TEST VW Tiguan: První jízdní dojmy
Konec barokních tvarů na přídích Volkswagenů se definitivně blíží. Předposlední model – Tiguan – se jich zbaví letos v létě. Poslední světlometně-obloučkovým modelem tak zůstane Passat CC. Ani jej však napřímení linek letos nemine.
Designovou modernizaci jste si už mohli prohlédnout na oficiálních snímcích v minulých týdnech, po prvním setkání na denním světle přidáváme naše dojmy. Na přísnější tvář si budete muset chvíli zvykat. Silueta se totiž nezměnila, ale nové tvary přídě, níže posazená maska a o něco větší světlomety dělají ve výsledku podobně nečekaný efekt jako na větším Passatu. Láska na první pohled to v našem případě rozhodně není, ale u delších vztahů na které VW zřejmě sází, to tak někdy bývá…
Z fotografií jste možná nepochytili, že přiostření se týká nejen masky a čelních světlometů, ale i tvarování nárazníků. Nenápadně zhranatěla zadní světla s novou noční grafikou a la aktuální design koncových světel Golfu.
Stále jsou nabízeny dvě verze předního nárazníku. Ta terénnější má nájezdový úhel 28°, ale nevypadá rozhodně tak elegantně, jako civilní provedení s předním nájezdovým úhlem 18°.
V rámci modernizace se do Tiguanu dostala z dalších modelů známá asistenční technika. Užitečné je rozpoznávání dopravních značek, systém Lane Assist varující a aktivně vracející auto do jízdního pruhu, Dynamic Light Assist s LED denními světly, samočinné parkování druhé generace Park Assist II, nebo detekce únavy řidiče, která vyhodnocuje řidičovy korekce jízdy v jízdním pruhu. Stabilizační systém byl rozšířen o elektronickou funkci XDS, simulující efekt svorného diferenciálu na přední nápravě.
Mezi elitu SUV nižší střední třídy posunuje Tiguan možnost doobjednání adaptivního podvozku. Nejvíce si na něm ceníme komfortního režimu, který i na 17palcových pneumatikách pečlivě tlumí příčné spáry na betonových dálnicích. Ve sportovním režimu auto ztuhne, ale je extrémně citlivé na kvalitu silnice a rychlost jízdy. Na několika projížděných úsecích dálnic kolem Mnichova se Tiguan ve vysokých rychlostech podivně - v ne zrovna příjemné frekvenci - pohupoval. Přepuntí na standardní setup tlumičů tento jev zmizel.
Volkswagen Tiguan - ceny zážehových motorů | |||||
Motor | 1,4 TSI BMT | 1,4 TSI 4Motion | 1,4 TSI BMT | 2,0 TSI 4Motion | 2,0 TSI 4Motion |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M (7DSG) | 6M (7DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1390 | 1390 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 90/5000 | 118/5800 | 118/5800 | 132/4500-6200 | 155/5300-6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 200/1500-4000 | 240/1750-4000 | 240/1750-4000 | 280/1700-4500 | 280/1700-5200 |
Max. rychlost [km/h] | 184 | - | - | 204 (202) | 215 (213) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 | - | - | 8,2 (8,0) | 7,8 (7,4) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | - | - | 8,5 (8,6) | 8,5 (8,6) |
Cena Trend & Fun [Kč] | 469.900,- | 634.200,- | 519.900,- | 656.400,- | - |
Cena Sport & Style [Kč] | - | 674.500,- | - | 696.700,- | 726.900,- |
Cena Track & Style [Kč] | - | 680.300,- | - | 702.600,- | 732.800,- |
Odhlučnění interiéru a kultivované motory zdobily jízdu s Tiguanem už před modernizací a na tom se nic nemění.
Zkoušený 2,0 TSI DSG (132 kW) je jednoznačně komfortní volbou, podobně jako předchůdce se 125 kW. Motor s velkou zásobou točivého momentu už v nízkých otáčkách spolehlivě řeší všechny situace v běžném provozu, počítejte ale se spotřebou mezi 8 a 11 l/100 km. Ačkoliv má tento dvoulitr identický zdvihový objem jako předchůdce, jde o modernější verzi 2,0 TSI s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a proměnným zdvihem výfukových ventilů. V Tiguanu jej koupíte ve výkonových verzích se 132 kW nebo 155 kW.
Obvyklejší 2,0 TDI DSG (103 kW) je schopen jezdit o 2 až 3 litry úsporněji, běžně do 7 l/100 km, mimo město pak odběr klesá pod 6 l/100 km. Dynamika jízdy na dálnici není se zážehovým dvoulitrem zcela srovnatelná, ale ve středním rychlostním pásmu mezi 2000 a 4000 min-1 se okamžitá schopnost tédéíčka přibližuje zážehovému motoru. Zvuk motoru TDI už dlouho není tak výrazný jako v dobách PD, takže jen potvrzujeme, že i plně zatížený motor 2,0 TDI na dálnici ve 170 km/h (odpovídá 3750 min-1) uvnitř auta neruší více než aerodynamický hluk a ani při obvyklejších 130 km/h posádku neobtěžuje.
Převodovka DSG, která je dodávána do Tiguanu, má svůj původ v odolnější verzi známé z VW T5. Má tedy sedm rychlostních stupňů a dvě suché hydraulicky ovládané spojky. Při jízdě z kopce toto DSG samo podřazuje, novou funkcí je vyřazování na neutrál, kdykoliv sundáte nohu z plynu a jedete po rovině.
Podle Volkswagenu není pro SUV s automatem problém táhnout brzděný přívěs s celkovou hmotností až 2,5 tuny, odolnost spojek i celé převodovky má být dostatečná i pro manévry v terénu. Na silnicích se DSG chová velmi kultivovaně, řadí měkce při rozjezdu i ve sportovním režimu na dálnici, hbitě reaguje i na manuální řazení pohybem páky nebo páčkami pod volantem.
Vlastnosti Tiguanu na silnici nejsou tak dravé jako v případě menšího Yetiho, v zatáčkách je znát vyšší hmotnost i nižší ochota ke změně směru, přerozdělování hnacích sil mezi přední a zadní nápravu na výjezdech ze zatáček není tak zřetelné, ale ve skutečnosti funguje obdobně.
Zákazníci dostanou příležitost prohlédnout si modernizovaný Tiguan na Autosalonu v Brně od pátku 3.června 2011. Předprodej již začal, první zákaznické vozy se dostanou na český trh v srpnu.
Volkswagen Tiguan - ceny vznětových motorů | |||||
Motor | 2,0 TDI BMT | 2,0 TDI 4Motion | 2,0 TDI BMT | 2,0 TDI BMT 4Motion | 2,0 TDI 4Motion |
Převodovka | 6M | 6M (7DSG) | 6M | 6M (7DSG) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/2750-4200 | 103/4200 | 103/4200 | 103/4200 | 125/4400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 280/1750-2750 | 320/1750-2500 | 320/1750-2500 | 320/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 174 | 186 (184) | 192 | 186 (188) | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 | 10,5 | 10,2 | 10,2 | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3 | 6,3 (6,4) | 5,3 | 6,0 (6,3) | 6,3 |
Cena Trend & Fun [Kč] | 537.400,- | 678.100,- | 590.900,- | 685.100,- | - |
Cena Sport & Style [Kč] | 607.900,- | 718.400,- | 661.400,- | 725.400,- | 746.700,- |
Cena Track & Style [Kč] | - | 724.200,- | - | 731.300,- | 752.600,- |