Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová generace Toyoty Prius dorazí 2015, bude zase o 10 % úspornější

Michal Fokt
Diskuze (64)
Není Prius jako Prius. Toyota s každou novou generací svého nejzelenějšího auta v nabídce posouvá hranice jeho úspornosti o značný kus dál. Výjimkou nebude ani čtvrtá generace, ale u ní se nezlepší pouze spotřeba.

Není pochyb o tom, že Toyota Prius byla od samého počátku s přehledem nejúspornějším autem své kategorie, ani v tomto případě ale japonští inženýři neusnuli na vavřínech a generaci od generace pracují na dalším a dalším snižování spotřeby a emisí. Dá se zhruba říci, že Prus je generaci od generace o 10 % úspornější.

Zatímco v Americe, odkud tato informace pochází, měl první Prius na galon benzinu dojezd 41 mil, u druhého to bylo 46 a u třetího 50. Nyní se Toyota chlubí, že má v plánu u čtvrté generace, která přijde na trh v roce 2015, dosáhnout hodnoty 55 mpg. Jak se k této metě probojuje?

Základem je pochopitelně hybridní ústrojí HSD. Toyota pracuje na zlepšení tepelné účinnosti spalovacího motoru, už tak slušných současných 38,5 % chce dostat na více než 40 %, což má být nejlepší hodnota na světě. Podporovat jej bude zase o něco silnější, přitom ale menší elektromotor a tím pádem zřejmě zase o něco větší akumulátory. Zatím není jasné, zda Prius zůstane u NiMH článků nebo jestli přejde na Li-Ion, popřípadě na nějaký úplně jiný typ. Toyota experimentuje s bateriemi s pevným elektrolytem i s lithium-vzduchovými články, nehledě na to, že zkouší zaměnit lithium za hořčík a další prvky. Čtvrtý Prius tak možná bude plný překvapení.

Ovšem stejně jako si Prius získal ekologicky smýšlející klientelu na celém světě, vytvořil si také nesmiřitelné nepřátele z řad těch, kteří hledají v ježdění i nějaké emoce. Skoro podezřívám (s ohledem na schopnosti jiných hybridů konkurence) Toyotu, že auto udělala schválně tak nezáživné, aby jízda s ním nebavila a mohl tak dosahovat při klidné jízdě výborných výsledků i v reálném provozu.

Nicméně i v tomto ohledu by nás měl čekat posun kupředu. Také nový Prius dostane novou globální platformu Toyota New Global Architecture (TNGA), která autu zajistí větší tuhost a současně snížení těžiště, což by mělo výrazně zlepšit chování na silnici. A konečně - Prius dost možná ani nepoznáte - mělo by dojít k odklonu od dosud charakteristických tvarů, což si vyžádají nejnovější aerodynamická řešení karoserie. Ta bude obklopovat interiér, jenž se oproti současnému o poznání zvětší a usnadní se ovládání jednotlivých systémů v něm.

Nová generace nebude ochuzena ani o verzi Prius Plug-in, pro který Toyota chystá bezdrátové indukční nabíjení. Japonci se také neopomněli pochlubit, že trhu nových hybridů v USA dominuje se 60% podílem a celkově má na amerických silnicích sedm z deseti aut v logu stylizované T. Však také podíl hybridů na prodejích Toyoty činí 16 %, zatímco druhý nejúspěšnější je Ford s méně než 3 % a Honda s méně než 2 %.

Michal Fokt
Diskuze (64)
31. 8. 2013 10:34
Re: Diesel, či hybrid?
jossalito > a jak vis ze ta ojetina nebude hybrid nebo elektroauto, nebo oni se jako hybridy a elektroauta jako ojetiny neprodavaj?

a je uplne jedno jak vypada většina Ciny, hlavni je, ze oni zacinaj od tech největších mest kde maj se smogem z dopravy obri problémy, tam se elektrizuje ve velkem, a hlavne elektrizuji ve velkem mezi téma mestama, tak aby se vyplácelo místo letadlem jet mezi téma mestama spis vlakem co frci na elektrine
Avatar - twistedTSD
30. 8. 2013 21:30
Re: Diesel, či hybrid?
A není jedno, která výbava to je? Při skutečném výběru auta snad neřešíš zda kupuješ střední nebo druhou nejvyšší výbavu, ale hledáš konfiguraci, která ti maximálně vyhovuje a přitom stojí co nejméně, nebo se mýlím? :-)
30. 8. 2013 20:27
Re: Diesel, či hybrid?
jj hybrid nic neřeší jossalito ;-)

radši nebudeme řešit nic a budeme jezdit na uhlí :-)

Když porovnám výše zmíněná auta (tdi a hybrid), mám dojem že porovnávám auto z 20. stol. a 21. stol.

Jinak tady je další krok co taky nic neřeší:
[odkaz]

30. 8. 2013 20:12
Re: jde jim to
Hele Hame. Už jsem s tebou o tom diskutoval.

100 let zdokonalování hybridů opravdu není moc přesný pojem :-)

Můžeš mi dát nějaký odkaz na hybridní Porsche řekněme mezi rokem 1920 a 2000???

Těšim se
Don
30. 8. 2013 19:56
Re: Diesel, či hybrid?
Tohleto se opět bude týkat naprostého minima obyvatel. I ten poslední čong nikdy nebude mít tolik peněz na elektrovozítko či hybrida, takže půjde pro ojetinu s tradičním pohonem.
Tam mimo ty největší města není svět jak ho známe z Evropy, tam je mnohdy předminulé století.