Toyota začne testovat bezdrátové dobíjení plug-in hybridu Prius
Nutnost připojovat elektromobily nebo plug-in hybridní vozy prostřednicím zásuvky do elektrické sítě, ať už doma nebo ve veřejných dobíjecích stanicích, představuje jeden z významných prvků nekomfortu soužití s tímto alternativním způsobem pohonu.
Ani to ale už brzy nebude problém, řada firem experimentuje s bezdrátovým nabíjením automobilových akumulátorů, kdy postačí pouze postavit se s elektromobilem na k tomu určené místo a nabíjení už zajistí buď indukce nebo rezonance. A právě posledně jmenovaný systém nyní vyvinula Toyota a koncem měsíce začne v prefektuře Aiči jeho ověřovací testování na třech plug-in hybridních vozech Toyota Prius.
Dobíjecí soustava využívá technologii magnetické rezonance s kmitočtem 85 kHz, kdy se elektřina bezdrátově přenáší zásluhou změny intenzity magnetického pole mezi cívkou na úrovni terénu, tedy vysílačem energie a cívkou zabudovanou ve vozidle. Cívka má vstupní napětí 200 V a dobíjecí výkon 2 kW, což zajistí plné dobití akumulátorů Priusu za 90 minut.
Systém dokáže potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesprávným zarovnáním cívek nebo výškovými rozdíly mezi vysílající a přijímající cívkou i minimalizovat elektromagnetické rušení zařízení nacházejících se v blízkosti dobíjecího místa. Cívka je navíc konstruována tak, aby zvládla přejezdy vozidel. I přesto Toyota doplnila parkovacího asistenta (včetně jeho inteligentní verze IPA) o novou funkci, která umožňuje zobrazení polohy vysílající cívky na parkovacím místě, aby řidič mohl s vozem zajet na místo, optimální pro dobíjení.
Testy v Japonsku budou probíhat rok a pokud budou výsledky pozitivní, je Toyota připravena začít tento systém vyrábět a prodávat.