Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

 
 

Světoznámý pickup Hilux zdobí produkci Toyoty prodejními úspěchy na všech kontinentech. Ostatně do světa již vyjelo dvanáct a půl milionu kusů!

V redakčním testu jsme si vyzkoušeli verzi v Česku nejžádanější - s nejdelším prostorem pro cestující a (relativně) krátkým valníkem poháněnou nejvýkonnějším motorem.

Technicky představuje řada Hilux konstrukční klasiku, když je stavěna na robustním žebřinovém rámu, což jí přináší výtečnou odolnost vůči torznímu namáhání v terénu a také dlouhou životnost podvozku i karoserie. Výrobce nabízí tři karosářské varianty (Single, Extra a Double Cab s uspořádáním sedadel 2, 2+2 a 5), dva přeplňované vznětové motory (2494 a 2982 cm3) a dvě verze převodovky (pětistupňovou s přímým řazením a samočinnou čtyrstupňovou). Dodejme, že verze Single Cab je k dispozici pouze se znakem náprav 4x2, ostatní 4x4.

Je možná trochu zvláštní to, že Hilux poslední generace po zásadním faceliftu (ještě více „amerikanizujícím“) působí dojmem vozidla mířícího především na kvalitní komunikace, jehož uplatnění v terénu bude záležitostí spíše výjimečnou a ještě jen v terénu lehkém. Jedná se však o klamání tělem, když sice na silnicích uhání hodně svižně a suverénně (dálniční provoz velkými rychlostmi však rozhodně není jeho parketou zejména vzhledem ke spotřebě paliva), ale čím více se od asfaltu vzdaluje, tím lépe se mu vede.

Kombinace nezávislého zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson a tuhé zadní nápravy s odpružením podélně uloženými listovými pružinami snáší značné namáhání, zajišťuje až nečekaně dobrou průchodnost výrazně nerovným terénem.

Třílitrový motor (k dispozici jsme měli nejvýkonnější verzi) má dostatečně velký točivý moment, ale především ve velmi širokém rozpětí otáček, takže jeho skvěle plynulého záběru lze využívat i ve strmých stoupáních, hlubokém blátě či sypkém písku.

Tomu napomáhá i charakteristika samočinné převodovky řadící bez rázu. I když dosti „americky“, když řídící jednotka vyhání motor před změnou převodu do vysokých otáček. Negativum tohoto nastavení lze však najít pouze v bilanci spotřeby paliva, protože je poněkud neekonomické. Pro průjezd terénem však výhodné...

Když již charakterizujeme provoz mimo komunikace, připomeňme pocity posádky. Při razantní jízdě přes nerovnosti (zejména příčné) je u nezatíženého vozidla markantní předpokládané a nepřekvapující odskočení zadní nápravy. Při zatížení nákladového prostoru alespoň polovinou užitečné hmotnosti podvozek příjemně „změkne“ a vozidlo se zklidní. Dynamiky mu přitom ubyde jen nepatrně.

Protože hilux je rychlý jak na silnici tak mimo ni a jeho hmotnost rozhodně není malá, jsou s ohledem na to parametry brzdové soustavy jen průměrné. Razantní zpomalení z velké rychlosti vyžaduje poměrně značný tlak na pedál. Nutno však ocenit, že jakkoli jsou brzdy měkčí (příčinu lze možná vidět v instalaci bubnu na zadní nápravě), nemají sklon k vadnutí či slábnutí.

Protože při zdolávání terénu je nutno často i směrově manévrovat, oceníme jednak převod řízení, který odpovídá běžnému způsobu řízení a nevyžaduje nekonečné série otáček volantem, ale nenutí ani k výdaji nadměrné síly. Posilovač je nastaven naprosto optimálně. Hiluxe může bez obav snadno řídit i v těžkých podmínkách řidička vysloveně subtilní. Snad jen sedadla by v provozu takového charakteru měla být výrazněji tvarována ve prospěch bočního vedení. Výrobce však zase poskytl uvnitř dostatek madel, takže cestující se mohou v extrémních situacích pohodlně a bezpečně přidržet.

V městském provozu potěší zejména schopnost hiluxu razantně zrychlit, nepatrně méně radosti přinášejí rozměry vozidla, které potřebuje pro parkování nějaký ten centimetr navíc proti běžné konfekci, stejně tak méně velký rejd předních kol vyžaduje o poznání více manévrování. Jsou to ale zanedbatelné detaily, které si řidič uvědomí jen v úplném začátku soužití s elegantní velkou toyotou. Ta se mu pak odmění již jen tím, že jeho vozidlo rozhodně nikdo nepřejde bez povšimnutí. Hilux se nesporně líbí a lze jej bez ostudy použít k reprezentaci firmy či majitele. Navíc však nutno připočíst další pozitiva, mezi nimiž dominuje naprosto mimořádná spolehlivost těchto vozidel, dlouhá životnost, hustá a kvalitní servisní síť a velmi pomalý pokles ceny vozidla pro případný pozdější prodej.

Protože jsme v posledním období absolvovali shodou okolností celou sérii setkání s podobnými pickupy, můžeme s plnou odpovědností říci, že Hilux je mezi nimi nositelem skutečně High Luxu, vysokého luxusu. Pohoda posádky se opírá o výtečné odhlučnění, dokonalé dílenské zpracování každého detailu i design interiéru včetně kvality použitých materiálů.

Nadčasový vzhled Hiluxu dává zapomenout na původní ryze pracovní charakter vozu a naznačuje možnost i jako plnohodnotné náhrady luxusnějších terénních vozů. Líbivá karosérie má také svoji praktickou přednost - součinitel odporu vzduchu nejnižší ve své třídě (Cx = 0,36) - to ovlivňuje jak komfort cestujících (nižší hluk), tak spotřebu paliva. Díky zvětšení vnějších rozměrů zbývá pro cestující vpředu i vzadu opravdu velkorysý prostor, u pickupu ojedinělý.

Na českém trhu nabízí Toyotu Hilux plzeňská firma Dajbych, která je dlouhá léta úspěšně specializována na terénní techniku včetně speciálních dílů, ale také na značku Toyota.

Technické parametry
Motor3.0 D-4D
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Zdvihový objem2982 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon126 kW/3400 min-1
Točivý moment343 N.m/1600-3200 min-1
Převodovkasamočinná čtyřstupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Znak náprav4x4
Provozní hmotnost1770 kg
Celková hmotnost2760 kg
Rozvor náprav3085 mm
Rozchod kol P/Z1540/1540 mm
Karoseriepětimístný pickup
Vnější rozměry5255 x 1810 x 1760 mm
Vnitřní rozměry korby1520 x 1520 x 455 mm
Světlá výška220 mm
Pneumatiky255/70 R 16
Objem nádrže paliva80 l
Spotřeba paliva10,9 l/100 km
Největší rychlost172 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,1 s
Cena základní735 200 Kč včetně DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Toyota Hilux poměřila síly se svými rádiem řízenými modely Toyota Hilux poměřila síly se svými rádiem řízenými modely

Toyota Hilux ve své aktuální podobě se stala účastníkem…

Euro NCAP 2016: Toyota Hilux – Tři nebo pět hvězd podle výbavy Euro NCAP 2016: Toyota Hilux – Tři nebo pět hvězd podle výbavy

Toyota Hilux byla testována ve dvou verzích se systémem…

 



 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…