Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG – Sedm, čili sedm převodů

Tomáš Dusil
Diskuze (163)
Nedávno prošel VW Golf modernizací, zaměřenou nejen na vzhled, ale také techniku. Jednou z nejvýznamnějších novinek je sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka v kombinaci s větším dieselem. A právě tu jsme vyzkoušeli.


Motor, jízdní vlastnosti


Golf platí již léta za pomyslný etalon vozu kompaktní třídy. Pravdou je, že ne vždy tomu tak bylo. Minimálně u čtvrté generace bychom o tom mohli dlouze polemizovat, stejně jako třeba u šesté. Golf je také specifický v otázce modernizací. Sice se i v minulosti retuše objevovaly, ovšem často provedené tak, aby to nebylo na první pohled moc vidět. To, že Golf bývá v průběhu jedné generace jen citlivě inovován, je jedním z důvodů, proč si toto auto tak drží zůstatkovou hodnotu.

Co je tedy zvenku na sedmé generaci nové? Jsou to například jinak tvarované nárazníky či ve vyšších verzích plně diodové světlomety. V našem případě navíc s paketem Dynamic Light Assist za 36.900 korun. Jeho největší devizou je kromě solidní svítivosti samočinné přepínání na dálková světla.

Konečně „sedmikvalt“

Možná si teď říkáte, co to s tou sedmistupňovou převodovkou máme. Vždyť Golf sedmistupňovou samočinnou převodovku s dvojicí soustředných spojek nabízí od samého začátku. Stejně jako zbytek modelů koncernu Volkswagen.

Ano, Golf sedmé generace skutečně sedmikvalt má od uvedení na trh. Ovšem až do teď byl k mání pouze v kombinaci s menšími zážehovými motory, případně s dieselem 1.6 TDI. Od modernizace je však sedm převodů k dispozici také pro vznětový dvoulitr TDI. Dosud se tato motorizace musela spokojit se šestistupňovou samočinnou skříní, konkrétně DQ250.

Starší „sedmikvalt“ DQ200, vyráběný rovněž v závodě Škoda ve Vrchlabí, zvládne přenést točivý moment maximálně 250 N.m. Dvoulitr v nejnovějším vydání ale nabízí hned 340 N.m při 1750 až 3000 otáčkách. Ve spojení s ním tak přichází zcela nová dvouspojková samočinná skříň DQ381. Již dříve jsme ji viděli v Seatu Ateca, kde se navíc umí pojit i s pohonem všech kol (tohle Golf nenabízí) a samozřejmě v nové Škodě Kodiaq.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Převodovka DQ381 zvládne přenést až 420 N.m, takže točivému momentu dvoulitru plně dostačuje. Na rozdíl od DQ200 a podobně jako u DQ250 má spojky v olejové lázni, což přináší lepší odvod tepla a současně zlepšuje odolnost proti jejich opotřebení. Zvláštností je absence hřídele zpátečky. Pokud ji zařadíte, probíhá to takto - hnací síla teče z hnacího hřídele 2 na hnaný hřídel 1 a přes ozubená kola druhého převodu na hnaný hřídel 2. Pro zajištění mazání v režimu zastavení motoru systémem stop-start využívá převodovka dodatečné elektricky poháněné olejové čerpadlo, které doplňuje obvyklé mechanické.

Dlouhé převody, ale co dynamika?

Boj se snižováním emisí vedou automobilky na všech frontách. Mimo jiné také zpřevodováním. Použití sedmi převodů umožnilo konstruktérům zmenšit rozestupy mezi jednotlivými kvalty. Celkové zpřevodování je tak v zájmu doby docela těžké. Při dálničních 130 km/ na sedmičku točil motor asi 1950 otáček za minutu. Podřazení na šestku přineslo zvýšení zhruba o 300 otáček.

Samotné řazení je podle očekávání rychlé. Potěšily také veskrze plynulé rozjezdy. Vyniknou zejména v porovnání s „malým“ sedmikvaltem. Důvodem je možnost naladit odtrh spojek o něco delší, aniž by to vedlo k jejich přehřívání. Přítomný olej je totiž účinně chladí, o čemž si mohou suché spojky menší skříně DQ200 nechat jen zdát.

A jak se převodovka chovala při dynamických změnách? Při zařazeném sedmém převodu a přidání plynu jí trvalo jen malou chvíli, než podřadila o jeden stupeň dolů. Průběh točivého momentu má totiž v nejnižších otáčkách dost strmý průběh, přičemž od asi 1400 otáček, v nichž nabízí 290 N.m, již stoupá plynuleji a to až do maxima, jehož dosáhne v 1750 otáčkách za minutu. Pak je již křivka hladká až do 3000 otáček za minutu. Tedy dle údaje výrobce.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Dlouhé převody spolu se zcela syrovým autem (vůz jsme přebírali s asi 500 km na počitadle ujeté vzdálenosti) měly za následek, že pocitově vnímaná dynamika trochu zaostávala za očekáváním. Možná se na tom podílela také velice nízká zejména mechanická hlučnost. Golf je tak nejen v rámci třídy opravdu tichým autem.

Dvoulitr TDI se v Golfu obejde bez vstřikování močoviny. Ke splnění normy Euro 6 si tak kromě již vzpomínaných dlouhých převodů pomáhá souborem technických opatření. Z nich stojí za zmínku proměnné časování rozvodu, což v normě Euro 5 nabízely pouze nejvýkonnější verze motoru 2.0 TDI EA288, jmenovitě v Golfu GTD. Tím, že u motorů EA288 ovládají oba vačkové hřídele sací i výfukové ventily, dochází ke změně časování natáčením „vačky“ vlastně u poloviny výfukových a sacích ventilů. A samozřejmě zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku DeNOx, který je kombinovaný s oxidačně-redukčním katalyzátorem a v řetězci předchází filtru pevných částic. Nízkotlaký i vysokotlaký okruh recirkulace spalin už měla i verze pro Euro 5.

Žere, ale málo

Absence AdBlue často znamená, že se motor v otázce spotřeby paliva ani zdaleka nepřiblíží továrním údajům výrobce. Musí totiž co každých 200 až 300 km spalovat nahromaděné oxidy dusíku v zásobníkovém katalyzátoru, k čemuž potřebuje dodatečnou dávku nafty.

Ač při přebírání syrový, o pár dní později přibylo na počítadle ujeté vzdálenosti dalších asi 1000 km, které jsme ujeli převážně po dálnicích, část však i v městském provozu. Vzhledem k chybějícímu vstřikování močoviny do výfuku jsme tak byli velmi překvapeni dosaženou spotřebou. Ta se dle údajů multifunkčního ukazatele pohybovala od 5,4 do 5,9 litrů na 100 km.

Design, interiér



O 289.500 korun víc

Testovanou verzi golfu, tedy motor 2.0 TDI ve spojení se samočinnou převodovkou, nabízí tuzemský dovozce pouze v kombinaci se dvěma výbavami - testovanou Highline (od 668.900 Kč) a o rovných deset tisíc korun dražší R-Line HL.

V našem případě se však cena auta vyšplhala až na částku 958.400 korun. Příplatkových položek tedy bylo docela dost. Z nich zmíníme třeba navigaci Discover Pro. Nabízí obří monitor o úhlopříčce 9,2 palců, který navíc v rámci modernizace získal skleněný displej. Když si odmyslíme, že každý dotyk je na něm při některých světelných podmínkách vidět a že navigace vyjde na 52.000 korun, pak to celé nemělo chybu. Systém pracuje úžasně rychle. Prostě stejně jako moderní drahé tablety. Žádné váhání a nejistota, zda se požadovaný úkol vůbec splní, jak to známe hlavně z asijských aut. Také grafika vypadala úžasně. Po připojení externí SIM karty umí navigace zobrazovat také google mapy. I ta standardní je však vynikající. A na rozdíl od celé řady levnějších produktů ukazuje i nadmořskou výšku.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Kabina golfu se ani po modernizaci příliš nezměnila. Tedy s výjimkou přístrojového štítu. Ten už není klasický „analogový“ s displejem MaxiDOT, ale je celý vlastně displejem s úhlopříčkou 12,3 palců, takže rychloměr a otáčkoměr sice stále mají podobu ručičkového ukazatele, ale pouze coby elektronický obraz. VW tomu říká Active Info Display a jedná se o sériovou výbavu všech verzí s výjimkou základní Trendline, kde se za to připlácí 16.400 korun. Podobně jako před časem u Audi TT si tak můžete nastavit různé funkce, které chcete, aby displej zobrazoval. Obraz z navigace lze navíc efektně roztáhnout, takže se současně zmenší průměr rychloměru a otáčkoměru.

A co zbytek kabiny? V anatomických sedadlech s možností u řidiče prodloužit sedák se sedí mimořádně pohodlně. V testovaném autě dokonce nechyběla jakási základní masážní funkce. I přes manuální nastavování sedadla řidiče bylo možné měnit nejen výšku sedadla, ale rovněž sklon sedáku. Po celonočním stání na mrazu jsme zase ocenili vyhřívané čelní sklo za 7.700 korun. To se nezapíná samostatným tlačítkem, ale na displeji navigace po zmáčknutí tlačítka „MENU“ na prostředním otočném ovladači klimatizace. Namísto odporové síťky je použita modernější folie, která neovlivňuje výhled při nočních jízdách.

Tady se kopání nekoná

Golfy platí za jízdně skvělá, ale trochu nudná auta. Samozřejmě v závislosti na generaci a verzi. Možná, že se za volantem nebavíte tolik jako u některých konkurentů, avšak jízdním vlastnostem vozu lze jen stěží něco vytýkat. Běžný uživatel dvoulitrového TDI se většinou nerekrutuje z řad náruživých řidičů. Prostě potřebuje pouze jezdit a to co možná nejkomfortněji. A právě v této disciplíně mu testovaný Golf vyjde vstříc v maximálně možné míře.

Golfy jezdí v základu na 15palcových kolech, vrcholem běžných verzí jsou sedmnáctky. V našem případě obouvající pneumatiky 225/45. Tedy relativně vysoké. Už to předurčovalo vůz ke komfortnímu chování. K tomu se navíc přidal příplatkový adaptivní podvozek DCC za 25.600 korun. Jednotlivé režimy tuhosti odpružení – komfort, normal a sport měníte tlačítkem volby jízdních režimů nebo na dotykové obrazovce. Volba profilu jízdy je v Highlinu standardem, ovšem pokud nemáte podvozek DCC, pak v něm měníte pouze odezvu na přidání plynu, tuhost řízení, chování převodovky DSG či účinek světlometů.

V komfortním režimu odpružení jsme doslova žasli nad tím, jak dokázal podvozek žehlit naprostou většinu nerovností na vozovce. Dokonce bylo možné při jízdě zaznamenat takové to pohupování, známé takřka výhradně z vozů vyšší třídy, většinou ještě ve spojení s pneumatickým odpružením. Režim Normal přibližně odpovídá nenastavitelným tlumičům. Auto pocitově mírně ztuhne, ještě více ve Sportu. Pokud vám v něm bude vadit příliš ztuha jdoucí řízení, respektive jeho uměle vytvořený odpor tak jako nám, lze si ve volbě profilu jízdy zvolit Individual a účinek posilovače si přizpůsobit vlastnímu požadavku.

Ani režim Sport z Golfu TDI sportovní auto samozřejmě neudělá. K tomu chybí více interakce mezi řidičem a vozem a také větší ochota následovat pokyny stále spíše komfortně laděného řízení. Tedy s měkčím uložením ramen přední nápravy, které sice skvěle pohlcuje hluk od odvalujících se pneumatik. Ten je tak na úrovni mnohem větších aut, ale současně poskytují řízení jen průměrnou přesnost v rychle projížděných zatáčkách.

Závěr


Závěr

I po modernizaci si Golf zachovává typické hodnoty. Subjektivně působí bytelně, nabízí solidní ergonomii, snad s výjimkou ovládání intenzity podsvícení přístrojového štítu, které se ukrývá v podmenu centrálního rozhraní. Hlavně však solidně jezdí. Nabídka sedmistupňové dvouspojkové převodovky také pro větší z obou dieselů je vítaným bonusem.

Golf sice již není tak drahý jako před lety, ovšem i tak je jeho pořízení pořád nákladnější než v případě konkurence. Třeba nový Renault Mégane začíná v základní verzi na 339.900 korunách, zatímco golf se prodává od 411.900 Kč. Po technické a jízdní stránce však představuje testovaný Golf skvělý počin, byť nejde o žádnou láci.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu411.900 Kč (1.0 TSI BMT/81 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem555.900 Kč (2.0 TDI BMT/110 kW Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků668.900 Kč (2.0 TDI BMT DSG7/110 kW Highline)
Testovaný vůz s výbavou958.400 Kč (2.0 TDI BMT DSG7/110 kW Highline)

Plusy

  • Dílenské zpracování
  • Vysoce komfortní jízdní vlastnosti
  • Překvapivě nízká spotřeba paliva
  • Chování převodovky
  • Skvěle fungující infotainment
  • Účinné světlomety
  • Velmi nízká hlučnost

Minusy

  • Vyšší cena
  • Řada prvků zajímavé výbavy jen za příplatek
  • Ovládání podsvícení přístrojového štítu
  • Slabší pocitově vnímaná dynamika motoru

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (163)
Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG
Cena základní sestavy 668 900 Kč
Výbava základní sestavy Šestnáctipalcová litá kola „Hita“, adaptivní tempomat s funkcí front Assist, akustický parkovací systém Parkpilot, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, stavitelné bederní opěrky vpředu, dojezdové rezervní kolo, šest airbagů, elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu XDS, elektromechanická parkovací brzda, start/stop, halogenové světlomety, isofix, loketní opěrka vpředu, Make-up zrcátka ve slunečních clonách, multifunkční kožený volant, palubní počítač Plus, rádio Composition Media, sportovní komfortní sedadla, tónovaná skla v zeleném odstínu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým cloněním, zadní svítilny typu LED, atd. Kč
Cena testované sestavy 958 400 Kč
Výbava testované sestavy Sedmnáctipalcová kola Karlskoga (+ 15.500,-), Active info display (+ 16.400,-), Adaptivní regulace podvozku DCC (+ 25.600,-), Automat. Parkovací asistent Park Assist (+ 4.100,-), bezklíčové odemykání Keless access (+ 9.500,-), Blind spot senzor + Lane assist (+ 8.000,-), boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené (+ 9.000,), Lane assist a Dynamic light assit plus (+ 16.400,-), LED koncová světla a osvětlení SPZ (+ 10.300,-), LED světlomety pro Dynamic light assist (+ 36.900,-), multifunkční kožený vyhřívaný volant (+ 3.000,-), navigace Discover pro (+ 52.000,-), paket Zrcátka – zahrnuje elektricky stavitelná, sklopná a vyhřívaná zrcátka, naklonění pravého vnějšího při zařazení zpátečky (+ 5.100,-), panoramatické střešní okno (+ 24.300,-), sedadla ergoActive (+ 8.300,-), telefonní rozhraní Business inkl. LTE (+ 11.200,-), vyhřívané čelní sklo (+ 7.700,-), zpětné kamera Real Assist (+ 5.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.6
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1316 / 564
Rozměr pneu: 225/45 R17
Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4351
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1492
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 3. 2018 01:17
Pod kapotou...
Takze pod kapotou ma golf len zakladnu bielu farbu , nie metalizu?! 8-s
23. 3. 2017 04:23
Re: wtf?
Děkuju, Ondore, máš dost pravdu. K tomu Disku - až za čas budeme kupovat něco už čistě pro nás, tak tam něco od Range Roveru bude vysoko na seznamu kandidátů! A ještě si soukromě dělám naději, že tak v roce 2018 BMW vypustí svou X7 a že to bude dobré auto - do toho bych asi šel.

Jinak ještě k tomu nastupování pro starší lidi. Tato otázka mě opravdu zajímala. Máma takhle porovnávala právě ten superb s kodiakem. Do obou se jí nastupovalo dobře, ale při vystupování z kodiaku měla pocit, že stoupá někam do prázdna. Takže kupodivu bylo normální nízké auto příjemnější.

No, už jsme toho superba objednali, tak věřím, že nás nezklame. Sám vidím, že je to trošičku konzervativní a old school auto, nemá LED světlomety, nemá grafický displej místo budíku, ale to zrovna uživatelce vadit nebude. A aspoň podpoříme domácí průmysl!
Avatar - Floyd
22. 3. 2017 01:37
Re: wtf?
Mazdou 6 nejezdím, i když bych rád.
A neboj, pochopil >:D
21. 3. 2017 21:52
Re: mala spotreba ve spojeni s LNT
reaktori jezdej s o litr vetsi spotřebou nez prumernej clovek

a nevyhanej se nahodou jedovaty NOx z LNT mnohem casteji nez uvadenych 200-300km, ale radove jednotky kilometru??
tedy jestli-ze se to dela poctive a neojebava...
Avatar - miromen
21. 3. 2017 17:21
Re: Slabina Golfa
Ja Mondeo jizdně vubec neznam, ale přijde mi, že u něj je to docela jine než u fokala, alespoň z dostupnych info a to, že je zaměřene předevšim na komfort a to včetně řizeni.