Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota FCV bude stát dva miliony, plán je prodat 5-10 tisíc ročně

Michal Fokt
Diskuze (42)
Než se auta s palivovými články stanou samozřejmostí, bude ještě nějaký čas trvat. Toyota předpokládá, že v prvních letech sériové výroby těchto vozidel bude prodávat až deset tisíc vozů ročně.

Toyota a s ní pochopitelně i další automobilky, které se připravují na zahájení sériové výroby vodíkových aut v období 2015-2020, věří, že výrobní náklady půjdou postupem času dolů na takovou úroveň, aby byly smysluplnou alternativou ostatním ekologickým technologiím, ale bude to nějaký čas trvat. Neobejde se to však logicky bez přechodného období, kdy si budou zákazníci k palivovým článkům hledat cestu a budou ochotni za ně platit poměrně vysoké částky.

Šéf vývoje Toyoty Soichiro Okudaira se svěřil deníku Automotive News, že se podle odhadů největší automobilky světa se vodíková auta stanou konkurenceschopná až 10-15 let od uvedení na trh, tedy nejdříve v roce 2025, současně by to však nemělo být později, než v roce 2030. Japonci však i tak věří, že se jim už v prvních fázích prodeje modelu FCV podaří stlačit cenu na takovou úroveň, že nebude problém prodávat 5-10 tisíc vozů ročně. Toyota je tak ze všech automobilek v odhadech prodejů zatím nejoptimističtější.

O jakých penězích se to ale bavíme? Výroba pouze samotného systému s palivovým článkem Toyotu v roce 2007 stále závratných 750 tisíc euro, ale je pochopitelně rozdíl mezi prototypem a produkčním autem. Až přijde FCV v prvním čtvrtletí 2015 do prodeje, měla by "vodíková" část auta stát asi 36 tisíc euro, tedy polovinu předpokládané prodejní ceny auta. Tím se dostáváme k sumě přibližně 72 tisíc euro, což je cenovka, která v korunách při současném kurzu atakuje hranici dvou milionů korun za vůz s interiérem velikostně na úrovni střední třídy.

Zdá se vám to s ohledem na současné ceny elektrických mini- až kompaktních aut s méně než polovičním dojezdem moc nebo jde o přiměřenou částku?

Michal Fokt
Diskuze (42)
18. 12. 2013 21:37
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Ke slovu ''efektivně'': v článku to psali - 10 až 15 let..
Tohle je prostě začátek ;-)

Teď si to koupí asi jen nadšenci.
Fakt je, že vodík vypadá jako nejpravděpodobnější palivo budoucnosti.

Jinak nevím, ale než vyrábět CNG z vodíku, to už by byl snad lepší starý koncept BMW, kde upravili pro spalování vodíku klasický pístový motor :-)
16. 12. 2013 23:48
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Ale zase infrastruktura je na místě (no, u CNG to není ideální, ale rozhodně je na tom lépe než vodík) a nic nebrání nasazení do provozu. Až na cenu vozu. Jak říkám, když už stavíš něco podobného, je úplně jedno, že použiješ palivo, které jen tak neseženeš. To nikoho nezajímá. Takový koncept má představovat vizi budoucnosti. Kdyby dávaly palivové články smysl po ekonomické stránce, tak je budeme používat klidně s fosilními palivy. Spotřeba by měla být poloviční. S prakticky nulovými emisemi škodlivin. Pak bychom mohli zkoumat, jak efektivně vodík vyrábět, jak ho zkoncentrovat, aby byl prakticky použitelný v dopravě, atd. Jinak CNG, tedy metan, lze také vyrábět synteticky. Z vodíku.

Slova efektivně, vodík a solární energie bych nedával dohromady. Taková úschova energie nemá s efektivitou nic moc společného. Ale je to způsob. A něco je lepší než nic. Pokud tedy nemáš na mysli HTE, jednu z takových těch věží se zrcadly (tepelný kolektor+koncentrátor) a využití tepla ze slunečního záření. Pořád to ale není zase tak efektivní.
16. 12. 2013 21:06
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Problém je, že CNG i nafta jsou fosilní paliva a neřeší to, že dojdou. :-)

Narozdíl od vodíku, který se snad už brzy bude vyrábět efektivně. Třeba ze solární energie.
Avatar - Ham.
15. 12. 2013 20:26
Ostatně soudím, že jako vždy zvítězí Valaši
Jednoduše proto, že umí pálit etanol i metanol a to úplně ze všeho. A to jsou klíčová paliva pro DMFC, tedy pro palivové články na bázi metanolu (běžný mainstream) a etanolu (prémie) a jednoznačně zvítězí a ovládnou automobilové pohony budoucnosti. :-)
15. 12. 2013 19:54
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Přesně tak.