Test elektromobilů v reálném provozu: Jakou mají spotřebu? A kolik energie se ztratí při nabíjení?
Když se zaměřujeme na klíčové vlastnosti elektromobilu, bavíme se hlavně o dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, době nabíjení či ceně. Všeobecný německý autoklub si nyní na žádaná elektroauta posvítil podrobněji a v reálném provozu se zaměřil na změření několika klíčových dat. Nechybí porovnání udávané spotřeby s reálnou či cena jednoho kilometru dojezdu vzhledem k celkové hodnotě auta. ADAC myslí i na ztráty během nabíjení, tudíž změřil, kolik kWh elektřiny je ve skutečnosti potřeba na naplnění té které baterie.
Německý autoklub to vysvětluje na příkladu Tesly Modelu X 100 D. Kapacita baterie 100 kWh neznamená, že vám k jejímu plnému nabití bude tato hodnota stačit. Zohledníme-li negativní vlivy v podobě ztrát, nakonec si u rychlonabíječky mohou účtovat za odběr 108,3 kWh. Podle tvůrců je to jako byste při tankování „vybryndali“ několik litrů paliva po zemi. V nádrži sice nejsou, ale zaplatit je stejně musíte.
První tabulka se zaměřuje na porovnání reálné a udávané spotřeby energie. Že menší a lehčí automobily mají ve srovnání s velkými sedany a užitkovou dodávkou výhodu je zřejmé, možná vás ale překvapí, jak propastný rozdíl mezi oběma konci tabulky je. Zatímco nejúspornější Hyundai Ioniq Electric spotřebuje na sto kilometrech 14,7 kWh elektřiny, v případě Nissanu e-NV200 je to takřka dvojnásobek (28,1 kWh). Nejlepší Hyundai v tabulce úspornosti následují elektrický Golf a BMW i3.
Test elektromobilů ADAC - udávaná vs. reálná spotřeba | ||
Model | Výrobcem uváděná spotřeba [kWh/100 km] | Reálná spotřeba v ADAC Ecotestu [kWh/100 km] |
Hyundai Ioniq Electric Style | 11,5 | 14,7 |
VW e-Golf | 12,7 | 17,3 |
BMW i3 94 Ah | 12,6 | 17,4 |
Smart Fortwo Coupé EQ Prime | 12,9 | 18,3 |
Opel Ampera-e First Edition | 14,5 | 19,7 |
Renault Zoe Intens | 13,3 | 20,3 |
Nissan Leaf Acenta (ZE0) | 15 | 20,5 |
Nissan Leaf Acenta (ZE1) | 15,2 | 22,1 |
Tesla Model S P90D | 20 | 24 |
Tesla Model X 100D | 20,8 | 24 |
Nissan e-NV200 Evalia | 25,9 | 28,1 |
Suverénně největší kapacita baterií přináší pro americkou Teslu logicky výhodu v podobě nejdelšího dojezdu. Z testované jedenáctky elektrických aut s žádným nedojedete dál. Model X disponoval akumulátorem s kapacitou 100 kWh, s nímž zástupci autoklubu urazili v reálných podmínkách 451 kilometrů. Následoval Model S (90 kWh, 393 km) a trojici nejlepších uzavřel Opel Ampera (60 kWh, 342 km).
Podíváme-li se na druhý konec tabulky, najdeme tu Smart Two s dojezdem pouhých 112 km, což však omlouvají vůbec nejmenší baterky s kapacitou 17,6 kWh. Ioniq je sice úsporný, avšak dostal akumulátor s kapacitou „pouhých“ 28 kWh, což znamená dojezd 211 kilometrů. Není to moc, vždyť kapacitu 41 kWh dnes nabízí i malý Renault Zoe.
Test elektromobilů ADAC - ztráty při nabíjení a reálný dojezd | |||
Model | Kapacita akumulátoru [kWh] | Energie spotřebovaná pro plné nabití [kWh] | Dojezd v reálných podmínkách [km] |
Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
Tesla Model S P90D | 90 | 94,5 | 393 |
Opel Ampera-e First Edition | 60 | 67,4 | 342 |
Renault Zoe Intens | 41 | 49,5 | 243 |
Hyundai Ioniq Electric Style | 28 | 30,9 | 211 |
Nissan Leaf Acenta (ZE1) | 40 | 44,5 | 201 |
VW e-Golf | 35,8 | 34,9 | 201 |
BMW i3 94 Ah | 27,2 | 32,6 | 188 |
Nissan e-NV200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
Nissan Leaf Acenta (ZE0) | 30 | 32,5 | 159 |
Smart Fortwo Coupé EQ Prime | 17,6 | 20,5 | 112 |
A ve třetí části testu elektromobilů se ADAC pustil do ceníků, respektive výpočtu ceny za jeden reálný kilometr dojezdu v kontrastu s celkovou hodnotou auta. Protože ne všechny zastoupené modely jsou dostupné na českém trhu, zůstala tabulka s německými cenami v eurech. Použít české ceny jen v části tabulky by zkrátka nebylo fér.
Troufám si tvrdit, že potenciální kupec elektromobilu asi neváhá mezi Modelem S a Renaultem Zoe, i tak je to ale zajímavé porovnání. Vyplývá z něj, že zatímco kilometr dojezdu má u modelu Zoe hodnotu 129 eur, v případě produktů Elona Muska je to podstatně více. Vysoká pořizovací cenovka totiž znamená, že za jeden kilometr dojezdu „dáte“ 256 (Model X), respektive 316 (Model S) eur.
Test elektromobilů ADAC - cena jednoho kilometru dojezdu | |||
Model | Reálný dojezd [km] | Cena základní verze [v eurech] | Vypočtená hodnota jednoho km dojezdu [v eurech] |
Opel Ampera-e First Edition | 342 | 44.060 | 129 |
Renault Zoe Intens | 243 | 35.000 | 144 |
Hyundai Ioniq Electric Style | 211 | 35.500 | 168 |
Nissan Leaf Acenta (ZE1) | 201 | 35.600 | 177 |
VW e-Golf | 201 | 35.900 | 179 |
BMW i3 94 Ah | 188 | 36.800 | 196 |
Smart Fortwo Coupé | 112 | 23.930 | 214 |
Nissan Leaf Acenta (ZE0) | 159 | 34.385 | 216 |
Nissan e-NV200 | 167 | 41.053 | 246 |
Tesla Model X 100D | 451 | 115.380 | 256 |
Tesla Model S P90D | 393 | 124.200 | 316 |