14.4. 2018 Svět motorů

Unikátní test univerzálních pneumatik: Slibují vše! Realita ale pokulhává...

 

Autoklub ČR otestoval novou generaci celoročních plášťů v nejžádanějším rozměru 205/55 R16. Svět motorů u toho nemohl chybět.

Univerzální pneumatiky zažívají období renesance. Zatímco ještě před dvěma desetiletími bylo běžné jezdit na jedné sadě, s dnešními kilometrovými nájezdy a nároky na obutí už je to zcela nepředstavitelné. Tedy donedávna bylo.

Celosezonní pláště nikdy zcela nevymizely. Zatímco v našich končinách zůstávaly i kvůli vysoké ceně stranou zájmu, třeba v Americe je vozy obouvají vcelku normálně. I když tamní tempo provozu je trochu jiné.

Také na starém kontinentu jich bylo v nabídce relativně dost. Kvalita daných plášťů ale byla vždy kompromisní – moc nefungovaly na sněhu, ale ani na suchu. Jako okrajovou záležitost je prezentovali i výrobci, z nichž je produkovali jen někteří. Ostatně když „univerzály“ před čtyřmi lety otestoval německý autoklub ADAC, polovina výrobků odešla s hodnocením „dostatečné“, zbytek zcela propadl.

Nový vítr

Jenže technologie i materiály se v pneumatikářském průmyslu rychle vyvíjejí. A jelikož navíc přibývá řidičů, kteří jezdí jen málo, nebo třeba pouze po městech, začali se výrobci znovu na segment soustředit. Na trhu se tak během posledních několika let objevily celoroční pneumatiky nové generace.

Test letních pneumatik 2018: ADAC si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14

Jak už jsme upozornili na podzim, narůstajícího trendu si všiml Autoklub České republiky, který se rozhodl tento druh obutí prověřit. A to rovnou v nejžádanějším rozměru 205/55 R16, běžném třeba u Škody Octavia. Poptávka po celoročním obutí totiž roste i ze strany flotilových zákazníků, pro které je přezouvání významnou položkou.

Kompromis? Jak kde

Do testu Češi vybrali osm výrobků, které se na trhu dají pořídit za ceny mezi zhruba 1400 a 2300 korunami za kus. Autoklub přisoudil stejnou váhu chování na suchu, mokru i sněhu. Výsledky soupeřů jsou odvozeny od vítěze testu pneumatiky Continental AllSeason-Contact, která dominovala především na mokrém povrchu.

Velmi dobře si vedly i produkty Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate +.

Na sněhu podal velmi slušný výkon také Kleber, který však následně výrazně propadl na mokrém povrchu. Jak se můžete podívat v tabulce, produkty značek Nexen, Hankook a Pirelli podaly kompromisní výkon ve většině parametrů.

Překvapením pak byl nejdražší plášť Bridgestone Weather Control A001, který zklamal ve většině měření a autoklub jej označil jako nevyhovující.

Sváteční univerzálové

„Výsledky (viz galerie) ukázaly u některých výrobců velké rozdíly mezi zimními a letními vlastnostmi. Nejlepší pneumatika při letním testování určitě nebude nejlepší při zimním používání. Dále se ukazuje, že v těžkých zimních podmínkách mají univerzální pneumatiky své limity,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Kam se zimními pneumatikami? Správné uskladnění vám může ušetřit tisíce! (video)

Řidičům, kteří jezdí každodenně a chtějí být v maximálním bezpečí za jakýchkoli povětrnostních podmínek, tedy bez okolků rovnou doporučíme nadále zůstat u dvou speciálních sad. I když se totiž kvalita univerzálních pneumatik některých výrobců výrazně posunula, stále budou sezonní pláště s přehledem lepší. V teplém počasí dominují letní a ve sněhu a chladu zase zimní pneumatiky, což potvrzují i nezávislé testy. U méně jezdících řidičů nebo třeba pro druhé auto do rodiny si však využití produktů, které v testu uspěly, dovedeme představit.

„Pro motoristy ve městech, nebo ty, kteří vyjedou jen za slušného počasí, může být univerzální pneumatika alternativou,“ dodává Aleš Langer z Continentalu.

Vítězové a poražení některých kategorií

  • Na mokru z 80 km/h zastavil nejlépe michelin – na 33,5 metru, nejhorší bridgestone až o 4,8 metru později. V místě, kde michelin stál, jelo auto na bridgestonech ještě 35 km/h.
  • Brzdění na sněhu se měří mezi 40 a 0 km/h. Disciplíně dominoval goodyear, který zastavil na 16,45 m. Nejhorší bridgestone jel tou dobou ještě 18 km/h.
  • U nejlepšího continentalu došlo k podélnému aquaplaningu při 76 km/h, poslední kléber byl o 7 km/h horší.
  • V ovladatelnosti na sněhu zvítězil continental, s největší ztrátou skončil opět bridgestone. Na suchu testovací jezdce v ovladatelnosti nejvíce zaujal michelin, poslední se umístilo pirelli. Na mokru byl na měřeném okruhu nejrychlejší continental a poslední opět pirelli.
Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

 





 
Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Dnes 18:50

Jaká je budoucnost aut s třícípou hvězdou ve znaku? Mercedes nás vzal do svého designového oddělení a nechal nás nahlédnout pod pokličku.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy. Sledujte radar

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy.…

Avizované bouřky dorazily v pondělí odpoledne do Česka. Kolem 14:30 se blýskalo v jižních, západních i středních…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Ruský prezident Vladimir Putin se dnes na tiskové konferenci v Helsinkách překvapivě obsáhle zabýval americkým…

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…