6.10. 2017 Jan Mička Jan Mička

Toyota ukázala novou vlajkovou loď pro Japonsko. Pět litrů zůstalo, V12 nikoliv

 

Je až s podivem, že se jedná teprve od třetí generaci Toyoty Century. Model jako takový se totiž prodává už od roku 1967.

Luxusní zboží nestárne, ono pouze zraje. Tak to platí nejenom u automobilek jako je Bentley nebo Rolls-Royce, ale kupodivu také u japonské Toyoty, avšak samozřejmě záleží na nabídce každého z trhů. Zatímco u nás jsou v oblibě SUV a aktuální RAV4, jakkoliv se v jedná o mladé auto, nebude mít třeba za pět let současný punc a půjde o pouhou ojetinu, v případě modelu Century jsou měřítka nastavená úplně jinak.

První generace se začal vyrábět v listopadu 1967 a byla nahrazena až v dubnu 1997. To je na dnešní poměry něco naprosto nevídaného. Pod kapotou se postupně vystřídaly tři osmiválce, a sice s objemem tři litry (1967-1973), 3,4 litru (1973-1982) a 4,0 litru (1982-1997), s výjimkou let 1967-1975 se nabízely pouze automatické převodovky. Opulentní sedan se snad nekonečným zadním převisem se v roce 1975 dokonce představil na tokijském autosalonu jako koncept s plynovou turbínou a elektromotorem, Toyota pak s těmito motory „laborovala“ i v dalších letech.

Nástupce posunul hranice luxusu ještě o kus dále, hlavně ale dorazil výhradně s pětilitrovým dvanáctiválcem 1GZ-FE (206 kW) kombinovaným nejdříve se čtyř- a později se šestistupňovým automatem. Zajímavostí je, že jde o první a japonské auto s dvanáctiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, současně se bavíme o prvním dvanáctiválci Toyoty vůbec.

Na základě standardního Century byly vyrobeny čtyři exempláře Century Royal, každý s cenou půl milionu dolarů. Šlo o zvláštní objednávku dvoru císaře Akihira, karoserie byla obrněná, uvnitř byste našli žulu, rýžový papír nebo ručně tkaný velur. Auto celkově narostlo – zatímco běžné Century druhé generace měřilo 5.270 milimetrů, Royal byl delší o 885 milimetrů. S 1770 milimetry byl rovněž o 295 milimetrů vyšší a vážil téměř tři tuny.

Toyota Crown Majesta: Vlajková loď pro japonské topmanažery

Nyní se konečně dostáváme do současnosti. Třetí generace Toyoty Century si odbude premiéru už 25. října na autosalonu v Tokiu a opět půjde o jeden z nejluxusnějších japonských produktů. Vůz zůstává věrný tradicím a přináší opulentní vnější tvary, interiér je čtyřmístný a kombinuje kůži, dřevo a exkluzivní tkaniny. Jenom ten dvanáctiválcový motor bohužel nezůstal.

Pod kapotou nové Toyoty Century totiž najdeme pětilitrový osmiválec 2UR-FSE kombinovaný s elektromotorem, soudě podle označení se tedy jedná o ústrojí Hybrid System II z Lexusu LS. Automobilka výkon neuvádí, odhadovat se však něco okolo 400 koní a 500 newtonmetrů. Proč to všechno? Pro dosažení nejlepší spotřeby ve třídě. Přestože vůz vypadá opravdu hodně retro, je vybaven celou řadou bezpečnostních asistentů, má diodové světlomety nebo digitální přístrojový štít. Má dokonce systém pro aktivní potlačení zvuku motoru a speciální pneumatiky snižující valivý hluk a vibrace během jízdy.

Toyota Century - mezigenerační srovnání rozměrů
GeneraceI. (1967-1997)*II. (1997-2016)Royal (2006)III. (2017-)
Délka [mm]5120, 5270, 5770527061555335
Šířka [mm]1890189020501930
Výška [mm]1430-1460147517701505
Rozvor [mm]2860, 3010, 3510302535103090
*rozměry platí pro roky 1967-1981, 1981-1997 (typ L) a dále pro limuzínu

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jaroslava Bukovského: Konec levné Evropy Glosa Jaroslava Bukovského: Konec levné Evropy

Evropská centrální banka zazvonila zvoncem a pohádky plné…

Centrální banka odebrala licenci kampeličce WPB Capital nezákonně Centrální banka odebrala licenci kampeličce WPB Capital nezákonně

Česká národní banka pochybila, když v roce 2014 odebrala…

Rostoucí mzdy se již projevují zdražováním, na vyšší ceny má vliv i slabá koruna Rostoucí mzdy se již projevují zdražováním, na vyšší ceny má vliv i slabá koruna

Firmy již začaly přenášet rostoucí výdaje na mzdy do cen…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Maserati Ghibli S Q4 – Geniální motor a přešlapy

TEST: Maserati Ghibli S Q4 – Geniální motor a přešlapy

Dnes 12:51

Tohle auto je tak strašně jiné, že byste mu leccos odpustili. Něco se možná překousává hůř, vzpomínky na úžasný motor však neblednou.




Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Meghan s Harrym na svatbě Dianiny neteře: Skrývají volné šaty těhotenské bříško?

Meghan s Harrym na svatbě Dianiny neteře: Skrývají…

Svatba Dianiny neteře Celie McCorquodale se díky královskému páru Harry a Meghan stala velmi sledovanou…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Hvězda vyhozená z MS? Kalinič odmítl nastoupit a kouč ho poslal domů

Hvězda vyhozená z MS? Kalinič odmítl nastoupit a…

Chorvatský fotbalista Nikola Kalinič údajně odmítl nastoupit do sobotního utkání mistrovství světa s Nigérií a…

 

Reflex.cz

Saša Uhlová: Ždímání státu končí a nejchudší nebudou mít kam jít, bez práce načerno živoří

Saša Uhlová: Ždímání státu končí a nejchudší nebudou…

Za exekuce si lidi můžou sami, na některé ale prostě dopadají víc. Novinářka Saša Uhlová varuje, že exekuce…

Jak se po volbách změní složení Senátu? ČSSD může přijít o polovinu klubu, nejsilnější mohou být lidovci

Jak se po volbách změní složení Senátu? ČSSD může…

Letošní senátní volby zahýbají rozložením politických sil v Senátu. Jako vždy se může vyměnit až třetina…