Obliba pohonu 4x4 v USA a Evropě: V Americe číslo 1, u nás dominuje jiná koncepce
Spojené státy jsou domovem velkých pick-upů a SUV, proto místní obliba pohonu všech kol nepřekvapí. Na našem kontinentu naopak čtyřkolky tvoří jen malou část.
USA máme zažité jako zemi, která miluje velká auta s objemnými motory a pohonem zadních kol. Jenže tahle poučka beze zbytku platila možná v hluboké minulosti.
Podle dat společnosti JATO Dynamics totiž již v roce 2001 tvořily 50 procent tamního trhu s novými auty vozy s pohonem předních kol, který se na druhé straně Atlantiku začal prosazovat v 70. letech minulého století s nástupem ropné krize, která Američany donutila kupovat menší automobily, a příchodem japonských značek, které tenhle segment zprvu opanovaly.
Čtyřkolky byly začátkem třetího tisíciletí nejméně zastoupenou kategorií, ačkoliv Američané milují pick-upy a z nich odvozené offroady, z kterých se postupem času stala SUV. Jenže na rozdíl od Evropy si Američané před 24 lety často vystačili s levnějším pohonem zadní nápravy, pohon 4x4 nebyl totiž potřeba.
To se však v uplynulých letech změnilo a loni čtyřkolky obsadily téměř dvě třetiny trhu. Druhou nejpopulárnější koncepcí se stal pohon předních kol, který reprezentují například velmi oblíbené Toyoty Camry a Corolla. Klasické zadokolky naopak míří na okraj. Jejich tržní podíl se během 23 let snížil na třetinu.
Tržní podíl jednotlivých pohonů náprav v USA | ||
Typ pohonu | 2001 (%) | 2024 (%) |
Přední pohon | 50 | 28 |
Zadní pohon | 27 | 9 |
Pohon 4x4 | 23 | 63 |
Zdroj: JATO Dynamics |
V Evropě byly populární zejména v hluboké minulosti, kdy jiné možnosti ani neexistovaly. To se však začalo měnit již v šedesátých letech 20. století, přičemž následně je doslova převálcovaly vozy s pohonem přední nápravy. Tu zadní následně preferovaly zejména dražší vozy. V Československu pak pomyslný „převrat“ začal s koncem Škody 742 neboli typů 105 až 136 a Sametovou revolucí v listopadu 1989, která naši zemi otevřela Západu.
Ačkoliv bychom s ohledem na stále větší oblibu různých crossoverů a SUV mohli nabýt dojem, že pohon 4x4 bude v Evropě relativně těsně za dominantními předokolkami, ve skutečnosti tomu tak ani zdaleka není.
Tržní podíl jednotlivých pohonů náprav v Evropě | ||
Typ pohonu | 2001 (%) | 2024 (%) |
Přední pohon | 85 | 76 |
Zadní pohon | 9 | 8 |
Pohon 4x4 | 6 | 16 |
Zdroj: JATO Dynamics |
Ve srovnání s rokem 2001 si čtyřkolky loni polepšily „pouze“ o deset procentních bodů, přičemž data pocházejí z největších trhů v podobě Německa, Velké Británie, Francie, Itálie a Španělska. Zajímavý je minimální pokles aut s pohonem zadních kol. Prémiové automobilky BMW a Mercedes-Benz, dosud takřka jediné, které tuto koncepci držely nad vodou, přitom masivně přešly na systémy pohonu 4x4 (xDrive a 4Matic) a uvedly dostupnější předokolky.

Vysvětlení ovšem nabízejí elektromobily, které zejména u kompaktních a vyšších kategorií disponují standardním pohonem zadních kol. To platí například pro tesly, ale i zástupce koncernu Volkswagen v čele s platformou MEB, kterou používají i Škody Elroq a Enyaq.
Pohon jaké nápravy preferujete vy? Podělte se s námi v diskuzi.
Zdroj: JATO Dynamics a Motor1, video a foto: auto.cz