14.4. 2018 Svět motorů

Unikátní test univerzálních pneumatik: Slibují vše! Realita ale pokulhává...

 

Autoklub ČR otestoval novou generaci celoročních plášťů v nejžádanějším rozměru 205/55 R16. Svět motorů u toho nemohl chybět.

Univerzální pneumatiky zažívají období renesance. Zatímco ještě před dvěma desetiletími bylo běžné jezdit na jedné sadě, s dnešními kilometrovými nájezdy a nároky na obutí už je to zcela nepředstavitelné. Tedy donedávna bylo.

Celosezonní pláště nikdy zcela nevymizely. Zatímco v našich končinách zůstávaly i kvůli vysoké ceně stranou zájmu, třeba v Americe je vozy obouvají vcelku normálně. I když tamní tempo provozu je trochu jiné.

Také na starém kontinentu jich bylo v nabídce relativně dost. Kvalita daných plášťů ale byla vždy kompromisní – moc nefungovaly na sněhu, ale ani na suchu. Jako okrajovou záležitost je prezentovali i výrobci, z nichž je produkovali jen někteří. Ostatně když „univerzály“ před čtyřmi lety otestoval německý autoklub ADAC, polovina výrobků odešla s hodnocením „dostatečné“, zbytek zcela propadl.

Nový vítr

Jenže technologie i materiály se v pneumatikářském průmyslu rychle vyvíjejí. A jelikož navíc přibývá řidičů, kteří jezdí jen málo, nebo třeba pouze po městech, začali se výrobci znovu na segment soustředit. Na trhu se tak během posledních několika let objevily celoroční pneumatiky nové generace.

Test letních pneumatik 2018: ADAC si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14

Jak už jsme upozornili na podzim, narůstajícího trendu si všiml Autoklub České republiky, který se rozhodl tento druh obutí prověřit. A to rovnou v nejžádanějším rozměru 205/55 R16, běžném třeba u Škody Octavia. Poptávka po celoročním obutí totiž roste i ze strany flotilových zákazníků, pro které je přezouvání významnou položkou.

Kompromis? Jak kde

Do testu Češi vybrali osm výrobků, které se na trhu dají pořídit za ceny mezi zhruba 1400 a 2300 korunami za kus. Autoklub přisoudil stejnou váhu chování na suchu, mokru i sněhu. Výsledky soupeřů jsou odvozeny od vítěze testu pneumatiky Continental AllSeason-Contact, která dominovala především na mokrém povrchu.

Velmi dobře si vedly i produkty Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate +.

Na sněhu podal velmi slušný výkon také Kleber, který však následně výrazně propadl na mokrém povrchu. Jak se můžete podívat v tabulce, produkty značek Nexen, Hankook a Pirelli podaly kompromisní výkon ve většině parametrů.

Překvapením pak byl nejdražší plášť Bridgestone Weather Control A001, který zklamal ve většině měření a autoklub jej označil jako nevyhovující.

Sváteční univerzálové

„Výsledky (viz galerie) ukázaly u některých výrobců velké rozdíly mezi zimními a letními vlastnostmi. Nejlepší pneumatika při letním testování určitě nebude nejlepší při zimním používání. Dále se ukazuje, že v těžkých zimních podmínkách mají univerzální pneumatiky své limity,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Kam se zimními pneumatikami? Správné uskladnění vám může ušetřit tisíce! (video)

Řidičům, kteří jezdí každodenně a chtějí být v maximálním bezpečí za jakýchkoli povětrnostních podmínek, tedy bez okolků rovnou doporučíme nadále zůstat u dvou speciálních sad. I když se totiž kvalita univerzálních pneumatik některých výrobců výrazně posunula, stále budou sezonní pláště s přehledem lepší. V teplém počasí dominují letní a ve sněhu a chladu zase zimní pneumatiky, což potvrzují i nezávislé testy. U méně jezdících řidičů nebo třeba pro druhé auto do rodiny si však využití produktů, které v testu uspěly, dovedeme představit.

„Pro motoristy ve městech, nebo ty, kteří vyjedou jen za slušného počasí, může být univerzální pneumatika alternativou,“ dodává Aleš Langer z Continentalu.

Vítězové a poražení některých kategorií

  • Na mokru z 80 km/h zastavil nejlépe michelin – na 33,5 metru, nejhorší bridgestone až o 4,8 metru později. V místě, kde michelin stál, jelo auto na bridgestonech ještě 35 km/h.
  • Brzdění na sněhu se měří mezi 40 a 0 km/h. Disciplíně dominoval goodyear, který zastavil na 16,45 m. Nejhorší bridgestone jel tou dobou ještě 18 km/h.
  • U nejlepšího continentalu došlo k podélnému aquaplaningu při 76 km/h, poslední kléber byl o 7 km/h horší.
  • V ovladatelnosti na sněhu zvítězil continental, s největší ztrátou skončil opět bridgestone. Na suchu testovací jezdce v ovladatelnosti nejvíce zaujal michelin, poslední se umístilo pirelli. Na mokru byl na měřeném okruhu nejrychlejší continental a poslední opět pirelli.
Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

 





 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Dnes 18:50

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím rudě. Pro mě je to dobře

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím…

Gól! Ruce vystřelí ke stropu haly, pak ukáže svůj barevný chránič zubů a v plné rychlosti to napálí do…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…