12.10. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Test elektromobilů v reálném provozu: Jakou mají spotřebu? A kolik energie se ztratí při nabíjení?

 

Organizace ADAC si posvítila na aktuální nabídku elektrických aut. Spočítala nejen jejich reálnou spotřebu, ale s ohledem na celkovou cenu i hodnotu jednoho kilometru dojezdu.

Když se zaměřujeme na klíčové vlastnosti elektromobilu, bavíme se hlavně o dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, době nabíjení či ceně. Všeobecný německý autoklub si nyní na žádaná elektroauta posvítil podrobněji a v reálném provozu se zaměřil na změření několika klíčových dat. Nechybí porovnání udávané spotřeby s reálnou či cena jednoho kilometru dojezdu vzhledem k celkové hodnotě auta. ADAC myslí i na ztráty během nabíjení, tudíž změřil, kolik kWh elektřiny je ve skutečnosti potřeba na naplnění té které baterie.

Německý autoklub to vysvětluje na příkladu Tesly Modelu X 100 D. Kapacita baterie 100 kWh neznamená, že vám k jejímu plnému nabití bude tato hodnota stačit. Zohledníme-li negativní vlivy v podobě ztrát, nakonec si u rychlonabíječky mohou účtovat za odběr 108,3 kWh. Podle tvůrců je to jako byste při tankování „vybryndali“ několik litrů paliva po zemi. V nádrži sice nejsou, ale zaplatit je stejně musíte.

Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

První tabulka se zaměřuje na porovnání reálné a udávané spotřeby energie. Že menší a lehčí automobily mají ve srovnání s velkými sedany a užitkovou dodávkou výhodu je zřejmé, možná vás ale překvapí, jak propastný rozdíl mezi oběma konci tabulky je. Zatímco nejúspornější Hyundai Ioniq Electric spotřebuje na sto kilometrech 14,7 kWh elektřiny, v případě Nissanu e-NV200 je to takřka dvojnásobek (28,1 kWh). Nejlepší Hyundai v tabulce úspornosti následují elektrický Golf a BMW i3.

Test elektromobilů ADAC - udávaná vs. reálná spotřeba
ModelVýrobcem uváděná spotřeba [kWh/100 km]Reálná spotřeba v ADAC Ecotestu [kWh/100 km]
Hyundai Ioniq Electric Style11,514,7
VW e-Golf12,717,3
BMW i3 94 Ah12,617,4
Smart Fortwo Coupé EQ Prime12,918,3
Opel Ampera-e First Edition14,519,7
Renault Zoe Intens13,320,3
Nissan Leaf Acenta (ZE0)1520,5
Nissan Leaf Acenta (ZE1)15,222,1
Tesla Model S P90D2024
Tesla Model X 100D20,824
Nissan e-NV200 Evalia25,928,1

Suverénně největší kapacita baterií přináší pro americkou Teslu logicky výhodu v podobě nejdelšího dojezdu. Z testované jedenáctky elektrických aut s žádným nedojedete dál. Model X disponoval akumulátorem s kapacitou 100 kWh, s nímž zástupci autoklubu urazili v reálných podmínkách 451 kilometrů. Následoval Model S (90 kWh, 393 km) a trojici nejlepších uzavřel Opel Ampera (60 kWh, 342 km).

Podíváme-li se na druhý konec tabulky, najdeme tu Smart Two s dojezdem pouhých 112 km, což však omlouvají vůbec nejmenší baterky s kapacitou 17,6 kWh. Ioniq je sice úsporný, avšak dostal akumulátor s kapacitou „pouhých“ 28 kWh, což znamená dojezd 211 kilometrů. Není to moc, vždyť kapacitu 41 kWh dnes nabízí i malý Renault Zoe.

Test elektromobilů ADAC - ztráty při nabíjení a reálný dojezd
ModelKapacita akumulátoru [kWh]Energie spotřebovaná pro plné nabití [kWh]Dojezd v reálných podmínkách [km]
Tesla Model X 100D100108,3451
Tesla Model S P90D9094,5393
Opel Ampera-e First Edition6067,4342
Renault Zoe Intens4149,5243
Hyundai Ioniq Electric Style2830,9211
Nissan Leaf Acenta (ZE1)4044,5201
VW e-Golf35,834,9201
BMW i3 94 Ah27,232,6188
Nissan e-NV200 Evalia4046,9167
Nissan Leaf Acenta (ZE0)3032,5159
Smart Fortwo Coupé EQ Prime17,620,5112

A ve třetí části testu elektromobilů se ADAC pustil do ceníků, respektive výpočtu ceny za jeden reálný kilometr dojezdu v kontrastu s celkovou hodnotou auta. Protože ne všechny zastoupené modely jsou dostupné na českém trhu, zůstala tabulka s německými cenami v eurech. Použít české ceny jen v části tabulky by zkrátka nebylo fér.

Troufám si tvrdit, že potenciální kupec elektromobilu asi neváhá mezi Modelem S a Renaultem Zoe, i tak je to ale zajímavé porovnání. Vyplývá z něj, že zatímco kilometr dojezdu má u modelu Zoe hodnotu 129 eur, v případě produktů Elona Muska je to podstatně více. Vysoká pořizovací cenovka totiž znamená, že za jeden kilometr dojezdu „dáte“ 256 (Model X), respektive 316 (Model S) eur.

Test elektromobilů ADAC - cena jednoho kilometru dojezdu
ModelReálný dojezd [km]Cena základní verze [v eurech]Vypočtená hodnota jednoho km dojezdu [v eurech]
Opel Ampera-e First Edition34244.060129
Renault Zoe Intens24335.000144
Hyundai Ioniq Electric Style21135.500168
Nissan Leaf Acenta (ZE1)20135.600177
VW e-Golf20135.900179
BMW i3 94 Ah18836.800196
Smart Fortwo Coupé11223.930214
Nissan Leaf Acenta (ZE0)15934.385216
Nissan e-NV20016741.053246
Tesla Model X 100D451115.380256
Tesla Model S P90D393124.200316

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Tiskárny peněz utichnou. Evropská centrální banka  ukončí program nákupu dluhopisů Tiskárny peněz utichnou. Evropská centrální banka ukončí program nákupu dluhopisů

Evropská centrální banka (ECB) tento měsíc ukončí program…

Glosa Martina Čabana: Euro a překvapení Glosa Martina Čabana: Euro a překvapení

Ministerstvo financí a Česká národní banka se zase jednou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Test elektromobilů v reálném provozu:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 





 
Přehled pohonů všech kol: Který je u ojetin nejspolehlivější?

Přehled pohonů všech kol: Který je u ojetin nejspolehlivější?

Dnes 12:40

Stále častěji se zejména u dražších automobilů objevuje pohon všech kol. Disponuje větším množstvím součástek a vyspělejší technikou. Jenže s tím současně roste riziko možné závady.




Blesk.cz

Hoří sklad s pyrotechnikou v Horních Počernicích! Uvnitř jsou i tlakové lahve, hasiči halu evakuují

Hoří sklad s pyrotechnikou v Horních Počernicích!…

V pražských Horních Počernicích hoří sklad s pyrotechnikou. Uvnitř haly jsou i tlakové lahve, hasiči proto…

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

 

iSport.cz

Slavný český youtuber o parkouru: Lidi to ještě nechápou, myslí si, že jsme vandalové

Slavný český youtuber o parkouru: Lidi to ještě…

Je jedním z nejslavnějších českých youtuberů, v současnosti se může pochlubit necelými osmi sty tisíci…

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině Canadiens i stesku po synech

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině…

Stíhá hrát za Kladno i za Kometu. A po návratu z NHL hned ukázal svou extratřídu. Hokejový útočník Tomáš…

 

Reflex.cz

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných…

Jedna návštěva u babičky, to bylo vše, co u Danila Tkachenka stačilo k zažehnutí touhy po prozkoumání vojenských…

Eichler: Macron urážel chudé a obalamutil Francii, hnutí proti rozežranosti elit může vzniknout i u nás

Eichler: Macron urážel chudé a obalamutil Francii,…

Lidé, kteří nemají v blízkosti přistěhovalecké čtvrti, si nestěžují, ti, kteří je mají, si stěžují a snaží se…