Turbodiesel 2,2 Skyactiv-D od Mazdy míří i do USA
Turbodiesel 2,2 Skyactiv-D z dílny japonské automobilky Mazda je primárně určen pro evropské trhy, kde jsou vznětové agregáty nesmírně populární. Díky své účinnosti a ekologičnosti však míří i do zemí, kde o turbodiesely takový zájem není.
Do Spojených států tak zamíří Mazda 6 s 2,2 Skyactiv-D pod kapotou. Už loni se pak na japonském trhu začalo prodávat SUV CX-5 s tímto motorem. Zákazníci o toto provedení mají velký zájem, čtyři z pěti prodaných CX-5 v Japonsku jsou poháněny právě 2,2 Skyactiv-D.
V zemi vycházejícího slunce jsou přitom přísně omezovány emise oxidů dusíku. Z tohoto důvodu se zde osobní vozy se vznětovými motory tolik neprodávají, jejich tržní podíl činí jen 0,4 procenta. Tyto jednotky totiž vyprodukují mnohem více NOx než ty benzinové.
Skyactiv-D je ale v tomto ohledu výjimkou, produkuje tak malé množství NOx, že dokonce ani nepotřebuje katalyzátor se zachytávačem těchto oxidů. I bez něj Skyactiv-D splňuje emisní normu Euro 6, která vejde v platnosti v září 2014.
Motor má na turbodiesely velice nízký kompresní poměr 14,0:1. O přeplňování motoru se starají dvě turbodmychadla, jedno menší a jedno větší, přičemž každé z nich pracuje v jiném rozsahu otáček. V evropském normovaném kombinovaném cyklu Mazda 6 s 2,2 Skyactiv-D spotřebuje jen 3,9 litru nafty na 100 kilometrů.
Mazda 6 s 2,2 Skyactiv-D se na americkém trhu začne prodávat během letošního roku. V současnosti se v USA prodají jen tři procenta nových aut, která mají pod kapotou vznětový motor.
V budoucnu však zájem Američanů o tyto agregáty má růst. Tvrdí to Andreas Sambel, šéf marketingu pro dieselové jednotky ve firmě Bosch, který serveru WardsAuto řekl, že do roku 2018 budou turbodiesely v desetině prodaných osobních aut na americkém trhu.
Pravdou je, že nabídka aut se vznětovými motory se má v USA výrazně rozšířit. Loni se zde prodávalo 20 modelů s turbodieselem, letos má toto číslo vzrůst na 42 modelů.
Na naftu americké zákazníky lákají hlavně německé značky. Jen Audi letos v USA nabídne další čtyři modely s motory TDI. Pozadu nejsou ale ani domácí automobilky – Jeep pro letošní rok počítá s dieselovým Grand Cherokee, Chevrolet zase s dieselovým Cruze.