Unikátní řadicí páky: Čím vším se měnily v autech převodové stupně?

 

S designem řadicích pák i technikou změny rychlostí si automobiloví výrobci leckdy vyhráli. A netýká se to jen drahých supersportů a luxusních aut, ale i lidovek, kterých se zrodily miliony...

Člověk by řekl, že na „šaltpáce“ neboli „fofrklacku“ nejde nic vymyslet. Většinou se jedná o nezajímavé plastové, případně kůží potažené rukojeti, které pouze plní za pomoci lidské síly svůj úkol. Pokud se někdy automobilky rozhodly k radikálnímu tvarovému řešení, většinou bylo ergonomicky, ehm, poněkud nevhodné. Takových příkladů z poslední doby by se jistě pár našlo. Jenže historie zná mnoho druhů ústrojí, kterými se za pomoci spojky přenáší síla motoru na kola. A tomu odpovídá i design řadicích pák manuálních, přímo řazených, či chcete-li mechanických převodových skříní.

Cord 810/812

U luxusních a sportovních aut se mezi dvěma válkami používaly rychlostní skříně s předvolbou jednotlivých stupňů. Vyráběl je kupříkladu francouzský Cotal a od něj tato ústrojí kupovali hlavně evropští výrobci. Podobné, avšak značky Borg-Warner měla například řada amerických Cordů 810/812. Chromovaná „krabička“ se nacházela vpravo u sloupku řízení. Řidič si předvolil pohybem páčky stupeň, který chtěl použít a po sešlápnutí spojky se ten zařadil automaticky. Šlo o polosamočinný, ale celkem složitý systém, jenže umožňoval plynulejší změnu, která byla v této kategorii jaksi žádoucí. Zřejmě první auto na světě s výklopnými světlomety bylo na americké poměry vůbec výjimečné, vyznávalo totiž moderní koncepci s pohonem předních nezávisle zavěšených kol.

Citroën 2 CV

V přehledu nesmí chybět „kachna“, tedy Citroën 2 CV. Veledílo čtveřice André Lefèbvre/Flaminio Bertoni/Walter Becchia/Marcel Chinon (a nesmíme zapomenout na viceprezidenta Pierra Boulangera, který jej prosadil) se zrodilo jako jednoduchý dopravní prostředek už před druhou světovou válkou. Po ní dostalo dvě přední světla, kliky dveří, elektrický startér a vyrábělo se sériově bez větších změn plných 41 let. Jednoduchosti konstrukce odpovídalo i řazení čtyřstupňových manuálních převodovek. Páka se spolu s tyčí ovšem nepohybovala nahoru a dolů, nýbrž ze strany na stranu a dovnitř a ven. Majitelům to přijde super. Do aut s plátěnými střechami prší, fouká, podlahou je vidět na silnici, při jízdě se kolébají (odtud přezdívka), ale legenda je prostě legenda.

Renault 4

„Quatrelle“ se během více než tří dekád výroby stala legendou stejně jako konkurenční a starší 2 CV. Měnila se palubní deska, ale rukojeť řazení zůstávala víceméně po celou dobu stejná. Takřka vodorovně umístěná páka trčela po vzoru lidových citroënů zpod palubní desky, pokud ji tak tedy vůbec můžeme nazvat. Lidového autíčka vzniklo takřka 8,14 milionu kusů a v zemích bývalé Jugoslávie (jeho rodištěm bylo přece i slovinské Novo Mesto) na něj narazíte dodnes v běžném provozu, i když čím dál tím méně. Renault 4 (a krátce zpočátku nabízený ještě levnější model 3) byl vlastně takovým křížencem hatchbacku, MPV. dodávky a lehkého teréňáku dávno před tím, než se něco takového vůbec dostalo do módy...

Citroën SM

Citroën podruhé? Ale proč ne, vždyť ještě nedávno vyráběl originály na čtyřech kolech. Vlastně do nutného spojení s Peugeotem. Předtím ovšem vlastnil italské Maserati a luxusní GT s písmeny SM představovalo třešničku na dortu v jeho nabídce počátkem 70. let. Pod kapotou mu vrčely italské vidlicové šestiválce a jedinečné na tomto autě bylo vše včetně řazení. Celý blyštivý středový kus pětistupňové manuální převodovky se pohyboval spolu s pákou a každou změnu rychlosti provázelo kovové cvaknutí. Kdo měl tu čest někdy tohle kupé řídit, určitě si ho užíval. Dodával se i třístupňový automat, ale o něj tu samozřejmě nejde.

Ferrari F40

Ferrari F40 vzniklo na oslavu kulatého výročí existence firmy a bylo posledním modelem, který vznikl za života Enza Ferrariho. Supersport s plastovými bočními okny, bez zbytečné elektroniky, airbagů, ale také bez dvanáctiválce za sedadly. Poháněla jej V8 2,94 l přeplňovaná dvěma turby. Ještě pouze pětistupňová manuální převodovka si zachovávala leštěnou odkrytou kulisu řazení s nezvyklým „posunutým“ schématem: jednička se nacházela vlevo dole pod zpětným chodem a ostatní rychlosti taktéž musely změnit svou polohu. Polosamočinné skříně byly hudbou budoucnosti, ve formuli 1 se objevily až o necelé dva roky později, v úvodu sezóny 1989. Dnes ferrari s manuálem nekoupíte...

Mercedes-Benz CLK-GTR

Unikátní limitovaná série silniční verze „placky“ pro třídu GT1 byla poháněna vidlicovým dvanáctiválcem 6,9 l. Ještě nepřeplňovaným. Homologační zcivilizovaný závoďák z Affalterbachu používal šestistupňovou manuální převodovku. Tedy manuální... Ve skutečnosti originální kombinaci pádel pod volantem a malého matně stříbřitého ovladače na středové konzole. Zatímco páčkami se měnily jednotlivé rychlosti nahoru, případně se logicky podřazovalo dolů, malá hlavice sloužila k volbě jízdy vpřed, či naopak vzad. Zajímavé, že?

Spyker C8/C12

Moderní Spyker navázal na původní firmu bratří Spijkerů (skutečně se psali takto, anglickou transkripci zvolili jen pro značku) která stavěla kočáry, auta a letadla. Novodobá nizozemská manufaktura Victora Muellera proslula kromě nepovedeného převzetí Saabu odvážně tvarovanými kusovými superbouráky. V luxusních kůží potažených kokpitech toho bylo k vidění hodně, kromě retro číselníků přístrojů třeba právě řadicí páka. Řada C8 používala motory Audi V8 4,0 a 4,2 l, C12 pak šestilitry W12, také z koncernové líhně. Zčásti odhalená řazení mechanických šestistupňových převodovek vypadala jednoduše a elegantně a vůbec bychom se nedivili, kdyby si spykery někdo koupil jen pro ně. Ne, výrazy „manuální“ a „přímo řazené“ se sem opravdu nehodí...

Honda Civic

Civic sedmé generace (2001-2006) vypadal coby tří- a pětidveřový hatchback spíše jako MPV. Honda je oba vyhnala do výšky a tomu odpovídalo i umístění „ohnuté“ řadicí páky. Byla dobře po ruce, dbalo se tu na ergonomii, ale také tak trochu divně trčela. Obzvláště u ostrého Type R to působilo poněkud zvláštně. Někteří ovšem japonské řešení považují za geniální, řidič nemusel natahovat ruku od volantu moc daleko a prostor mezi oběma sedadly byl volnější. Nižší sedany a kupé tuhle vymoženost neměly. Podobná vyvýšená poloha se používá třeba v dodávkách a v tomto miléniu si ji oblíbil Fiat u svých mini. Do městského auta se náramně hodí...

Audi R8

První generace Audi R8 (Typ 42) se nabízela jak s polosamočinnými ústrojími R-Tronic a S-Tronic (jednalo se o manuály bez pedálu spojky, v případě S-Tronicu byly v činnosti dvě), tak i se šestistupňovým přímo řazeným. To nabídlo efektní odkrytou kulisu, jinak sice standardní dvojité H se zpátečkou vlevo dole, ale opravdu hezky se na ni dívalo, natožpak když jste vzali za páku... „Er-osmička“ byla i jinak docela hezké auto, což se o většině ostatních moderních modelů se čtyřmi kruhy, fanoušci prominou, říci bohužel nedá. Ale interiéry u Audi umějí!

Pagani Huayra

Horacio Pagani je perfekcionista. Musí být, jinak by jeho manufaktura na výrobu supersportů dávno padla. Jako výše zmíněný Spyker (ten zase ožívá) a mnohé další. Huayra sice přešla z atmosférických agregátů na motory AMG 5,98 l se dvěma turby, ale pořád jde o tvarové veledílo s odpovídající cenovkou. Sedmistupňová sekvenční skříň umožňuje rychlé řazení páčkami pod volantem, ale ty rozhodně nejsou tak sexy. Převodovka s jedinou spojkou má i volič jednotlivých stupňů, který je na první pohled nádherný. Umělecké dílo totiž odhaluje část konstrukce včetně pružin. Působivé!

Spolupracujeme s TipCars.com
Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 
Zdroj: R&T, Wiki, Supercars.net

Štítky Citroën Ferrari Honda Renault Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

Unikátní foto: Tak blesky bičovaly Česko. Sledujte radar, kde budou v úterý

Unikátní foto: Tak blesky bičovaly Česko. Sledujte…

Zatímco na většině území si budeme v úterý užívat polojasné oblohy, na severovýchodě a severu území budeme…

Vyzkoušejte nové jablečné osvěžení a užijte si léto se vším všudy!

Vyzkoušejte nové jablečné osvěžení a užijte si léto…

Léto je v plném proudu a je potřeba si ho zpestřit nejen nějakým dobrodružstvím nebo trochou adrenalinu, ale…

 

iSport.cz

Asistent Bělohlav: o Hadamczikovi, práci s mládeží a tlaku v Motoru

Asistent Bělohlav: o Hadamczikovi, práci s mládeží a…

Cepuje mladé české talenty, za dva týdny s nimi jako pravá ruka Aloise Hadamczika vyrazí na prestižní Hlinka…

Krmenčík za 300 milionů? Taková nabídka teď nepřišla, říká Šádek

Krmenčík za 300 milionů? Taková nabídka teď…

Už v zimě měl Michael Krmenčík nakročeno k tomu, aby z Plzně zamířil na zahraniční angažmá. Jenže zástupci…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…