Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 EV: Druhá generace elektrického SUV

David Bureš
Diskuze (5)
Toyota na autosalonu v Los Angeles přestavila prototyp druhé generace elektrické RAV4 EV, který vyvíjela společně s automobilkou Tesla Motors.

Toyota konkretizovala své elektromobilní plány v polovině letošního září a nyní, v listopadu 2010, jsou zde první výsledky vývoje. Společné dílo Toyoty a Tesly se jmenuje RAV4 EV. V současnosti jde zatím o zkušební, ale plně funkční prototyp.

Koncept elektromobilu Toyota RAV4 EV je vybaven lithium-metal-oxidovými akumulátory s udávanou kapacitou v pásmu 30 až 40 kWh. To umožní vozidlu v běžném provozu ujet až 161 km (100 mil) na jedno nabití akumulátoru. Toyota ale dodává, že nejde zdaleka o definitivní podobu technického řešení, protože na dalších vylepšeních a nových typech akumulátorů se intenzivně pracuje.

Aby Toyota minimalizovala přidanou hmotnost, byly některé prvky zavěšení a řízení vyrobeny z lehčích materiálů. Některé komponenty pak byly přesunuty kvůli lepšímu rozložení hmotnosti.

Základem přestavby se stala americká verze Toyoty RAV4, která je větší než ta, kterou známe v Evropě, může pojmout až sedm cestujících a vedle čtyřválce 2,5 l (132 kW) si ji Američané kupují i s vidlicovým šestiválcem 3,5 l (197 kW).

Elektrická RAV4 EV je oproti standardnímu šestiválcovému modelu těžší asi o 100 kg, přesto je podle Toyoty hodnota zrychlení z 0-100 km/h prakticky totožná s konvenční verzí. Cílem vývoje bylo přiblížit ovládání a jízdu s elektromobilem běžnému provedení.

Vůz disponuje novými hlavními světlomety, diodovými mlhovkami a upravenou přední maskou. Tu doplňuje nápis Toyota a logo „EV.“ Vystavený exemplář v Los Angeles má exkluzivní bílý perleťový lak. Zajímavostí je, že se zadní sedadla dají sklopit a zavazadlový prostor není zmenšen oproti běžnému modelu s konvenčním pohonem.

Toyota zatím zvažuje způsob a místo výroby elektrických RAV4. Základ vozidel bude vznikat i nadále v kanadském Woodstocku (Ontario). Tesla bude vyrábět akumulátory a související součásti v Palo Altu (California).

Vývoj baterií a s nimi spojených součástek obstarala Tesla Motors, se kterou Toyota spolupracuje od letošního května, kdy koupila část jejích akcií za 50 milionů dolarů. Toyota se naopak postarala o vývoj, resp. výrobu vozidla a začlenění nového hnacího ústrojí.

Elektromobil se dostane na americký trh během roku 2012, rok předtím vyjede do ulic 35 testovacích exemplářů. Podobný pilotní testovací program využilo i Mini E.

První generace Toyoto RAV4 EV s Ni-MH akumulátorem byla vyráběna mezi lety 1996 a 2003, kdy bylo prodáno 1.484 exemplářů. 746 elektrických RAV4 první generace je stále v provozu.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - Glaukos
20. 11. 2010 18:36
Re: zmrsenina
:yes:
Avatar - Brázdin
20. 11. 2010 15:21
Re: zmrsenina
Toyoty miluju, ale tohle je fakt hnus !
20. 11. 2010 01:29
Re: zmrsenina
Možná proto, aby každý na první pohled ty Bursíky poznal.
Avatar - kolmar
19. 11. 2010 15:26
Re: zmrsenina
Ten predok naozaj dokafrali...je to fakt hnusne. Ale zeby bolo kazde el. vozidlo skarede nemozme povedat...taka Ampera a jeho dvojca Volt je krasavec!