Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

 
 

Světoznámý pickup Hilux zdobí produkci Toyoty prodejními úspěchy na všech kontinentech. Ostatně do světa již vyjelo dvanáct a půl milionu kusů!

V redakčním testu jsme si vyzkoušeli verzi v Česku nejžádanější - s nejdelším prostorem pro cestující a (relativně) krátkým valníkem poháněnou nejvýkonnějším motorem.

Technicky představuje řada Hilux konstrukční klasiku, když je stavěna na robustním žebřinovém rámu, což jí přináší výtečnou odolnost vůči torznímu namáhání v terénu a také dlouhou životnost podvozku i karoserie. Výrobce nabízí tři karosářské varianty (Single, Extra a Double Cab s uspořádáním sedadel 2, 2+2 a 5), dva přeplňované vznětové motory (2494 a 2982 cm3) a dvě verze převodovky (pětistupňovou s přímým řazením a samočinnou čtyrstupňovou). Dodejme, že verze Single Cab je k dispozici pouze se znakem náprav 4x2, ostatní 4x4.

Je možná trochu zvláštní to, že Hilux poslední generace po zásadním faceliftu (ještě více „amerikanizujícím“) působí dojmem vozidla mířícího především na kvalitní komunikace, jehož uplatnění v terénu bude záležitostí spíše výjimečnou a ještě jen v terénu lehkém. Jedná se však o klamání tělem, když sice na silnicích uhání hodně svižně a suverénně (dálniční provoz velkými rychlostmi však rozhodně není jeho parketou zejména vzhledem ke spotřebě paliva), ale čím více se od asfaltu vzdaluje, tím lépe se mu vede.

Kombinace nezávislého zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson a tuhé zadní nápravy s odpružením podélně uloženými listovými pružinami snáší značné namáhání, zajišťuje až nečekaně dobrou průchodnost výrazně nerovným terénem.

Třílitrový motor (k dispozici jsme měli nejvýkonnější verzi) má dostatečně velký točivý moment, ale především ve velmi širokém rozpětí otáček, takže jeho skvěle plynulého záběru lze využívat i ve strmých stoupáních, hlubokém blátě či sypkém písku.

Tomu napomáhá i charakteristika samočinné převodovky řadící bez rázu. I když dosti „americky“, když řídící jednotka vyhání motor před změnou převodu do vysokých otáček. Negativum tohoto nastavení lze však najít pouze v bilanci spotřeby paliva, protože je poněkud neekonomické. Pro průjezd terénem však výhodné...

Když již charakterizujeme provoz mimo komunikace, připomeňme pocity posádky. Při razantní jízdě přes nerovnosti (zejména příčné) je u nezatíženého vozidla markantní předpokládané a nepřekvapující odskočení zadní nápravy. Při zatížení nákladového prostoru alespoň polovinou užitečné hmotnosti podvozek příjemně „změkne“ a vozidlo se zklidní. Dynamiky mu přitom ubyde jen nepatrně.

Protože hilux je rychlý jak na silnici tak mimo ni a jeho hmotnost rozhodně není malá, jsou s ohledem na to parametry brzdové soustavy jen průměrné. Razantní zpomalení z velké rychlosti vyžaduje poměrně značný tlak na pedál. Nutno však ocenit, že jakkoli jsou brzdy měkčí (příčinu lze možná vidět v instalaci bubnu na zadní nápravě), nemají sklon k vadnutí či slábnutí.

Protože při zdolávání terénu je nutno často i směrově manévrovat, oceníme jednak převod řízení, který odpovídá běžnému způsobu řízení a nevyžaduje nekonečné série otáček volantem, ale nenutí ani k výdaji nadměrné síly. Posilovač je nastaven naprosto optimálně. Hiluxe může bez obav snadno řídit i v těžkých podmínkách řidička vysloveně subtilní. Snad jen sedadla by v provozu takového charakteru měla být výrazněji tvarována ve prospěch bočního vedení. Výrobce však zase poskytl uvnitř dostatek madel, takže cestující se mohou v extrémních situacích pohodlně a bezpečně přidržet.

V městském provozu potěší zejména schopnost hiluxu razantně zrychlit, nepatrně méně radosti přinášejí rozměry vozidla, které potřebuje pro parkování nějaký ten centimetr navíc proti běžné konfekci, stejně tak méně velký rejd předních kol vyžaduje o poznání více manévrování. Jsou to ale zanedbatelné detaily, které si řidič uvědomí jen v úplném začátku soužití s elegantní velkou toyotou. Ta se mu pak odmění již jen tím, že jeho vozidlo rozhodně nikdo nepřejde bez povšimnutí. Hilux se nesporně líbí a lze jej bez ostudy použít k reprezentaci firmy či majitele. Navíc však nutno připočíst další pozitiva, mezi nimiž dominuje naprosto mimořádná spolehlivost těchto vozidel, dlouhá životnost, hustá a kvalitní servisní síť a velmi pomalý pokles ceny vozidla pro případný pozdější prodej.

Protože jsme v posledním období absolvovali shodou okolností celou sérii setkání s podobnými pickupy, můžeme s plnou odpovědností říci, že Hilux je mezi nimi nositelem skutečně High Luxu, vysokého luxusu. Pohoda posádky se opírá o výtečné odhlučnění, dokonalé dílenské zpracování každého detailu i design interiéru včetně kvality použitých materiálů.

Nadčasový vzhled Hiluxu dává zapomenout na původní ryze pracovní charakter vozu a naznačuje možnost i jako plnohodnotné náhrady luxusnějších terénních vozů. Líbivá karosérie má také svoji praktickou přednost - součinitel odporu vzduchu nejnižší ve své třídě (Cx = 0,36) - to ovlivňuje jak komfort cestujících (nižší hluk), tak spotřebu paliva. Díky zvětšení vnějších rozměrů zbývá pro cestující vpředu i vzadu opravdu velkorysý prostor, u pickupu ojedinělý.

Na českém trhu nabízí Toyotu Hilux plzeňská firma Dajbych, která je dlouhá léta úspěšně specializována na terénní techniku včetně speciálních dílů, ale také na značku Toyota.

Technické parametry
Motor3.0 D-4D
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Zdvihový objem2982 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon126 kW/3400 min-1
Točivý moment343 N.m/1600-3200 min-1
Převodovkasamočinná čtyřstupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Znak náprav4x4
Provozní hmotnost1770 kg
Celková hmotnost2760 kg
Rozvor náprav3085 mm
Rozchod kol P/Z1540/1540 mm
Karoseriepětimístný pickup
Vnější rozměry5255 x 1810 x 1760 mm
Vnitřní rozměry korby1520 x 1520 x 455 mm
Světlá výška220 mm
Pneumatiky255/70 R 16
Objem nádrže paliva80 l
Spotřeba paliva10,9 l/100 km
Největší rychlost172 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,1 s
Cena základní735 200 Kč včetně DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Toyota Hilux Tonka je ideální hračka na pískoviště (+video) Toyota Hilux Tonka je ideální hračka na pískoviště (+video)

Australské zastoupení japonské značky Toyota stojí za…

Toyota Hilux poměřila síly se svými rádiem řízenými modely Toyota Hilux poměřila síly se svými rádiem řízenými modely

Toyota Hilux ve své aktuální podobě se stala účastníkem…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…