Nová generace Toyoty Prius dorazí 2015, bude zase o 10 % úspornější
Není pochyb o tom, že Toyota Prius byla od samého počátku s přehledem nejúspornějším autem své kategorie, ani v tomto případě ale japonští inženýři neusnuli na vavřínech a generaci od generace pracují na dalším a dalším snižování spotřeby a emisí. Dá se zhruba říci, že Prus je generaci od generace o 10 % úspornější.
Zatímco v Americe, odkud tato informace pochází, měl první Prius na galon benzinu dojezd 41 mil, u druhého to bylo 46 a u třetího 50. Nyní se Toyota chlubí, že má v plánu u čtvrté generace, která přijde na trh v roce 2015, dosáhnout hodnoty 55 mpg. Jak se k této metě probojuje?
Základem je pochopitelně hybridní ústrojí HSD. Toyota pracuje na zlepšení tepelné účinnosti spalovacího motoru, už tak slušných současných 38,5 % chce dostat na více než 40 %, což má být nejlepší hodnota na světě. Podporovat jej bude zase o něco silnější, přitom ale menší elektromotor a tím pádem zřejmě zase o něco větší akumulátory. Zatím není jasné, zda Prius zůstane u NiMH článků nebo jestli přejde na Li-Ion, popřípadě na nějaký úplně jiný typ. Toyota experimentuje s bateriemi s pevným elektrolytem i s lithium-vzduchovými články, nehledě na to, že zkouší zaměnit lithium za hořčík a další prvky. Čtvrtý Prius tak možná bude plný překvapení.
Ovšem stejně jako si Prius získal ekologicky smýšlející klientelu na celém světě, vytvořil si také nesmiřitelné nepřátele z řad těch, kteří hledají v ježdění i nějaké emoce. Skoro podezřívám (s ohledem na schopnosti jiných hybridů konkurence) Toyotu, že auto udělala schválně tak nezáživné, aby jízda s ním nebavila a mohl tak dosahovat při klidné jízdě výborných výsledků i v reálném provozu.
Nicméně i v tomto ohledu by nás měl čekat posun kupředu. Také nový Prius dostane novou globální platformu Toyota New Global Architecture (TNGA), která autu zajistí větší tuhost a současně snížení těžiště, což by mělo výrazně zlepšit chování na silnici. A konečně - Prius dost možná ani nepoznáte - mělo by dojít k odklonu od dosud charakteristických tvarů, což si vyžádají nejnovější aerodynamická řešení karoserie. Ta bude obklopovat interiér, jenž se oproti současnému o poznání zvětší a usnadní se ovládání jednotlivých systémů v něm.
Nová generace nebude ochuzena ani o verzi Prius Plug-in, pro který Toyota chystá bezdrátové indukční nabíjení. Japonci se také neopomněli pochlubit, že trhu nových hybridů v USA dominuje se 60% podílem a celkově má na amerických silnicích sedm z deseti aut v logu stylizované T. Však také podíl hybridů na prodejích Toyoty činí 16 %, zatímco druhý nejúspěšnější je Ford s méně než 3 % a Honda s méně než 2 %.