Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius: Nová generace dostane novou techniku a pohon všech kol

David Bureš
Diskuze (27)
Japonská hybridní stálice bude ve své čtvrté generaci ještě úspornější. Řešení pohonu všech kol bude podobné jako u vozů z dílny PSA.

Toyotu Prius čekají ve své čtvrté generaci výrazné změny. Nový Prius chystaný pro rok 2015 přijede s pozměněným vzhledem, nová bude také platforma. Specialitou bude pohon všech kol nazývaný e-4WD.

Základem Priusu IV bude nově vyvíjená modulární platforma TNGA (Toyota New Global Architecture), která je odpovědí Toyoty na MQB od konkurenčního VW Group. Platforma má snížit náklady na výrobu nových aut i jejich vývoj, zároveň sníží hmotnost nových automobilů a pomůže jejich jízdním schopnostem.

Nová platforma umožní použít také nové pohonné ústrojí. Zatímco spalovací (zážehový) agregát si má ponechat objem 1,8 litru jako v dnešním Priusu, elektromotor u přední nápravy má být menší. Navíc bude doplněn druhým elektrickým motorem u zadní nápravy. Nikl-metal hydridový akumulátor bude patrně nahrazen dražším, ale účinnějším lithium-iontovým.

Nový Prius tak bude mít pohon všech kol, Toyota systém nazývá e-4WD. Systém bude podle informací britského magazínu Auto Express fungovat pouze do rychlosti 60 km/h, v nižších rychlostech bude pomáhat s trakcí.

Výsledkem nové techniky má být spotřeba blízká hodnotě 3,1 litru paliva na 100 kilometrů (samozřejmě v evropském normovaném cyklu) a emise oxidu uhličitého okolo 70 g/km. Aktuální Prius spotřebuje v kombinovaném cyklu 3,9 litru benzinu a vypustí 89 gramů CO2.

Vedle tradičního hybridu se počítá i s plug-in hybridem, který zvládne i jízdu čistě na elektřinu. Dnešní Prius Plug-In Hybrid ujede pouze na elektřinu až 25 kilometrů, dojezd nové generace se má zvýšit jen nepatrně. Zároveň má klesnout kombinovaná spotřeba, která u současného Priusu Plug-in Hybrid činí 2,1 litru na 100 kilometrů.

O tvary budoucího Priusu se v první řadě postarala snaha o co nejlepší aerodynamiku. Výsledkem snah má být zachování součinitele aerodynamického odporu o hodnotě 0,25, kterým se chlubí již dnešní generace Priusu.

Design se má výrazně inspirovat netradičním konceptem NS4 Plug-in Hybrid z roku 2012. Zároveň však má Prius podle dřívějších prohlášení představitelů značky lákat svými křivkami více zákazníků než dnešní provedení, kteří mnozí označují za podivné. Celková koncepce se splývavou střechou bude podle špionážních snímků testovaných prototypů nového Priusu zachována.

Změnit se má také interiér. Zatímco dnes jsou budíky umístěny na středu palubní desky, ve čtvrté generaci mají být na tradičním místě, přímo před řidičem. Zpracování vnitřku pak má být lepší než dnes.

David Bureš
Diskuze (27)
8. 4. 2014 10:42
Re: 4?
[odkaz]
8. 4. 2014 10:40
Re: 4?
Pekna Thalia. Do toho by hollywoodsku hvezdu nedostali >:D
8. 4. 2014 10:10
Re: 4?
Druhou a třetí pak snadno rozpoznáš podle světel.

PS: Pokud někdo neví, jak vypadala první generace: [odkaz]
8. 4. 2014 10:07
Re: PSA?
A ani Lexus nebyl první.
Avatar - Dylan McKay
8. 4. 2014 09:38
Re: Prius
Děkuji ;-)
Myslím, že to bude mírná evoluce co se vzhledu týče, ale technika bude pokrokovější. Na google se dá po zadání "Prius 2015" najít fotky z japonských časopisů. Akorát nevím, jak budou v Priusu působit klasické budíky.