Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Multidrive S – Městu vstřícná

Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Multidrive S – Městu vstřícná

 
 

Toyota Yaris třetí generace prošla naším testem s oběma zážehovými motory a i přesto je zde ten výkonnější z nich podruhé. Tentokrát spolupracoval s převodovkou CVT.

Toyota Yaris absolvovala redakční test krátce po svém uvedení na trh s motorem 1,33 Dual VVT-i ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou. O pár týdnu později jsme měli možnost okusit i základní motorizaci 1,0 VVT-i s pětistupňovou manuální převodovkou.

Do třetice je zde Yaris opět s benzinovým motorem a tentokrát čtyřválec 1,33 Dual VVT-i roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím převodovky CVT se sedmi přednastavenými rychlostními stupni, pojmenované u Toyoty Multidrive S.

Nejprve trocha teorie

Převodovka CVT využívá dvojici řemenic, z nichž každá má tvar kužele s proměnlivým průměrem. Mezi oběma kužely běží kovový pás, který přenáší výkon z jednoho kužele na druhý. Jeden z kuželů je spojen s motorem (vstupní hřídel), zatímco druhý je spojen s hnanými koly vozu (výstupní hřídel).

obrázek [600 x 391]  

Oba kužely jsou pohyblivé, takže se mohou k sobě přibližovat nebo se od sebe oddalovat, přičemž ocelový pás mezi nimi je nucen přesouvat se po kuželech nahoru nebo dolů. Tím se mění převodový poměr. Když pás běží po nejužším konci vstupního kužele a zároveň po nejširším konci výstupního hřídele, výsledkem je nejkratší převodový poměr.

Jak vůz zrychluje, poloha pásu na kuželech se plynule mění. Princip je podobný jako u klasické manuální nebo automatické převodovky, ale zatímco klasické převodovky mění své převodové stupně skokem při řazení jednotlivých převodů, CVT mění svůj převodový poměr plynule.

Vzhůru do provozu

Multidrive S dává řidiči možnost volby mezi pohodlnou rolí osoby držící se volantu a šlapající na pedály a jezdcem, který se nechá alespoň trochu vtáhnout do hry. Ten si navíc může vybrat, zda bude pro změny přednastavených převodů používat volič převodovky nebo pádla pod volantem.

V případě, že se rozhodnete pro první roli, stačí po nastartování přesunout volič z polohy P (Parking) na D (Drive) a nechat veškerou práci na převodovce. Vy budete ovládat pouze rychlost prostřednictvím plynového a brzdového pedálu a samozřejmě udávat směr jízdy.

V městském provozu, při rychlostech do 50 km/h, je jízda v automatickém režimu velmi příjemná. Yaris s motorem 1,33 Dual VVT-i (73 kW) a převodovkou Multidrive S se pohybuje volnými ulicemi svižně, a když narazíte na zácpu, nemusí se vaše levá noha namáhat prací se spojkovým pedálem. Převodovka jednoduše pracuje za vás.

Ani výlet za město nepředstavuje žádný problém jízda po okresních cestách při rychlostech mezi 80 a 90 km/h je plynulá a Yaris nemá problém v táhlých ani ve strmých stoupáních. Svižně se proplete sérií zatáček, zatímco vy se věnujete pouze volantu.

obrázek [600 x 484]  

První nedostatky spojení relativně malého čtyřválce o objemu 1,33 litru s převodovkou Multidrive S se začnou projevovat na dálnici. V případě, že máte štěstí a provoz není příliš hustý, najedete na dálnici a bez větších potíží dosáhnete povoleného dálničního maxima, které můžete i dlouhodobě udržovat. Jakmile provoz zhoustne a vy jste v pravém pruhu, kde dojíždíte kamion, který se pohybuje rychlostí lehce okolo 90 km/h, počítejte s tím, že budete pro dosažení vyšší rychlosti vhodné pro zařazení do levého pruhu potřebovat více času nebo budete muset zvolit manuální režim řazení.

V takovém případě je vám k dispozici sedm přednastavených rychlostních stupňů, k jejichž změnám můžete využít již zmiňovaný volič převodovky nebo pádla pod volantem. Multidrive S reaguje na povely udávané prostřednictvím pádel pod volantem poměrně rychle.

Yaris se díky manuálnímu režimu neztratí ani v drsné realitě českých dálnic, i když jako ryba ve vodě se rozhodně necítí a řidič má pocit, že se pohybuje na hraně dynamických schopností vozu. K tomuto pocitu výrazně přispívá i zvuk motoru, ačkoliv točí na sedmý rychlostní stupeň 2800 min-1 při 130 km/h. Palubní počítač při této rychlosti hlásí průměrnou spotřebu 9,1 litru benzinu na 100 km.

Skutečnost, že se Yaris s převodovkou Multidrive S cítí mnohem lépe při rychlostech okolo 100 km/h dokládají otáčky, které jsou těsně pod 2000 min-1 a průměrná spotřeba paliva, které klesne na sympatických 5,2 litru benzinu na 100 km. Celková spotřeba během testu se pohybovala okolo 5,5 litru.

obrázek [600 x 329]  

Závěr

Toyota Yaris s motorem 1,33 Dual VVT-i a převodovkou Multidrive S se během týdenního testování představila jako velmi dobrý společník pro městský provoz, s nímž se dá bez ostychu vyrazit i za město a na dálnici. Na ní ovšem zapomeňte na dlouhodobě vyšší rychlostní průměr ve spojení s akustickým komfortem.

Při pohledu do ceníku je jasné, že Yaris vybavený převodovkou Multidrive S bude na českém trhu v menšině. Za komfort automatické převodovky se totiž připlácí 30.000,- Kč a to není v dané kategorii malých hatchbacků právě málo.

První cena vozu229.900,- Kč (Entry 1,0 VVT-i, 3dv, 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací299.900,- Kč (Active 1,33 Dual VVT-i 73 kW)
Základní cena testovaného vozu329.900,- Kč (Active 1,33 Dual VVT-i 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků362.500,- Kč (Active 1,33 Dual VVT-i 73 kW)

Plusy

  • Vejde se do sazby povinného ručení do 1350 cm3
  • Prostorný interiér
  • Odkládací prostory
  • 7 airbagů včetně kolenního
  • ESP v základu
  • Jízdní vlastnosti
  • Jednoduché ovládání převodovky Multidrive S

Minusy

  • Vyšší cena
  • Ovládání palubního počítače
  • Malý rozsah nastavení volantu
  • Schod po sklopení sedadel
  • Krátký zadní sedák
  • Zadní stěrač stírá malou plochu
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris 1,33 Multidrive S

Cena v základní výbavě: 329 900 Kč Cena v testované výbavě: 362 500 Kč

Základní výbava:Protiblokovací systém brzd (ABS), elektronická distribuce brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC) a antiprokluzový systém (TRC), nárazu odolná struktura karoserie, MICS kabina maximálně odolná proti deformaci, konstrukce s prvky z vysokopevnostní oceli, konstrukce a prvky absorbující nárazovou energii, SRS přední airbagy (řidič a přední spolujezdec), SRS boční airbagy (řidič a přední spolujezdec), SRS hlavové airbagy, SRS kolenní airbag (řidič), varovný systém nezapnutých bezpečnostních pásů (přední i zadní sedadla), přední bezpečnostní pásy: tříbodové se samonavíjecím blokovacím mechanismem ELR a předpínači, ochrana krční páteře před poraněním (WIL): sedadlo řidiče a předního spolujezdce, zámek s dětskou pojistkou, uchycení dětské sedačky ISOFIX (vnější sedadla v druhé řadě), sklopná konstrukce sloupku volantu a pedálů v případě nárazu, imobilizér, centrální zamykání dveří, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, tlačítko zamykání dveří zevnitř, ovládání audiosystému na volantu, aux-in a USB vstup i pro iPod a MP3 přehrávače, Toyota Touch (6,1˝ dotyková obrazovka, 6 reproduktorů, rádio/CD, plná podpora ovládání pro iPod a MP3 přehrávač prostřednictvím dotykové obrazovky, Bluetooth podpora hands-free i streamování hudby, informace o jízdě a nastavení vozu, ovládání audiosystému a Bluetooth® na volantu), sedadlo řidiče výškově nastavitelné, kapsa na zadní straně předních sedadel (spolujezdec), čalounění Active, zadní sedadla dělená v poměru 60:40 s možností sklopení, elektrický posilovač řízení (EPS), kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, otáčkoměr, manuální klimatizace, chromové prvky v interiéru, měkčené plasty na přístrojové desce a dveřích, obraz ze zpětné parkovací kamery na Toyota Touch, zadní parkovací kamera, sada na opravu pneumatik, přední a zadní ozdobná chromová lišta, elektricky ovládaná vnější zrcátka

Výbava testovaného vozu:Příplatková barva (+11.000,- Kč), Paket Panoramic – prosklená panoramatická střecha (+10.000,- Kč), Paket Design – 15-palcová litá kola, přední mlhová světla (+11.600,- Kč)

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí Putin směrem k Le Penové: Zastupujete politické spektrum, které se velmi rychle rozvíjí

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová se v…

Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě Krátce po schválení dálničních poplatků už Němci diskutují o jejich úpravě

Sotva dnes německý parlament po několikaletých debatách…

CIA dokázala kontrolovat i zařízení Apple, uvádí WikiLeaks CIA dokázala kontrolovat i zařízení Apple, uvádí WikiLeaks

Server WikiLeaks zveřejnil další dokumenty, které se…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris 1,33 Multidrive S
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.5 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 286 / 768
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1035 / 445
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3885
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota Yaris 1,33 Multidrive S
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,32
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě! Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!

Modernizovaná Toyota Yaris naznačuje konec downsizingu, a…

Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor

Jaké jste tipovali označení hot-hatche Yaris? A jestli si…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

ONLINE: Plzeň - Liberec 1:0. Kapitán v akci, Kratěna otevřel skóre

ONLINE: Plzeň - Liberec 1:0. Kapitán v akci, Kratěna…

ONLINE | Hokejisté Liberce nedokázali proměnit mečbol a s oslavami postupu do semifinále Tipsport extraligy…

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…