Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

 
 

Světoznámý pickup Hilux zdobí produkci Toyoty prodejními úspěchy na všech kontinentech. Ostatně do světa již vyjelo dvanáct a půl milionu kusů!

V redakčním testu jsme si vyzkoušeli verzi v Česku nejžádanější - s nejdelším prostorem pro cestující a (relativně) krátkým valníkem poháněnou nejvýkonnějším motorem.

Technicky představuje řada Hilux konstrukční klasiku, když je stavěna na robustním žebřinovém rámu, což jí přináší výtečnou odolnost vůči torznímu namáhání v terénu a také dlouhou životnost podvozku i karoserie. Výrobce nabízí tři karosářské varianty (Single, Extra a Double Cab s uspořádáním sedadel 2, 2+2 a 5), dva přeplňované vznětové motory (2494 a 2982 cm3) a dvě verze převodovky (pětistupňovou s přímým řazením a samočinnou čtyrstupňovou). Dodejme, že verze Single Cab je k dispozici pouze se znakem náprav 4x2, ostatní 4x4.

Je možná trochu zvláštní to, že Hilux poslední generace po zásadním faceliftu (ještě více „amerikanizujícím“) působí dojmem vozidla mířícího především na kvalitní komunikace, jehož uplatnění v terénu bude záležitostí spíše výjimečnou a ještě jen v terénu lehkém. Jedná se však o klamání tělem, když sice na silnicích uhání hodně svižně a suverénně (dálniční provoz velkými rychlostmi však rozhodně není jeho parketou zejména vzhledem ke spotřebě paliva), ale čím více se od asfaltu vzdaluje, tím lépe se mu vede.

Kombinace nezávislého zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson a tuhé zadní nápravy s odpružením podélně uloženými listovými pružinami snáší značné namáhání, zajišťuje až nečekaně dobrou průchodnost výrazně nerovným terénem.

Třílitrový motor (k dispozici jsme měli nejvýkonnější verzi) má dostatečně velký točivý moment, ale především ve velmi širokém rozpětí otáček, takže jeho skvěle plynulého záběru lze využívat i ve strmých stoupáních, hlubokém blátě či sypkém písku.

Tomu napomáhá i charakteristika samočinné převodovky řadící bez rázu. I když dosti „americky“, když řídící jednotka vyhání motor před změnou převodu do vysokých otáček. Negativum tohoto nastavení lze však najít pouze v bilanci spotřeby paliva, protože je poněkud neekonomické. Pro průjezd terénem však výhodné...

Když již charakterizujeme provoz mimo komunikace, připomeňme pocity posádky. Při razantní jízdě přes nerovnosti (zejména příčné) je u nezatíženého vozidla markantní předpokládané a nepřekvapující odskočení zadní nápravy. Při zatížení nákladového prostoru alespoň polovinou užitečné hmotnosti podvozek příjemně „změkne“ a vozidlo se zklidní. Dynamiky mu přitom ubyde jen nepatrně.

Protože hilux je rychlý jak na silnici tak mimo ni a jeho hmotnost rozhodně není malá, jsou s ohledem na to parametry brzdové soustavy jen průměrné. Razantní zpomalení z velké rychlosti vyžaduje poměrně značný tlak na pedál. Nutno však ocenit, že jakkoli jsou brzdy měkčí (příčinu lze možná vidět v instalaci bubnu na zadní nápravě), nemají sklon k vadnutí či slábnutí.

Protože při zdolávání terénu je nutno často i směrově manévrovat, oceníme jednak převod řízení, který odpovídá běžnému způsobu řízení a nevyžaduje nekonečné série otáček volantem, ale nenutí ani k výdaji nadměrné síly. Posilovač je nastaven naprosto optimálně. Hiluxe může bez obav snadno řídit i v těžkých podmínkách řidička vysloveně subtilní. Snad jen sedadla by v provozu takového charakteru měla být výrazněji tvarována ve prospěch bočního vedení. Výrobce však zase poskytl uvnitř dostatek madel, takže cestující se mohou v extrémních situacích pohodlně a bezpečně přidržet.

V městském provozu potěší zejména schopnost hiluxu razantně zrychlit, nepatrně méně radosti přinášejí rozměry vozidla, které potřebuje pro parkování nějaký ten centimetr navíc proti běžné konfekci, stejně tak méně velký rejd předních kol vyžaduje o poznání více manévrování. Jsou to ale zanedbatelné detaily, které si řidič uvědomí jen v úplném začátku soužití s elegantní velkou toyotou. Ta se mu pak odmění již jen tím, že jeho vozidlo rozhodně nikdo nepřejde bez povšimnutí. Hilux se nesporně líbí a lze jej bez ostudy použít k reprezentaci firmy či majitele. Navíc však nutno připočíst další pozitiva, mezi nimiž dominuje naprosto mimořádná spolehlivost těchto vozidel, dlouhá životnost, hustá a kvalitní servisní síť a velmi pomalý pokles ceny vozidla pro případný pozdější prodej.

Protože jsme v posledním období absolvovali shodou okolností celou sérii setkání s podobnými pickupy, můžeme s plnou odpovědností říci, že Hilux je mezi nimi nositelem skutečně High Luxu, vysokého luxusu. Pohoda posádky se opírá o výtečné odhlučnění, dokonalé dílenské zpracování každého detailu i design interiéru včetně kvality použitých materiálů.

Nadčasový vzhled Hiluxu dává zapomenout na původní ryze pracovní charakter vozu a naznačuje možnost i jako plnohodnotné náhrady luxusnějších terénních vozů. Líbivá karosérie má také svoji praktickou přednost - součinitel odporu vzduchu nejnižší ve své třídě (Cx = 0,36) - to ovlivňuje jak komfort cestujících (nižší hluk), tak spotřebu paliva. Díky zvětšení vnějších rozměrů zbývá pro cestující vpředu i vzadu opravdu velkorysý prostor, u pickupu ojedinělý.

Na českém trhu nabízí Toyotu Hilux plzeňská firma Dajbych, která je dlouhá léta úspěšně specializována na terénní techniku včetně speciálních dílů, ale také na značku Toyota.

Technické parametry
Motor3.0 D-4D
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Zdvihový objem2982 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon126 kW/3400 min-1
Točivý moment343 N.m/1600-3200 min-1
Převodovkasamočinná čtyřstupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Znak náprav4x4
Provozní hmotnost1770 kg
Celková hmotnost2760 kg
Rozvor náprav3085 mm
Rozchod kol P/Z1540/1540 mm
Karoseriepětimístný pickup
Vnější rozměry5255 x 1810 x 1760 mm
Vnitřní rozměry korby1520 x 1520 x 455 mm
Světlá výška220 mm
Pneumatiky255/70 R 16
Objem nádrže paliva80 l
Spotřeba paliva10,9 l/100 km
Největší rychlost172 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,1 s
Cena základní735 200 Kč včetně DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Toyota Hilux Tonka je ideální hračka na pískoviště (+video) Toyota Hilux Tonka je ideální hračka na pískoviště (+video)

Australské zastoupení japonské značky Toyota stojí za…

Toyota Hilux poměřila síly se svými rádiem řízenými modely Toyota Hilux poměřila síly se svými rádiem řízenými modely

Toyota Hilux ve své aktuální podobě se stala účastníkem…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…