6.10. 2017 Jan Mička Jan Mička

Toyota ukázala novou vlajkovou loď pro Japonsko. Pět litrů zůstalo, V12 nikoliv

 

Je až s podivem, že se jedná teprve od třetí generaci Toyoty Century. Model jako takový se totiž prodává už od roku 1967.

Luxusní zboží nestárne, ono pouze zraje. Tak to platí nejenom u automobilek jako je Bentley nebo Rolls-Royce, ale kupodivu také u japonské Toyoty, avšak samozřejmě záleží na nabídce každého z trhů. Zatímco u nás jsou v oblibě SUV a aktuální RAV4, jakkoliv se v jedná o mladé auto, nebude mít třeba za pět let současný punc a půjde o pouhou ojetinu, v případě modelu Century jsou měřítka nastavená úplně jinak.

První generace se začal vyrábět v listopadu 1967 a byla nahrazena až v dubnu 1997. To je na dnešní poměry něco naprosto nevídaného. Pod kapotou se postupně vystřídaly tři osmiválce, a sice s objemem tři litry (1967-1973), 3,4 litru (1973-1982) a 4,0 litru (1982-1997), s výjimkou let 1967-1975 se nabízely pouze automatické převodovky. Opulentní sedan se snad nekonečným zadním převisem se v roce 1975 dokonce představil na tokijském autosalonu jako koncept s plynovou turbínou a elektromotorem, Toyota pak s těmito motory „laborovala“ i v dalších letech.

Nástupce posunul hranice luxusu ještě o kus dále, hlavně ale dorazil výhradně s pětilitrovým dvanáctiválcem 1GZ-FE (206 kW) kombinovaným nejdříve se čtyř- a později se šestistupňovým automatem. Zajímavostí je, že jde o první a japonské auto s dvanáctiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, současně se bavíme o prvním dvanáctiválci Toyoty vůbec.

Na základě standardního Century byly vyrobeny čtyři exempláře Century Royal, každý s cenou půl milionu dolarů. Šlo o zvláštní objednávku dvoru císaře Akihira, karoserie byla obrněná, uvnitř byste našli žulu, rýžový papír nebo ručně tkaný velur. Auto celkově narostlo – zatímco běžné Century druhé generace měřilo 5.270 milimetrů, Royal byl delší o 885 milimetrů. S 1770 milimetry byl rovněž o 295 milimetrů vyšší a vážil téměř tři tuny.

Toyota Crown Majesta: Vlajková loď pro japonské topmanažery

Nyní se konečně dostáváme do současnosti. Třetí generace Toyoty Century si odbude premiéru už 25. října na autosalonu v Tokiu a opět půjde o jeden z nejluxusnějších japonských produktů. Vůz zůstává věrný tradicím a přináší opulentní vnější tvary, interiér je čtyřmístný a kombinuje kůži, dřevo a exkluzivní tkaniny. Jenom ten dvanáctiválcový motor bohužel nezůstal.

Pod kapotou nové Toyoty Century totiž najdeme pětilitrový osmiválec 2UR-FSE kombinovaný s elektromotorem, soudě podle označení se tedy jedná o ústrojí Hybrid System II z Lexusu LS. Automobilka výkon neuvádí, odhadovat se však něco okolo 400 koní a 500 newtonmetrů. Proč to všechno? Pro dosažení nejlepší spotřeby ve třídě. Přestože vůz vypadá opravdu hodně retro, je vybaven celou řadou bezpečnostních asistentů, má diodové světlomety nebo digitální přístrojový štít. Má dokonce systém pro aktivní potlačení zvuku motoru a speciální pneumatiky snižující valivý hluk a vibrace během jízdy.

Toyota Century - mezigenerační srovnání rozměrů
GeneraceI. (1967-1997)*II. (1997-2016)Royal (2006)III. (2017-)
Délka [mm]5120, 5270, 5770527061555335
Šířka [mm]1890189020501930
Výška [mm]1430-1460147517701505
Rozvor [mm]2860, 3010, 3510302535103090
*rozměry platí pro roky 1967-1981, 1981-1997 (typ L) a dále pro limuzínu

Spolupracujeme s TipCars.com
Íránský prezident z podpory útoku obvinil státy Perského zálivu Íránský prezident z podpory útoku obvinil státy Perského zálivu

Skupinu, která stojí za sobotním útokem na vojenskou…

Špatné vyjednání brexitu považuje Corbyn za signál k novým volbám Špatné vyjednání brexitu považuje Corbyn za signál k novým volbám

Vůdce britských labouristů Jeremy Corbyn bude žádat…

Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy

Ultrapravicoví vlastenci jsou novou evropskou elitou. Na…

OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř

Automobilka Nissan přichází se zajímavým konceptem, který…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 





 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a Windows Vista. Nastal čas přejít na novější systém

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a…

Jak jsme téměř před rokem psali, tak se i stalo – Mozilla se svým Firefoxem hodila stará Windows XP a Visty do…

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří neuvěřitelných 300 metrů

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří…

Nejen v Česku dochází kvůli zvyšující se teplotě ovzduší k úkazům, na které nejsme zvyklí. V Řecku letošní…

 

iSport.cz

Ščasný po Liberci: Tettehova forma? Snad se bude dál zlepšovat

Ščasný po Liberci: Tettehova forma? Snad se bude dál…

Dva roky, jeden měsíc a jeden den. Tak dlouho nebyla Sparta v čele FORTUNA:LIGY. Po sobotním vítězství nad…

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány, řekl Csaplár

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány,…

Další rána pro nováčka FORTUNA:LIGY. Příbram v Karviné padla 1:4 a navíc přišla o zkušeného lídra a nejlepšího…

 

Reflex.cz

Flamenco, to je stesk i radost, říká česká učitelka tance Jana Drdácká

Flamenco, to je stesk i radost, říká česká učitelka…

Tanec je jedním z nejstarších druhů umění v historii lidstva. Znají ho všichni, má tisíce nejrůznějších podob…

Zažíváme nový vrchol populismu: Tolik slibů a blábolů jsme ještě nikdy neslyšeli

Zažíváme nový vrchol populismu: Tolik slibů a…

To, že mnoho lidí blbne na sociálních sítích a že někteří z nich si podle Facebooku či Twitteru řídí i své…