Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Únor 2017 na Veterán.auto.cz: Darrin, Camaro a Glaserati

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V druhém měsíci letopočtu 2017 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali hlavně americkým autům značek Kaiser a Chevrolet. Výjimku představovalo osmiválcové kupé Glas.

Rodinná automobilka Hanse Glase vyráběla nejdříve skútry Goggo, po éře maličkých čtyřkolových Goggomobilů, přešla na větší vozy. Jejich vrcholem byla řada 2600/3000 s osmiválcovými vidlicovými motory. Šlo o vlastní konstrukci ze dvou spojených čtyřválců. Tvary automobilů navrhl Pietro Frua, kupé dosti připomínala jeho první Maserati Quattroporte, proto dostala přezdívku „Glaserati“. Vadily jen delší převisy. Po převzetí finančně vyčerpané firmy mnichovskými BMW dostal větší třílitr modrobílé logo. Frua vytvořil i prototyp fastbacku. Vzniklo necelých 700 kusů obou příbuzných typů. V Dingolfingu, kde Glas sídlil, má dnes jeden ze závodů BMW.

Chevrolet Camaro je legendou, byť s přerušenou historií. První generace se představila v září 1966 a vyráběla se po tři roky. Každou sezónu zaznamenala změny, pro modelový rok 1969 zásadní. Existovala jako kupé i kabriolet s elektricky ovládanou plátěnou střechou. Paleta motorů čítala postupně deset jednotek počínaje řadovým šestiválcem 3,8 l a konče obřím sedmilitrem V8. Na platformě F-body bylo postaveno i dvojče Pontiac Firebird. „Požírači mustangů“ neunikli pozornosti ladičů, v hojné míře závodili a montovali se i v Evropě. Druhá generace „Super Hugger“ se coby kabriolet nevyráběla, kupé jen později získalo odnímatelnou střechu (T-Top). Prošla dvěma zásadnějšími (1974, 1978) a několika drobnějšími modernizacemi a rodila se 11 let. Výkony šesti- i osmiválců 3,8-6,6 l postupně klesaly kvůli emisním předpisům. Z důvodů těch bezpečnostních se naopak délka natáhla až k pěti metrům. Ani jí nechyběl sourozenec s logem Pontiacu

Kaiser Darrin měl konkurovat Chevroletu Corvette, ale neprosadil se. Designér Howard Darrin, který před druhou světovou válkou působil v Paříži a po ní postavil prototyp vlastního vozu, navrhl roadster bez vědomí automobilky Kaiser. Stejně jako konkurent od GM, i jeho dílo mělo laminátovou karoserii. Otevřený sporťák proslul dveřmi, které se zasouvaly do předních blatníků. Po šestici prototypů D-X100 následoval sériový Sport Convertible typu 161. Zajímavý počin degradoval slabý výkon řadového šestiválce Willys 2,64 l, jen 66 kW. Problémy s praskáním skleněných vláken i systémem otevírání dveří jej zahubily po jediném roce výroby (1954). Pochopení nenašel ani svébytný design přídě. Několik kusů ze 435 postavených dostalo turbodmychadla, šest jich mělo motory Cadillac V8.

Glas 2600/3000 V8: Říkali mu „Glaserati“

Bavorská automobilka Hans Glas GmbH vyráběla od roku 1966 čtyřmístná kupé s motory V8 a karoserií Frua. Od září 1967 do května 1968 se prodávaly pod značkou BMW-Glas. Malá bavorská automobilka Hans Glas GmbH z Dingolfingu začínala po válce vyrábět skútry a od roku 1955 lidová vozítka Goggomobil. O tři roky později už nabízela větší Glas Isar poháněný dvouválcovým čtyřtaktním boxerem. Od roku 1962 vyráběl Glas...

Celý článek: Glas 2600/3000 V8: Říkali mu „Glaserati“

bmw corvette chevrolet gm bmw corvette chevrolet gm

Chevrolet Camaro (1967–69): První generaci je 50 let

General Motors připravil pro modelový rok 1967 sportovní vozy Chevrolet Camaro s motory 6V a V8, které měly za úkol konkurovat na trhu Fordu Mustang. Už v dubnu 1965 se v americkém odborném tisku objevily zmínky, že Chevrolet chystá pod kódovým označením Panther konkurenta úspěšnému Fordu Mustang. 21. června 1966 dostaly dvě stovky motoristických novinářů telegram od General Motors (GM) s pozvánkou...

Celý článek: Chevrolet Camaro (1967–69): První generaci je 50 let

bmw corvette chevrolet gm bmw corvette chevrolet gm

Chevrolet Camaro (1970–1981): Druhá generace

Z elegantního sportovního vozu Chevrolet Camaro se v druhé generaci vyklubal dravec, kterému moc nechybělo do délky 5 m. V nabídce modelů chyběl kabriolet. Když General Motors představoval v září 1969 nové modely ročníku 1970, dlouho očekávaná druhá generace Chevroletu Camaro chyběla. V časopise Motor Trend z ledna 1970 to generální manažer Chevroletu John de Lorean vysvětloval tím, že nový „pony car“...

Celý článek: Chevrolet Camaro (1970–1981): Druhá generace

bmw corvette chevrolet gm bmw corvette chevrolet gm

Kaiser Darrin (1954): Hozená rukavice

Roadster Kaiser Darrin, navržený Howardem „Dutch“ Darrinem na podvozku kompaktu Henry J, poháněl řadový šestiválec Willys. Prodalo se jen 435 kusů. Po skončení druhé světové války se velké americké automobilky rozhodly čelit dovozu malých evropských roadsterů (např. Triumph TR2) vývojem vlastních sportovních vozů. Jako první se mohl pochlubit vlastním sportovním vozem koncern General Motors. Na výstavě GM Motorama...

Celý článek: Kaiser Darrin (1954): Hozená rukavice

bmw corvette chevrolet gm bmw corvette chevrolet gm

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme