20.2. 2013 Petr Slováček

Uvažuji o plynu aneb Nejčastější otázky o LPG

Uvažuji o plynu aneb Nejčastější otázky o LPG

Poslední dobou přistálo v redakční poště hodně dotazů k provozu auta na LPG. Odpovídá na ně odborník Tomáš Kleissner ze společnosti Kia.

Jak vypočítat návratnost?

Přemýšlím o LPG. Prý existuje jednoduchá rovnice, kterou vypočítám návratnost. Jak zní?

Bohužel se o úplně jednoduchou rovnici nejedná. I do zjednodušeného výpočtu je nutné zahrnout pořizovací cenu přestavby, cenu obou paliv, spotřebu a roční nájezd. Při kalkulaci je také třeba uvážit sezonní rozdíl cen obou pohonných hmot, která je naprosto opačná. Benzin je v létě nejdražší, zatímco LPG díky použití při vytápění je nejdražší v zimě a v létě naopak nejlevnější.

Co je nebezpečnější?

Auto na LPG vozí nádrže s plynem, a proto je nebezpečnější při nehodě. Je to pravda?

Každá nádrž s hořlavinou ve vozidle může být zdrojem nebezpečí. Ve skutečnosti je míra rizika nízká a nádrž dosti pevná. I v případě úniku kapalného plynu by ve venkovním prostředí došlo okamžitě k jeho odpaření a rozptýlení do okolí, což u kapalných paliv nenastane. Dá se tedy říci, že v případě nehody je vůz s plnou nádrží LPG a prázdnou benzinovou bezpečnější než auto s plnou nádrží benzinu.

Mohu parkovat v garážích?

Plynové vozy nemohly parkovat v garážích třeba u obchodních center. Údajně se to ale už změnilo. Chtěl bych zvolit LPG, jenže tohle je pro mě překážka…

Díky změně legislativy, která odstranila paušální zákaz vjezdu plynových vozidel do podzemních garáží, mohou nyní vznikat garáže, kde lze tato vozidla legálně zaparkovat. Záleží na majiteli nebo provozovateli, zda parkoviště vybaví potřebnými snímači. Poslední překážka k pořízení plynového auta padla – záleží jen na provozovateli garáží, zda splní stavební podmínky, a pak auta na LPG dovnitř mohou.

Klesá výkon?

Na plyn údajně hodně poklesne výkon a vzroste spotřeba. Má pak vůbec LPG smysl?

Při provozu na LPG dojde ke snížení maximálního výkonu zhruba o 3-5 %, což je hodnota pro běžné uživatele skoro nepostřehnutelná. Zejména pro takové, kteří se snaží o co nejekonomičtější provoz. Nárůst spotřeby je zhruba o 15 % vyšší. Jenže při uvážení, že cena LPG je skoro poloviční, provoz na LPG rozhodně smysl dává.

Vydělám při prodeji?

Když budu plynové auto prodávat jako ojeté, dostanu za něj víc než za totožný diesel?

To je velmi individuální, záleží na konkrétním typu vozidla. Platí však, že přestavba se projeví ve zvýšení hodnoty ojetiny. V úvaze o návratnosti je toto třeba uvážit. Kdyby se porovnávaly dva identické vozy se zážehovým motorem a jeden byl profesionálně přestavěn na pohon LPG, jeho hodnota bude větší.

Přijdu o záruku?

Když nechám přestavět nové auto, přijdu o záruku od jeho výrobce. Má na to právo?

V případě, že se jedná o vozidlo s oficiální zástavbou, kterou dovozce včetně použitého software schválili, o záruku nepřicházíte. Jinak se domnívám, že výrobce může odmítnout držet garanci za vozidlo, jestliže bylo nějakým pro něj neznámým způsobem modifikováno.

Co mohu přestavět?

Hodí se k přestavbě všechny benzinové motory? Co se případně upravuje?

V zásadě se hodí všechny. Dnešní systémy jsou velmi sofistikované a v některých režimech dochází k přivstřiku benzinu pro ochranu vnitřních dílů motoru. Je však třeba uvážit, jakým způsobem je vůz provozován. Tam, kde převažují dlouhé jízdy po dálnicích vysokou rychlostí, je nutné vůz dovybavit zařízením pro aplikaci aditiv na bázi draslíku pro dokonalou ochranu.

Výhody podnikatelům?

Jaký smysl má plynové auto pro živnostníky? Jsou třeba osvobozeni od silniční daně?

Kromě samotné úspory na palivu, kterou ocení nejen živnostníci, je skutečně možné u vozidel s alternativním pohonem vyhnout se silniční dani.

Střídat s benzinem?

Prý bych měl po každé třetí nádrži plynu vyjet jednu na benzin. Skutečně?

Kvůli obsahu biosložky v benzinu je vhodné, aby se zhruba jednou za tři měsíce nádrž vozidla naplnila „čerstvým“ benzinem. Díky zmiňovanému startování na benzin a při vstřiku závisí na způsobu používání vozu, zda dojde během zmiňovaného období k přirozenému spotřebování paliva z nádrže.

Smím tankovat svépomocí?

Proč si nesmím sám natankovat plynový vůz? Prý je podmínkou nějaké školení. Na co?

Je to dáno platnými předpisy. Při tankování LPG je třeba být obezřetný a zachovat určité postupy. Není to nic těžkého. Některé palivářské společnosti toto školení pořádají zdarma a absolventům vydávají průkazku, na kterou si u jejich čerpacích stanic smějí načerpat palivo sami.

Natankuji v cizině?

Systémy plnění LPG se prý mezi sebou liší. Budu moci načerpat i v zahraničí?

Je to tak. Před cestou do zahraničí je dobré informovat se na systém používaný v zemi, kam cestujete, a zakoupit vhodnou redukci.

Rezerva, nebo dojezdová sada?

Proč musí některá auta na LPG vozit plnohodnotné náhradní kolo, ale jiným stačí dojezdová sada?

Dle platných předpisů musí být každé vozidlo vybaveno systémem umožňujícím nouzové dojetí při defektu pneumatiky. Třeba Kia se rozhodla u svých oficiálních přestaveb pro použití dojezdové sady, abychom neomezovali zavazadlový prostor náhradním kolem a nesnižovali užitnou hodnotu vozu.

Problémy se studenými starty?

Bojím se, že v zimě budu mít se startováním auta na LPG stejné problémy jako s dieselovým vozem. Má smysl se toho bát?

Nemá. Vůz vždy startuje v benzinovém provozním režimu a po částečném zahřátí se přepíná na plyn. Motor se tedy chová naprosto stejně jako benzinový, kde je výhoda, že nikdy nemusíte řešit, zda máte natankován „zimní benzin“ ani jaký je obsah povinně přimíchané biosložky.

LPG vs. nafta?

Proč bych si měl místo úsporného vznětového motoru koupit benzinový přestavěný na LPG? Jaké výhody proti němu má?

Provoz vozidla na LPG vychází levněji než u vozu se vznětovým motorem. Dále existují obecné výhody zážehového agregátu jako konstrukční jednoduchost, rychlejší zahřívání, levnější opravy, bezproblémový zimní provoz a podobně.

Častěji do servisu?

S vozem na LPG prý musím častěji do servisu. Proč je to nutné a kolik to stojí?

Je to dáno předpisy, vůz musí jednou ročně projít kontrolou, zda je systém bezpečný. Samozřejmě zde existuje i nějaký pravidelný servis, při kterém se mění spotřební díly jako filtry. Cena revize se pohybuje kolem pětistovky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál

Nelichotivý podbradek či dvacetipalcová pneumatika kolem…

 

Štítky LPG Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Uvažuji o plynu aneb Nejčastější otázky o LPG







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…