Toyota Auris: Nové motory s vyššími výkony a nižší spotřebou přichází na český trh
Japonská i světová jednička představila svou filozofii Toyota Optimal Drive poprvé loni na pařížském autosalonu a nyní se standardně objevuje u všech modelů značky uváděných na trh. Za tímto slovním spojením je snaha o minimalizaci spotřeby paliva při současné maximalizaci výkonu a dynamiky jízdy. Základem jsou nové motory a převodovky využívající techniku šetrnou k životnímu prostředí, komponenty s nízkým třením, lehkou a prostorově nenáročnou konstrukcí, stejně tak jako zvýšená účinnost.
V rámci této modernizace byla zcela obměněna motorová paleta modelu Auris. Prvním krokem bylo uvedení nového zážehového motoru 1,33 l Dual VVT-i s technikou Stop & Start. Nyní je zde další vlna modernizace motorů, kdy se představují dva nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l Valvematic, ale i tři modernizované vznětové motory.
Za obchodní značkou Valvematic se ukrývá plynule variabilní časování ventilů a variabilní zdvih ventilů. Oba motory jsou od začátku roku také dodávány pro nový Avensis. Motor 1,6 Valvematic (97 kW, 160 Nm) lze objednat buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou MultiMode se stejným počtem převodových stupňů. V případě osazení manuální převodovkou spotřeba paliva klesla ve srovnání s předchozím agregátem stejného objemu ze 7,1 l/100 km na 6,5 l/100 km. U systému řazení s převodovkou MultiMode se pak spotřeba paliva snížila o 0,7 l/100 km na 6,2 l/100 km.
Nový zážehový agregát 1,8 l je klíčovou pohonnou jednotkou vozů značky Toyota. Do modelové řady Auris přinese podle výrobce kultivovaný sportovní charakter a vyšší úroveň dynamiky. V kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou nabízí 108 kW při 6400 min-1 a nejvyšší točivý moment 180 Nm při 4000 min-1. Kombinovaná spotřeba paliva dosahuje pouze 6,6 l/100 km.
Modely Auris i Corolla se budou dodávat s modernizovaným motorem 1,4 l D-4D (66 kW) s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou převodovkou MultiMode o stejném počtu převodových stupňů. Maximum točivého momentu motoru narostlo o 15 Nm na 205 Nm v pásmu 1800-2800 min-1. Spotřeba paliva činí jen 4,7 l/100 km, resp. 4,8 l/100 km u převodovky MultiMode (hodnoty pro Auris).
Toyota Auris - ceny nových benzinových motorů (březen 2009) | |||
Motor | 1,33 Dual VVT-i | 1,6 Valvematic (MMT) | 1,8 Valvematic |
Převodovka | 6M | 6M (6MMT) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1329 | 1598 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 74/6000 | 97/6400 | 108/6400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 132/3800 | 160/4400 | 180/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 195 (195) | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,1 | 10,0 (11,9) | 9,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,5 (6,2) | 6,6 |
Cena Terra Cool [Kč] | 349.900,- | 399.900,- | - |
Cena Exclusive Navi [Kč] | 444.900,- | 444.900,- (494.900,-) | 504.900,- |
Cena Lux [Kč] | - | 504.900,- (524.900,-) | 534.900,- |
Vozy s motorizací 2,0 l D-4D 125 jsou nyní standardně vybaveny filtrem pevných částic DPF. Auris vybavený touto pohonnou jednotkou se chlubí snížením spotřeby paliva o 0,5 l/100 km na výsledných 5,2 l/100km. Auris s výkonným agregátem Toyota 2,2 l D-CAT 180 vybavený filtrem pevných částic DPF a filtrem DPNR na snížení emisí NOx má spotřebu nižší o 0,3 l/100 km na výsledných 5,9 l/100 km.
Mírně upravena byla také struktura výbavových stupňů. Základem je i nadále Terra Cool, což znamená standardně manuální klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních oken, rádio s CD přehrávačem a 4 airbagy. Verze Terra Cool je jako jediná výbava dostupná také s třídveřovou karoserií a je o 10 tisíc (1,33 Dual VVT-i), respektive 15 tisíc Kč (1,6 Valvematic a 1,4 D-4D) levnější.
V případě verze Exclusive Navi je vzhled auta vylepšen 16palcovými litými koly, zrcátky a dveřními klikami v barvě karoserie. Dále Exclusive Navi přidává automatickou duální klimatizaci, kůží potažený volant s ovládáním rádia, elektrické stahování zadních oken, tempomat, okenní airbagy a kolenní airbag pro řidiče. Jak už napovídá název, součástí výbavy Exclusive Navi je jako u jediné verze Aurisu standardně zabudovaná navigace (jinak za příplatek 35 tisíc Kč).
Toyota Auris - ceny nových dieselových motorů (březen 2009) | |||
Motor | 1.4 D-4D (MMT) | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D |
Převodovka | 6M (6MMT) | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1364 | 1998 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 66/- | 93/3600 | 130/3600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 205/1800-2800 | 310/1800-2400 | 400/2000-2800 |
Max. rychlost [km/h] | 175 (175) | 195 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 (14,7) | 10,3 | 8,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 (4,8) | 5,7 | 6,0 |
Cena Terra Cool [Kč] | 464.900,- | - | - |
Cena Exclusive Navi [Kč] | 509.900,- (564.900,-) | 614.900,- | - |
Cena Lux [Kč] | - | 644.900,- | - |
Cena Premium [Kč] | - | - | 689.900,- |
Výbava Lux má navíc převážně prvky komfortního charakteru – například samostmívací zpětné zrcátko, systém Smart Entry & Start, xenonové světlomety nebo dešťový a světelný senzor. Vrcholem nabídky je model Premium, dostupný výhradně s motorem 2,2 D-CAT. Ten má navíc 17palcová litá kola, a za příplatek 25 tisíc Kč lze u něj mít kožené čalounění sedadel.