6.10. 2017 Jan Mička Jan Mička

Toyota ukázala novou vlajkovou loď pro Japonsko. Pět litrů zůstalo, V12 nikoliv

 

Je až s podivem, že se jedná teprve od třetí generaci Toyoty Century. Model jako takový se totiž prodává už od roku 1967.

Luxusní zboží nestárne, ono pouze zraje. Tak to platí nejenom u automobilek jako je Bentley nebo Rolls-Royce, ale kupodivu také u japonské Toyoty, avšak samozřejmě záleží na nabídce každého z trhů. Zatímco u nás jsou v oblibě SUV a aktuální RAV4, jakkoliv se v jedná o mladé auto, nebude mít třeba za pět let současný punc a půjde o pouhou ojetinu, v případě modelu Century jsou měřítka nastavená úplně jinak.

První generace se začal vyrábět v listopadu 1967 a byla nahrazena až v dubnu 1997. To je na dnešní poměry něco naprosto nevídaného. Pod kapotou se postupně vystřídaly tři osmiválce, a sice s objemem tři litry (1967-1973), 3,4 litru (1973-1982) a 4,0 litru (1982-1997), s výjimkou let 1967-1975 se nabízely pouze automatické převodovky. Opulentní sedan se snad nekonečným zadním převisem se v roce 1975 dokonce představil na tokijském autosalonu jako koncept s plynovou turbínou a elektromotorem, Toyota pak s těmito motory „laborovala“ i v dalších letech.

Nástupce posunul hranice luxusu ještě o kus dále, hlavně ale dorazil výhradně s pětilitrovým dvanáctiválcem 1GZ-FE (206 kW) kombinovaným nejdříve se čtyř- a později se šestistupňovým automatem. Zajímavostí je, že jde o první a japonské auto s dvanáctiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, současně se bavíme o prvním dvanáctiválci Toyoty vůbec.

Na základě standardního Century byly vyrobeny čtyři exempláře Century Royal, každý s cenou půl milionu dolarů. Šlo o zvláštní objednávku dvoru císaře Akihira, karoserie byla obrněná, uvnitř byste našli žulu, rýžový papír nebo ručně tkaný velur. Auto celkově narostlo – zatímco běžné Century druhé generace měřilo 5.270 milimetrů, Royal byl delší o 885 milimetrů. S 1770 milimetry byl rovněž o 295 milimetrů vyšší a vážil téměř tři tuny.

Toyota Crown Majesta: Vlajková loď pro japonské topmanažery

Nyní se konečně dostáváme do současnosti. Třetí generace Toyoty Century si odbude premiéru už 25. října na autosalonu v Tokiu a opět půjde o jeden z nejluxusnějších japonských produktů. Vůz zůstává věrný tradicím a přináší opulentní vnější tvary, interiér je čtyřmístný a kombinuje kůži, dřevo a exkluzivní tkaniny. Jenom ten dvanáctiválcový motor bohužel nezůstal.

Pod kapotou nové Toyoty Century totiž najdeme pětilitrový osmiválec 2UR-FSE kombinovaný s elektromotorem, soudě podle označení se tedy jedná o ústrojí Hybrid System II z Lexusu LS. Automobilka výkon neuvádí, odhadovat se však něco okolo 400 koní a 500 newtonmetrů. Proč to všechno? Pro dosažení nejlepší spotřeby ve třídě. Přestože vůz vypadá opravdu hodně retro, je vybaven celou řadou bezpečnostních asistentů, má diodové světlomety nebo digitální přístrojový štít. Má dokonce systém pro aktivní potlačení zvuku motoru a speciální pneumatiky snižující valivý hluk a vibrace během jízdy.

Toyota Century - mezigenerační srovnání rozměrů
GeneraceI. (1967-1997)*II. (1997-2016)Royal (2006)III. (2017-)
Délka [mm]5120, 5270, 5770527061555335
Šířka [mm]1890189020501930
Výška [mm]1430-1460147517701505
Rozvor [mm]2860, 3010, 3510302535103090
*rozměry platí pro roky 1967-1981, 1981-1997 (typ L) a dále pro limuzínu

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 





 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…