TEST Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti
Design, interiér
V letošním roce slaví japonská automobilka 20 let svých hybridních pohonů a byl to právě model Prius, jenž alternativně poháněné vozy Toyoty celosvětově proslavil. První plug-in však vzešel až z třetí generace vozu a 600 předsériových kousků se testovalo po celém světě. Finální verze se ukázala v roce 2011 na autosalonu ve Frankfurtu a na jednotlivé trhy zamířila o rok později. Čistě elektrický dojezd se pohyboval okolo 20 kilometrů.
V závěru roku 2015 Japonci představili druhou generaci plug-in hybridního Priusu, který k prvním zákazníkům dorazil o rok později. S větší kapacitou lithium-iontových baterií (8,8 kWh, nahrazují předešlé NiMH baterie, kterých se Japonci dlouho nechtěli vzdát) už Toyota slíbila dojezd kolem 50 kilometrů. A to je hodnota, která už dokáže zaujmout podstatně širší škálu kupujících...
Kosmická loď na čtyřech kolech
Kdybych měl reakce okolí pochycených během týdenního soužití s Priusem Plug-In Hybrid shrnout do jediného slova, bylo by to slovo „kontroverzní“. Některým se šokující vzhled automobilu líbil, jiní mu zase nemohli přijít na chuť. Každopádně stačilo vůz nechat na veřejném parkovišti a o zvídavé pohledy kolemjdoucích bylo do pár minut postaráno. A ještě více ve chvíli, kdy místo opouštíte a váš odjezd doprovází… vůbec nic. O tom ale později.
Prius Plug-In Hybrid je takovou kosmickou lodí na čtyřech kolech. Je běžné, že vás na nových autech zaujmou jedna či dvě výstřednosti, avšak tenhle vůz je výstřednost sám o sobě. Vzpomeňme například maticové LED světlomety připomínající ledové kostky, vertikálně umístěné blinkry či zvlněné víko zavazadlového prostoru. Jediným nedostatkem exteriéru jsou snad jen patnáctipalcová kola s „eko“ pneumatikami Toyo Nanoenergy J61. Ta na jinak robustním voze působí až komicky, avšak v nabídce auta se jedná o jedinou dostupnou volbu.
A futuristické prvky pokračují uvnitř. Prius se již od svého vzniku vyznačuje umístěním přístrojového štítu uprostřed. Tohle řešení mě během úvodních kilometrů trochu rozptylovalo. Zejména kvůli tomu, že displej zobrazuje mnoho informací a je potřeba nějaký čas na zorientování. Postupem času jsem si ale na tuto nevšednost nejen zvykl, ale dokonce mi začala vyhovovat.
Méně nadšený už jsem byl z dotykových ploch displeje infotainmentu, které jsou poměrně blízko u sebe a navíc ne tak citlivé, jak by bylo záhodno. V zámoří se po vzoru Tesly nabízí displej umístěný vertikálně. U nastavování teploty zůstala Toyota věrná fyzickým tlačítkům s logickým uspořádáním a příjemným zpracováním. Chybí jen ovládání vyhřívání sedaček, které je trochu nesmyslně utopeno ve středové konzoli. Sympatický je naopak drobný modrý „by-wire“volič hybridní planetové převodovky a nechybí ani bezdrátové nabíjení telefonu.
Prius vs. Prius Plug-in hybrid: Srování rozměrů | ||
Vlastnosti | Prius | Prius Plug-in hybrid |
Pohotovostní hmotnost [kg] min.-max. | 1375-1400 | 1530-1550 |
Celková hmotnost [kg] | 1790 | 1855 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 502 | 359 |
Délka [mm] | 4540 | 4645 |
Šířka [mm] | 1760 | 1760 |
Výška [mm] | 1490 | 1490 |
Rozvor [mm] | 2700 | 2700 |
Převis přední/zadní | 950/890 | 975/970 |
Větší porce baterií ukrojila plug-in hybridnímu Priusu značnou část zavazadlového prostoru. Zatímco ryzí hybrid pojme 502 litrů, do plug-inu se vejde o 143 l méně. Podlaha zavazadelníku je značně vyvýšená a vejde se sem opravdu jen to nejdůležitější. Myslelo se však na úložný prostor pro dvojici nabíjecích kabelů (s běžnou domácí zásuvkou i Mennekes). Schránka je uschována na samém okraji kufru, ovšem je poměrně malá, a pokud zde budete vozit oba kabely, jejich napěchování zpět může zabrat i několik minut.
A další důležitá věc – plug-in hybridní Prius je sice pětidveřovým vozem, avšak pojme pouze čtyři cestující. Uprostřed zadní lavice je totiž pevně ukotvena opěrka s úložným prostorem a držáky na nápoji. Když jsem si se svými necelými 180 centimetry udělal pohodlí za volantem, měl jsem vzadu nad hlavou poněkud těsno. Naopak v prostoru pro nohy tu zůstává hodně velká rezerva.
Ceníková filozofie plug-in hybridního Priusu je nesmírně jednoduchá. Kromě metalického či perleťového laku se k základní cenovce může přičíst ještě jeden ze dvou nabízených paketů, které však vcelku nelogicky nelze navzájem kombinovat. Balíček Tech stojí 70.000 Kč a nabídne kupříkladu kožené čalounění sedaček, přední a zadní parkovací senzory, inteligentní parkovací asistent či systém pro detekci překážky. O 20.000 Kč levnější je paket Solar, jenž poskytne střechu s fotovoltaickými články. Ta prodlouží čistě elektrický dojezd o zhruba pět kilometrů. Jestli tak chcete parkovací senzory a fotovoltaickou střechu, máte smůlu. Logiku v tom nehledejte...
Motor, jízdní vlastnosti
Motor, jízdní vlastnosti
Prius do zásuvky je nabízen s jedním pohonným ústrojím. Jedná se o zážehovou osmnáctistovku s výkonem 72 kW a točivým momentem 142 N.m při 3600 otáčkách. Ta spolupracuje s elektromotorem poskytujícím výkon 52 kW a hybridní planetovou převodovkou e-CVT. To znamená, že klasické převody byste tu hledali marně, převodovka zkrátka reaguje na citlivost práce s plynovým pedálem a nenabízí pevně dané převodové poměry. Celkový výkon hybridní soustavy činí 90 kW, protože Toyota ví, že výkony obou jednotek nelze jednoduše sčítat.
Na poměry běžných vozů nezvyklý, avšak velmi intuitivní je drobný volič jízdy uprostřed palubního štítu. Kromě klasické zpátečky, neutrálu a jízdního režimu D se tu nachází ještě režim B s aktivnějším brzděním motoru. Energie vzniklá rekuperací se vrací do baterií a v konečném důsledku může značně prodloužit dojezd na jedno nabití.
Na výběr je ze tří jízdních režimů – Eco, Normal a Power, přičemž ve všech vám v případě sešlápnutí plynového pedálu do kickdownu a nutnosti maximálního výkonu vypomůže spalovací motor, který se k elektromotoru nenásilně připojí. Řidič to pozná prakticky jen dvěma způsoby – uslyší jej, případně si všimne ukazatele pohonu na palubním počítači.
Když už je řeč o datech zobrazovaných na palubním displeji – tohle je vychytávka pro skutečné hračičky. Kromě základních informací o rychlosti či spotřebě paliva se tu v mnoha záložkách můžete prolistovat například k tomu, kolik jste kdy „natankovali“ elektřiny. Osobně se mi moc líbil našeptávač pro ekonomickou jízdu. Proužek výkonu vám totiž napovídá, jak moc je v tu či onu chvíli vhodné akcelerovat.
Pravda, v hustém provozu se těmito radami příliš řídit nelze, ale pokud vozovkou proplouváte sám a chcete jet úsporněji, vyplatí se tento ukazatel sledovat. Rozhodně se nejedná o nějakou šikanu, která by vás mimo obec nutila jet daleko za povolenou rychlostí, rady tohohle pomocníka mají svou logiku. Bonusem pro řidiče-hračičku je po ukončení jízdy celkové vyhodnocení její ekonomičnosti, maximálně můžete získat 100 bodů! To se mi bohužel nepovedlo nikdy.
To ticho!
S kompletně „vyšťavenými“ bateriemi trvá dobití lehce přes tři hodiny při použití běžné zásuvky. Průběh a zbývající čas dobíjení lze také sledovat na palubním počítači, stačí odemknout a otevřít dveře. Rychlé nabíjení s kabelem standardu Mennekes pak trvá kolem dvou hodin. O kabel nemusíte mít strach ani na veřejných parkovištích s dobíjecí stanicí. Ze zamknutého vozu jej bez odemčení nikdo nevytáhne.
Při městském popojíždění vás v čistě elektrickém režimu potěší dynamika vozu, který velmi hbitě reaguje až do rychlosti nad 50 km/h. Avšak s nulovou spotřebou paliva můžete jezdit i mimo město, a dokonce i po dálnici. Prius totiž ryze elektrickou jízdu zvládá až do 135 km/h. Během testu jsem ústrojí nejvíce využíval následovně – ve městě a v krátkých úsecích mezi nimi jsem jezdil čistě na elektřinu, na delších trasách mimo centra měst jsem pak nechal elektromotor spolupracovat se spalovací jednotkou.
Když jsem v úvodu psal o zvídavých pohledech kolemjdoucích, pak vězte, že brady začaly padat po rozjetí. Prius je totiž v elektrickém módu neskutečně tichý nejen pro posádku, ale i lidi mimo vůz. Z praktického hlediska ale v tomto ohledu můžete paradoxně narazit. Třeba na hustých parkovištích u supermarketu, kde se vám člověk s vozíkem neuhne, protože vás zkrátka neslyší. Jinak je ale tohle ticho neskutečné a v průběhu celého testu jsem si jej užíval.
Toyota uvádí čistě elektrický dojezd na jedno nabití až 50 kilometrů a k mému překvapení není tento oficiální údaj daleko od pravdy. Několikrát jsem na silnice vyrazil s cílem ověřit skutečný dojezd a vždy jsem se dostal přes 45 kilometrů. A to podotýkám, že jsem se o ekonomickou jízdu nikterak nesnažil. Dojezdovou vzdálenost může ovlivnit několik faktorů – pozitivně zmiňovaná rekuperace, negativně třeba zapnutá klimatizace, jež dojezd zkrátí o několik kilometrů. Pozor si ale řidič musí dát také na horoucí akcelerování. Vyzkoušel jsem si to v jednom krátkém strmém stoupání. Sešlápl jsem plynový pedál tak, aby elektromotor pracoval na maximum, ale do svého chodu nezapojoval spalovací jednotku. Rázem jsem na 500 metrech přišel o asi tři kilometry dojezdu.
Sedm stovek testovacích kilometrů bylo absolvováno zejména ve městech a na okreskách, výsledkem byla průměrná spotřeba 3,2 litru na sto kilometrů. Znovu musím připomenout, že bez výraznější snahy o ekonomickou jízdu. Pravdou ale je, že vůz jsem poctivě nabíjel každý večer, ať už dojezd ukazoval jakoukoliv zbývající hodnotu. Věřím, že zdatnější v této disciplíně by se klidně mohli propracovat pod tři litry. Do udávané litrové spotřeby to však má daleko a už z dřívějška víme, že i běžný prius umí bez problémů jezdit za méně než čtyři litry. Otázkou tedy zůstává, jestli a jak moc upřednostnit plug-inu před klasickým hybridem vyplatí. Zvláště vezmeme-li v potaz, že plug-in je oproti sourozenci se stejnou výbavou o 86 tisíc korun dražší.
Prius není žádný závoďák a najevo to dává od první chvíle. Přesto v akutním případě umí přitvrdit a z hybridního pohonu vymáčknout slušné pružné zrychlení. Spíše jej ale ocení řidiči-pohodáři. Jízda je komfortní, řízení nemá žádný výrazný nedostatek a patnáctipalcová kola s měkce naladěným podvozkem zdatně tlumí i větší nedostatky českých okresek.
Obával jsem se, že se do jízdních vlastností mnohem více promítne vyšší hmotnost auta (rozdíl oproti běžnému hybridu činí 155 kilogramů), ale v tomto ohledu bylo cestování příjemným překvapením. V zatáčkách jsou patrné drobné, avšak zanedbatelné náklony karoserie. Při prudkém manévru ve vyšších rychlostech pak vůz trochu výrazněji zaplave, ale bavíme se o jízdě nad 100 km/h, kterou s Priusem budete na okreskách atakovat spíše spontánně. On vás totiž k žádnému závodění nevybízí.
Závěr
Závěr
Do testu plug-in hybridního Priusu jsem vstupoval s jednou zásadní otázkou. Má takové auto smysl? Má, ale jak pro koho. Osobně bych patřil do hrstky těch, kteří by jeho elektrické schopnosti využili. Do menšího města to mám nějakých 12 kilometrů, do velkého centra pak zhruba 25 km. Navíc zde už s možností dobití. To kdybych se rozhodl užít si toho skvělého ticha a toulkami si jízdu o pár kilometrů prodloužil. Podstatnou část 115 km dlouhé cesty za prací by s Priusem také z části pokryla elektřina, hlavně ve městech, na dálnici už by se o vše musela postarat kombinace se spalovací jednotkou.
Když připočteme futuristický moderní design, mnoho technologií narvaných v malém palubním počítači a komfortní jízdu s nízkou spotřebou, je Prius skvělým mezičlánkem mezi klasickým hybridem a elektromobilem. Problémem může být pořizovací cena, plug-in se na rozdíl od běžného hybridu nabízí jen v nejvyšší výbavě Executive a jeho cena startuje lehce pod jedním milionem korun. Připomeňme ale, že jde o výborně vybavené auto.
Prius z hlediska provozních nákladů skutečně dokáže pomoci rodinnému rozpočtu. V týdnu může posloužit pro cestování do práce s nulovou spotřebou benzinu, o víkendu pak coby parťák na rodinný výlet žádá oproti konvenčně poháněným autům vděčně málo paliva. A starosti s pravidelným nabíjením? Věřte, že po pár dnech už z toho bude zvyk jako u mobilního telefonu, navíc počet stanic pro dobíjení nezadržitelně narůstá.
Nejlevnější verze modelu | 744.900 Kč (1.8 Hybrid/90 kW e-CVT Live) |
Základ s testovaným motorem | 990.900 Kč (1.8 Hybrid Plug-in/90 kW e-CVT Executive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 990.900 Kč (1.8 Hybrid Plug-in/90 kW e-CVT Executive) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.075.900 Kč (1.8 Hybrid Plug-in/90 kW e-CVT Executive) |
Plusy
- Atraktivní a nadčasový design
- Palubní počítač poskytující mnoho informací
- Tichá jízda na elektřinu
- Hmotnost nedevastuje jízdní vlastnosti
- Již v základu luxusní výbava
Minusy
- Pořizovací cena
- Pouze čtyři místa
- Ochuzený zavazadlový prostor
- Nevýrazné 15“ obutí
- Minimální možnosti individualizace
Foto: Petr Homolka
