TEST Volkswagen Passat 2.0 TSI (206 kW) – Důstojný nástupce šestiválce
Motor, jízdní vlastnosti
V třídě passatu hrají z hlediska prodejů prim vznětové motory. Stále ale přibývá názorů, že nafta smrdí a patří jen do kamen, a tak zájem o benziny může růst, a to i s ohledem na emisní skandál Volkswagenu s dieselovými motory. Proto jsme se rozhodli passat vyzkoušet s benzinovým motorem, abychom zjistili, jaká tato alternativa je.
Benzinové motory jsou totiž v případě passatu opravdu jen alternativní volbou. Na 2.118 letos v Česku registrovaných passatů připadá jen 72 exemplářů se zážehovým agregátem pod kapotou. To vznětová jednotka pohání 2.043 passatů, zbývající tři jsou plug-in hybridy (už dříve testovaný model Passat GTE).
Potentní srdce
Když jsme loni testovali passat s benzinovým 1.8 TSI (132 kW), psali jsme, že se jedná o druhou nejsilnější zážehovou jednotku v nabídce, nad ní totiž stál jen 2.0 TSI (162 kW). Časy se ale mění, mezitím se v ceník objevila i silnější verze dvoulitru s 206 kW, která opravdu stojí za to!
Tento agregát jsme dosud na českém trhu znali ve střední třídě pouze ze Škody Superb, takto silný čtyřválec nenabízí ani koncernové Audi A4. U čtyř kruhů totiž nad 2.0 TFSI se 185 kW už rovnou stojí šestiválec 3.0 TFSI (260 kW) z modelu S4. To passat se šestiválců vzdal, a tak je výkonné 2.0 TSI nástupcem někdejšího Passatu R36 s šestiválcem 3.6 FSI (220 kW).
Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr o objemu 1964 cm3 je se svým výkonem 206 kW a točivým momentem 350 N.m opravdový silák, a tak nepřekvapí, že jeho sílu standardně krotí pohon všech kol a dvouspojková převodovka. Vždyť ve střední třídě chcete takovou sílu zvládnout a ne ji pokoušet jako třeba v hot hatchi. Stejný agregát, avšak naladěný na 213 kW, totiž využívá i Seat Leon Cupra, kde je kvůli pouze pohonu předních kol té síly občas až přespříliš.
Právě z Leonu Cupra nebo ze Superbu víme, že máme čest s opravdu špičkovým motorem. Je naprosto kultivovaný, a jestli mu necháte chvilku klidu, i velice tichý. Stačí však pokynout pravou nohou a stává se z něj bestie. Hutný zvuk ve vysokých otáčkách možná není tak lahodný, jako by byl v případě použití šestiválce, i tak si ho však posádka bude vychutnávat.
Mohutná síla ale každopádně znamená, že řidič musí počítat s turboefektem. Zhruba do dvou tisíc otáček je motor mrtvý, poté ale už jede jako z praku. Jednotka se navíc nechává snadno vytočit a má až atmosférickou gradaci, ani ve vysokých otáčkách pod omezovačem neucítíte výraznější vadnutí. O schopnostech lakonicky vypovídá zrychlení z 0-100 km/h za 5,5 sekundy, což je o šest desetin kratší doba než v případě naftového biturba 2.0 TDI (176 kW, 500 N.m).
Jestliže u 1.8 TSI (132 kW) jsme byli rozpačití ze spolupráce motoru s dvouspojkovou převodovkou, která nebyla tak jemná, jak bychom očekávali, v tomto případě nemáme výtek. Na rozdíl od osmnáctistovky se sedmistupňovým DSG je v případě dvoulitru použita šestistupňová převodovka, jejíž práce stojí za to. Šestistupňová dvouspojka naprosto hladce mění převody a v případě manuálního režimu pohotově reaguje na pokyn. I v takovém případě se ale při přiblížení k omezovači přeřadí sama, lehce pod 7000 otáčkami. Sportovní režim pak využívá sílu motoru, otáčky však mnohdy drží až zbytečně vysoko.
Silný agregát si ale samozřejmě něco vezme. Když se rozhodnete za to vzít a užít si na vaší oblíbené okresce, určitě počítejte s hodnotami na 14 litry. Záleží ale na zvoleném tempu, stačí jet s lehkou nohou a rázem stejný úsek projedete se spotřebou hluboko pod deset. Na dálnici, kde při 130 km/h motor točí 2900 otáček, se dostanete na devět.
Z dlouhodobějšího hlediska každopádně počítejte asi s desetilitrovým průměrem. Ve Volkswagenu se dokonce baví tím, který z novinářů se dostane pod tento průměr. Při naší výpůjčce se to údajně nikomu nepovedlo… A pozor, automobilka do tohoto passatu doporučuje tankovat 98oktanový benzin, což provozní náklady dále zvýší.
Rychlý i pohodlný
Nejvýkonnější motor v nabídce passatu je standardně spárován i s adaptivním podvozkem, který umí tlumiče nastavit ve třech režimech (Normal, Comfort, Sport). Rozdíly mezi jednotlivými nastaveními jsou opravdu patrné, i v komfortním módu se však karoserie volkswagenu zbytečně nenaklání. Změnit naladění lze také u dalších systémů vozu, v zatáčkách lze třeba zvolit tužší řízení.
Automobil čile drží směr a perfektně sedí v zatáčkách, a tak potěší nejen jako dálniční transportér, ale i jako hračka na okresce, samozřejmě v mezích střední třídy. Jen to dunění zadní nápravy je prostě znatelné, čemuž u testovaného kousku příliš nepomohla ani příplatková 19palcová kola.
Cena, design
Levný tedy není
Zájemci o vrcholný dvoulitr musejí v případě passatu sáhnout minimálně po verzi Highline. Ta sice znamená bohatou výbavu (parkovací čidla, adaptivní tempomat, zadní boční airbagy), zároveň ale naznačuje, že 2.0 TSI (206 kW) není zadarmo. A ono tomu tak je, protože u tohoto agregátu se v ceníku rýsuje cenovka 1.057.900 korun. To opravdu není málo, protože Škodu Superb lze se stejným agregátem pořídit o 85.000 korun levněji. Navíc je 2.0 TSI dražší i než turbodiesely, vrcholné 2.0 BiTDI (176 kW) je o rovných 10.000 korun levnější.
Jenže když se podíváme na konkurenci, zjistíme, že až na superb vlastně na trhu není v této výkonové relaci žádný soupeř. Z mainstremových modelů je tu jen stařičký Opel Insignia OPC s šestiválcem 2.8 Turbo, jehož výkon 239 kW je výrazně vyšší než u volkswagenu.
Passat tak konkuruje spíše vozům luxusních značek, přičemž i v takovém případě nachází volnou mezeru na trhu. Konkurence z řad luxusních výrobců je buď o poznání slabší (BMW 330i xDrive se 185 kW a obdobné modely), nebo naopak výrazně výkonnější (BMW 340i xDrive s 240 kW). Passat si tedy žije ve vakuu, ve kterém mu vlastně nikdo kromě koncernového superbu nekonkuruje.
Volkswagen Passat – srovnání s konkurencí | |||||
Model | VW Passat | BMW 3 | Mercedes-Benz C | Opel Insignia | Škoda Superb |
Motor | 2.0 TSI | 340i xDrive | C 400 4Matic | 2.8 Turbo | 2.0 TSI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 2998 | 2996 | 2792 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 206/5600-6500 | 240/5500-6500 | 245/5250-6000 | 239/5250 | 206/5600-6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1700-5600 | 450/1380-5000 | 480/1600-4000 | 435/5250 | 350/1700-5600 |
Převodovka | 6DS | 8A | 9A | 6A | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 270 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,5 | 4,9 | 5,2 | 6,0 | 5,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 6,9 | 7,3 | 10,8 | 7,1 |
Základní cena [Kč] | 1.057.900 | 1.425.008 | 1.340.680 | 1.068.900 | 972.900 |
Je to švihák
Kdo chce dát silný dvoulitr pod kapotou dát najevo nejen jeho zvukem, ale i vzhledem, může sáhnout po testovaném modelu R-Line, který design oživí maskou chladiče s vertikálními příčkami, upravenými nárazníky, rozšířenými prahy nebo 18palcovými koly (19palcovými za příplatek). Výsledkem je sice stále konzervativní a poměrně nenápadné auto, avšak doplněné o potřebnou dávku šmrncu. Jen ty falešné koncovky výfuku si mohli u volkswagenu odpustit, alespoň že ty skutečné „trubky“ nejsou otočeny k zemi jako Passatu R-Line s 1.8 TSI.
Sportovní styl pokračuje také vevnitř. Volant jak z Golfu R se parádně drží, decentním oživením jsou i pedály z kartáčované oceli nebo sportovní sedadla, které neomrzí ani na delších cestách. Jinak je to „passatovská“ klasika – materiály na úrovni nebo spousta vnitřního prostoru. K dispozici je i bohatá příplatková výbava nad rámec standardu, potěšily nás spolehlivě fungující a výtečně svítící adaptivní diodové světlomety nebo head-up displej s velice jasným a ostrým obrazem.
Závěr
Závěr
Volkswagen Passat s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI (206 kW) pod kapotou je povedeným vozem, který nadchne opravdu silným agregátem. Je však jasné, že to je lahůdka, kterou budou kupovat jen fajnšmekři. V českých podmínkách je totiž potenciál motoru možná až nevyužitelný, řidič navíc musí počítat s vysokou spotřebou, pokud bude využívat jeho schopností. Ona ani pořizovací cena není nízká, 2.0 TSI (206 kW) v základu stojí 1.057.900 korun, a tak mnozí zákazníci v této cenové relaci raději sáhnou po obdobně schopném, ale výrazně úspornějším 2.0 BiTDI (176 kW) za 1.047.900 korun. Jestliže ale hledáte manažerskou střelu s benzinovým motorem, která předjede většinu tuzemského vozového parku, měl by být tenhle passat ve vašem hledáčku. I bez šestiválce totiž za to umí pořádně vzít.
Nejlevnější verze modelu | 655.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 1.057.900 Kč (2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion Highline) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.126.900 Kč (2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion Highline R-Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.319.300 Kč (2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion Highline R-Line) |
Plusy
- Tichý a pružný motor
- Hladce řadicí převodovka
- Spolehlivě pracující adaptivní světlomety
- Vnitřní prostornost
- Jisté jízdní vlastnosti
- Stylový vnější vzhled
Minusy
- Dunění zadní nápravy na nerovnostech
- Spotřeba paliva závislá na stylu jízdy
- Vyšší pořizovací cena
Foto: David Rajdl