Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Proace 2.0 D-4D L2H1: Práce po japonsku

Ladislav Černý
Diskuze (9)
Toyota se na českém trhu lehkých užitkových automobilů etabluje vedle pick-upu Hilux také dodávkou Proace. Jak se s ní jezdí?

Hilux patří mezi odolné pick-upy a v rámci nedávné modernizace si polepšil zejména v pohonném řetězci. S jakou kůží na trh LUV přišel model Proace?

Třikrát tři

Proace patří mezi dodávky s užitečnou hmotností kolem jedné tuny. Toyota jej v tuzemsku nabízí v klasických třech provedeních furgon (Panel Van), Kombi Van a čistokrevné kombi (Glass Van). Do testu se dostavila kombinované verze se standardně dodávanou druhou řadou tří sedadel a odděleným nákladovým prostorem. Dodejme, že v provedení L2 delším o 330 mm než L1 jsme měli k dispozici 3,6 m3 pro náklad.

Variabilita nabídky zahrnuje rovněž jedno- či dvoumístné sedadlo vedle řidiče, takže Kombi van je schopen uvézt šest dělníků a v delším provedení k tomu 3,6 m3 materiálu. Limitujícím faktorem v tomto případě tvoří užitečné zatížení 1079 kg. Pro převoz těžkého nářadí či materiálu stačí kratší verze L1 s ložným prostorem 2,9 m3 a užitečným zatížením 1008 kg. K mání je i verze se zvýšeným zatížením 1096 kg.

Zájemce o Kombi Van má jednoduchou volbu dvoulitrového turbodieselu. K dostání je v prostřední výkonové verzi 94 kW (320 N.m) motoru 2.0 D-4D s přímo řazenou převodovkou. Furgon i prosklené kombi mohou pohánět ještě další dvě provedení 1.6 D-4D/66 kW (180 N.m) a 2.0 D-4D/120 kW (340 N.m). Zážehovou jednotku u tohoto lehkého užitkového vozidla nenajdete.

Zlatý střed

Importér zvolil vhodně motorizaci pro Kombi Van, protože ve spojení s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou podávala slušný výkon na to, abychom postrádali větší dynamiku. Vozit během pracovního týdně četu lidí a o víkendu případně rodinu nevyžaduje závodnický styl, ale přiměřenou dynamiku a důraz na spotřebu paliva. My jsme v průběhu celého testu jezdili za 7,5 l/100 km, aniž bychom se v tempu omezovali pod rámec dovolených limitů. Dvoulitr příjemně táhl odspodu a zvládal plnou zátěž od 1800 min-1. Vůbec jsme jej nepotřebovali hnát přes 2500 min-1, protože poskytovaný zátah pro naše potřeby stačil. Motor se nám navíc odvděčil klidným chodem.

Pro pět až šest

Kombi Van lze získat jako pěti- či šestimístný se samostatným, resp. dvojitým sedadlem spolujezdce. Obě provedení tvoří součást standardní ceny. Testovací vůz nabízel maximální pohodlí spolujezdci v samostatném křesle a třímístnou lavici vzadu. Jelikož jde primárně o užitkový vůz, byla druhá řada sedadel posunuta poněkud vpřed k získání co největšího nákladového prostoru. Pozice druhé řady sedadel byla koncipovaná tak, že jsme se koleny těsně nedotýkali zadní strany předních opěradel.

Náklad

Ložný prostor byl od předního oddělen vestavěnou přepážkou uchycenou do skeletu vozidla pomocí šroubů. Před jízdami jsme si nebyli jistí správnosti tohoto řešení, zda přepážka během přejezdu nerovností nebude vrzat. Potvrdilo se, že výrobce dobře vyzkoušel tento prvek a my jsme mohli strávit hodiny za volantem ve společnosti pouze se svistem motoru a pneumatik.

Přepážka byla v horní části prosklená, což jsme mohli považovat za výhodu ke sledování případného pohybu uložených předmětů během jízdy. Protože boční ani zadní dveře neměly ani kousek prosklené plochy, byla v ložném prostoru během jízdy tma. V této kombinaci ztrácelo umístění skel do přepážky smysl, ba naopak mohlo být terčem neopatrného úderu čímkoliv během nakládky či vykládky. Průhled v přepážce začíná mít smysl v případě příplatkových prosklených zadních dveří výklopných či křídlových.

Výhodné pakety

Testovaný automobil byl dovybaven dvěma pakety, z nichž Active za dvacet pět tisíc obsahuje klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, rádio s CD a ovládáním na volantu a handsfree s technologií Bluetooth. Druhý balíček výbavy Safety (12.000 Kč) přidával druhý airbag, tempomat a vzhledem k názvu paketu nezvykle zrcátko ve cloně spolujezdce.

Testovaný Kombi Van Toyoty v prodlouženém provedení včetně obou výše zmíněných paketů vyjde v rámci fleetové slevy na 575.639 korun bez daně.

Prodloužená záruka

Importér nabízí na Proace záruku na pět let nebo 160.000 km včetně asistenčních služeb za 28.016 korun. Tuto výhodu lze dokoupit nejen s novým

vozem, ale také do šesti měsíců od převzetí automobilu.

Plusy

  • Velký ložný prostor
  • Dvě řady sedadel
  • Šestistupňová převodovka

Minusy

  • Vyšší cena
  • Prosklení přepážky

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.0 D-4D
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3)1997
Vrtání x zdvih (mm)85 x 88
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/min-1)94/4000
Točivý moment (N.m/min-1)320/2000
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Brzdykotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)12,2
Spotřeba paliva (l/100 km)8,2/6,3/7,0
Délka/šířka/výška (mm)5135/1895/1980
Objem nákladového prostoru (m3)3,6
Délka nákladového prostoru (mm)1694
Rozvor (mm)3122
Provozní hmotnost (kg)1945
Celková hmotnost (kg)2880
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg)750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg)2000
Objem nádrže paliva (l)80
Cena (Kč bez DPH)673 400*
* Pro velkoodběratele možná sleva 26 %

Ladislav Černý
Diskuze (9)
Avatar - wakantanka
24. 4. 2015 09:47
Re: Proč to není označené jako PR?
A samozrejme tomu nezabudli dať ľahko bulvárny titulok že Práce po japonsku. Čo je na tomto konkrétnom aute japonské? Proste článok pre nejaký ženský magazín ale nie na seriózny web o autách. :no:
Avatar - MGRR
23. 4. 2015 21:29
Moje Previa I. z roku 1991 ma alespon styl...
Tohle je jako kupovat lednicku... Ruzna loga, stejny hnus, jine prodejni zvasty.
Avatar - MGRR
23. 4. 2015 21:20
z Toyoty je tam jen logo :)
Z Toyoty je tam snad jen logo ;)
Tady v Nemecku jich ale jezdi dost, nekdy tech aut potkam vic s neoriginalnim logem Toyota, nez original Fiat, ci co to vlastne bylo, nebo je ;)
Globalizaci zdar... ;)
23. 4. 2015 17:32
Proč to není označené jako PR?
Článek v sekci PROFI, co se chtěl tvářit jako test, nebo nevím co, ale přitom je to jen ubohé PR.
"Test" konstrukčně 9 let starého auta ( od roku 2006 jako Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Fiat Scudo), kdy v textu není jediná zmínka o tom, že se to už skoro 10 let vyrábí jako konkurence ( se znáčkem Toyoty je to jen 2 roky), nebo, že motory nejsou Toyotí D4-D, ale PSA HDI. Prostě nic.
Z textu by měl člověk pocit, že je to automobilová novinka a že se to s jiným znakem na kapotě nevyrábí.
Bohužel standardní novinářská žumpa tohoto webu.
Avatar - woody-alien
23. 4. 2015 13:11
Re: toyota
>:D :yes: