Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unikátní test univerzálních pneumatik: Slibují vše! Realita ale pokulhává...

Svět motorů
Diskuze (41)

Autoklub ČR otestoval novou generaci celoročních plášťů v nejžádanějším rozměru 205/55 R16. Svět motorů u toho nemohl chybět.

Univerzální pneumatiky zažívají období renesance. Zatímco ještě před dvěma desetiletími bylo běžné jezdit na jedné sadě, s dnešními kilometrovými nájezdy a nároky na obutí už je to zcela nepředstavitelné. Tedy donedávna bylo.

Celosezonní pláště nikdy zcela nevymizely. Zatímco v našich končinách zůstávaly i kvůli vysoké ceně stranou zájmu, třeba v Americe je vozy obouvají vcelku normálně. I když tamní tempo provozu je trochu jiné.

Také na starém kontinentu jich bylo v nabídce relativně dost. Kvalita daných plášťů ale byla vždy kompromisní – moc nefungovaly na sněhu, ale ani na suchu. Jako okrajovou záležitost je prezentovali i výrobci, z nichž je produkovali jen někteří. Ostatně když „univerzály“ před čtyřmi lety otestoval německý autoklub ADAC, polovina výrobků odešla s hodnocením „dostatečné“, zbytek zcela propadl.

Nový vítr

Jenže technologie i materiály se v pneumatikářském průmyslu rychle vyvíjejí. A jelikož navíc přibývá řidičů, kteří jezdí jen málo, nebo třeba pouze po městech, začali se výrobci znovu na segment soustředit. Na trhu se tak během posledních několika let objevily celoroční pneumatiky nové generace.

Jak už jsme upozornili na podzim, narůstajícího trendu si všiml Autoklub České republiky, který se rozhodl tento druh obutí prověřit. A to rovnou v nejžádanějším rozměru 205/55 R16, běžném třeba u Škody Octavia. Poptávka po celoročním obutí totiž roste i ze strany flotilových zákazníků, pro které je přezouvání významnou položkou.

Kompromis? Jak kde

Do testu Češi vybrali osm výrobků, které se na trhu dají pořídit za ceny mezi zhruba 1400 a 2300 korunami za kus. Autoklub přisoudil stejnou váhu chování na suchu, mokru i sněhu. Výsledky soupeřů jsou odvozeny od vítěze testu pneumatiky Continental AllSeason-Contact, která dominovala především na mokrém povrchu.

Velmi dobře si vedly i produkty Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate +.

Na sněhu podal velmi slušný výkon také Kleber, který však následně výrazně propadl na mokrém povrchu. Jak se můžete podívat v tabulce, produkty

značek Nexen, Hankook a Pirelli podaly kompromisní výkon ve většině parametrů.

Překvapením pak byl nejdražší plášť Bridgestone Weather Control A001, který zklamal ve většině měření a autoklub jej označil jako nevyhovující.

Sváteční univerzálové

„Výsledky (viz galerie) ukázaly u některých výrobců velké rozdíly mezi zimními a letními vlastnostmi. Nejlepší pneumatika při letním testování určitě nebude nejlepší při zimním používání. Dále se ukazuje, že v těžkých zimních podmínkách mají univerzální pneumatiky své limity,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Řidičům, kteří jezdí každodenně a chtějí být v maximálním bezpečí za jakýchkoli povětrnostních podmínek, tedy bez okolků rovnou doporučíme

nadále zůstat u dvou speciálních sad. I když se totiž kvalita univerzálních pneumatik některých výrobců výrazně posunula, stále budou sezonní pláště

s přehledem lepší. V teplém počasí dominují letní a ve sněhu a chladu zase zimní pneumatiky, což potvrzují i nezávislé testy. U méně jezdících řidičů nebo třeba pro druhé auto do rodiny si však využití produktů, které v testu uspěly, dovedeme představit.

„Pro motoristy ve městech, nebo ty, kteří vyjedou jen za slušného počasí, může být univerzální pneumatika alternativou,“ dodává Aleš Langer z Continentalu.

Vítězové a poražení některých kategorií

  • Na mokru z 80 km/h zastavil nejlépe michelin – na 33,5 metru, nejhorší bridgestone až o 4,8 metru později. V místě, kde michelin stál, jelo auto na bridgestonech ještě 35 km/h.
  • Brzdění na sněhu se měří mezi 40 a 0 km/h. Disciplíně dominoval goodyear, který zastavil na 16,45 m. Nejhorší bridgestone jel tou dobou ještě 18 km/h.
  • U nejlepšího continentalu došlo k podélnému aquaplaningu při 76 km/h, poslední kléber byl o 7 km/h horší.
  • V ovladatelnosti na sněhu zvítězil continental, s největší ztrátou skončil opět bridgestone. Na suchu testovací jezdce v ovladatelnosti nejvíce zaujal michelin, poslední se umístilo pirelli. Na mokru byl na měřeném okruhu nejrychlejší continental a poslední opět pirelli.
Svět motorů
Diskuze (41)
21. 10. 2019 22:52
pneumatiky
Paráda, konečně někdo podobný test udělal. Ale i přesto, že váš test vyzněl vcelku dobře, tak si pořád stojím za svým názorem, že je lepší měnit pneumatiky podle ročního období. Vždy k tomu využiju služby https://www.pneuok.cz/ , než abych se s tím dělal doma v garáži...
24. 4. 2018 23:16
pneu
Univerzální pneumatiky bych si nikdy nekoupil, raději si koupím zímní a letní použité pneu, na [odkaz] to výjde levněji a myslím, že životnost bude i tak vyšší.
Avatar - Emel
16. 4. 2018 15:31
Re: Bludy pneumatikářské lobby
Vono taky eště není léto, žejo. Já přezouval druhé auto teprve minulý víkend a klidně by ještě na zimních vydrželo třeba do konce dubna.
Avatar - Barrichello
15. 4. 2018 22:56
Bludy pneumatikářské lobby
na zimních nejde v létě jezdit, a dneska sem napočítal z parkoviště kde stálo 40 aut 33 na zimních >:D

Univerzály nefungují a kámoš na tom najel 40 tis km v létě i v zimě

Zahazujte 4 a víc let staré gumy a eshopy vesele prodávaj 3 roky staré nejeté gumy >:D

Tolik asi k hlásání pneumatikářské lobby a realitě >:D
Avatar - Hammunasakra
15. 4. 2018 08:00
Re: pozadi
Smíš mít vzorek 1,6 mm = 2 mm Primacy 4 asi budou i výrazně lepší :-)

Tak proč nemůžou vydržet výrazně dýl než ostatní = nečet si měřící protokol TÜV Süd? Prostě asi vydržej. Tak jako nemusíš dojíždět pneu do 1,6 a můžeš je vyměnit dřív nemusíš tyhle Micheliny mít až do 2 mm = prostě vydržej dýl, viz srovnání dokonce o hodně dýl = vyměň je ve 3 mm a furt najedeš víc než.. ;-)