14.7. 2018 David Bureš David Bureš - db.png Google+ profil

Mrkněte do zákulisí výroby v kolínské TPCA: Takhle se rodí Peugeot 108

Značka Peugeot nás exkluzivně nechala nahlédnout do zákulisí výroby v kolínské továrně TPCA. Podívejte se, jak se tam rodí minivůz 108.

Továrna TPCA v Kolíně – Ovčárách vyrábějící minivozy Skupiny PSA a Toyoty funguje již od roku 2005. Letos tam najíždí výroba modernizované verze druhé generace kolínských trojčat, která znamená primárně inovovaný litrový motor. Při této příležitosti nás Peugeot nechal nahlédnout do útrob továrny a pomocí přiloženého videa ukazuje, jak se v Kolíně rodí jeho model 108.

Práce na autě začínají v lisovně, kde se lisují bočnice, střecha, dveře a podlaha automobilu. Denně je v TPCA na tyto práce spotřebováno na 180 tun ocelového plechu, s nimiž se pracuje tak, aby se minimalizovalo množství kovového odpadu. To napomáhá nejen snížení výrobních nákladů, ale také to méně zatěžuje životní prostředí.

K tématu: TPCA začíná vyrábět faceliftované modely, budou mít nový motor

Vylisované díly míří do svařovny, kde jsou s pomocí 200 robotů svařeny tak, aby držely pevně při sobě. K tomu slouží na 2.220 svarů, jejichž kvalitu a přesnost kontrolují kromě dělníků automatizovaní roboti pracující s přesností na desetinu milimetru. Začíná se od podvozku, k němuž se přivaří bočnice, dveře nebo střecha.

Další cesta skeletu karoserie míří do lakovny, v níž dostane svůj barevný kabát. V lakovně panují ty nejpřísnější nároky na pořádek a čistotu, prach a nečistoty jsou totiž nepřítelem pro kvalitu laku. Nejprve se karoserie očistí a ošetří proti korozi, poté přichází na řadu bezbarvý lak a finální barva. Poté vůz zamíří do vypalovací peci, v níž kvalitu laku zajistí žár s teplotou 190 °C. Nanášené barvy mimochodem nejsou kvůli ekologičnosti provozu ředěny organickými ředidly, ale vodou.

Poté už nastává čas na finální montáž, při níž jsou v taktu 59 vteřin instalovány všechny komponenty vozu, od kabelových svazků, přes motor po volant. Šroubování, nasazování, lepení a plnění trvá asi dvě hodiny, po kterých je automobil smontovaný. To už následuje finální kontrola kvality, při níž se zjišťuje, zda vše funguje tak, jak má, a zda je vše správně namontováno.

Budování továrny TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) odstartovala 10. dubna 2002, výroba v ní byla zahájena 28. února 2005. V areálu rozkládajícím se na 124 hektarech pracuje na 2.700 zaměstnanců. Vyrobili zde už více než 3,2 milionu automobilů, nejvíce jich bylo v roce 2009, a to 332.489. Po zakomponování značky Opel do Skupiny PSA se spekuluje, že dnešní trojici vyráběných modelů Peugeot 108, Citroën C1 a Toyota Aygo v budoucnu doplní čtvrtý sourozenec německé značky.








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém

Roland Garros je grandslamový tenisový turnaj pořádaný…

TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku

Výroba v kolínské továrně TPCA loni vzrostla o osm…

 



 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek ředitelů, paraván děti nezačlení

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek…

Expertní tým prezidenta republiky se s ministrem školství Robertem Plagou (40, ANO) dohodl na omezení inkluze.…

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je rodiny s příbuznými v KLDR

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un poslal jihokorejskému prezidentovi Mun Če-inovi dvě tuny čirůvek větších. Tyto…

 

iSport.cz

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit výhodně na Spartu?

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit…

Těžcí soupeři čekají na tři největší ligové favority - Slavii, Plzeň i Spartu. Sešívané čeká vršovické derby,…

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A proč nekývl Plzni?

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A…

Jedenáct sezon v NHL. 398 zápasů. Dva olympijské turnaje, čtyři mistrovství světa. Zlato ze šampionátu v roce…

 

Reflex.cz

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může vyhrát balík peněz, ale spíš nic

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může…

Volby do třetiny Senátu se kvapem blíží. Na Česko už ze všech stran shlížejí kandidáti a ládují do lidí svá…

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…