Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius dostane pohon všech kol! Kolik vůz ukrývá elektromotorů?

Tomáš Dusil
Diskuze (100)
Dosud měla hybridní Toyota Prius poháněná pouze přední kola. Nyní dostává technologii, která z ní udělá „čtyřkolku“. Přirozeně ovšem zapomeňte na „kardan“.

Na probíhajícím autosalonu v Los Angeles představila japonská Toyota inovovaný hybridní model Prius vyráběný od roku 2015 ve čtvrté generaci. Na první pohled novinku zdobí designové retuše, které se zaměřily na modernizaci přední a zadní části vozidla. Auto tak dostává nové svítilny, nárazníky, ale také odlišný design kol s průměrem 17 palců. Celek doplňují nové laky karoserie.

Zlepšení ovšem doznala také kabina vozu. Tady je nově přidaný head-up displej a nechybí ani vylepšené a dle vyjádření Toyoty více ultimativní dotykové rozhraní Toyota Touch 2. Dále se zvětšil prostor pro bezdrátové (indukční) nabíjení mobilního telefonu.

Se třemi elektromotory

Největší novinkou, která přichází s inovovaným Priusem je nabídka pohonu všech kol „hybrid AWD-i“. Jedná se o zcela nový inteligentní pohon všech kol, samozřejmě plně v korelaci s hybridní technologií, jak už je patrné z označení. Celý systém je založen na přidaném elektromotoru s vysokým točivým momentem, který pohání zadní nápravu. Doplňuje tak spalovací motor a dále přední elektromotor a generátor, které se stýkají v hybridní planetové převodovce eCVT.

Vůz využívá pohon zadní nápravy pouze v případě, je-li to třeba. Například pokud citlivá senzorika zaznamená prokluz kol, dojde k aktivaci pohonu zadní nápravy. V praxi je tomu při rychlostech od 10 do 70 km/h. Případně při rozjezdu je možné připojení zadní nápravy rovněž při rychlosti nižší než 10 km/h. Třeba když s vozem zapadnete do závěje nebo potřebujete zdolat stoupání k horské chatě.

Pokud má Prius pohon všech kol, najdete v jeho útrobách hned dva trakční akumulátory. Klasický hybridní pohon, tedy přední nápravy, je napájen z baterií typu lithium-ion tak jako dosud. Elektromotor pohánějící zadní nápravu ale dostal navíc vlastní nikl-metal hydridový akumulátor. Díky tomu připojení pohonu všech kol nevybíjí výše zmíněnou běžnou trakční baterku.

Současný Prius byl v roce 2015 první Toyotou, postavenou na nové globální technice TNGA (Toyota New Global Architecture) nebo taká GA-C platforma, která se vyznačuje v porovnání s předchozí technikou použitou u třetí generace Priusu nižším těžištěm a samozřejmě větší tuhostí.

V Evropě se inovovaný Prius doplněný o hybridní pohon všech kol představí na autosalonu v Bruselu v lednu příštího roku. Následně by se měl vůz začít objevovat na evropských trzích.

Tomáš Dusil
Diskuze (100)
Avatar - Hammunasakra
30. 11. 2018 13:36
Re: Paráda!
Stačí že to je Prius = hybrid = to se automaticky nelíbí

Jen podle fotek = taky myslim že facelift je :yes:
Avatar - Dylan McKay
30. 11. 2018 11:44
Paráda!
Jako spokojenému uživateli Priusů 2, 3 a Plus se mi facelift Priusu 4 líbí :yes:
Někomu k celkovému hodnocení auta stačí pár řádků a fotka. Já raději dávám na osobní zkušenosti.
Avatar - Hammunasakra
29. 11. 2018 23:17
Re: Strašidýlko Emílek...
[odkaz] :yes:
Avatar - Hammunasakra
29. 11. 2018 13:58
Re: Strašidýlko Emílek...
:yes: ;-)
29. 11. 2018 11:44
Re: Strašidýlko Emílek...
CVT = Continuously Variable Transmission ..
takze ze to pomenuju e-CVT zasa aky problem neni ;)