Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Třebíčský Tedom oživuje produkci značky Liaz

Dan Vořechovský
Diskuze (20)
Poslední nákladní automobil pod značkou Liaz byl vyroben v září 2003. Na produkci tradičního českého výrobce nákladních vozů dnes navazují společnosti Tedom a Tedom Truck.

Třebíčská společnost Tedom po tříletém úsilí oživila značku Liaz. Česká společnost Tedom odkoupila v roce 2003 motorárnu firmy Liaz, která se tehdy nacházela v konkurzu. Tedom chce v tomto roce v převzatém provozu v Jablonci nad Nisou vyrobit na 500 motorů značky Liaz, které se budou montovat zejména do autobusů značky Tedom. Autobusy Tedom se částečně také vyvážejí, zatím do Polska a na Slovensko. Export se již rozbíhá také do Rumunska, Bulharska, Pobaltí a Ruska. Firma Tedom nejen obnovila produkci kompletního sortimentu motorů Liaz, ale zapracovala i na vlastním vývoji motorů Liaz. Díky investicím do vývoje dnes Tedom produkuje čtyři typy plynových motorů a několik provedení dieselových motorů a je tak jedním z mála světových producentů autobusů s vlastním plynovým pohonem. Řadové čtyřdobé šestiválce nabízejí výkon od 152 do 300 kW v dieselovém provedení a od 152 do 210 kW v plynovém provedení. Od letošního roku Tedom nabízí čtyři typy autobusů s motory na zemní plyn (CNG) a naftu. Autobusy se začnou vyrábět v nové továrně v Třebíči a produkce by měla dosáhnout zhruba 300 kusů ročně.

V loňském roce navíc dceřiná společnost Tedom Truck se sídlem v Jablonci nad Nisou odkoupila práva na výrobu nákladních vozů řady 300 a 400, a to včetně technologií a výrobních zařízení. Ředitel společnosti Tedom Truck Martin Macík uvedl, že je společnost Tedom Truck právoplatným nástupcem produkce aut konstruovaných na základě výkresové dokumentace Liazu. Hlavním předmětem činnosti firmy Tedom Truck je výroba a vývoj českých nákladních automobilů.

Firma nyní vyrábí nákladní vozy značky Tedom a v nabídce jich má, včetně nástavbových variant, celkem 22. Nákladní vozy Tedom vycházejí z posledního projektu vývojového střediska Liazu. Tedom Truck chce na trh dodávat nákladní vozy určené pro široké spektrum použití v komunální dopravě. Nově dokončenými vozy jsou modely TEDOM-G a TEDOM-D, které nabízejí například kompletně pozinkované podvozkové rámy, hliníko-kompozitní provedení kabiny nebo možnost zástavby téměř jakékoli pohonné jednotky (včetně vlastní produkce). Konstrukce podvozkové platformy také umožňuje instalaci jakékoli nástavby.

Dan Vořechovský
Diskuze (20)
18. 4. 2007 06:53
Re: :)
Ved napis konkretne. Jedine, co som v tych autobusoch zaregistroval z dielov, co pouzivala Karosa, tak su sietovkove police na batozinu nad sedadlami a tlacidla sluziace k signalu pre vodica na zastavenie. A co dalsie? Ked zostaneme v interieri, tak sedadla su uplne ine, pracovisko vodica uplne ine, okna, vcetne otvaracich dielov uplne ine, dvere sice na pantografoch ako Karosa ale system zamykania uplne iny. Zvonka tiez nic z Karosy nenajdes. Osvetlenie, spatne zrkadla, celne skla, vsetko je original. Kolesa 19,5", Karosa ine ako 22,5" myslim ani nepouzivala. Ram vozidla? Uplne iny. Vyska podlahy nad vozovkou u klasickeho medzimestskeho busu je 800mm, to je o 100 mm menej ako Karosa. Motor Iveco, zadna naprava DANA (Spanielsko), predna vlastnej vyroby. Pocuj, nie si Ty trochu paranoik? Tak sa prebud z toho sna.
17. 4. 2007 21:01
Jen tak na okraj
Odkazuji na AUTO.cz ze 7.9.2006 vč. fota. Při porovnání zjistíte že nic nového v čase. Takže nejspíš PR (samozřejmě asi ne zadarmo) aby se nezapomnělo na Tedom?
17. 4. 2007 15:45
Re: :)
9 z 10 VIDITELNÝCH dílů použitých v autobusech SOR je už x let z Karos ;-) (obecně řečeno)
Avatar - Special-line
17. 4. 2007 13:39
Re: značka LIAZ
Značku vlastní nějaká společnost AB-Trust nebo tak něco. Je to škoda že to není pod vlastní značkou ale jestli za ni ta společnost požaduje nějakou větší sumu tak je jasný že to pro Tedom nemá cenu, to určitě radši vrazí peníze do vývoje. Jinak Tedomu moc fandím. Ta firma začínala na ulici kde bydlím a taťka zná ředitele kterej dřív pracoval na Dukovanech. Začal dělat jednotky s motorama z Favoritů upravenejch na plyn. Je super že zase rozjíždějí náklaďáky. Liazky byly kvalitní auta, jezdily závody na okruzích a Paříž-Dakar. Liazka bylo vůbec naše první auto na Dakaru. Liaz dokázal jak máme kvalitní vývojáře a konstruktéry když za ne moc dobré ekonomické situace podniku vyvinuli tahač Škoda Xena který byl na úrovni a byl v Hannoveru velmi obdivován i konkurencí např. od Mercedesu. Takže Tedome jen tak dál :yes: :yes: :yes:
17. 4. 2007 13:19
Re: :)