TEST VW Passat 1.4 TSI EcoFuel – Na plný plyn
I když se počet plnicích stanic zemního plynu v České republice stále ještě nepřehoupl přes dvacítku, nepřestávají dovozci potenciálně zajímavý trh pokoušet. Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel je plnohodnotnou tovární verzí, nejde tedy o dodatečnou přestavbu. K testu jsme zvolili praktičtější kombi Variant, takže nás mimo jiné zajímalo, zda a jak utrpí právě užitné vlastnosti prostorného vozu.
Exteriér Passatu je naprosto shodný s „tekutými“ motorizacemi, jedinou připomínkou alternativy je štítek EcoFuel na zádi a nálepka CNG na pravém zadním okně. Když nic jiného, mělo by to uživateli připomenout, že s tímto autem jsou mu zapovězeny téměř všechny podzemní garáže. Bystrému pozorovateli také neujde absence koncovky výfuku – ta se kvůli rozměrným nádržím totiž přestěhovala na poněkud truckovou pozici před levé zadní kolo. Zvenčí není vidět nic a dolů mířící rouru je tak možno si vychutnat jen z polohy ležícího střelce.
Standardní odklopné víko palivové nádrže ukrývá dva plnicí otvory, takže ani zde nenarušuje vzhled vozu nic nepatřičného. Nádrže na benzin i plyn jsou v bezpečných zónách pod podlahou zadní části vozu, takže neomezují velikost prostoru pro posádku a zavazadla. Passat ovšem přišel o rezervní kolo, takže ve výbavě vozu je jen sada na opravu pneumatik.
Interiér také zachovává design modelové řady, jediným připomenutím alternativního paliva je dvojice ukazatelů jejich zásoby. Zatímco pod rychloměrem zůstal ukazatel stavu benzinové nádrže (zde 31 litrů), pod otáčkoměrem nyní najdeme ukazatel naplnění trojice plynových nádrží (celkem 21 litrů), přičemž odlišné palivo je zde trvale zobrazeno zelenou ikonou se symbolem plynové plnicí stanice. Zachována zůstala i kompletní česká lokalizace, takže pokud jede auto na plyn, na displeji MaxiDOT se zobrazuje spotřeba v kg/100 km. Milé je, že i hodnota dojezdu se týká vždy aktuálně používaného paliva.
Srdce vozu je do jisté míry unikátní právě spojením možnosti pohonu na zemní plyn s přímým vstřikováním a přeplňováním. Nejvyšší výkon 110 kW je dosažitelný při 5500 min-1, přičemž maximální točivý moment 220 Nm má řidič k dispozici od 1500 do 4500 min-1. Model střední třídy se i v této palivové konfiguraci chlubí nejvyšší rychlostí přes 210 km/h a zrychlením z klidu na 100 km/h za 9,8 sekundy.
Přibližně při hodnotě dojetí 20 km se systém sám přepnul na nouzový benzinový pohon, což dal vůz najevo pouze pípnutím a upozorněním na Maxi DOTu, který začal zobrazovat hodnoty spotřeby v litrech a dojezd na plnou benzinovou nádrž. S přibližně polovičním podílem městských jízd pak vůz až do konce testu spotřeboval průměrně 6,6 l/100 km, což odpovídá teoretickému dojezdu 460 km. Výrobce uvádí, že s oběma plnými nádržemi je možno dosáhnout celkového dojezdu až 940 km. Pokud by řidič zvolil jízdu s lehkou nohou, nepůjde zřejmě o nereálné hodnoty.
Plusy
- Technický unikát
- Bezobslužnost systému
- Kvalitní informace v češtině
- Spotřeba, dojezd, tichý běh
- Zachovány všechny ostatní dobré vlastnosti modelu
Minusy
- Cena
- Sada na opravu pneumatik
- Omezení daná palivem (podzemní garáže)
První cena vozu | 608.300,- (1.6 MPI 75 kW, Variant Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 764.100,- (1.4 TSI EcoFuel 110 kW, Variant Business) |
Základní cena testovaného vozu | 813.300,- (1.4 TSI EcoFuel 110 kW , DSG Variant Business) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 879.500,- (1.4 TSI EcoFuel 110 kW DSG, Variant Business) |