Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota: Modulární platforma TNGA je japonská odpověď na MQB

David Bureš
Diskuze (20)
První vůz s novou platformou bude představen ještě letos. V budoucnu novou techniku použije velká část modelů japonské značky.

Automobilky hledají další a další možnosti, jak zlevnit výrobu nových aut. Zajímavým řešením se stala modulární platforma pro širokou nabídku modelů. Takovou platformu už představily koncern VW Group (MQB), koncern PSA (EMP2) nebo aliance Renault-Nissan (CMF). Nyní s takovou platformou přijíždí i Toyota.

Příchod nové platformy TNGA (Toyota New Global Architecture) japonský výrobce oznámil již v roce 2013, nyní už je platforma hotova. První model značky s novou technikou přijede již letos, přičemž jím bude model střední třídy s pohonem předních kol. Mohlo by se jednat o čtvrtou generaci Priusu.

Po oznámené platformě budou následovat ještě specifické platformy pro kompaktní a velké vozy s pohonem předních kol a pro vozy s pohonem zadních kol. Toyota předpokládá, že do roku 2020 bude tyto nové platformy využívat polovina všech jejích prodávaných modelů.

Nová platforma má mít výhody jak pro samotnou automobilku, tak pro zákazníky. TNGA se bude skládat z menších a lehčích komponentů, což pomůže snížit těžiště auta. To povede k lepším jízdním vlastnostem. Lehčí konstrukce pomůže i se snížením spotřeby paliva. Komponenty dále zvýší tuhost nových vozů.

Pro Toyotu bude zase výhodné snížení vývojových nákladů vyplývající ze sdílení komponentů. Tyto náklady se díky nové technice mají snížit minimálně o pětinu. Automobilka chce navíc více spolupracovat s dodavateli, aby cena výrobních dílů dále klesla. Ušetřené prostředky na vývoji chce Toyota investovat do vývoje moderní techniky, díky které mají být její automobily ještě atraktivnější.

Výhodou pro automobilku bude i snížení výrobních nákladů. Toyota sice přiznává, že zavedení nové platformy bude znamenat rozsáhlé investice, v budoucnu má být ale zavedení produkce nového modelu levnější než v roce 2008. Díky modulární platformě navíc Toyota bude schopna pružněji reagovat na aktuální poptávku zákazníků po nových vozech.

Součástí nové platformy budou i nové pohonné systémy, první z nich budou představeny již letos. V duchu doby se nové agregáty zaměří na snížení spotřeby paliva, která má proti současným jednotkám klesnout o čtvrtinu. Nové motory ale budou zároveň výkonnější, a to o více než 15 %. Toyota vylepší také své hybridní systémy, které mají snížit spotřebu paliva o 15 %. Cílem je navrhnout menší elektromotory a akumulátory.

David Bureš
Diskuze (20)
Avatar - N6600
28. 3. 2015 17:29
Re: Toyoty "ještě atraktivnější"?
Podla statistik, co som videl, je Toyota 2. v celkovom poradi. Prvy je Fiat. A kedze do roku 2020 musi dostat emisie este nizsie, nema inu moznost. Elektromobily Toyota skrtla, plugin hybridy tiez, no velkolitrazne motory v Land Cruisery a Lexuse zostali. Vodikove auta zatial nebudu tvorit vyznamne percento, takze ako inak to dosiahnut...
28. 3. 2015 09:42
Re: Toyoty "ještě atraktivnější"?
Fleetové emise jdou přece daleko lépe splnit s pomocí hybridů než přeplňováním, už dnes řada hybridů vykazuje spotřebu pod 2 litry na sto a pokud bude potřeba, tak pár baterek navíc a spotřeba půjde ještě dál k nule. Takže fleetové emise určitě nejsou důvodem pro vývoj turbobenzínů u Toyoty.
Avatar - Ham.
28. 3. 2015 00:11
Re: Preco ?!
Je tu volný trh a každý si může koupit co chce. A ceny tvoří trh, když je o tvůj výrobek zájem, tak zvedneš cenu tak aby si stíhal vyrábět, není o tvůj výrobek zájem, tak snížíš cenu až na úroveň kdy se objeví dostatečný zájem. Nebo pokud chceš cenu nechat, tak musíš zlepšit kvalitu nabízeného výrobku až na úroveň, kdy ti jej budou lidé kupovat za stávající cenu. Je to prosté, nehledej v tom žádnou vědu a kup si co chceš.
Obecně v autoprůmyslu platí, že modulární platformy, které se používají už řadu let praktický všemi masovými výrobci (jedním s velkých průkopníků bylo svého času BMW), snižují výrobní náklady a umožňují automobilkám cenu pro zákazníky mírně snižovat i přes každoroční růst nákladů jako je lidská práce (jejíž cena roste prakticky s inflací), přes růst ceny materiálů, nemovitostí a celé další řady vstupů, které také rostou s inflací. Prostě dnešní ceny 3er, Passatu, Avensisu jsou o něco nižší než před 15 roky u podobného auta dokonce hůře vybaveného a se slabším motorem a to přes to, že BMW, Toyotě nebo VW za těch 15 let vzrostla cena lidské práce, materiálů a celé další řady položek. Jedním z hlavních faktorů kterým toho dosáhly jsou modulární platformy.
Avatar - N6600
27. 3. 2015 21:13
Re: Toyoty "ještě atraktivnější"?
Nie som z toho osobne nadseny. Myslim, ze vacsia atmosfera, kombinovana s HSD, odvedie lepsiu pracu. Ale chapem, ze fleetove emisie nepustia :/
Avatar - N6600
27. 3. 2015 21:12
Re: Toyoty "ještě atraktivnější"?
Boli to suciastky do motora a pomahal som mu asi 3x, ale inak mas samozrejme pravdu. Neber to ako nutna snaha si kopnut. Len konstatujem.
Ale taki Japonci su. Su odlisni ako v pouzitej technike, tak designu. Nie kazdemu je to po chuti. Kazdy ma pravo na nazor, ale ja sobne by som nikdy nijaky design nenazval zufaly, skaredy, ci akokolvek inak negativne. Mozno nemusi byt atraktivny, ale ked je funkcny, preco nie.
Nuz a preto mam Japonca :)))