Toyota FCV bude stát dva miliony, plán je prodat 5-10 tisíc ročně
Toyota a s ní pochopitelně i další automobilky, které se připravují na zahájení sériové výroby vodíkových aut v období 2015-2020, věří, že výrobní náklady půjdou postupem času dolů na takovou úroveň, aby byly smysluplnou alternativou ostatním ekologickým technologiím, ale bude to nějaký čas trvat. Neobejde se to však logicky bez přechodného období, kdy si budou zákazníci k palivovým článkům hledat cestu a budou ochotni za ně platit poměrně vysoké částky.
Šéf vývoje Toyoty Soichiro Okudaira se svěřil deníku Automotive News, že se podle odhadů největší automobilky světa se vodíková auta stanou konkurenceschopná až 10-15 let od uvedení na trh, tedy nejdříve v roce 2025, současně by to však nemělo být později, než v roce 2030. Japonci však i tak věří, že se jim už v prvních fázích prodeje modelu FCV podaří stlačit cenu na takovou úroveň, že nebude problém prodávat 5-10 tisíc vozů ročně. Toyota je tak ze všech automobilek v odhadech prodejů zatím nejoptimističtější.
O jakých penězích se to ale bavíme? Výroba pouze samotného systému s palivovým článkem Toyotu v roce 2007 stále závratných 750 tisíc euro, ale je pochopitelně rozdíl mezi prototypem a produkčním autem. Až přijde FCV v prvním čtvrtletí 2015 do prodeje, měla by "vodíková" část auta stát asi 36 tisíc euro, tedy polovinu předpokládané prodejní ceny auta. Tím se dostáváme k sumě přibližně 72 tisíc euro, což je cenovka, která v korunách při současném kurzu atakuje hranici dvou milionů korun za vůz s interiérem velikostně na úrovni střední třídy.
Zdá se vám to s ohledem na současné ceny elektrických mini- až kompaktních aut s méně než polovičním dojezdem moc nebo jde o přiměřenou částku?