Toyota Prius dostane pohon všech kol! Kolik vůz ukrývá elektromotorů?
Na probíhajícím autosalonu v Los Angeles představila japonská Toyota inovovaný hybridní model Prius vyráběný od roku 2015 ve čtvrté generaci. Na první pohled novinku zdobí designové retuše, které se zaměřily na modernizaci přední a zadní části vozidla. Auto tak dostává nové svítilny, nárazníky, ale také odlišný design kol s průměrem 17 palců. Celek doplňují nové laky karoserie.
Zlepšení ovšem doznala také kabina vozu. Tady je nově přidaný head-up displej a nechybí ani vylepšené a dle vyjádření Toyoty více ultimativní dotykové rozhraní Toyota Touch 2. Dále se zvětšil prostor pro bezdrátové (indukční) nabíjení mobilního telefonu.
Se třemi elektromotory
Největší novinkou, která přichází s inovovaným Priusem je nabídka pohonu všech kol „hybrid AWD-i“. Jedná se o zcela nový inteligentní pohon všech kol, samozřejmě plně v korelaci s hybridní technologií, jak už je patrné z označení. Celý systém je založen na přidaném elektromotoru s vysokým točivým momentem, který pohání zadní nápravu. Doplňuje tak spalovací motor a dále přední elektromotor a generátor, které se stýkají v hybridní planetové převodovce eCVT.
Vůz využívá pohon zadní nápravy pouze v případě, je-li to třeba. Například pokud citlivá senzorika zaznamená prokluz kol, dojde k aktivaci pohonu zadní nápravy. V praxi je tomu při rychlostech od 10 do 70 km/h. Případně při rozjezdu je možné připojení zadní nápravy rovněž při rychlosti nižší než 10 km/h. Třeba když s vozem zapadnete do závěje nebo potřebujete zdolat stoupání k horské chatě.
Pokud má Prius pohon všech kol, najdete v jeho útrobách hned dva trakční akumulátory. Klasický hybridní pohon, tedy přední nápravy, je napájen z baterií typu lithium-ion tak jako dosud. Elektromotor pohánějící zadní nápravu ale dostal navíc vlastní nikl-metal hydridový akumulátor. Díky tomu připojení pohonu všech kol nevybíjí výše zmíněnou běžnou trakční baterku.
Současný Prius byl v roce 2015 první Toyotou, postavenou na nové globální technice TNGA (Toyota New Global Architecture) nebo taká GA-C platforma, která se vyznačuje v porovnání s předchozí technikou použitou u třetí generace Priusu nižším těžištěm a samozřejmě větší tuhostí.
V Evropě se inovovaný Prius doplněný o hybridní pohon všech kol představí na autosalonu v Bruselu v lednu příštího roku. Následně by se měl vůz začít objevovat na evropských trzích.