Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

Toyota Hilux NG 3.0 D - 4 D - Luxus skutečně vysoký

 
 

Světoznámý pickup Hilux zdobí produkci Toyoty prodejními úspěchy na všech kontinentech. Ostatně do světa již vyjelo dvanáct a půl milionu kusů!

V redakčním testu jsme si vyzkoušeli verzi v Česku nejžádanější - s nejdelším prostorem pro cestující a (relativně) krátkým valníkem poháněnou nejvýkonnějším motorem.

Technicky představuje řada Hilux konstrukční klasiku, když je stavěna na robustním žebřinovém rámu, což jí přináší výtečnou odolnost vůči torznímu namáhání v terénu a také dlouhou životnost podvozku i karoserie. Výrobce nabízí tři karosářské varianty (Single, Extra a Double Cab s uspořádáním sedadel 2, 2+2 a 5), dva přeplňované vznětové motory (2494 a 2982 cm3) a dvě verze převodovky (pětistupňovou s přímým řazením a samočinnou čtyrstupňovou). Dodejme, že verze Single Cab je k dispozici pouze se znakem náprav 4x2, ostatní 4x4.

Je možná trochu zvláštní to, že Hilux poslední generace po zásadním faceliftu (ještě více „amerikanizujícím“) působí dojmem vozidla mířícího především na kvalitní komunikace, jehož uplatnění v terénu bude záležitostí spíše výjimečnou a ještě jen v terénu lehkém. Jedná se však o klamání tělem, když sice na silnicích uhání hodně svižně a suverénně (dálniční provoz velkými rychlostmi však rozhodně není jeho parketou zejména vzhledem ke spotřebě paliva), ale čím více se od asfaltu vzdaluje, tím lépe se mu vede.

Kombinace nezávislého zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson a tuhé zadní nápravy s odpružením podélně uloženými listovými pružinami snáší značné namáhání, zajišťuje až nečekaně dobrou průchodnost výrazně nerovným terénem.

Třílitrový motor (k dispozici jsme měli nejvýkonnější verzi) má dostatečně velký točivý moment, ale především ve velmi širokém rozpětí otáček, takže jeho skvěle plynulého záběru lze využívat i ve strmých stoupáních, hlubokém blátě či sypkém písku.

Tomu napomáhá i charakteristika samočinné převodovky řadící bez rázu. I když dosti „americky“, když řídící jednotka vyhání motor před změnou převodu do vysokých otáček. Negativum tohoto nastavení lze však najít pouze v bilanci spotřeby paliva, protože je poněkud neekonomické. Pro průjezd terénem však výhodné...

Když již charakterizujeme provoz mimo komunikace, připomeňme pocity posádky. Při razantní jízdě přes nerovnosti (zejména příčné) je u nezatíženého vozidla markantní předpokládané a nepřekvapující odskočení zadní nápravy. Při zatížení nákladového prostoru alespoň polovinou užitečné hmotnosti podvozek příjemně „změkne“ a vozidlo se zklidní. Dynamiky mu přitom ubyde jen nepatrně.

Protože hilux je rychlý jak na silnici tak mimo ni a jeho hmotnost rozhodně není malá, jsou s ohledem na to parametry brzdové soustavy jen průměrné. Razantní zpomalení z velké rychlosti vyžaduje poměrně značný tlak na pedál. Nutno však ocenit, že jakkoli jsou brzdy měkčí (příčinu lze možná vidět v instalaci bubnu na zadní nápravě), nemají sklon k vadnutí či slábnutí.

Protože při zdolávání terénu je nutno často i směrově manévrovat, oceníme jednak převod řízení, který odpovídá běžnému způsobu řízení a nevyžaduje nekonečné série otáček volantem, ale nenutí ani k výdaji nadměrné síly. Posilovač je nastaven naprosto optimálně. Hiluxe může bez obav snadno řídit i v těžkých podmínkách řidička vysloveně subtilní. Snad jen sedadla by v provozu takového charakteru měla být výrazněji tvarována ve prospěch bočního vedení. Výrobce však zase poskytl uvnitř dostatek madel, takže cestující se mohou v extrémních situacích pohodlně a bezpečně přidržet.

V městském provozu potěší zejména schopnost hiluxu razantně zrychlit, nepatrně méně radosti přinášejí rozměry vozidla, které potřebuje pro parkování nějaký ten centimetr navíc proti běžné konfekci, stejně tak méně velký rejd předních kol vyžaduje o poznání více manévrování. Jsou to ale zanedbatelné detaily, které si řidič uvědomí jen v úplném začátku soužití s elegantní velkou toyotou. Ta se mu pak odmění již jen tím, že jeho vozidlo rozhodně nikdo nepřejde bez povšimnutí. Hilux se nesporně líbí a lze jej bez ostudy použít k reprezentaci firmy či majitele. Navíc však nutno připočíst další pozitiva, mezi nimiž dominuje naprosto mimořádná spolehlivost těchto vozidel, dlouhá životnost, hustá a kvalitní servisní síť a velmi pomalý pokles ceny vozidla pro případný pozdější prodej.

Protože jsme v posledním období absolvovali shodou okolností celou sérii setkání s podobnými pickupy, můžeme s plnou odpovědností říci, že Hilux je mezi nimi nositelem skutečně High Luxu, vysokého luxusu. Pohoda posádky se opírá o výtečné odhlučnění, dokonalé dílenské zpracování každého detailu i design interiéru včetně kvality použitých materiálů.

Nadčasový vzhled Hiluxu dává zapomenout na původní ryze pracovní charakter vozu a naznačuje možnost i jako plnohodnotné náhrady luxusnějších terénních vozů. Líbivá karosérie má také svoji praktickou přednost - součinitel odporu vzduchu nejnižší ve své třídě (Cx = 0,36) - to ovlivňuje jak komfort cestujících (nižší hluk), tak spotřebu paliva. Díky zvětšení vnějších rozměrů zbývá pro cestující vpředu i vzadu opravdu velkorysý prostor, u pickupu ojedinělý.

Na českém trhu nabízí Toyotu Hilux plzeňská firma Dajbych, která je dlouhá léta úspěšně specializována na terénní techniku včetně speciálních dílů, ale také na značku Toyota.

Technické parametry
Motor3.0 D-4D
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Zdvihový objem2982 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon126 kW/3400 min-1
Točivý moment343 N.m/1600-3200 min-1
Převodovkasamočinná čtyřstupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Znak náprav4x4
Provozní hmotnost1770 kg
Celková hmotnost2760 kg
Rozvor náprav3085 mm
Rozchod kol P/Z1540/1540 mm
Karoseriepětimístný pickup
Vnější rozměry5255 x 1810 x 1760 mm
Vnitřní rozměry korby1520 x 1520 x 455 mm
Světlá výška220 mm
Pneumatiky255/70 R 16
Objem nádrže paliva80 l
Spotřeba paliva10,9 l/100 km
Největší rychlost172 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,1 s
Cena základní735 200 Kč včetně DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

Unie vrací celní úder. Americké zboží může zdražit až o čtvrtinu Unie vrací celní úder. Americké zboží může zdražit až o čtvrtinu

Postupně může podražit až půldruhého procenta všech…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 



Toyota Hilux Invincible 50 je oslavou svých prodejních úspěchů i nezničitelnosti Toyota Hilux Invincible 50 je oslavou svých prodejních úspěchů i nezničitelnosti

Toyota si pro svůj stánek na letošním autosalonu ve…

Tato Toyota Hilux přežila řádění Jeremyho Clarksona. Kde je jí teď konec? Tato Toyota Hilux přežila řádění Jeremyho Clarksona. Kde je jí teď konec?

Známý pick-up od Toyoty platí obecně za velmi odolný vůz.…

 



 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Dnes 19:45

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká Kotal. Chválil i Tunisko

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká…

Zápas mezi Anglií a Tuniskem se mu líbil. Zkušený trenér a expert deníku Sport Václav Kotal ocenil hru afrického…

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit klíčového hráče

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit…

Baník hlásí problém. Po odchodu Marka Hlinky do Gruzie klub intenzivně shání náhradu na klíčový post…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…