Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota ViRA: Hot-hatch na chůdách

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Toyota nemá malý crossover, přitom už představila několik studí. Bude jeho předobrazem koncept ViRA? Sází ale spíše na efekt než na praktickou stránku.

Zatímco se segment malých crossoverů s délkou kolem 4,2 m utěšeně rozrůstá, hlavně v Evropě, největší světová automobilka stojí trochu opodál. Možná kdekdo namítne, že byla skoro na začátku, jenže ještě menší Urban Cruiser se jaksi nechytl. Tokyo Auto Salon není jen přehlídkou více či méně ulítlého tuningu v japonském podání, ale místní automobilky zde představují to, co nestihly do konce minulého roku.

Toyota tedy vytahuje trumf z rukávu. Jmenuje se ViRA a tento poněkud podivně psaný název je složeninou. První část patří modelu Vitz, japonskému Yarisu. Druhá pak RAV4, globálnímu průkopníkovi kategorie SUV. Ten ale mezitím trochu narostl... Z uvedeného si můžeme udělat obrázek o tom, na jaké platformě nový koncept stojí, jak je zhruba velký a kam je určen. Bohužel pouze obrázek, protože výrobce zatím zveřejnil pouhé dvě fotky, jakákoli čísla a data bohužel dosud chybí, technické specifikace zůstávají v tajnosti. Jde o elektromobil či hybrid? Pravděpodobně ano. Vizualizace má vzadu uprostřed cosi jako koncovku výfuku. No, uvidíme...

Linky z malého modelu a ravky zrovna nepřevzal, pouze třídveřový crossover má však odvážné tvary a směrem dozadu se svařující střechu. Což pochopitelně také v dnešní době znamená malá boční okénka a velmi špatný výhled, ale tohle je opravdu sporťák v holínkách do města a maximálně lehkého terénu. Když se dívám na agresivní příď, spíš bych na takovém autě očekával znak Mazdy než Toyoty... Zajímavé je rozčlenění diod. Sklo víka zavazadelníku sahá až mezi světla. Nehraje se tu v první řadě na praktičnost, nýbrž na styl.

Autu kromě výrazného čumáku dominují obrovská kola s masivními kotoučovými brzdami a velkými třmeny. Jsme za polovinou druhé dekády 21. století, takže konvenční zpětná zrcátka nahradily kamery. Na karoserii nejsou zřetelné ani kliky dveří. Tady si Toyota vzala na mušku mladé lidi, spíše excentriky než bezdětné sportující páry. Ne, tohle není marketing, vzadu bude místa maximálně pro malé ratolesti, dospělák se sem asi nevejde a zavazadelník také netrhá rekordy svým objemem. Kabina spíše vyznává uspořádání 2+2.

V Paříži 2014 představila Toyota notně avantgardní studii C-HR, která se do výroby zatím nedostala a byla o dost větší. Uvidíme, jaký osud čeká tento hatchback. Oživením nabídky by jistě byl, více se dozvíme příští týden.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)