Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2017 na Veterán.auto.cz: Duchové a blesky

Leden 2017 na Veterán.auto.cz: Duchové a blesky

Leden 2017 na Veterán.auto.cz: Duchové a blesky Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V prvním měsíci letopočtu 2017 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali převážně německým vozům, hlavně s bleskem ve znaku. Výjimku představoval britský aristokrat.

Opel Super 6 se těsně před druhou světovou válkou vyráběl pouhé dva roky, přesto jich vzniklo skoro 46,5 tisíce. Rüsselsheim chrlil auta v poměrně velkých sériích, tedy na evropské poměry, už o dekádu dříve a v době premiéry Superu 6 byl největší evropskou automobilkou. Modely vyšší střední třídy existovaly v několika karosářských variantách: nejen jako čtyřdveřové limuzíny a dvoudveřové uzavřené tudory, ale i kabriolety. Drážďanský Gläser pak na podvozcích stavěl půvabné roadstery, ale „oblékaly“ je také jiné karosárny. Srdcem vozů byl řadový šestiválec OHV objemu 2,47 l. Uspěly i na sportovním poli, dvoumístné Gelände-Sportwageny vítězily v rallye. Ano, šlo o roadstery, které se nebály terénu, tedy v dnešním pojetí jakési crossovery. Před osmi dekádami...

I pozdější Commodore poháněly výhradně šestiválce. Jméno sice hlavně proslavil australský Holden, ale u jeho evropského sourozence se objevilo dříve. „Commo“, jak mu fanoušci přezdívají, vycházel z řady Rekord, byl ale luxusnější. Vyráběl se patnáct let (1967-1982), celkem ve třech generacích, první dvě byly velmi úspěšné i v motoristickém sportu, hlavně na okruzích. Ekvivalenty nesly různé koncernové značky: Chevrolet, Vauxhall, zmíněný Holden, ve Švýcarsku, Belgii a Jižní Africe používaly GM i jméno Ranger. Produkce Commodore byla ukončena o čtyři roky dříve než posledního Rekordu kvůli přílišné kanibalizaci, Nástupcem obou se stala první Omega.

Závodní auto s registrační značkou, to je otřepaná fráze. Jenže spyder Porsche 550 jím byl doslova, protože měl silniční homologaci, ale kromě ní také závodil. A úspěšně, v Mille Miglia i Carrera Panamericana. Ve vražedném zaoceánském klání jej mimochodem vodil i český rodák Jaroslav Juhan. Právě jeden takový vůz si koupil mladý a slavný americký herec James Dean, který v něm bohužel při srážce s civilním fordem nalezl smrt. Číslo v názvu reprezentovalo kromě označení projektu také pohotovostní hmotnost. Karoserie byla totiž z hliníku. Plochá čtyřválcová patnáctistovka netrůnila až nad zadní nápravou, či dokonce za ní, nýbrž uprostřed. 550A měla změněné tvary pětistupňovou převodovkou místo ocelového plošinového trubkového rámu klasický prostorový. Vzhledem k cenám originálů, kterých bylo postaveno jen 90 a zhruba tolik dnes stojí (v milionech korun, pochopitelně) existuje řada výrobců replik.

Aristokratický Rolls-Royce 40/50 h.p. vstoupil do dějin jako Silver Ghost (Stříbrný duch). Byl prvním skutečně sériovým modelem značky a pomohl vybudovat její proslulost a vznešenou image. Přezdívka vznikla díky tichému a navíc velmi spolehlivému motoru, šestiválci SV, nejprve s objemem 7,04, později 7,43 l. Jako první ji nesl slavný vůz se značkou AX 201. Existovalo také několik exemplářů s většími agregáty 7,6 l. Kromě Británie se vyráběl v USA, dařilo se mu v soutěžích a závodech. Podvozky karosovali na zakázku evropští i američtí specialisté. Ke konci dvě dekády trvající produkce (1906-1926) jej konkurence předehnala, protože během Velké války se jeho vývoj zastavil. V tomto konfliktu šasi posloužila pro stavbu obrněných vozů s kulomety.

Opel Super 6 (1937-1938): Osmdesátiny

Před osmdesáti lety začal Opel vyrábět model Super 6, poháněný řadovým šestiválcovým motorem s rozvodem OHV. Kromě sedanu vznikaly také kabriolety a roadstery. Adam Opel (1837–1895) založil v lednu 1862 v hesenském Rüsselsheimu dílnu na výrobu šicích strojů. Produkce v bývalém kravíně utěšeně rostla a proto byla v roce 1888 přemístěna do větších prostor. Kromě šicích strojů zde začaly vznikat jízdní kola, která...

Celý článek: Opel Super 6 (1937-1938): Osmdesátiny

opel porsche rollsroyceopel porsche rollsroyce | Zdroj: acz

Opel Commodore: Šestiválcový Rekord

Model střední třídy Opel Commodore se vyráběl ve třech generacích v letech 1967 až 1982. Byl šestiválcovou variantou levnějšího Rekordu. V polovině šedesátých let se Němcům v Západním Německu dařilo díky „hospodářskému zázraku“ stále lépe a mohli si dovolit kupovat dražší auta. V Rüsselsheimu si toho byli vědomi, ale kromě drahých a velkých osmiválcových modelů Diplomat a šestiválcových Admiral a Kapitän...

Celý článek: Opel Commodore: Šestiválcový Rekord

opel porsche rollsroyceopel porsche rollsroyce | Zdroj: acz

Porsche 550 Spyder (1953-1957): „Malý parchant“

Sportovní vůz Porsche 550 Spyder (nebo také 1500 RS Spyder), poháněný vzduchem chlazeným čtyřválcem, byl vyroben v počtu pouhých 90 kusů. První poválečný vůz značky Porsche, typ 356 z roku 1948, jehož tvůrcem byl Ferdinand „Ferry“ Porsche (1909–1998) a prototypy spyderů postavených Walterem Glöcklerem z Frankfurtu nad Mohanem se staly inspirací k vývoji malého závodního vozu. Na 40. pařížském autosalonu...

Celý článek: Porsche 550 Spyder (1953-1957): „Malý parchant“

opel porsche rollsroyceopel porsche rollsroyce | Zdroj: acz

Rolls-Royce 40/50 h.p. (1906-1926): Stříbrný duch

Silver Ghost byl prvním modelem, který pomohl vybudovat značce Rolls-Royce její prestiž a elitní pověst. V pancéřované podobě se zúčastnil válečných bitev. Henry Royce toužil vyrábět nejprestižnější automobily na světě bez ohledu na náklady, a to v době, kdy Británie ještě coby mocné impérium dominovala. Řídil se heslem „Vůz má kvalitní po tak dlouhou dobu, až majitel zapomene, jakou cenu za něj vlastně zaplatil,“...

Celý článek: Rolls-Royce 40/50 h.p. (1906-1926): Stříbrný duch

opel porsche rollsroyceopel porsche rollsroyce | Zdroj: acz

Začít diskuzi