Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mrkněte do zákulisí výroby v kolínské TPCA: Takhle se rodí Peugeot 108

David Bureš
Diskuze (1)
Značka Peugeot nás exkluzivně nechala nahlédnout do zákulisí výroby v kolínské továrně TPCA. Podívejte se, jak se tam rodí minivůz 108.

Video se připravuje ...

Továrna TPCA v Kolíně – Ovčárách vyrábějící minivozy Skupiny PSA a Toyoty funguje již od roku 2005. Letos tam najíždí výroba modernizované verze druhé generace kolínských trojčat, která znamená primárně inovovaný litrový motor. Při této příležitosti nás Peugeot nechal nahlédnout do útrob továrny a pomocí přiloženého videa ukazuje, jak se v Kolíně rodí jeho model 108.

Práce na autě začínají v lisovně, kde se lisují bočnice, střecha, dveře a podlaha automobilu. Denně je v TPCA na tyto práce spotřebováno na 180 tun ocelového plechu, s nimiž se pracuje tak, aby se minimalizovalo množství kovového odpadu. To napomáhá nejen snížení výrobních nákladů, ale také to méně zatěžuje životní prostředí.

Vylisované díly míří do svařovny, kde jsou s pomocí 200 robotů svařeny tak, aby držely pevně při sobě. K tomu slouží na 2.220 svarů, jejichž kvalitu a přesnost kontrolují kromě dělníků automatizovaní roboti pracující s přesností na desetinu milimetru. Začíná se od podvozku, k němuž se přivaří bočnice, dveře nebo střecha.

Další cesta skeletu karoserie míří do lakovny, v níž dostane svůj barevný kabát. V lakovně panují ty nejpřísnější nároky na pořádek a čistotu, prach a nečistoty jsou totiž nepřítelem pro kvalitu laku. Nejprve se karoserie očistí a ošetří proti korozi, poté přichází na řadu bezbarvý lak a finální barva. Poté vůz zamíří do vypalovací peci, v níž kvalitu laku zajistí žár s teplotou 190 °C. Nanášené barvy mimochodem nejsou kvůli ekologičnosti provozu ředěny organickými ředidly, ale vodou.

Poté už nastává čas na finální montáž, při níž jsou v taktu 59 vteřin instalovány všechny komponenty vozu, od kabelových svazků, přes motor po volant. Šroubování, nasazování, lepení a plnění trvá asi dvě hodiny, po kterých je automobil smontovaný. To už následuje finální kontrola kvality, při níž se zjišťuje, zda vše funguje tak, jak má, a zda je vše správně namontováno.

Budování továrny TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) odstartovala 10. dubna 2002, výroba v ní byla zahájena 28. února 2005. V areálu rozkládajícím se na 124 hektarech pracuje na 2.700 zaměstnanců. Vyrobili zde už více než 3,2 milionu automobilů, nejvíce jich bylo v roce 2009, a to 332.489. Po zakomponování značky Opel do Skupiny PSA se spekuluje, že dnešní trojici vyráběných modelů Peugeot 108, Citroën C1 a Toyota Aygo v budoucnu doplní čtvrtý sourozenec německé značky.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme