Trump by měl přehodnotit emisní limity. Co to bude pro automobilky znamenat?
Donald Trump coby skeptik ohledně emisního strašáka CO2 často kritizoval Obamu za přísné emisní limity, které svazují automobilkám ruce a tak si určitě výrobci oddechli, když byl zvolen prezidentem, tedy minimálně v této oblasti, plánem na zvýšení cla na dovoz aut si už mezi nimi asi tolik příznivců nezískal. Nyní to vypadá, že by se v oblasti ekologie mohlo opravdu něco dít.
Americkými médii proběhla zpráva, že "se očekává" Trumpovo oznámení ohledně přepracování plánu na snížení emisí. Prezident prý vyslyší argumenty automobilek a Obamovu představu o emisím přehodnotí. Trumpův předchůdce si hodně pospíšil, aby regule, platné do roku 2025, v lednu těsně před koncem mandátu schválil a aktuálně tedy platí pro automobilky průměrná spotřeba 54 mil na galon, což je při skladbě amerického vozového parku s obrovským podílem SUV a velkých pick-upů hodnota opravdu šibeniční.
Nedá se sice předpokládat, že dojde k nějakému razantnímu snížení, ale i tak by mělo poměrně zásadní vliv na ekonomickou situaci automobilek. Americká agentura pro životní prostředí EPA totiž před časem vyčíslila, že ke splnění aktuálně platného plánu musí automobilky vynaložit 200 miliard dolarů (počítáno od roku 2012), přičemž se má samozřejmě za to, že je toto číslo poněkud optimistické.
Nelze očekávat, že by výrobci po očekávaném zjemnění limitů seděli se založenýma rukama, vývoj rozhodně půjde dál, ale není vyloučeno, že by řada značek přehodnotila své plány na výrobu nízkoemisních automobilů, zejména elektromobilů. Trumpův plán má tedy samozřejmě i kritiky, zejména z řad různých environmentálních uskupení.