Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota MR2 - pravý roadster?

Miloslav Maun
Ve Frankfurtu se představila nová generace Toyoty MR2. Jedná se o nekompromisní roadster, který má potěšit srdce automobilově sportovní. Jest to vůz příjemný pro oko, přinášející požitek z jízdy a je prý i šetrný k vaší peněžence.

Zvláštní znamení:

- čistokrevný dvousedadlový sportovní roadster

- motor uprostřed, pohon zadních kol

- lehký, silný motor o obsahu 1,8 litru, vybavený variabilním časováním ventilů

- ve své třídě nejlepší poměr celkové hmotnosti k výkonu

Spojuje v sobě tradiční vlastnosti sportovních vozů a nejnovější technologie. Navazuje na své dva úspěšné předchůdce a přenáší označení MR2 do dalšího tisíciletí.

Nová MR2 má tradičně umístěný motor, to znamená před zadní nápravou neboli uprostřed. Poháněná jsou, jak jinak, zadní kola. Vůz se vyznačuje přesným ovládáním, výbornou stabilitou a vyvážeností. A také hbitostí. Inženýři od Toyoty využili nejnovějších poznatků a zkonstruovali velice lehký, ale zároveň výkonný motor. Pohonná jednotka je vybavena systémem variabilního časování ventilů (VVTi - Variable Valve Timing-intelligent), což jí dává potřebný točivý moment ve středních a výkon ve vyšších otáčkách. Zároveň spotřeba paliva dosahuje nejlepších hodnot z kategorie roadsterů.

Karoserie

MR2 je vozidlem s neobyčejným designem. Charakterizuje jej dlouhý rozvor, krátké přední a zadní převisy, silná horizontální linie, jejíž dojem je navíc umocněn mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru.

Interiér je pohodlný, ale jasně sportovní. Kůží potažený volant a hluboká sedadla tvoří ideální prostředí. Palubní deska je jednoduchá, přístroje jasně čitelné.

Řidič nové MR2 si však na nedostatek pohodlí stěžovat nemůže. Život mu zpříjemní například posilovač řízení, elektricky ovládaná okna nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním, jakožto prvky standardní výbavy.

Na přání se bude dodávat klimatizace a odnímatelná pevná střecha.

Bezpečnost

Díky téměř ideálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, což je mimo jiné také zásluha koncepce s motorem uprostřed, a extrémně lehké konstrukci vozu, je brždění jednou ze silných stránek nové Toyoty. Přední i zadní brzdy jsou kotoučové, jejich účinek prý neslábne.

Standardní výbava zahrnuje i protiblokovací systém s elektronicky řízeným rozložením brzdné síly. Bezpečnostní pásy mají předpínače i omezovače působení, které mají zabránit vážnějším poraněním hrudníku při havárii a následném příliš těsném přitažení pasažéra bezpečnostním pásem.

Moderní technologie

Motor nové Toyoty je technicky vyspělý čtyřválec o obsahu 1,8l, využívající technologii VVT-i, jeho maximální výkon činí 103 kW při 6.400 ot/min a disponuje maximálním točivým momentem 172 Nm při 4.400 otáčkách.

Pohotovostní hmotnost činí méně než 1000kg, což je údaj zajišťující Toyotě nejlepší poměr váha/výkon ve své kategorii.

Z nuly na sto zrychluje za 7,9 s, maximální rychlost vyvine 210 km/h. Převodovka je pětistupňová, řazení je přesné a lehké. Přesně jak si to sportovní automobilový nadšenec žádá.

Variabilní časování ventilů VVT-i se stará o maximalizaci výkonu při vyšších otáčkách a optimalizaci točivého momentu v celém rozsahu otáček. Při tom ale dbá na udržení spotřeby v rozumných mezích. Podle metodiky EU činí kombinovaná spotřeba pouhých 7,6 l/100km. Tento údaj řadí novou MR2 na první pozici v kategorii. Při tom samozřejmě splňuje všechny emisní limity.

Standardně se bude Toyota MR2 dodávat na 15" kolech z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 185/55 vpředu a 205/50 vzadu. Ve standardu bude i diferenciál se zvýšenou svorností.

Kdy to přijde na trh

Nová Toyota MR2 se na evropských trzích začne prodávat na jaře roku 2000. Stejně jako všechny ostatní Toyoty se na ní bude vztahovat tříletá (nebo 100.000 km) záruka, tříletá záruka na lak a dvanáctiletá záruka na prorezavění karoserie.

Technické údaje
Motor1,8 VVT-i
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1794
Válce/ventily4/4
Max. výkon (kW/ot)103/6400
Max. točivý moment (Nm/ot)172/4400
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,9
Zrychlení 0-400 m (s)15,8
20-60 km/h (s)4,3
40-80 km/h (s)5,1
60-100 km/h (s)6,1
80-120 km/h (s)10,6
Spotřeby (93/116 EU)
Město (l/100 km)10,4
Mimo město (l/100 km)5,9
Kombinovaný (l/100 km)7,6
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3885
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1240
Rozvor (mm)2450
Rozchod vpředu (mm)1480
Rozchod vzadu (mm)1460
Pohotovostní hmotnost (kg)975
Rozměr pneu - vpředu185/55 R15
Rozměr pneu - vzadu205/50 R15

Miloslav Maun