Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion – Rodinný manažer

Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion – Rodinný manažer

 
 

K redakčnímu testu dorazil sen českého chalupáře: sněhobílý Passat Variant s pohonem všech čtyř kol.

Samozřejmě, nejen český chalupář, ale i český manažer či otec od rodiny vídá Passat Variant ve svých snech. A není se co divit, vždyť tohle auto je dlouholetým etalonem mainstreamové střední třídy. Má spoustu konkurentů, ale už mnoho let jim nedává nic zadarmo a drží se vždy mezi těmi nejlepšími. Patří mezi ně stále?

Naftový dvoulitr: nesmrtelná klasika

Pod kapotou bílého kombi pracuje nejoblíbenější agregát 2,0 TDI BMT o výkonu 103 kW. Je jasnou hvězdou výrobního programu; v celkem 90% podílu vznětových motorizací mezi všemi prodanými Passaty bychom šestnáctistovek našli jen pár.

A zákazníci neudělají špatně. Motor je velmi dobře utlumen, byť na volnoběh stále umí zadunět. V námi testované verzi nabízí solidních 103 kW a 320 Nm, rovnoměrný zátah a ve verzi s pohonem předních kol i příjemnou spotřebu. Co se změnilo zástavbou 4Motionu?

Tak za prvé, řidič získá jistotu vyškrábání se na většinu myslitelných kopců a stoupání na našich silnicích i mimo ně. Ať už jde o lehce zasněženou polní cestu, strmý výjezd z garáže nebo příjezd k horské chatě, díky spojce Haldex se nemusíte stresovat. Haldex také pomáhá při normální jízdě, kdy na zadní nápravu (za určitých podmínek) přesměrovává sílu, která by jinak putovala pouze k předním kolům. Na výjezdu ze zatáček nebo při sportovnější jízdě další bodík k dobru.

Má to však i svou stinnou stránku. Nechme stranou vyšší pořizovací náklady (a výhledově třeba i náklady na servis), které činí 45.500,- Kč. I když nejde o permanentní pohon všech kol v pravém slova smyslu, jako u Subaru či systému Audi Quattro s Torsenem, stále je v mechanismu tření a spojka stále přenáší několik procent výkonu k zadním kolům. Také mají čtyřkolky s Haldexem kvůli ne tak čistému uspořádání podlahy o něco větší aerodynamický odpor. Haldex o hmotnosti 85 kilogramů samozřejmě vozíte stále s sebou, takže už asi tušíte, kam mířím: spotřeba musí nahoru.

obrázek [600 x 335]  

V tabulce vidíte, jakou spotřebu jsme naměřili u obou verzí Passatu Variant; s Haldexem i bez něj. Při nižších rychlostech je rozdíl zanedbatelný, ale dlouhé dálniční výlety budou pro majitele čtyřkolky nákladnější: zhruba litrový rozdíl ve spotřebě se při předpokládaném velkém nájezdu dieselového kombi střední třídy musí brát v potaz. Otáčky motoru jsme naměřili shodné, při 100 km/ je to 1.800 min-1, ve 130 km/h pak 2.400 min-1.

Spotřeba palivaVariant 2,0 TDI BMTVariant 2,0 TDI BMT 4Motion
Rychlost 100 km/h [l/100 km]44,3
Rychlost 130 km/h [l/100 km]67,1

Interiér na jedna mínus

Než se ponoříme do útrob zavazadelníku, začněme interiérem. Po nasednutí zamrzí tvrdé plasty v oblasti kolen, to je však spolu s přemístěním tlačítka nouzových blikačů (a jeho nahrazení analogovými hodinami) dolů na palubní desku asi jedinou výraznější výtkou.

Tříramenný volant se dobře drží, není tak měkký jako u některých dalších konkurentů, což ale může být pro někoho plus. Tlačítka na něm mají precizní zdvih, výborné zpracování a co se týče uživatelské přívětivosti, hodnotíme je velmi vysoko. Jsou však poměrně hodně náchylná k nechtěnému stisknutí v případě rychlejšího ručkování po volantu.

Přístrojový panel nabízí klasické, velmi dobře čitelné přístroje a nešetří se zde stříbrnými obroučkami, což zvyšuje pocit luxusu. Ovládání klimatizace a barevného displeje velkými a dobře separovanými tlačítky je bez připomínek. Chválíme velký, výborně přístupný a vyčalouněný prostor ve výplních předních dveří, kam může řidič pohodlně umístit na stojáka i dvoulitrovou láhev. Na automatickou ruční brzdu jsme si nakonec zvykli, pokud jste naučení poutat se až s rozjezdem, máme pro vás špatnou zprávu – brzda je zpražena se zámkem pásu a automaticky se neuvolní.

obrázek [600 x 433]  

Startování probíhá zatlačením klíčku do palubní desky, startovací tlačítko či bezklíčový vstup byste zde hledali marně. Na nerovnostech si cosi v palubní desce před spolujezdcem občas zaskřípalo, po zkušenostech s jinými Passaty to však můžeme označit za neduh daného kusu.

Celkové hodnocení interiéru vyznívá jednoznačně kladně. Někdo může Passatu zazlívat jistou přehnanou serióznost a unifikaci, někdo zase to, že s novou generací (což je v podstatě větší facelift) se interiér změnil jen pomálu. Na druhou stranu, proč měnit něco co evidentně funguje? Proč se snažit překopávat výbornou ergonomii?

Zavazadelník na jedničku

Zhruba 50 procent vozů z rodiny Passat bylo v roce 2011 prodáno ve verzi Variant. Zbylé dvě čtvrtiny si mezi sebe rovným dílem rozdělil sedan a Passat CC. Kombi se tedy zákazníkům líbí, navíc objem zavazadelníku 603 litrů je více než zajímavý.

Avšak pozor. Udávaných 603 litrů je hodnota i s místem pro rezervu pod podlážkou, bez ní se dostáváme na reálných 513 litrů. I tak jde o opravdu veliký prostor pro vaše zavazadla, navíc nádherně pravidelný. A má to ještě jeden klad – rezerva je plnohodnotná.

Předchozí odstavec vyjádřeme řečí čísel. V nejužším místě kufru jsme naměřili rovný jeden metr, délka u dna je v klasickém uspořádání 112 centimetrů. Mezi podlahou a roletkou je solidních 50 centimetrů. Nakládací hrana ve výši 62 cm dovoluje bez problémů naložit i těžší předměty (směrem dovnitř následuje menší schůdek), spodní hrana zvednutého víka ve výšce 193 cm pak nebude drtivé většině populace bránit v nerušeném průchodu pod otevřenými pátými dveřmi.

obrázek [600 x 400]  

Jízda

Variant na šestnáctipalcových kolech určitě nehodlá být hvězdou zatáček, avšak překvapila nás jeho stabilita a čitelnost na limitu. Ten logicky přichází dříve než na větších discích, avšak citlivě nastavené ESP vám svižnější cestu domů z práce neznechutí.

Co se týče komfortu, pamatovali jsme si Passat Variant jako pohodlnější auto. Rázy do zad se nekonají, ale drobné nerovnosti vůz nepřekonával zdaleka tak plavně, jako před časem předokolka na totožných pneumatikách. Nebo že by za to mohly rozbité zimní silnice? Každopádně je zde ještě co pro příští generaci zlepšovat, byť v porovnání s konkurenty může být Passat poměrně klidný.

I u řazení je prostor, kam dál vyvíjet. Z čistě mechanického hlediska nemáme co vytknout, jednotlivé rychlostní stupně zapadají bez protestování a okamžitě, dráhy jsou přiměřené a řadička se výborně drží. Jenže řidič přející si větší vtažení do děje právem požaduje silnější mechanickou vazbu, alespoň nějaký náznak radosti ze života. Znovu musíme opakovat: řadit vás moc bavit nebude, i když po funkční stránce lepší šestistupňový manuál v mainstreamu nenajdete. Hodně podobně je na tom řízení: přesné ale příliš lehké; ani z točení volantem se vám endorfiny určitě nevyplaví.

obrázek [600 x 377]  

Závěr

Passat nenasadil v poslední generaci zrovna zběsilé tempo a je to vidět. Konkurence se dotahuje, už zanedlouho mu v redakčním srovnávacím testu kombíků bude zle na paty šlapat Toyota Avensis. Jak to dopadne si zatím nechám pro sebe, ale vnímavý čtenář jistě odtuší, že boj to bude velmi nekompromisní.

Volkswagen Passat Variant s pohonem všech kol je jako celek vyvážené auto bez výrazných slabin, což je ostatně asi ta nejdůležitější věta, kterou vám tento test mohl sdělit.

První cena vozu602.300,- Kč (1,4 TSI (90 kW), Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací682.900,- Kč ((2,0 TDI (103 kW), Comfortline)
Základní cena testovaného vozu728.400,- Kč (2,0 TDI 4M (103 kW), Comfortline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků799.400,- Kč (2,0 TDI 4M (103 kW), Comfortline)

Plusy

  • Prostor pro cestující i zavazadla
  • Jízdní vlastnosti
  • Nízký aerodynamický hluk a hluk od kol
  • Pravidelný zavazadelník

Minusy

  • Přesné, ale gumové řazení
  • Tvrdé plasty na spodní části palubní desky
  • Méně komunikativní řízení
  • Nelogický přesun tlačítka varovných světel
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion

Cena v základní výbavě: 728 400 Kč Cena v testované výbavě: 799 400 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 5 tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s výškovým nastavením, předepínači a výstrahou při nezapnutí, elektronický stabilizační program ESP s komforním brzdovým asistentem, ABS, EDS a ASR, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, dvě aktivní opěrky hlavy vpředu, 3 opěrky vzadu, „Isofix“, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru, automatická klimatizace „Climatic“, rádio „RCD 310“ s CD a MP3 přehrávačem, 4x 20 W, 8 reproduktorů, anténa v zadním okně, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkově ovládané odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, komfortní startování „Press & Drive“, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, 12V zásuvka vzadu a v zavazadlovém prostoru, přídavné elektrické vzduchové topení, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, litá kola 16“, plnohodnotné rezervní kolo z lehké slitiny, halogenové světlomety, směrová světla ve vnějších zpětných zrcátkách, komfortní sedadlo řidiče a spolujezdce, sedadlo řidiče nastavitelné s opěrkou bederní páteře, 3ramenný kožený volant výškově a podélně nastavitelný, středová loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a držákem nápojů, zadní opěradla sklopná, středová loketní opěrka, středová loketní opěrka vzadu s odkládacím prostorem a 2 výsuvnými držáky nápojů, make-up zrcátka ve slunečních clonách, vnitřní osvětlení vpředu a vzadu se zpožďovačem a regulací jasu, dvě čtecí lampičky vpředu, dvě čtecí lampičky vzadu, textilní koberečky aj.

Výbava testovaného vozu:Climatronic (+10.900,-), tempomat (+5.200,-), multifunkční volant (+5.000,-), vyhřívané sedačky (+7.200,-), mlhovky (+4.400,-), přední a zadní senzory (+13.300,-), atd.

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.6 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 603 / 1731
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1656 / 614
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4771
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1516
d) rozvor (mm): 2712
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,54
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 







 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…