Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2018 na Veterán.auto.cz: Modrý ovál i východoněmecká limuzína

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
V prvním měsíci letopočtu 2018 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali na kapitoly z historie Fordu, Chevroletu a velké šestiválcové limuzíny z NDR.

Kupé Comète nevyráběl americký Ford, ale ani ten britský, případně německý. Vyjížděl v první polovině 50. let minulého věku z továrny ve francouzském Poissy. Designérem tajného projektu byl Jean Clément Daninos, zakladatel karosárny Facel, ale vyšel z projektu italské Stabilimenti Farina na podvozku Mercury. Tento vůz vznikl na přání samotného Henryho Forda II., zatímco „kometu“ prosadil François Lehideux, průmyslník, manžel dcery Fernanda Renaulta a toho času šéf francouzského Fordu. 4,62 m dlouhý Comète technicky vycházel z typu Vedette, zpočátku jej poháněl vidlicový osmiválec Aquillon 2,16 l, záhy převrtaný na 2,36 l. Novější verze měly třístupňové místo čtyřstupňových převodovek. Ještě výkonnější Comète Monte-Carlo s jinou maskou se chlubil V8 Mistral 3,92 l. Obě pohonné jednotky pocházely z USA. V roce 1954 koupila Ford SAF Simca, poslední kusy z bezmála 2,2 tisíce už nesly tuto značku.

Řady Mainline, Customline a Crestline nesly taktéž logo modrého oválu, vznikaly však ve stejné době za mořem. Byly si technicky blízké, lišily se prakticky pouze detaily. Těsně nad pět metrů dlouhé vozy samozřejmě existovaly v bezpočtu karosářských variant a jejich vzhled se průběžně měnil, jak bylo zvykem. Ovlivnil i sovětské konstruktéry při návrhu baculatých GAZů 21, prvních volh „careven“. Šestiválce i V8 v útrobách měly objemy od 3,52 do 4,45 l, v roce 1955 se dočkaly vozy nové karoserie a Crestline vypadl, kariéra se ostatních dvou však uzavřela hned v další sezóně.

Chevelle byl zástupcem Chevroletů americké střední velikosti v 60. a 70. letech. První generace debutovala v roce 1963. Vznikala v bezpočtu dvou i čtyřdveřových karosářských variant: jako sedany, kupé, hardtopy, kabriolety, kombi a „coupé utility“, tedy pick-upy. Poháněly ji postupem času řadové šestiválce 3,2, 3,8 a 4,1 l, small-blocky V8 4,6 a 5,4 l a big-blocky 6,5 l. Nejvýkonnější Chevelle Malibu SS se stal zakladatelem třídy muscle cars a stál na počátku historie typu Malibu, ten se později osamostatnil. Pro rok 1966 získala řada nové karoserie, o druhou generaci však ještě nešlo, ta měla premiéru až následující sezónu.

Sachsenring P 240 byl východoněmeckou reprezentační limuzínou. Původně, při představení v roce 1956 ještě nesl logo Horchu, ale značka byla přiznána západoněmeckému Auto Unionu, proto se na přídi objevilo stylizované S, stejně jako na trabantech. Luxusní protiváhu lidových vozů ovšem poháněl řadový šestiválec OHV 2,41 l/59 kW. Tuhá zadní náprava se zkrutnými tyčemi pocházela překvapivě z EMW 340, pohrobka předválečných BMW. 4,74 m dlouhých sedanů vzniklo jen necelých 1.400 včetně nejméně dvou kabrioletů od KWD (znárodněný drážďanský Gläser) a šesti kombi, ty používala televize a rozhlas. P 240, který během krátkého života zaznamenal drobné stylistické změny, totiž neuspěl v přímém srovnání s Tatrou 603, která se prosadila jako služební automobil stranických špiček v celé RVHP mimo Sovětský svaz. V roce 1969 se zrodilo ještě pět hranatějších čtyřdveřových kabrioletů Repräsentant.

Ford (Simca) Comète: Francouz s americkým V8

Kupé Ford Comète (později známé jako Simca Comète) poháněl americký motor V8. V letech 1951 až 1954 jich francouzský Ford SAF a karosárna Facel Métallon vyrobily 2.165 kusů. Francouzská pobočka americké automobilky Ford Motor Company nazvaná Ford SAF (SAF byla zkratka Société Anonyme Française) uvedla v roce 1937 do provozu továrnu na západním předměstí Paříže v Poissy. V roce 1948 zde zahájila výrobu...

Celý článek: Ford (Simca) Comète: Francouz s americkým V8

ford chevrolet ford chevrolet

Ford Mainline, Customline a Crestline: Tři bratři

Americký Ford vyráběl v letech 1952 až 1956 trojici spřízněných modelů lišících se úrovní výbavy. Nejnižší měl Mainline, nejvyšší Crestline a mezi ně byl zařazen Customline. Automobilky zpravidla specificky označují stupně výbavy určitého modelu, ale název, tedy jméno základní řady zůstává stejné. Americký Ford se na začátku padesátých let rozhodl pro opačný postup. Technicky totožné vozy dostaly různá jména podle stupně...

Celý článek: Ford Mainline, Customline a Crestline: Tři bratři

ford chevrolet ford chevrolet

Chevrolet Chevelle (1964-67): První generace

První ze tří generací Chevroletu Chevelle se modelem SS zasloužila o vznik kategorie „muscle car“. Nejvýkonnější Chevelle SS 396 Z16 disponoval výkonem 375 koní. V modelovém roce 1964 poslaly General Motors (GM) do konkurenčního boje s modely Ford Fairlane a Plymouth Belvedere středně velký vůz Chevrolet Chevelle, postavený na koncernové platformě A. Velikostí byl srovnatelný s oblíbenými modely z let 1955–57 a měl...

Celý článek: Chevrolet Chevelle (1964-67): První generace

ford chevrolet ford chevrolet

Sachsenring P 240: Východoněmecká šestsettrojka

Reprezentační šestiválcový Horch P 240 (později nazývaný Sachsenring P 240) se vyráběl v saském Cvikově. V letech 1956 až 1959 vzniklo 1382 vozů. Německá automobilka Horch se v roce 1932 stala spolu s Audi, DKW a Wandererem součástí koncernu Auto Union AG se sídlem v Chemnitzu. Během druhé světové války se v továrně Horch v Zwickau vyráběla vozidla pro Wehrmacht. Po válce a obnově zničených objektů odsud vyjížděly...

Celý článek: Sachsenring P 240: Východoněmecká šestsettrojka

ford chevrolet ford chevrolet

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
20. 2. 2018 20:16
Re: Poněkud zmatený článek
:-) :yes:
29. 1. 2018 17:50
Re: Poněkud zmatený článek
Vítej. Gratuluji k tvému prvnímu dni zde. >:D >:D
Článek ani nikam vést nemůže, jedná se pouze o pravidelné shrnutí uveřejněných aut v daném měsíci. [odkaz] :-)
Avatar - Ada je zase tady
29. 1. 2018 17:28
Poněkud zmatený článek
vedoucí odnikud nikam :no: