Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Únor 2018 na Veterán.auto.cz: Od GM z obou břehů oceánu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ve druhém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie americké i evropské větve General Motors, Jaguaru a Porsche.

Cadillacy ročníku 1948 byly sice ještě baculaté, ale na jejich zádích už se objevily ploutve. Designér Frank Hershey se nechal inspirovat letounem Lockheed P-38 Lightning, a to i přes nevoli Harleye Earla. Auta jako obvykle zářila chromem, blatníky na rozdíl od modelu 1947 ale už nevyčnívaly z karoserie. Tradičně se vyrábělo několik sérií, konkrétně čtyři: 61, 62, luxusnější 60 Special Fleetwood a 75 Fleetwood s různými rozvory, celkovými délkami a druhy karoserií. Podvozek měl nezávislé závěsy vpředu a tuhou nápravu vzadu. Stačil jediný motor, vidlicový osmiválec 5,68 l. Zatímco menší řady vznikaly coby sedany, kabriolety i kupé, větší pouze jako limuzíny. Velmi známé jsou dva otevřené exempláře série 62 ve stylu Art Deco karosárny Saoutchik.

Jaguar XK120 stál na počátku poválečné řady sportovních vozů s kočkou ve znaku. Tvary roadsterů (OTS) jsou dnes velmi známé, kupé (FHC) a otevřené DHC s plátěnou střechou byly vzácnější. Řadové šestiválce stejného označení, tedy XK se vyráběly až do roku 1992. Ve „stodvacítkách“ disponovaly objemem 3,44 l. Zajímavé bylo to, že XK120 s drátovými koly postrádaly zadní kryty. První kusy mimochodem ve své době nejrychlejšího produkčního auta na světě měly hliníkovou karoserii na jasanovém rámu, později se přešlo na ocel. Číslo v názvu znamenalo předpokládané nejvyšší tempo v mílích za hodinu (193 km/h), které XK120 dokázaly překonat. Uspěly i v soutěžích, vytrvalostních závodech a bojích o rekordy a na podvozku SE se „vyřádili“ u Pininfariny.

Opel Ascona první generace (označené tradičně písmenem A), zástupce střední třídy evropské větve koncernu General Motors, se vyráběl v (západo)německé Bochumi od počátku do poloviny 70. let minulého věku. Své jméno dostal podle švýcarského lázeňského městečka. Tři karosářské varianty reprezentovaly sedan, tudor, tedy dvoudveřová verze se stupňovitou zádí a kombi Caravan. To mělo i luxusní „americkou“ podobu s bočními dřevěnými dekory a názvem Voyage. Ascony se ostatně prodávaly také v USA jako Opel 1900 a designérem celé řady byl koneckonců Chuck Jordan z GM. Poháněly ji zážehové čtyřválce 1,2, 1,58 a 1,9 l, vyznávala klasickou koncepci se zadním pohonem. Nejvýkonnější dvoulitrové SR ladili i slavní tuneři Steinmetz a Irmscher a stavěli rallyeové speciály. S jedním z nich se stal Walter Röhrl mistrem Evropy 1974. Kupé reprezentovala samostatná řada Manta.

Porsche 924 mělo kapalinou chlazené motory v přídi a rychlostní skříň společně s rozvodovkou naopak umístěny u poháněné zadní nápravy. V Zuffenhausenu proběhla před 42 lety pořádná revoluce. Půvabné tvary Harma Lagaaye se líbí dodnes, hlavní světlomety se vyklápěly, víko zavazadelníku tvořilo velké zadní okno. Nástupce „Volks-Porsche“ 914 využíval dílů i výrobních kapacit VW včetně čtyřválců 1,98 l. Ty později získaly rovněž dmychadlo, konkrétně verze Turbo, ostrá přeplňovaná Carrera GT se stala základem závodních specifikací s písmenky S, P a R, které se prosadily v MS sportovních vozů. Prodejní „americká“ 924 S dostala atmosférický motor 2,48 l. Na tuto řadu navázala od roku 1981 plných sedm let souběžně vyráběná 944.

Cadillac 1948: Začátek éry zadních ploutví

Před 70 lety představil Cadillac první poválečnou podobu svých luxusních vozů, poháněných motory V8. Poprvé se na nich objevila křidélka na zadních blatnících. Koncem třicátých let dostal šéf designu General Motors (GM) Harley Earl povolení vzít několik svých nejlepších návrhářů na leteckou základnu v Michiganu k prohlídce tajného vojenského letadla. Byli mezi nimi i Bill Mitchell a Frank Hershey. Později se ukázalo, že tato...

Celý článek: Cadillac 1948: Začátek éry zadních ploutví

cadillac jaguar opel porsche cadillac jaguar opel porsche

Jaguar XK120 (1948–1954): OTS, FHC a DHC

Dvoumístných sportovních vozů XK120 v provedení roadster OTS, kupé FHC a DHC se stahovací střechou vyrobil Jaguar v Coventry přes 12.000 kusů. Otevřený Jaguar XK120 (v USA nazývaný roadster) měl premiéru na londýnském autosalonu v říjnu 1948. Byl to teprve druhý sportovní vůz značky (prvním se stal předválečný SS 100). Úvodní prototyp s číslem podvozku 660001 sloužil na výstavě k propagaci nového řadového...

Celý článek: Jaguar XK120 (1948–1954): OTS, FHC a DHC

cadillac jaguar opel porsche cadillac jaguar opel porsche

Opel Ascona A (1970–1975): Tři karoserie, čtyři motory

První ze tří generací modelu Opel Ascona se nabízela ve třech verzích karoserie (sedan, tudor a kombi) a zadní kola poháněly čtyřválce s objemem 1,2 až 1,9 litru. Když se řekne Ascona, mnoho lidí si vybaví známé lázeňské městečko na břehu jezera Maggiore ve švýcarském kantonu Ticino. Příznivci oldtimerů (vozů vzniklých před rokem 1975) si ale okamžitě vybaví model střední třídy Opel Ascona vyráběný od roku 1970 v německé...

Celý článek: Opel Ascona A (1970–1975): Tři karoserie, čtyři motory

cadillac jaguar opel porsche cadillac jaguar opel porsche

Porsche 924 (1976–1988): Borec z Neckarsulmu

Kupé Porsche 924 bylo prvním automobilem této značky s kapalinou chlazeným motorem umístěným vpředu, převodovkou společně s rozvodovkou vzadu (systém transaxle) a pohonem zadních kol. Stalo se nástupcem „lidového sporťáku“ VW-Porsche 914, vyvinutého ve spolupráci s automobilkou Volkswagen. Šlo o značný odklon od dosud používané koncepce se vzduchem chlazeným agregátem umístěným v zádi...

Celý článek: Porsche 924 (1976–1988): Borec z Neckarsulmu

cadillac jaguar opel porsche cadillac jaguar opel porsche

Aleš Dragoun
Diskuze (0)