Test Auto.cz

Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG – Sedm, čili sedm převodů

20.3. 2017
Verdikt
 

Nedávno prošel VW Golf modernizací, zaměřenou nejen na vzhled, ale také techniku. Jednou z nejvýznamnějších novinek je sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka v kombinaci s větším dieselem. A právě tu jsme vyzkoušeli.

Golf platí již léta za pomyslný etalon vozu kompaktní třídy. Pravdou je, že ne vždy tomu tak bylo. Minimálně u čtvrté generace bychom o tom mohli dlouze polemizovat, stejně jako třeba u šesté. Golf je také specifický v otázce modernizací. Sice se i v minulosti retuše objevovaly, ovšem často provedené tak, aby to nebylo na první pohled moc vidět. To, že Golf bývá v průběhu jedné generace jen citlivě inovován, je jedním z důvodů, proč si toto auto tak drží zůstatkovou hodnotu.

Co je tedy zvenku na sedmé generaci nové? Jsou to například jinak tvarované nárazníky či ve vyšších verzích plně diodové světlomety. V našem případě navíc s paketem Dynamic Light Assist za 36.900 korun. Jeho největší devizou je kromě solidní svítivosti samočinné přepínání na dálková světla.

Konečně „sedmikvalt“

Možná si teď říkáte, co to s tou sedmistupňovou převodovkou máme. Vždyť Golf sedmistupňovou samočinnou převodovku s dvojicí soustředných spojek nabízí od samého začátku. Stejně jako zbytek modelů koncernu Volkswagen.

Ano, Golf sedmé generace skutečně sedmikvalt má od uvedení na trh. Ovšem až do teď byl k mání pouze v kombinaci s menšími zážehovými motory, případně s dieselem 1.6 TDI. Od modernizace je však sedm převodů k dispozici také pro vznětový dvoulitr TDI. Dosud se tato motorizace musela spokojit se šestistupňovou samočinnou skříní, konkrétně DQ250.

Starší „sedmikvalt“ DQ200, vyráběný rovněž v závodě Škoda ve Vrchlabí, zvládne přenést točivý moment maximálně 250 N.m. Dvoulitr v nejnovějším vydání ale nabízí hned 340 N.m při 1750 až 3000 otáčkách. Ve spojení s ním tak přichází zcela nová dvouspojková samočinná skříň DQ381. Již dříve jsme ji viděli v Seatu Ateca, kde se navíc umí pojit i s pohonem všech kol (tohle Golf nenabízí) a samozřejmě v nové Škodě Kodiaq.

obrázek [600 x 374]  

Převodovka DQ381 zvládne přenést až 420 N.m, takže točivému momentu dvoulitru plně dostačuje. Na rozdíl od DQ200 a podobně jako u DQ250 má spojky v olejové lázni, což přináší lepší odvod tepla a současně zlepšuje odolnost proti jejich opotřebení. Zvláštností je absence hřídele zpátečky. Pokud ji zařadíte, probíhá to takto - hnací síla teče z hnacího hřídele 2 na hnaný hřídel 1 a přes ozubená kola druhého převodu na hnaný hřídel 2. Pro zajištění mazání v režimu zastavení motoru systémem stop-start využívá převodovka dodatečné elektricky poháněné olejové čerpadlo, které doplňuje obvyklé mechanické.

Dlouhé převody, ale co dynamika?

Boj se snižováním emisí vedou automobilky na všech frontách. Mimo jiné také zpřevodováním. Použití sedmi převodů umožnilo konstruktérům zmenšit rozestupy mezi jednotlivými kvalty. Celkové zpřevodování je tak v zájmu doby docela těžké. Při dálničních 130 km/ na sedmičku točil motor asi 1950 otáček za minutu. Podřazení na šestku přineslo zvýšení zhruba o 300 otáček.

Samotné řazení je podle očekávání rychlé. Potěšily také veskrze plynulé rozjezdy. Vyniknou zejména v porovnání s „malým“ sedmikvaltem. Důvodem je možnost naladit odtrh spojek o něco delší, aniž by to vedlo k jejich přehřívání. Přítomný olej je totiž účinně chladí, o čemž si mohou suché spojky menší skříně DQ200 nechat jen zdát.

A jak se převodovka chovala při dynamických změnách? Při zařazeném sedmém převodu a přidání plynu jí trvalo jen malou chvíli, než podřadila o jeden stupeň dolů. Průběh točivého momentu má totiž v nejnižších otáčkách dost strmý průběh, přičemž od asi 1400 otáček, v nichž nabízí 290 N.m, již stoupá plynuleji a to až do maxima, jehož dosáhne v 1750 otáčkách za minutu. Pak je již křivka hladká až do 3000 otáček za minutu. Tedy dle údaje výrobce.

obrázek [600 x 328]  

Dlouhé převody spolu se zcela syrovým autem (vůz jsme přebírali s asi 500 km na počitadle ujeté vzdálenosti) měly za následek, že pocitově vnímaná dynamika trochu zaostávala za očekáváním. Možná se na tom podílela také velice nízká zejména mechanická hlučnost. Golf je tak nejen v rámci třídy opravdu tichým autem.

Dvoulitr TDI se v Golfu obejde bez vstřikování močoviny. Ke splnění normy Euro 6 si tak kromě již vzpomínaných dlouhých převodů pomáhá souborem technických opatření. Z nich stojí za zmínku proměnné časování rozvodu, což v normě Euro 5 nabízely pouze nejvýkonnější verze motoru 2.0 TDI EA288, jmenovitě v Golfu GTD. Tím, že u motorů EA288 ovládají oba vačkové hřídele sací i výfukové ventily, dochází ke změně časování natáčením „vačky“ vlastně u poloviny výfukových a sacích ventilů. A samozřejmě zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku DeNOx, který je kombinovaný s oxidačně-redukčním katalyzátorem a v řetězci předchází filtru pevných částic. Nízkotlaký i vysokotlaký okruh recirkulace spalin už měla i verze pro Euro 5.

Žere, ale málo

Absence AdBlue často znamená, že se motor v otázce spotřeby paliva ani zdaleka nepřiblíží továrním údajům výrobce. Musí totiž co každých 200 až 300 km spalovat nahromaděné oxidy dusíku v zásobníkovém katalyzátoru, k čemuž potřebuje dodatečnou dávku nafty.

Ač při přebírání syrový, o pár dní později přibylo na počítadle ujeté vzdálenosti dalších asi 1000 km, které jsme ujeli převážně po dálnicích, část však i v městském provozu. Vzhledem k chybějícímu vstřikování močoviny do výfuku jsme tak byli velmi překvapeni dosaženou spotřebou. Ta se dle údajů multifunkčního ukazatele pohybovala od 5,4 do 5,9 litrů na 100 km.

TEST 2009: VW Golf 2,0 TDI (103 kW) - Nejlepší Golf všech dob

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG

Cena v základní výbavě: 668 900 Kč Cena v testované výbavě: 958 400 Kč

Základní výbava:Šestnáctipalcová litá kola „Hita“, adaptivní tempomat s funkcí front Assist, akustický parkovací systém Parkpilot, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, stavitelné bederní opěrky vpředu, dojezdové rezervní kolo, šest airbagů, elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu XDS, elektromechanická parkovací brzda, start/stop, halogenové světlomety, isofix, loketní opěrka vpředu, Make-up zrcátka ve slunečních clonách, multifunkční kožený volant, palubní počítač Plus, rádio Composition Media, sportovní komfortní sedadla, tónovaná skla v zeleném odstínu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým cloněním, zadní svítilny typu LED, atd.

Výbava testovaného vozu:Sedmnáctipalcová kola Karlskoga (+ 15.500,-), Active info display (+ 16.400,-), Adaptivní regulace podvozku DCC (+ 25.600,-), Automat. Parkovací asistent Park Assist (+ 4.100,-), bezklíčové odemykání Keless access (+ 9.500,-), Blind spot senzor + Lane assist (+ 8.000,-), boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené (+ 9.000,), Lane assist a Dynamic light assit plus (+ 16.400,-), LED koncová světla a osvětlení SPZ (+ 10.300,-), LED světlomety pro Dynamic light assist (+ 36.900,-), multifunkční kožený vyhřívaný volant (+ 3.000,-), navigace Discover pro (+ 52.000,-), paket Zrcátka – zahrnuje elektricky stavitelná, sklopná a vyhřívaná zrcátka, naklonění pravého vnějšího při zařazení zpátečky (+ 5.100,-), panoramatické střešní okno (+ 24.300,-), sedadla ergoActive (+ 8.300,-), telefonní rozhraní Business inkl. LTE (+ 11.200,-), vyhřívané čelní sklo (+ 7.700,-), zpětné kamera Real Assist (+ 5.500,-)

Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1316 / 564
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4351
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1492
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG – Sedm, čili…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR! Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR!

Tým úspěšného závodníka Sébastiena Loeba se pozvolna…

VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům: fronta a nervy!

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům:…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová kvůli zranění a olympijské nejistotě na dlouhé měsíce zmizela z očí svých…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…