Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Arizoně opět havaroval autonomní vůz. Kdo je vinen tentokrát?

Stanislav Kolman
Diskuze (7)
Krátce po sobě řeší arizonští vyšetřovatelé druhou dopravní nehodu vozu s autonomními systémy. Tato si naštěstí vyžádala jen drobná zranění.

V březnu jsme vás informovali o tragické srážce autonomního vozu společnosti Uber s chodkyní, která přecházela silnici. Systémy v autě na ženu nikterak nezareagovaly a došlo ke střetu, při němž vyhasl jeden lidský život.

Jeden incident z arizonských silnic ještě ani nemá definitivní rozuzlení, ale už následoval další. Počátkem května došlo k nehodě ve městě Chandler, tentokrát se do incidentu zapletl autonomní vůz divize Waymo, jež patří gigantické společnosti Google.

Policie však krátce po nehodě potvrdila, že za tento střet nenese autopilot žádnou vinu. „Vůz Waymo byl ve špatný čas na špatném místě. Vozidlo krátce před incidentem neporušilo žádné dopravní předpisy,“ stojí v oficiálním prohlášení tamních vyšetřovatelů.

I tento incident je stále předmětem šetření, dá se ale předpokládat, že rozuzlení přijde podstatně dříve než v případě předchozí arizonské kolize. Za volantem autonomního vozu seděl v době nehody operátor, který si odnesl drobná zranění. Policie nyní prošetřuje, jestli některý z řidičů ostatních aut nejel krátce před střetem na červenou.

V zámořských státech sice po tragické nehodě z března dohlíží na provoz autonomních vozů podstatně více, avšak jejich testování na veřejných komunikacích nikdo zcela nezakázal. Dá se předpokládat, že s rostoucím počtem takových aut uvidíme nehod více a více. Podle některých skeptiků je dokonce plně autonomní v běžném silničním provozu zcela vyloučena. Velké automobilky však na své autopiloty sází obdobně jako na formy elektrifikace. Nechme se tedy překvapit...

Stanislav Kolman
Diskuze (7)
Avatar - Ada je zase tady
17. 5. 2019 21:08
Re: Havaroval?
"taková úroveň elektrického smogu že budeme na diesely ještě s láskou vzpomínat."

Ale kdepak, diesely budou realitou i za 30 let. A co se týká samořiditelných vozů, doporučoval bych jejich výrazné odlišení v provozu - například, že všechny musí být ostře fialové, nebo musí mít výrazný znak vpředu i vzadu (jako dnes rendlíky), aby člověk věděl, že se má mít na pozoru před takovými vehikly, o kterých chlap nemůže vědět, co udělají příští vteřinu (jako dnes rendlíky).
10. 5. 2018 12:43
Re: Havaroval?
Nemá pravdu a ještě používá příměry hodný primitiva bez logickýho uvažování. Až bude umělá inteligence v uvažování (ne rychlosti reakcí) dál než člověk pak to může fungovat i v nestandardních podmínkách. Teď jsou tyhle asistenti na žalostný úrovni elektronkovýho počítače. Nedokáží si poradit ani s takovou drobností jako je hustý sněžení. Prostě to jen řidiči zahlásí, že radar nevidí a adaptivní tempomat se vypne. Systém automatickýho brzdění pak panicky brzdí v situacích kdy nemá, ESP brzdí ve chvíli kdy řidič potřebuje přidat plyn aby třeba v zimě vyjel ze závěje atd. Ovšem troubům typu ŠamanAR taková funkcionalita zřejmě stačí a mele nesmysly o jeskyních a EGA grafice.
9. 5. 2018 15:41
Havaroval?
Ano máš pravdu, nicméně dnes ani řekl bych za 10 let nebude nic schopno nahradit lidskou psychiku. Elektronika má např. v bleskových reakcích navrch, ale opravdu nic nedokáže nahradit člověka a plně ho zastoupit.
9. 5. 2018 15:41
Re: Havaroval?
Ano máš pravdu, nicméně dnes ani řekl bych za 10 let nebude nic schopno nahradit lidskou psychiku. Elektronika má např. v bleskových reakcích navrch, ale opravdu nic nedokáže nahradit člověka a plně ho zastoupit.
8. 5. 2018 11:29
Re: Havaroval?
nestandardni podminky jsou pro autonomni auto prave lepsi nez pro ziveho ridice, vetsina aut ti dnes zadnou zpetnou odezvu o tom co se deje pod koly stejne neda, a vetsina tech aut ma jiz tolik asistentu, ze bez nich by drtiva vetsina lidi v takovych podminkach nebyla schopna ani jet ;-)

mel jsem moznost si v Moste pred par lety vyzkouset jizdu s MB-E 4matic kde bylo v jedne jizde vse zapnute a v jedne jizde veskere asistenty vypnute (u seriovky to nejde vse vypnout) , se zaplejma asistentama naprosto vpohode, bez tech asistentu slo auto na kluzke plose do takove neovladatelnosti, ze nepomohlo nic a mohl jsem volantem kroutit a pedalama delat co jsem chtel, i instruktor me rikal, ze tak jemne nince proste nema sanci zvladat ani zavodni pilot aby takovou situaci vyresil, kdesto ta elektronika jedna v radu milisekund a v radu promili procent s rozdelovanim vykonu a pouzivanim vykonu, takze proste auto castecne dokaze dostat pod kontrolu a obcas to zvladnout bez "ujmy" :-! s vypnutyma asistentama to tam nezvladl nikdo projet, ani pan Enge ani instruktori

u autonomnich aut v nekterych podminkach bude vyhravat i diky senzorum, kdy vidi i veci ktere lidske oko nema sanci videt, a do te doby nez se autonomni auta objevi v prodeji (nebojim se ze to bude driv nez za 10-15 let) budou na takove urovni, ze nejake nestandardni situace budou pro ty auta spise zcela podradne situace, je treba si uvedomit ze autonomni auta jsou na svem pocatku, je to asi jako srovnavat puvodni Felicii z 50 let s nejnovejsim Superbem, momentalni autonomni auta jsou testovaci prototypy na kterych se zkousi a uci neco co bude treba za 10 let ;-) predpokladam ze dodneska si doma v jeskyni topis ohnem a krom diskuzi komunikujes s ostatnima hlavne diky postovnim holubum? zcela jiste diskutujes na PC z roku 80, obrazovku mas CRT s moznosti zobrazit maximalne 256 urovni sedi, protoze mit LCD a modernejsi PC by pro tebe bylo prilis pokrokove a tedy spatne :-)