Toyota: Modulární platforma TNGA je japonská odpověď na MQB
Automobilky hledají další a další možnosti, jak zlevnit výrobu nových aut. Zajímavým řešením se stala modulární platforma pro širokou nabídku modelů. Takovou platformu už představily koncern VW Group (MQB), koncern PSA (EMP2) nebo aliance Renault-Nissan (CMF). Nyní s takovou platformou přijíždí i Toyota.
Příchod nové platformy TNGA (Toyota New Global Architecture) japonský výrobce oznámil již v roce 2013, nyní už je platforma hotova. První model značky s novou technikou přijede již letos, přičemž jím bude model střední třídy s pohonem předních kol. Mohlo by se jednat o čtvrtou generaci Priusu.
Po oznámené platformě budou následovat ještě specifické platformy pro kompaktní a velké vozy s pohonem předních kol a pro vozy s pohonem zadních kol. Toyota předpokládá, že do roku 2020 bude tyto nové platformy využívat polovina všech jejích prodávaných modelů.
Nová platforma má mít výhody jak pro samotnou automobilku, tak pro zákazníky. TNGA se bude skládat z menších a lehčích komponentů, což pomůže snížit těžiště auta. To povede k lepším jízdním vlastnostem. Lehčí konstrukce pomůže i se snížením spotřeby paliva. Komponenty dále zvýší tuhost nových vozů.
Pro Toyotu bude zase výhodné snížení vývojových nákladů vyplývající ze sdílení komponentů. Tyto náklady se díky nové technice mají snížit minimálně o pětinu. Automobilka chce navíc více spolupracovat s dodavateli, aby cena výrobních dílů dále klesla. Ušetřené prostředky na vývoji chce Toyota investovat do vývoje moderní techniky, díky které mají být její automobily ještě atraktivnější.
Výhodou pro automobilku bude i snížení výrobních nákladů. Toyota sice přiznává, že zavedení nové platformy bude znamenat rozsáhlé investice, v budoucnu má být ale zavedení produkce nového modelu levnější než v roce 2008. Díky modulární platformě navíc Toyota bude schopna pružněji reagovat na aktuální poptávku zákazníků po nových vozech.
Součástí nové platformy budou i nové pohonné systémy, první z nich budou představeny již letos. V duchu doby se nové agregáty zaměří na snížení spotřeby paliva, která má proti současným jednotkám klesnout o čtvrtinu. Nové motory ale budou zároveň výkonnější, a to o více než 15 %. Toyota vylepší také své hybridní systémy, které mají snížit spotřebu paliva o 15 %. Cílem je navrhnout menší elektromotory a akumulátory.