totiž přizpůsobeno dosahování nízké spotřeby a nutí řidiče k něčemu, co by konkurence nazvala podtáčením. Tady to ovšem neplatí: čtyři válce zatahují nejlépe v pásmu 2000-2800 otáček, nepříjemný klapot se ovšem nedostavuje ani s klesáním otáček až k hodnotě 1100 min-1. Řazení lehce získalo na přesnosti jen v porovnání s předchozím provedením, ve třídě už je nicméně standardem komfort a krátké dráhy z osobních vozů.

Pokud se čtenáři zdálo, že předchozí text je hledáním much na autě, o jehož dokonalosti bylo napsáno málo, nechť nepřehlédne následující. Kombinovaná spotřeba vozu, kterou výrobce udává neuvěřitelnou hodnotou 6,0 l/100 km, není až tak nereálná. Kombinace poměrně nízké hmotnosti s jednoduchostí pohonu všech kol a výše zmíněnou charakteristikou motoru a převodovky způsobují, že i v poměrně běžném provozu lze s RAV4 jezdit velmi, velmi úsporně. Naše týdenní zkušenost s polovičním zatížením vozu a převahou mimoměstského a dálničního provozu vyvrcholila hodnotou 6,7 l/100 km, což je na SUV velmi solidní číslo.

obrázek [555 x 379]  

Ani pneumatiky s příjemným profilovým číslem 65 nedokázaly nicméně zabránit velké citlivosti vozu na nerovnosti všeho druhu – posádka mohla i necitlivými částmi těla vnímat každý kamínek i výtluk. Tytéž části si ovšem užívaly i jistoty, kterou dané nastavení odpružení přinášelo při průjezdu zatáčkou. Prostě něco za něco. Absenci parkovacích senzorů jsme nějak obrečeli, zapomenout na ni nám umožnil i nadstandardní rejd předních kol a z toho vyplývající schopnost otočit se i na malé ploše.

Výlety mimo silnici patří vždy k humornější stránce psaní o SUV, ani zde jsme tedy neměli vyšší ambice než polní cestu a nějaké to bláto na ní. Na zadní kola lze poslat aktuálně až 45 % točivého momentu, obří tlačítko na palubní desce pak umožňuje pohon zadní nápravy připojit napevno.

Světlá výška 180 mm je moc či málo, opravdu záleží spíš na tom, s kterým konkurentem porovnáváte. V praxi jsme samozřejmě břichem o terén nedrhli, o to více pak zůstáváme v úžasu před hodnotou brodivosti 500 mm, která až doposud patřila pouze offroadům. A přiznáváme – nevyzkoušeli jsme.

Po významném poklesu cen a oživení vzhledu tak RAV4 zůstává spolehlivým standardem s pár podivnými specifiky, ale se zbytkem vlastností oslovujícím nejen zaryté příznivce značky. Spotřeba mluví za mnohé.

obrázek [555 x 301]  
První cena vozu599.900,-Kč (2.0 VVT-I 116 kW Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací664.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Terra)
Základní cena testovaného vozu739.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Sol)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 749.900,-Kč (2.2 D-4D 110 kW Sol)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpravování
  • Nadprůměrně úsporný a pružný motor
  • Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel
  • Dobrý poměr výkonu, kvality a ceny

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech v podélném směru
  • Slabý komfort řazení
  • Náchylnost některých povrchů k poškrábání
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)

Cena v základní výbavě: 739 900 Kč Cena v testované výbavě: 749 900 Kč

Základní výbava: 17“ litá kola, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, elektrická, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el. okna přední a zadní, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio + měnič na 6 CD s MP3 a WMA, kožený volant s ovládáním audiosystému, kožená hlavice řadicí páky, tempomat, integrovaný systém Active Drive, ABS + EBD + VSC + BA + TRC, HAC, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, airbagy boční + hlavové (přední a zadní) + kolenní pro řidiče

Výbava testovaného vozu:metalíza (+10.000,-)

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

Pilsen Steel plánuje delší odstávku, odbory jsou proti Pilsen Steel plánuje delší odstávku, odbory jsou proti

Plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel, jejichž ruští…

Placení mobily potáhne nahoru bezkontaktní platby, říká šéf českého Mastercard Placení mobily potáhne nahoru bezkontaktní platby, říká šéf českého Mastercard

Platby chytrými telefony, hodinkami nebo náramky mohou…

Kolumbie se zbavuje vzpomínek na Escobara, jeho brutalistní „pevnost“ půjde k zemi Kolumbie se zbavuje vzpomínek na Escobara, jeho brutalistní „pevnost“ půjde k zemi

Populární filmy a seriály obracejí širokou pozornost na…

 

Štítky SUV Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1752
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 582
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota RAV4 2,2 D-4D (110 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 



Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem

Japonská automobilka se pokusila „elektrifikovat“ už…

Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč

Toyota snížila ceny modelu RAV4 ve stupních výbavy Sol a…

 



 
Volvo představuje inovovaný model XC90: Na prvním místě úspory

Volvo představuje inovovaný model XC90: Na prvním místě úspory

Dnes 16:53

Současné velké SUV Volva XC90 se ve druhé generaci vyrábí od roku 2015. Po čtyřech letech prošel vůz modernizací, která má přispět ke zvýšení hospodárnosti tohoto modelu.




Blesk.cz

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty. Začne u amerických veteránů

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty.…

Apple dnes oznámil první krok, kterým chce zbořit bariéry mezi lékaři a pacienty.     

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála vzorky z asteroidu

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála…

Japonská kosmická sonda Hajabusa 2 v noci na pátek českého času úspěšně odebrala vzorky z asteroidu Ryugu…

 

iSport.cz

ODEZŘENO: Beauguel ukázal, jak už umí česky. Baroš: Co furt dělám, p**o?

ODEZŘENO: Beauguel ukázal, jak už umí česky. Baroš:…

Zápas Plzně se Slavií opanoval taky nový díl Odezřena na iSport TV. Pojďte se podívat, jak vypadal jeden z…

O trade deadline vypráví Plekanec a Michálek. Které kluby se rozvášní?

O trade deadline vypráví Plekanec a Michálek. Které…

V pondělí končí v NHL přestupní období. Favorité posilují a týmy na dně tabulky cílí na budoucnost. Které kluby…

 

Reflex.cz

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která nepřátelům naháněla obrovský strach

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která…

Ekranoplán je stroj, který připomíná křížence mezi lodí a letadlem. Pohybuje se těsně nad vodní hladinou díky…

Stát nedaní prostitutky a návrh Pirátů to má změnit. Sexuální služby lze ale danit už dnes

Stát nedaní prostitutky a návrh Pirátů to má změnit.…

Patrně jste též zachytili informaci, že Piráti navrhují zlegalizovat, a tím pádem i zdanit nejstarší řemeslo.…