Toyota Auris 2,0 D-4D - evropský Japonec

Toyota Auris 2,0 D-4D - evropský Japonec

 
 

Toyota tvořila auto podle evropských požadavků a stvořila Auris. Auto prostorné, s dynamickým designem a silným, přitom úsporným motorem. Nevyvarovala se však některých chyb.

Když se poprvé objevily zvěsti o tom, že Toyota chystá nové auto nižší střední třídy, mohl leckdo nabýt dojmu, že půjde o revoluční model, který nebude mít nic nebo pramálo společného s tehdy prodávanou Corollou. První zprávy slibovaly obrovský mezigenerační posun, maximální orientaci na evropského klienta, atraktivní design, kvalitní materiály, prostorný interiér a další a další zásadní či drobná vylepšení.

Marketingoví mágové Toyoty dokonce zašli tak daleko, že doporučili ukončit používání tradičního názvu Corolla a místo něj navrhli název Auris. Ten je foneticky mnohem blíže jménu Yaris, což se vzhledem k vynikajícím prodejním výsledkům a skvělé pověsti tohoto malého hatchbacku B segmentu celkem hodilo. Prostě nová Toyota měla zbourat segment nižší střední třídy a nakopat zadky všem nabubřelým Evropanům i sebevědomým Korejcům.

V podstatě totéž co Toyota slibovala i Kia s novým Cee´dem, ovšem s jedním rozdílem. Kia svůj slib do puntíku splnila, jenže Toyota zůstala někde v půli cesty. Alespoň na konci prvního testu nového Aurisu si to myslím. Co mě k tomuto závěru vede?

Nic nového pod sluncem

Toyota si s kontinuitou designu svých modelů nikdy hlavu nelámala, což skvěle ukazuje právě poslední a předposlední generace Corolly. Zatímco osmý vývojový stupeň, osmá generace nesla boubelatou karoserii s kulatými předními světlomety a splývavou zádí, Corolla číslo devět se změnila v klasický hatchback s výraznou přední částí osazenou velkými světlomety a masivním nárazníkem a obvykle tvarovanou zádí.

Sečteno a potrženo - odkaz do minulosti veškerý žádný, jen nové tvary, nový přístup. Zkrátka to, čemu se například Volkswagen se svým Golfem vždy vyhýbal a čeho se bál jako čert kříže, Toyota neměla problém provést každých pět až sedm let (v závislosti na prodejích) s novou generací auta. Aniž by tedy automobilka cokoliv naznačila, od Aurisu se očekávala další dramatický posun v designu.

obrázek [555 x 254]  

Ale Toyota řekla ne. Místo nového vozu s novým názvem a novými křivkami nabídla evoluci auta předchozího. S novým názvem. Jistě, Aurisu nelze upřít jistou invenci, designéři překreslili celou přednízadní část, ovšem i přes veškerou jejich snahu nabídnout Evropanům originální auto s evropskými rysy, z Aurisu stále dýchá Japonec a příbuzný deváté generace Corolly…. a také Yarise.

Maska, nárazník, profil. Podobné jméno – Yaris – Auris – tedy doplňuje podobný tvar karoserie. Toyota uvažuje zřejmě správně. Když Evropanům učaroval malý Yaris, mohl by se jim zamlouvat i obdobně koncipovaný Auris. Uvidíme. Když si Evropan nezamiluje novou Toyotu kvůli designu, může zkusit zavazadlový prostor. Je poměrně objemný, v základním uspořádání nabízí 354 litrů, po sklopení sedadel potom 777 litrů.

Vstupní otvor sice není z největších i nakládací hrana leží poměrně vysoko nad zemí, ale víko se zase otevírá dostatečně vysoko nad hlavu a zavírá se s tlumeným cvaknutím. Stejně sofistikovaně se zavírají dveře. Zavření pochopitelně předchází otevření (nejste-li David Coperfiel, nemáte jinak šanci nastoupit), a to do velkého úhlu. Díky tomu a velkému vstupnímu otvoru se příjemně nastupuje na přední, ale i zadní sedadla.

Větší prostor, stejné zpracování

Toyota kromě minimální poruchovosti svých produktů vstoupila rovněž ve známost tím, že dokáže auta vyrábět levně. Umění levné výroby vás samo o sobě nespasí, pokud ovšem umíte vyrobit levně kvalitní produkt, máte zaděláno na tržní úspěch. Otevírá se vám totiž dostatečný manévrovací prostor k nastavení zajímavé marže a přitom nehrozí, že přičtení marže zvýší cenu auta na úroveň, která klienty zvedne ze židle.

Snížit výrobní náklady není jednoduché, do hry vstupuje řada faktorů. Ušetřit můžete optimalizací vývojového a výrobního procesu, snížením spotřeby energií, redukcí počtu zaměstnanců a pravděpodobně i vhodnou volbou materiálů, ze kterých budete vozy vyrábět. Pokud například na plastech, z nichž se vyrábí palubní deska, není možné ušetřit, pak Toyota udělala v Aurisu docela velkou chybu.

obrázek [555 x 298]  

Problém nespatřuji ani tak v tom, že palubní deska vznikla z tvrdých plastů, i ty můžete zpracovat tak, že neurazí oko ani prsty, ale v jejich zpracování. Dejte si dohromady tvrdé plasty s průměrným zpracováním, drobnými chybkami ve slícování a občasným vrzáním a skřípáním, a co dostanete? Z hlediska zpracování stejné auto, které Toyota prodávala před osmi či deseti lety.

Zde se Toyota do černého netrefila. A střed minula ještě několikrát. Další podivnost představuje středová konzola spojená s tunelem jakýmsi mostem ve tvaru nohy pokrčené v koleni (alespoň tak na mě působí). Dokáži si představit, že 3D model vypadal efektně, ale jeho praktický přínos rovná se… téměř nula. Za pozitivum lze snad považovat výše položenou řadicí páku, ale i to je otázka.

Chybička se vloudila

Robustní plastový díl zbytečně omezuje řidiče, totéž se týká spolujezdce. Několika přehmatů se Toyota dopustila i na středové konzole. Rozložení ovladačů mezi ně nepatří, to mohu pouze chválit. Není jich mnoho, jsou dobře přístupné a dostatečně velké. Pokud budu hovořit o otočných ovladačích panelu klimatizace, vyzdvihnu jejich lehký chod a snadnou manipulaci. Zpracování ovšem neoslní.

Problém představuje ovladač hlasitosti na rádiu. Někoho chytrého v automobilce napadlo, že zdobný chrom tlačítko obepne po obvodu, místo aby zdobil pouze jeho horní část. To znamená, že prsty přímo doléhají na lesklý materiál. Zkuste takovým prvkem otočit a zjistíte, že to je velmi obtížné, no a jestliže polštářky vašich prstů smočí pot, stane se manipulace s ovladačem hlasitosti ještě nepříjemnější.

obrázek [300 x 226] Ale nebojte se, je tu i spousta pozitivního. Toyota dostála své pověsti a stvořila auto prostorné a praktické. Nad hlavou řidiče a spolujezdce se rozprostírá značný prostor, špatně na tom nejsou ani pasažéři vzadu, zejména rezerva v oblasti kolen vypadá za 185 cm vysokým řidičem impozantně. Docela mě potěšila pohodlná sedadla s dlouhým sedákem a optimálně širokým opěradlem, snad jen vedení v horní části opěradla mohlo být silnější.

Zamlouval se mi rozsah nastavení a třeba také dostatečný počet odkládacích ploch včetně dvou přihrádek na straně spolujezdce, rozhodně však doporučuji vybavit přihrádku na vrcholu palubní desky protiskluzovým povrchem. Nejen prakticky smýšlející řidiče potěší dvojice držáků nápojů, jeden na pravé a druhý na levé straně. Ke kladům nového Aurisu počítám dále hezkou a přehlednou přístrojovou desku.

Rychle a úsporně. Za 5,6 litru

Evropu zachvátila naftová horečka a Toyota o tom ví. Už dříve proto zařadila do nabídky moderní turbodiesely s vysokými hodnotami výkonu a točivého momentu a přitom nízkou spotřebou. Pokud mě něco na testovaném Aurisu nadchlo, byl to naftový motor. Přeplňovaný vznětový dvoulitr se systémem přímého vstřikování paliva poskytuje maximální výkon 93 kW a točivý moment 300 Nm v rozmezí 2000 – 2800 otáček.

Tato jednotka vyplňuje v nabídce motorizací prostor mezi základním vznětovým čtyřválcem 1,4 litru o výkonu 66 kW a točivém momentu 190 Nm a nejsilnějším turbodieselem 2,2 litru s výkonem 130 kW a točivým momentem 400 Nm. Toyota doporučuje naftový dvoulitr těm klientům, kteří chtějí silný motor s velkým točivým momentem, ale zároveň úzkostlivě sledují spotřebu. Že to nejde dohromady? Omyl.

Dlouho jsem nevěřil, že palubní počítač, mimochodem nesmyslně ovládaný obtížně přístupným kolíčkem vyrůstajícím s přístrojové desky, počítá spotřebu správně. Teprve vlastní výpočet mě přesvědčil, že hodnoty zobrazované na displeji jsou reálné. Naftový čtyřválec Toyoty patří mezi nejúspornější vznětové dvoulitry světa. Když budete dávat motoru na frak, usměje se na vás z displeje spotřeba maximálně sedm litrů.

obrázek [300 x 194] To však musíte řádit jako smyslů zbavení. Dynamická jízda, do níž počítám častější předjíždění, občasnou prudkou akceleraci, svižnou jízdu na okreskách a dálnicích a sprinty do vrchu, vás bude stát necelých šest litrů paliva. Nekecám. I když se zaseknete v zácpě, i když strávíte polovinu času ve městě, i když si mimo město s autem trochu užijete, na což má agregát dostatek výkonu a točivého momentu, spotřeba stěží překročí šest litrů.

S Aurisem jsem najezdil téměř dva tisíce kilometrů, z čehož jsem polovinu strávil na dálnici a druhou polovinu svižnější jízdou na okreskách. A co myslíte, jaká byla výsledná spotřeba? Neuvěřitelných 5,6 litru – ověřených. Fantastické. Přitom Auris s touto jednotkou není žádný lenoch. Síla lineárně narůstá od nízkých otáček, těsně nad 2000 otáčkami můžete počítat s dostatkem točivého momentu a výkonu na předjíždění.

Když se ručička přiblíží 3000 otáčkám, můžete si dovolit téměř cokoliv. Krása motoru spočívá i v tom, že dosažení maximálních plnících tlaků turbodmychadla nedoprovází nepříjemný turboefekt a také širokém rozsahu využitelných otáček. Navíc za hranicí maximálního výkonu nedochází k okamžitému poklesu síly, ale mnohem příjemnějšímu postupnému slábnutí. Jelikož se Toyotě podařilo motor i dobře odhlučnit, lze jej považovat za jednu z hlavních předností testovaného Aurisu i nového modelu obecně.

Jde to i bez víceprvku

Někdo má a někdo nemá…víceprvek. Toyota Auris se víceprvkové zadní nápravy nedočkala (kupodivu je víceprvek u Aurisu k dispozici k nejsilnější dieselové verzi), a stejně jako nový Fiat Bravo, Citroën C4 nebo Opel Astra spoléhá na klasickou koncepci s přední nápravou McPherson a zadní vlečenou nápravou. Například Citroën se svou C4 dokázal, že starší koncepce nemusí nutně znamenat výrazně horší jízdní vlastnosti a v zásadě totéž lze říci o nové Toyotě Auris.

Pokud jde o držení stopy v zatáčkách a držení příčného směru, vede si Japonec velmi dobře. Náklony karoserie jsou sice větší a citelnější než u většiny konkurentů, avšak nijak neovlivňují stabilitu jízdy. S limitem se setkáte mnohem dříve než u víceprvkařů Golf, Focus nebo Mazda3, ale tuto skutečnost v reálném provozu odhalí pouze malé procento odvážných a zkušených řidičů.

obrázek [555 x 275]  

V mantinelech běžného jízdního stylu bude s nastavením podvozku jistě spokojena většina řidičů, a to včetně tlumení nerovností. Nerovnost jako takovou zvládá podvozek eliminovat spolehlivě, ale s jejími následky si stoprocentně poradit neumí. Dovnitř tak čas od času pronikne hlasitý ráz průběžně doplňovaný o ruchy od náprav, kol a prahů. Více hluku dovnitř proniká od podvozku než karoserie. Aerodynamický hluk se podařilo potlačit dobře.

Jízdní prožitek vylepšuje přesní řízení s dostatečnou odezvou od kol a řazení s relativně krátkými, ale ne zcela přesně vymezenými drahami. Auris výborně brzdí.

Jde to i lépe

Toyota chtěla vyrobit čistokrevné evropské auto, ale na konci prvního testu mám pocit, že zůstala v půli cesty. Nový hatchback nižší střední třídy japonské automobilky exceluje v několika disciplinách, ale v jiných je to horší. Vznětový dvoulitr nadchne výkonem, točivým momentem a přitom neuvěřitelně nízkou spotřebou, interiér láká na velký prostor v oblasti kolen, ale nenadchne prostorem nad hlavou a zklame zpracováním. Podvozek si zaslouží lepší odhlučnění a kokpit lepší materiály. Pokud však na straně nové Toyoty Auris bude stát tradiční vysoká spolehlivost, nebude mít zřejmě o zájemce nouzi.

Plusy

  • silný a úsporný motor
  • prostorný interiér
  • dobré brzdy
  • přesné řízení

Minusy

  • zpracování interiéru
  • odhlučnění podvozku
  • ergonomické nedostatky
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris 2,0 D-4D

Cena v základní výbavě: 554 900 Kč Cena v testované výbavě: 569 300 Kč

Základní výbava:elektricky ovládaná přední okna, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, polohovatelná zadní sedadla, rádio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední a zadní kotoučové brzdy, ABS + EBD + BA, čelní a boční airbagy,

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 14.400,-)

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor Toyota Auris 2,0 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.6 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 777
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1435 / 455
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4220
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Auris 2,0 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…