Toyota Prius (3. díl): jízdní dojmy

Toyota Prius (3. díl): jízdní dojmy

 
 

Toyota Prius je v prodeji na hlavních evropských trzích, v USA i v Asii a podle posledních informací se připravuje její uvedení na český trh. Co hybridní automobil nabízí běžnému uživateli?

Toyota Prius je v prodeji na hlavních evropských trzích, v USA i v Asii a podle posledních informací se připravuje její uvedení na český trh. Zajímavou Toyotu jsme krátce řídili v Holandsku, proto se pojďme podívat, co hybridní automobil nabízí běžnému uživateli.

Prius se svou karosérií hlásí k moderním automobilům, které efektivně využívají prostor ve prospěch cestujících a zavazadel. Tvary Toyot nikdy nepatřily k automobilové klasice a vlastně i každá generace masově vyráběné Toyoty Corolla má jiný styling. Druhý Prius pokračuje v inovativním příspupu jak v oblasti techniky, tak v oblasti designu. Propracovaná aerodynamika poměrně vysoké karosérie je charakterizována koeficientem odporu vzduchu cx=0,26. Boční silueta prozradí značně skloněnou střechu, která plynule přechází v zadní okno. Výrazná odtrhová hrana na zádi je velmi vysoko, a proto je část zádě tvořena proskleným pásem, usnadňující výhled vzad (ale ani tak to není žádná sláva). Pozornost byla věnována obtékání spodku vozu, které bylo optimalizováno zakrytováním hlavních částí.

Prostorové možnosti hybridního Priusu jsou velmi blízko konvenčnímu automobilu. Prostor, který nabízí rozvor 2700 mm, je celý věnován posádce, za zadními sedadly je k dispozici zavazadlový prostor velmi pravidelného tvaru, o objemu 408 l. Výška jeho dna nad zemí je vyšší, neboť mezi zadními koly zabírá místo akumulátor. Toyota Prius uveze 425 kg užitečného zatížení.

Aerodynamický tvar kupodivu příliš neomezuje ani cestující na zadních sedadlech, kde mají problémy až dlouháni s výškou nad 1,80 m. Usedáme za volant a seznamujeme se s pracovištěm řidiče. Multifunkční volant má velkou střední část, vhodně silný věnec a možnost seřízení jen ve svislém směru. Vedle něj se nachází malý joystick, kterým se volí převody. I když tvar dráhy voliče vypadá podobně jako u automatu, všechno je jinak. Toyota říká převodovému ústrojí E-CVT, což by napovídalo, že v útrobách Priusu zeje nová varianta převodovky s plynule měnitelným převodem, která se dnes opět dostává do módy. Pravda je však jinde. Planetová převodovka spolupracující s elektromotorem jen „simuluje“ funkci převodovky CVT. Joystick umožňuje čtyři základní polohy (B-parkování, D-jízda vpřed, R-jízda vzad, N-neutrál), takže zde se splést prakticky nemůžete.

Zasunujeme elektronický klíč do tradičně umístěného otvoru pod volantem a startujeme tlačítkem umístěným výše na přístrojové desce. V první okamžik ve vás panuje nejistota, zda je vše v pořádku, protože akusticky se běh hnacího ústrojí příliš neprojevuje, vlastně je stále ticho. Před oválným volantem je prázdno, všechny palubní informace jsou v nízkém digitálním displeji daleko vpředu pod čelním sklem, případně na velkém barevném dotykovém displeji na středové konzole. Ta poutá nejvíce pozornosti, neboť se na ní může mimo jiné zobrazovat aktuální zdroj pohonu.

Ani po prvním sešlápnutí pedálu akcelerátoru se motory pod kapotou Priusu zvukově výrazně neprojevují. Až ve chvíli kdy sešlápnete pedál plynu více a důrazněji, nastartuje jedenapůllitrový čtyřválec, ale i tento okamžik je pro nezkušeného uživatele hybridní Toyoty obtížné identifikovat. Už při pomalé jízdě po městě nacházíme první zásadnější nedostatek. Řízení je příliš lehké a nepřímé (3,61 otáčky volantu mezi úvratěmi), takže na sportovně projížděné vlásenky s odpovídajícími pocity za volantem zapomeňte. Při vyšších rychlostech se posilový účinek zmenší, ale zkrátka to není ono. Zrychlení hybridní Toyoty z nízkých do středních rychlostí je velmi slušné a ve městě tedy rozhodně nebudete brzdou provozu. Mimo město je to už horší a limitují vás možnosti zážehového čtyřválce.

Jízda s Priusem ve městě má specifika. Emise nepoznáte, nižší spotřebu objevíte až později o pumpy, ale ticho vás dostane hned. Tichý provoz je příjemný pro posádku, ale zrádný pro okolí. Nejednou se nám stalo, že kolemjdoucí chodci nebo předjíždění cyklisté byli velmi překvapeni, když kolem nich neslyšně projel náš stříbrný automobil. Zažité bezpečnostní reflexy, reagují na hluk blížícího se vozidla. Tento varovný signál ale u Toyoty schází, takže je třeba stále myslet více dopředu, abyste jako řidič tiché Toyoty nikoho nepřekvapili.

Od elektromomobilu s těžkými bateriemi by se dala očekávat vysoká pohotovostní hmotnost a s ní související extrémní naladění podvozku. Prius ale není elektromobil, ale hybrid, který používá elektromotor jen občas a tak i akumulátory mají odpovídající nižší kapacitu, rozměry a hmotnost (39 kg). Prius váží 1350 kg, tedy asi o 100 kg více než nová Octavia s motorem 1.4 (55 kW). Naladění podvozku je až překvapivě komfortní, což ocení cestující v městském provozu, ve kterém nejvíce vyniknou výhody hybridního pohonu. Při dálničních rychlostech působí Toyota Prius jistým dojmem, i když přímější kontakt s vozovkou prostřednictvím volantu bychom v evropské verzi velmi ocenili. Další nevýhodou Toyoty, která vynikne teprve v praktickém provozu, jsou vlastnosti hnacího ústrojí při vyšších rychlostech. Deklarovaný vysoký kroutící moment elektromotoru, který by měl pomoci automobilu k výborným pružným zrychlením je závislý na kapacitě akumulátoru, takže na svižnou jízdu stylem brzda-plyn také zapomeňte. Akumulátor se při první velkém zrychlení vybije a pak se musíte spoléhat již jen na omezené možnosti zážehové patnáctistovky (57 kW, 115 Nm).

Silnou stránkou hybridní Toyoty jsou hodnoty spotřeby paliva a emisí škodlivin. V kombinovaném cyklu potřebuje Toyota Prius na 100 km jen 4,3 l benzínu, ve městě pak rovných 5 litrů. Klíčem k těmto hodnotám je využití elektromotoru v městském provozu, jeho dobíjení při zpomalování a důsledné vypínání spalovacího motoru vždy když není jeho výkon využit. Tyto vlastnosti ve spojení s normalizovaným průběhem měření spotřeby (psali jsme o něm v samostatném článku), staví Prius na špičku současné automobilové produkce. Podobný primát patří Toyotě i v oblasti normalizované produkce škodlivin, jejíž výsledky ukazuje tabulka.

Emise [g/km]Prius IIPrius IEuro IV (zážehové)Euro IV (vznětové)
NOx0,01 0,050,080,25
HC0,020,050,1-
CO0,180,631,00,5
Pevné částice---0,025

Švýcarský časopis Automobil Revue v čísle 14/2004 zveřejnil pravidelný test Toyoty Prius. V jeho výsledcích nás zaujaly v praxi naměřené hodnoty spotřeby paliva. Na pravidelném městském okruhu redakce Automobil Revue naměřila Toyotě spotřebu rovné 4 litry benzínu na 100 km, na okruhu mimo město pak paradoxně vyšší spotřebu 4,6 l/100 km. Za celý test dosáhl Prius spotřeby 5,7 l/100 km. Neobvykle nízká spotřeba ve městě je dána principem hybridního pohonu, který snižuje spotřebu paliva vypínáním spalovacího motoru. Ten je právě ve městě nejméně potřeba. Naopak čím vyšší je podíl dálničního provozu tím klesá výhoda nízké spotřeby, protože využítí benzínového čtyřválce je při vyšších rychlostech nezbytné a ani rekuperace energie z brzdění příliš úspor při jízdě na dálnici nepřinese.

Třetí nevýhodou Toyoty Prius, která zabrání jejímu většímu rozšíření, je cena. V Německu se prodává velmi dobře vybavený Prius Sol za 23900 Euro, ve Spojených státech je, jako vždy, cena nižší – necelých 21000 USD.

Na deseti evropských trzích jsou zákazníci motivováni vládami ke koupi Toyoty Prius nezanedbatelnými finančními zvýhodněními. Asi nejmarkantnější je zvýhodnění ve Velké Británii, kde vláda dotuje nákup Toyoty Prius v přepočtu částkou 1500 Euro, automobil je zařazen do nižších daňových sazeb a třeba v centru Londýna může Prius jezdit zdarma bez nutnosti úhrady mýtného.

Základní technická data
Spalovací motor1.5 VVT-i
typ motoruzážehový
válce/ventily4/4
zdvihový objem [cm3]1497
Kompresní poměr13:1
nejvyšší výkon [kW/ot/min.]57/6000
nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min.]115/4000
Elektromotor
typ motorusynchronní s permanentními magnety
Napětí (V)500
nejvyšší výkon [kW/ot/min.]50/1200-1540
nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min.]4000/0-1200
Hmotnost [kg]104
Hybridní pohon
Přenos sílyplanetová převodovka
Komb.nejvyšší výkon [kW/km/h]82/při více než 85 km/h
Komb.nejvyšší toč. mom.[Nm/km/h]478/0-35 km/h
Provozní vlastnosti
Nejvyšší rychlost[km/h]170
Zrychlení 0-80 km/h [s]7,4
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,9
Zrychlení 0-120 km/h [s]15,1
Zrychlení 0-140 km/h [s]22,6
Zrychlení 0-160 km/h [s]34
Zrychlení 60-100 km/h [s]7,2
Zrychlení 80-120 km/h [s]8,4
Spotřeba paliva (dle 1999/100/EC)
Kombinovaná [l/100 km]4,3
Mimo Město [l/100 km]4,2
Město [l/100 km] 5
Emise CO2 (dle 1999/100/EC)
Kombinovaný cyklus [g/km]103
Mimo Město [g/km]99
Město [g/km]115

Sériová výbava:

ABS, EBD, BA, Uphill Assist, stabilizační sytém VSC+, E-TRC, 8 airbagů, automatická klimatizace, keyless entry, elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek (elektricky vyhřívaných), audio systém Panasonic (CC + CD, 6 reproduktorů, DSP).

Příplatková výbava:
Tempomat, navigační systém (DVD), Bluetoth hands-free, audio systém JBL (zahrnuje navíc měnič na 6 CD, 9 reproduktorů, 7kanálový zesilovač, DSP), automatické parkování (jen pro mimoevropské trhy).

O hybridním hnacím ústrojí Hybrid Synergy Drive jsme podrobněji psali v prvním článku o Toyotě Prius. Druhý článek popisuje jednotlivé elektrické systémy na palubě nekonvenční Toyoty.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

Toyota svolává do servisu 2,8 milionu vozů, včetně Priusů Toyota svolává do servisu 2,8 milionu vozů, včetně Priusů

Svolávané vozy mohou mít problémy s mechanismem řízení a…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé. Rozhodla Depayova paráda

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé.…

Gólem ve čtvrté minutě nastavení rozhodli fotbalisté Lyonu v 22. kole francouzské ligy o vítězství 2:1 nad…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…