14.4. 2018 Svět motorů

Unikátní test univerzálních pneumatik: Slibují vše! Realita ale pokulhává...

 

Autoklub ČR otestoval novou generaci celoročních plášťů v nejžádanějším rozměru 205/55 R16. Svět motorů u toho nemohl chybět.

Univerzální pneumatiky zažívají období renesance. Zatímco ještě před dvěma desetiletími bylo běžné jezdit na jedné sadě, s dnešními kilometrovými nájezdy a nároky na obutí už je to zcela nepředstavitelné. Tedy donedávna bylo.

Celosezonní pláště nikdy zcela nevymizely. Zatímco v našich končinách zůstávaly i kvůli vysoké ceně stranou zájmu, třeba v Americe je vozy obouvají vcelku normálně. I když tamní tempo provozu je trochu jiné.

Také na starém kontinentu jich bylo v nabídce relativně dost. Kvalita daných plášťů ale byla vždy kompromisní – moc nefungovaly na sněhu, ale ani na suchu. Jako okrajovou záležitost je prezentovali i výrobci, z nichž je produkovali jen někteří. Ostatně když „univerzály“ před čtyřmi lety otestoval německý autoklub ADAC, polovina výrobků odešla s hodnocením „dostatečné“, zbytek zcela propadl.

Nový vítr

Jenže technologie i materiály se v pneumatikářském průmyslu rychle vyvíjejí. A jelikož navíc přibývá řidičů, kteří jezdí jen málo, nebo třeba pouze po městech, začali se výrobci znovu na segment soustředit. Na trhu se tak během posledních několika let objevily celoroční pneumatiky nové generace.

Test letních pneumatik 2018: ADAC si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14

Jak už jsme upozornili na podzim, narůstajícího trendu si všiml Autoklub České republiky, který se rozhodl tento druh obutí prověřit. A to rovnou v nejžádanějším rozměru 205/55 R16, běžném třeba u Škody Octavia. Poptávka po celoročním obutí totiž roste i ze strany flotilových zákazníků, pro které je přezouvání významnou položkou.

Kompromis? Jak kde

Do testu Češi vybrali osm výrobků, které se na trhu dají pořídit za ceny mezi zhruba 1400 a 2300 korunami za kus. Autoklub přisoudil stejnou váhu chování na suchu, mokru i sněhu. Výsledky soupeřů jsou odvozeny od vítěze testu pneumatiky Continental AllSeason-Contact, která dominovala především na mokrém povrchu.

Velmi dobře si vedly i produkty Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate +.

Na sněhu podal velmi slušný výkon také Kleber, který však následně výrazně propadl na mokrém povrchu. Jak se můžete podívat v tabulce, produkty značek Nexen, Hankook a Pirelli podaly kompromisní výkon ve většině parametrů.

Překvapením pak byl nejdražší plášť Bridgestone Weather Control A001, který zklamal ve většině měření a autoklub jej označil jako nevyhovující.

Sváteční univerzálové

„Výsledky (viz galerie) ukázaly u některých výrobců velké rozdíly mezi zimními a letními vlastnostmi. Nejlepší pneumatika při letním testování určitě nebude nejlepší při zimním používání. Dále se ukazuje, že v těžkých zimních podmínkách mají univerzální pneumatiky své limity,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Kam se zimními pneumatikami? Správné uskladnění vám může ušetřit tisíce! (video)

Řidičům, kteří jezdí každodenně a chtějí být v maximálním bezpečí za jakýchkoli povětrnostních podmínek, tedy bez okolků rovnou doporučíme nadále zůstat u dvou speciálních sad. I když se totiž kvalita univerzálních pneumatik některých výrobců výrazně posunula, stále budou sezonní pláště s přehledem lepší. V teplém počasí dominují letní a ve sněhu a chladu zase zimní pneumatiky, což potvrzují i nezávislé testy. U méně jezdících řidičů nebo třeba pro druhé auto do rodiny si však využití produktů, které v testu uspěly, dovedeme představit.

„Pro motoristy ve městech, nebo ty, kteří vyjedou jen za slušného počasí, může být univerzální pneumatika alternativou,“ dodává Aleš Langer z Continentalu.

Vítězové a poražení některých kategorií

  • Na mokru z 80 km/h zastavil nejlépe michelin – na 33,5 metru, nejhorší bridgestone až o 4,8 metru později. V místě, kde michelin stál, jelo auto na bridgestonech ještě 35 km/h.
  • Brzdění na sněhu se měří mezi 40 a 0 km/h. Disciplíně dominoval goodyear, který zastavil na 16,45 m. Nejhorší bridgestone jel tou dobou ještě 18 km/h.
  • U nejlepšího continentalu došlo k podélnému aquaplaningu při 76 km/h, poslední kléber byl o 7 km/h horší.
  • V ovladatelnosti na sněhu zvítězil continental, s největší ztrátou skončil opět bridgestone. Na suchu testovací jezdce v ovladatelnosti nejvíce zaujal michelin, poslední se umístilo pirelli. Na mokru byl na měřeném okruhu nejrychlejší continental a poslední opět pirelli.
Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři ČSSD bouří proti vládě s Babišem

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři…

Proti vládě s hnutím ANO se ve středu jasně postavili senátoři ČSSD. Vadí jim trestně stíhaný člen vlády, nutná…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…