Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Mirai: Zájemců jsou tisíce

Michal Fokt
Diskuze (31)
Na vodíkovou Toyotu Mirai se bude čekat déle než na exkluzivní supersporty a superluxuní limizíny. Zájem o auto dramaticky převyšuje výrobní plány Japonců.

Zdá se, že Toyota ve světě alternativních pohonů opět udeřila hřebíček na hlavičku. Vše zatím naznačuje, že se vodíkový model Mirai dočkal podobného ohlasu jako hybridní Prius. Toyota oznámila, že chce letos vyrobit asi 700 těchto vozů s palivovými články, v příštím roce pak 2000 a v roce 2017 zhruba 3000 vozů. Zdálo se vám to jako příliš utopistický plán? Opak je pravdou.

Už teď je totiž jasné, že řada z těch, kteří objednají auto letos, dostanou svůj vůz právě až v roce 2017, což představuje dobře jedenapůlletou čekací lhůtu. V Japonsku si auto objednalo více než 1500 zájemců už během prvního měsíce prodeje, a to i přesto, že se bude, kvůli chybějící infrastruktuře, prodávat zatím pouze v Tokiu, Nagoye, Ósace a Fukuoce. Toyota zatím informace o zájmu v dalších měsících neupřesnila, ale dá se očekávat, že se od té doby fronta zájemců utěšeně rozrostla.

Stejná situace je v Kalifornii, která je zatím jediným státem USA, kde se Mirai prodává. Tam se pořadníky otevřely v červenci a doposud Toyotě podepsalo 1900 lidí. To už jsme na 3400 zájemcích a to ještě nezačal prodej ve zbytku USA. Do statistik také zatím nepromluvili zájemci z Evropy, zde se ale očekávají řádově "jen" stovky zákazníků. To není mnoho, ale na čekací lhůty to také bude mít vliv. Například do Velké Británie má v příštím roce zamířit 50 vozů.

Zatím to tedy vypadá na obrovský úspěch, otázkou však zůstává, zda nejde jen o počáteční vzedmutí vlny zájmu o úplně novou techniku, která vbrzku opadne. V příštím roce také Mirai dostane konkurenta v podobě Hondy FCV, která zcela jistě v řadách čekatelů na Mirai zaloví a dost možná osloví i zájemce nové, které odrazuje příliš kontroverzní vzhled Mirai.

Michal Fokt
Diskuze (31)
13. 10. 2015 12:35
Re: ?
Když už se něco stane, způsobí větší tlak většinou větší výbuch. Teď mluvím jen o samotném mechanickém principu výbuchu. Druhou věcí samozřejmě je, že vodík se vzduchem tvoří výbušnou směs.
13. 10. 2015 12:10
Re: ?
Jaký je tlak uvnitř, tě nemusí zajímat. Dokud vše funguje, jak má. A jak jsem napsal, zásadní rozdíl vidím ve výrobních vadách. Že je v nádobě plyn pod mnohem menším tlakem, ještě neznamená, že má větší konstrukční rezervu (tím spíš, když se snažíš srazit hmotnost a náklady). S dostatečnou kontrolu to není problém, jen ta nádrž bude drahá. Z hlediska mechanické odolnosti se obě řešení dají dimenzovat podobně. Po proražení pak budeš v podobném průseru. V případě druhého řešení je primární funkcí tepelná izolace. Případný nedostatek v tomhle ohledu bude celkem neškodný, jen přijdeš rychleji o palivo. Mohl by ovlivnit odolnost vůči požáru.

Ano. Jinak by to nebylo bezpečné. Mám k vysokotlakým nádobám respekt a viděl jsem, jakou paseku dokáží nadělat. Sám nejčastěji pracuji se stlačeným kyslíkem, což je obzvlášť prevít. Po mechanické stránce je to však celkem jednoduchá věc, jen musí být zkoušky dostatečné. Nemyslím si, že se mnoho nehod stane proto, že by se řádně udržovaná nádoba prostě sama od sebe roztrhla.
13. 10. 2015 11:29
Re: ?
Ne, výhodu jsem viděl v tom, že si za zadkem neměl bombu s tlakem 700 atmosfér, jak má Toyota nebo Honda, ale jen maximálně 6 atmosfér, což je stokrát méně a je to srovnatelné s LPG.
Tlakové nádoby na 700 atmosfér se běžně vůbec nedělají. Díval jsem se na stránky Vítkovice Machinery (Vítkovice Cylinders), jednoho z největších výrobců tlakových lahví na světě a ve výrobním portfoliu mají maximálně 450 atmosfér. Současný technologický limit je prý 1000 atmosfér.

Ten unikající vodík (vařící při teplotě kolem mínus 250°C) byl katalyticky oxidován vzduchem, takže z auta unikal ve formě neškodné vodní páry.
[odkaz]
13. 10. 2015 10:01
Re: ?
Jestli to chápu dobře, výhoda z hlediska bezpečnosti byla v tom, že ti za zadkem, jak píšeš, vodík upouštěla? Výrobní vady se projeví rozdílně. Ale z hlediska odolnosti a následků mechanického poškození by na tom měly být podobně.
13. 10. 2015 09:33
Re: ?
V tu chvíli už nebyl kapalný, že. Dalším problémem vodíku je nízká energetická hustota. Ani kapalný na tom není zrovna dobře.