Trident Iceni – sportovec z Anglie, který má divné chutě
Původní společnost Trident Car vyráběla v letech 1967 až 1975 sportovní vozy s motorem vpředu a pohonem zadních. Za poměrně krátkou dobu existence společnosti, vzniklo několik modelů, které se od sebe lišily drobnými úpravami karoserie a použitými motory. Za původním návrhem vzhledu vozu stála italská karosárna Fissore a pod jeho kapotou se vystřídaly šestiválce značek Triumph a Ford nebo osmiválce Chrysler a Ford. Další vývoj společnosti ukončily problémy s odbytem v době ropné krize.
O vzkříšení značky Trident se v roce 1999 postaral Eric Broadley, který toto jméno použil pro svou společnost. V současné době je v nabídce firmy model Iceni, který se poněkud vzdaluje od představy klasického britského roadsteru.
Šasi tohoto vozu je z nerezové oceli a je navrženo, tak aby posádku co nejlépe ochránilo při čelním i bočním nárazu. Neobvyklá je centrální výztuha, která chrání posádku při převrácení.
Šok pro některé příznivce anglických sporťáků určitě představuje pohled pod kapotu, kde je uložen přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 6,6 litru, který si pochutnává na naftě. Tato pohonná jednotka poskytuje výkon 276 kW (375 k) při 3100 ot./min a točivý moment 720 Nm při 1800 ot./min. Trident uvádí, že při maximu 4500 ot./min je životnost motoru přes 400 000 kilometrů.
Pohonná jednotka je pro dosažení co nejlepšího rozložení hmotnosti uložena až za přední nápravou a síla motoru je přenášena na zadní kola prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky, která je umístěna u zadní nápravy. Řidič může měnit rychlostní stupně pomocí pádel pod volantem.
Dvoumístný sportovní automobil s rozvorem náprav 2640 mm a hmotností 1220 kg má elektronicky omezenou maximální rychlost 270 km/h a z 0 na 96 km/h zrychluje za 3,9 sekundy. Zajímavé jsou údaje o spotřebě paliva. Při ustálené rychlosti 90 km/h si Iceni řekne o 4,7 l nafty na 100 km. Palivová nádrž o objemu 100 l dovoluje dojezd kolem 1600 km.
Mezi zajímavosti Tridentu Iceni určitě patří pevná pozice sedadla řidiče a elektrické nastavování polohy pedálů a sloupku řízení nebo čtveřice odnímatelných střešních panelů. Malá společnost si svůj výrobek cení na 60 tisíc liber (zhruba 2,5 milionu Kč).