Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test zimních aditiv do nafty: Dva výrobky totálně propadly

Martin Vaculík
Diskuze (58)

Problematika studeného startu je u moderních dieselů s přímým vstřikováním a výkonným žhavením zvládnuta bezvadně. Pokud však nafta přestane téct, ani moderní technika nepomůže.

Objeli jsme prodejny autodílů, čerpací stanice i supermarkety a sháněli přípravky, jejichž přidáním do nafty lze vylepšit filtrovatelnost nafty. Sehnali jsme osm produktů v ceně od 98 do 287 Kč, což je však matoucí údaj. Některými totiž ošetříte jen jednu nádrž, kdežto jiné mohou vystačit až na 500 l.

Nadávkováním do směsi přechodové a zimní nafty z rafinerie Litvínov vzniklo devět vzorků. Devátým byla čistá nafta. Přesně tak je možné nejlépe změřit, jak přídavek aditiv vlastnosti základní nafty ovlivnil.

Po uzávěrce jsme zjistili, že na trhu je ještě výrobek firmy Velvana, o jehož existenci jsme dosud neměli tušení. Tak známou značku nesmíme vynechat, a tak dodatečně vznikl desátý vzorek, opět nadávkováním dle pokynu výrobce do té samé nafty.

Měříme zimní vlastnosti

Ač pět z devíti testovaných výrobků slibovalo více prospěšných účinků, zaměřili jsme se jen na aktuálně nejdůležitější.

TVP (Teplota vylučování parafínů)

Teplota, při níž se v naftě začínají tvořit krystalky parafínů. Nafta ztrácí „jiskru“, tedy přestává být průhledná a mléčně se zakaluje. Krystalky parafínů jsou zpočátku malé. Na povrchu filtru se zachytí, ale ucpávají jej jen pomalu. A je tak značná šance, že se stihne zahřát (elektricky či návratem teplého paliva do nádrže) dřív, než se parafínů nahromadí tolik, že by již nemohlo protékat dostatečné množství nafty. S klesající teplotou však krystaly parafínů rostou a filtr ucpávají stále rychleji.

CFPP (Cold filter plug point)

Teplota ucpání studeného palivového filtru je laboratorně stanovovanou hodnotou. V našem případě poprvé vyšly velmi šokující hodnoty. Pracovníci SGS, s nimiž jsme test dělali, se tak rozhodli pro další sadu zkoušek na několika strojích. Za odlišnými výsledky z druhé sady stojí pravděpodobně difuze aditiv v naftě, když po nadávkování a promísení ještě delší čas stojí v teple laboratoře.

2-EHN (2-etylhexylnitrát)

Látka používaná ke zvýšení cetanového čísla. Cetanové číslo odpovídá schopnosti nafty vznítit se kompresním teplem motoru. Všechna multifunkční aditiva se snaží tuto hodnotu zvýšit.

U starších dieselů či strojů v horším technickém stavu dokáže zvýšené cetanové číslo umožnit start i v mrazech, kdy už by jinak možný nebyl. U moderních automobilů, startujících bez problémů, prospívá též – snižuje hlučnost, emise a spotřebu paliva, zvyšuje výkon.

LABORATOŘ KONTRA PRAXE: CFPP neznamená, že opravdu pojedete

Aby nafta ztuhla tak, že nepoteče a startér bude motorem točit marně, to se většinou nestává. Snad jen když má někdo v prosinci stále v nádrži srpnovou, čili letní naftu. A takovou žádná aditiva nezachrání – obsahuje zkrátka málo petroleje a moc parafinických frakcí.

Zkušební sítko pro normovanou zkoušku CFPP je mnohem hrubší než dnešní jemné palivové filtry choulostivých vysokotlakých vstřikovacích systémů. Obvyklý scénář, kdy agregát sice nastartuje, ale po pár stech metrů začne takříkajíc hladovět a třeba i se zcela ucpaným filtrem zhasne, může nastat, i když ještě rtuť teploměru na -20 °C neslezla.

Zmíněná teplotní hranice je důležitá – minimálně takové CFPP má mít zimní nafta i bez kapky aditiva. Ale jak jsme si vysvětlili, vaše auto může přestat jet klidně dřív. To platí i pro hodnotu -28 °C, na niž laboratorní filtrovatelnost posunul vítěz testu. Ano, při jeho použití pojede vůz za větších mrazů než bez něj. Rozdíl by měl být podobný jako v testu, ale za konkrétní hodnotu ručit nelze.

Většina výrobců se snaží filtr nějakým způsobem vyhřívat. Elektricky, vedením zahřáté přepadové nafty přímo do něj či těsným „přimknutím“ k hlavě válců. Auta, u nichž to funguje dobře, bez problémů jezdí i za nižších teplot, než odpovídá hodnotě filtrovatelnosti. V každém případě pokud aditivum vylepší laboratorně měřené CFPP, vylepší i teplotu skutečné provozuschopnosti vozidla.

Super Diesel Aditiv zimní, VIF, 500 ml za 175 korun, hodnocení SM: 1-

Při doporučeném dávkování (pod -20 °C) stačí pro 250 l nafty.

Žádné překvapení – VIF Super Diesel Aditiv vyhrál všechny testy, jichž se zúčastnil. Multifunkční přísada předčila v našem srovnání všechny zimní specialisty, přitom depresanty (látky zmenšující krystaly parafínu) se v ní musí podělit o místo s dalšími složkami – třeba zvyšovačem cetanového čísla, mazivostními a čisticími přísadami, inhibitory koroze či stabilizátory biosložek.

Zřejmě jediná nevýhoda českého výrobku plyne z vysoké koncentrace účinných látek – naftu proti mrazům ochrání, ale sám tuhne (viz samostatný článek na další dvoustraně). Přes noc jej tak nenechávejte v prochladlém automobilu. Tuto informaci (uchovejte při teplotách nad +5 °C) najdete i na obalu. Po opětovném zahřátí lze výrobek znovu bez omezení používat.

Diesel Aditiv, Ekolube, 450 ml za 110 Kč, hodnocení SM: 3

Při doporučeném dávkování stačí pro 40–60 l nafty.

Na druhou příčku řadíme další český výrobek v testu. Aditivum značky Ekolube zlepšilo filtrovatelnost při obou měřeních o čtyři stupně. To sice není žádná sláva, zato boduje bezproblémovou tekutostí v mraze i snadným použitím – do nádrže se nalije celé balení najednou.

Výsledkem nezvykle vysokého dávkování 1:100 (což je až desetkrát víc než u ostatních výrobků) je rekordní obsah zvyšovače cetanového čísla 2-EHN 3400 ppm. Odborníci však namítnou, že při dávkování nad 1000 ppm již nemají další přídavky zásadní vliv na zvýšení výkonu, snížení hlučnosti, emisí či spotřeby paliva. Odvrácenou stránkou extrémního dávkování jsou vysoké náklady – aditivace jednoho litru vyjde na 2,44 Kč.

Diesel Start Aditiv, Tectane, 500 ml za 199 Kč, hodnocení SM: 3-

Při doporučeném dávkování stačí pro 250 l nafty.

Společnost Den Braven většina z nás zatím zná jako výrobce tmelů a jiné stavební chemie. Překvapilo nás zjištění, že dělá též aditivum do motorové nafty. Při tak nízkém dávkování (předpoklad vysoké koncentrovanosti výrobku) nás mile překvapilo, že i při -21 °C zůstává samo aditivum tekuté. Bez obav jej můžete nechávat ve vozidle.

V jednom měření zlepšilo filtrovatelnost o nevýrazné dva stupně, ve druhém o pěkných šest. Výrobce deklaruje i řadu dalších účinků (čištění, snížení spotřeby, mazání, ochranu před korozí), které jsme v tomto testu nehodnotili. Zvyšovač cetanového čísla však neobsahuje, a tak je vyloučené, že byste okamžitě pocítili nějaký pozitivní účinek na chod motoru.

Diesel Aditiv zimní, Sheron, 500 ml za 149 Kč, hodnocení SM: 3-

Při doporučeném dávkování stačí pro 250 l nafty.

Výrobek v důvěryhodné plechovce připomíná Super Diesel Aditiv od firmy VIF, avšak účinky má bohužel slabší. Výrobce uvádí, že jde o multifunkční aditivum, zapomněl ale napsat, jaké další účinky má. Ani zlepšení filtrovatelnosti není zrovna přesvědčivé – jednou o dva, podruhé o tři stupně.

Při teplotě -21 °C gelovatí a dávkuje se obtížně. I proto, že zakoupený kus pod víčkem vůbec neobsahoval odměrku, kterou by bylo možné dávkovat látku do nádrže. Výrobce tvrdí, že to byl jen dočasný výpadek u konkrétní série.

Diesel Fuel Treatment, Valvoline, 350 ml za 160 korun, hodnocení SM: 3-

Při doporučeném dávkování stačí až pro 76 l nafty.

Aditivum Valvoline na etiketě slibuje eliminovat problémy se startováním a snížení černého kouře. Bod tuhnutí prý snižuje tím, že zabraňuje shluknutí parafínů v palivu. Klasická zkouška filtrovatelnosti dávala rozporuplné výsledky.

Poprvé neprokázala, že by valvoline skutečně mohlo v zimě naftě prospět. Zlepšení o jeden stupeň je totiž v nejistotě měření a nelze z něj dělat závěry. Podruhé však laboratoře SGS naměřily zlepšení o pět stupňů.

Výrobek zůstává v mrazech tekutý, snadno se dávkuje do nádrže (vhodný průměr otevře i bezzátkové uzávěry), cena za aditivaci jednoho litru je však třetí nejvyšší v testu.

Diesel Winter Treatment, STP, 500 ml za 199 Kč, hodnocení SM: 3-

Při doporučeném dávkování stačí pro 50-60 l nafty.

Aditiva značky STP jsou velmi rozšířená na tuzemských čerpacích stanicích. Z mnoha dostupných typů jsme vybrali ten, který slibuje i zlepšení zimních vlastností motorové nafty, neboť „zamezí růstu krystalů a zamrznutí palivového potrubí pomoci anti-gelu“. Kladem je pohodlné použití – obsah kompletně vylijete před tankováním do nádrže a přímo na čerpací stanici vyhodíte.

Nevýhodu představuje vysoká cena za aditivaci jednoho litru – 3,52 Kč je nejvíce v testu. Též samotný účinek není nikterak zázračný (zlepšení filtrovatelnosti o dva až čtyři stupně, vzhledem k vysokému dávkování relativně nízký obsah 2-EHN). Aby výrobce snížil extrémně vysoké náklady na aditivaci, tvrdí, že produkt stačí používat jen každých 2000 km. Nedejte se však zmást – pokud modifikátory krystalické struktury parafínů zrovna v nádrži nejsou, nemohou ničemu pomoci.

Diesel Fliess-fit, Liqui Moly, 450 ml za 98 Kč, hodnocení SM: 3-

Při doporučeném dávkování stačí pro 40–75 l nafty.

Německá společnost Liqui Moly je specialistou na aditiva. Nikdo jiný nemá tak širokou nabídku rozličných druhů slibujících nejrůznější účinky. Vybrali jsme produkt Fliess-fit, jenž na obalu slibuje bezpečný provoz až do –26 °C. Nelze vyloučit, že na určitý typ naft zabere lépe. U běžné české, kterou budeme tankovat převážnou část této sezony, však posunul filtrovatelnost jen na –21 až –22 °C. A to je chabý výsledek.

Cena 98 Kč by se za komfortní jednorázové (nalijete, vyhodíte) aditivum zdála dobrá, kdyby už nebyla na trhu k dispozici za pouhých 60 Kč jednorázová verze přípravku VIF Super Diesel Aditiv, fungující mnohem přesvědčivěji.

TDA, Castrol, 250 ml za 287 korun, hodnocení SM: 5

Při doporučeném dávkování stačí pro 250 l nafty.

Přísada od věhlasné značky Castrol dříve vládla českému trhu. Bohužel není sladěna s depresanty přítomnými v tuzemské naftě. Může se tak i stát, že pouze vyruší jejich účinek a hodnota filtrovatelnosti dokonce poklesne.

V prvním měření se automatické stroje zastavily na hodnotě –14 °C! Za –26 °C deklarovanými na obalu citelně zaostalo i druhé měření. V mrazech se mění na gel. Zatímco VIF z plechovky můžete případně vyrýpat lžičkou a v teplé naftě z podzemního tanku se rozpustí, ztuhlý castrol ze specifické lahvičky s dávkovačem nedostanete.

Diesel Aditiv (zimní přísada do nafty), Velvana, 450 ml za 125 Kč, hodnocení SM: 5

Při doporučeném dávkování stačí pro 450 l nafty.

Až v průběhu přípravy materiálu jsme zjistili, že zimní aditivum do nafty nabízí též česká značka Velvana. Jelikož se půlka národa dříve bránila proti zamrznutí vody v benzinových nádržích škodovek či žigulíků jejím výrobkem Velfobin, rozhodli jsme se novinku do testu přijmout zcela na poslední chvíli. Distribuce zatím vázne – balení 450 ml se nám podařilo zakoupit v prodejně stavebnin, kde nám přeprodali kus pořízený pro vlastní spotřebu. Docela úsměvná historka.

Smích nás bohužel přešel po zhlédnutí výsledků z druhé sady měření. Posun filtrovatelnosti o jeden stupeň zůstává v nejistotě měření, nelze jej hodnotit jako zlepšení. V mrazech tuhne stejně jako VIF, ale z láhve nejde ani vyrýpat. Výsledek by třeba mohl být lepší při vyšším dávkování, výrobce však vyloženě píše, že doporučený poměr 1:1000 by neměl být překračován. Test aditiv do motorové nafty podzim/zima 2013

Martin Vaculík
Diskuze (58)
28. 7. 2017 12:57
VIF jednoznačně nejlepší
Dlouhodobě používám VIF, objektivně pomáhá celému ústrojí. Vyplatí se
kupovat 5L, pak i dvounásobném dávkování (vyzkoušeno jako
nejideálnější) stojí doaditivování litru nafty 23 haléřů.

https://www.nejlevnejsi-aditiva.cz/…iv-letni-5l.html
16. 6. 2015 10:23
Vif ?
Někdo mi říkal, že proběhl nový test aditiv. Nevíte kdo test dělal a jak dopadl Vif? Jato tento vif [odkaz] ? Díky
11. 12. 2013 08:05
Re: Jediné řešení
Je to tak, taky mne to prekvapilo... ale byly porad dobry.
10. 12. 2013 19:35
Re: Jediné řešení
Máš dojem že přes 300 tkm mají najeto jen nafty? Tak to jsi toho asi ještě moc neviděl. Osobně zanám 1,6 74 KW Octavii která má najeto přes 400 tkm, běžně se setkávám s benzínovými auty které mají najeto přes 300 tkm a na plyn teda ani jedno na LPG...
10. 12. 2013 13:31
Re: Jediné řešení
Ty máš auto s najetými 385 000 km a ještě na něm nebyly měněné tlumiče?! :-O