Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ultralehké armádní speciály: Tohle je vojenská budoucnost!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Polaris Defense patří k poměrně mladým výrobcům velmi lehkých vojenských vozidel, jejichž konstrukce vychází ze sportovních čtyřkolek, čemuž odpovídá jejich vzhled a především schopnosti při jízdě v terénu.

Polaris Defense je součástí koncernu Polaris Industries. Ten byl založen již v roce 1954 a v prvních letech své existence se specializoval na sněžné skútry, ale v současnosti vedle nich nabízí i sportovní a pracovní čtyřkolky, elektrická vozítka značky Gem, tříkolky Slingshot i motocykly značek Indian a Victory.

Kořeny Polaris Defense sahají do osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. Tehdy se armáda Spojených států amerických začala zajímat o lehká terénní vozidla značky Polaris. Založení samostatné armádní divize se ovšem odehrálo až v roce 2005 a od té doby se rozšiřuje a prakticky neustále modernizuje její nabídka velmi lehkých terénních vozidel pro armádní využití.

Stroje z nabídky severoamerického výrobce sice nevynikají pasivní ochrannou proti útokům střelnými zbraněmi a výbušninami, ale jejich hlavní předností je rychlost a vysoká obratnost v terénu. Díky tomu mohou vojáci s větším množstvím vybavení dorazit na místo určení rychleji a s co nejnižší mírou fyzické námahy.

Paleta modelů divize Polaris Defense zahrnuje v současnosti jednomístná, dvoumístná i čtyřmístná vozidla, která více či méně vycházejí ze čtyřkolek značky Polaris určených pro civilní trh.

Sporstman MV 850 a Sporstman MV 850 Terrainarmor

Nejmenšími zástupci divize Polaris Defense jsou jednomístné modely Sportsman MV 850 a Sportsman MV 850 Terrainarmor, které od sebe odlišují prakticky jen použitá kola a pneumatiky. První je věrný tradičnímu řešení, zatímco druhý využívá tzv. bezvzduchové pneumatiky, s výrazně větší odolností proti mechanickému poškození.

Sportsman MV 850 je přímo odvozen od civilní užitkového modelu Sportsman XP pro civilní trh a je vybaven dvouválcovým motorem o objemu 850 cm3 s výkonem 57 kW (77 k). Prostřednictvím CVT převodovky mohou být poháněna zadní nebo všechna čtyři kola. Součástí standardní výbavy stroje s maximální rychlostí 83 km/h je elektronický posilovač řízení.

Čtyřkolka s rozvorem náprav 1448 mm je dlouhá 2423 mm, široká 1201 mm a vysoká 1524 mm. Pro vozidlo s pohotovostní hmotností 444 kg a nosnosti 386 kg je k dispozici celá řada příslušenství od přenosné GPS navigace a nejrůznější nosičů vybavení až po instalaci zbraňových systémů.


MRZR 2

Polaris Defense MRZR 2 vychází z civilní modelové řady RZR a představuje dvoumístnou side-by-side čtyřkolku, v níž má posádka sedadla umístěna vedle se podobně jako v klasickém automobilu, od nějž se tento stroj ovšem odlišuje především svými rozměry a hmotností.

V případě tohoto stroje, který je jakousi miniaturou terénního pick-upu, je k pohonu použit nad zadní nápravou uložený dvouválec o objemu 875 cm3, disponující výkonem 65 kW (88 k) a umožňující dosažení maximální rychlosti 96 km/h. Standardem je CVT převodovka a pohon všech čtyř kol.

Model MRZR 2 má ve standardním provedení rozvor náprav 2068 mm, celkovou délku 2931 mm, šířku 1524 a výšku 1870 mm, kterou lze ovšem po překlopení ochranného rámu směrem dopředu snížit na 1524 mm, což je využíváno především při přepravě čtyřkolky v menších nákladních letadlech a vrtulnících.

Čtyřkolka o hmotnosti 730,7 kg má nosnost 453,6 kg a standardní přepravní kapacita jsou dvě osoby, ale na přání může být vybavena dvojicí sedadel na korbě nad zadní nápravou otočených proti směru jízdy.


MRZR 4 a MRZR D4

Dvojici větších příbuzných side-by-side čtyřkolky MRZR 2 představují modely MRZR 4 a MRZR D4, které nabízejí větší přepravní kapacitu osob i nosnost a navzájem se odlišují díky použitým pohonným jednotkám.

Model MRZR 4 sdílí zážehový dvouválec o objemu 875 cm3 s typem MRZR 2, zatímco MRZR D4 je vybaven přeplňovaným vznětovým tříválcem o objemu 993 cm3. V obou případech spolupracuje motor s CVT převodovkou a pohonem zadních nebo všech čtyř kol.

V případě provedení MRZR 4 uvádí Polaris Defense rozvor náprav 2728 mm, celkovou délku 3594 mm a šířku 1524 mm, zatímco model se vznětovým motorem má rozvor náprav 2718 mm, celkovou délku 3556 mm a šířku 1511 mm. Výška je u obou verzí shodně 1870 mm, podobně jako u MRZR 2 je možné ji složením ochranných rámů nad sedadly snížit na 1524 mm.

Zážehovým motorem vybavená čtyřkolka má hmotnost 867,3 kg, zatímco u vznětové verze je uvedeno 952,5 kg. Pro obě provedení je ovšem udává stejná nosnost 680 kg. Standardní přepravní kapacitu obou modelů představuje čtveřice osob, ale i zde lze na korbu nad motorem a zadní nápravou umístit dvojici sedadel otočených proti směru jízdy.

K přednostem MRZR 4 a MRZR D4 patří vedle jejich obratnosti a rychlosti v terénu i nízké provozní náklady a rovněž skutečnost, že se díky svým rozměrům vejde do nákladového prostoru konvertoplánu Bell Boeing V-22 Osprey i vrtulníku Sikorsky CH-53 Stallion.


Dagor

Vrcholem v nabídce Polaris Defense je od roku 2014 model Dagor, který nemá své civilní dvojče a svým vzhledem, konstrukcí i výkony se vzdaluje sportovními i užitkovým čtyřkolkám.

K pohonu tohoto modelu slouží přeplňovaný vznětový motor JP8 uložený za přední nápravou, jehož bližší specifikace společnost Polaris Defense neuvádí, ale zmiňuje, že dojezd na jednu plnou nádrž se pohybuje okolo 805 km.

Dagor s celkovou délkou 4520 mm, šířkou 1880 mm a výškou 1840 mm má celkovou přepravní kapacitu až devět osob. Vozidlo s pohotovostní hmotností 2041 kg má nosnost 1474 kg.

Polaris Defense uvádí, že díky svým rozměrům a hmotnosti mohou být až dvě vozidla Dagor převážena v trupu nákladního dvourotorového vrtulníku Boeing CH-47 Chinook nebo jedno ve vrtulníku Sikorsky CH-53 Stallion a v podvěsu jej unese i Sikorsky UH-60 Black Hawk.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
21. 11. 2016 19:34
Re: len skoda toho ceskeho zastupenia
Asi len sud, COI a poziadat sud o predbezne zablokovanie predpokladanej vysky skody na ich ucte. Zdovodnit to vyhybanim sa plneniu zakonnej povinnosti, porusovanim vlastnych obchodnych podmienok to vsetko opakovane dokazy su videa, trestne oznamenie na jednatele pre podvod, hruby natlak. Ak by sud vydal predbezne opatrenie a v banke by museli docasne zablokovat nejaku sumu na ucte, tak ak maju nejaky uver, banka spusti automaticke ukony precizne popisane v uverovej zmluve. Ochota dohodnut sa bude velka, nahradu skody zaistit notarskou zapisnicou ( po skusenostiach neverit ). Pravnik by si s tym mal poradit.
21. 11. 2016 19:16
Re: i válčit by se mělo ekologicky !
Soudruidi, vsechno na baterie z Gigafactory >:-[] >:-[] >:-[]
Avatar - Uživatel_5340709
21. 11. 2016 13:29
Re: len skoda toho ceskeho zastupenia
Slušnej příběh.................. >:-[]
21. 11. 2016 10:07
Re: len skoda toho ceskeho zastupenia
Slušný dobytci... řezat, řezat, řezat.
21. 11. 2016 09:59
Re: i válčit by se mělo ekologicky !
a co teprve vojensky lodicky >:D >:D

[odkaz]