Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

David Bureš
Diskuze (14)
Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.

Automobil je s námi už více než století. Za takovou dobu prošel výraznými změnami, zlepšovala se bezpečnost i výbava, rostl výkon i komfort. Trend změn je v posledních desítkách let patrný také na velikosti aut. Osobní vozy stále rostou, přičemž nárůst rozměrů má i další důsledek, nárůst hmotnosti.

Právě tento růst je důvodem, proč výrobci stále častěji hovoří o redukčních dietách a snaze opět váhu nových aut snížit. Proto roste využití lehkých materiálů (hlavně karbonu a karbonem vyztužených plastů).

Nárůst vnějších rozměrů ale není jediný důvod obezity dnešních aut. Konstruktéři se snažili o stále vyšší bezpečnost, což si žádalo pevnější konstrukci. Rozšiřovala se i výbava, a tak tam, kde kdysi stačilo rádio, dnes nechybí ani klimatizace, vyhřívané sedačky nebo elektricky ovládaná zrcátka. To všechno znamená, že jsou dnešní vozy mnohem těžší než jejich předchůdci. A abychom to dokázali, máme tady 10 příkladů.

BMW 5

BMW řady 5 letos dorazí na trh již v sedmé generaci. Jejím základem je modulární platforma CLAR, známá třeba z aktuální řady 7, která hojně využívá lehké materiály jako hliník, pevnostní ocel a hořčík. Díky tomu je nová pětka až o 100 kilogramů lehčí než předchůdce. Jenže když dnešní pětku s interním označením G30 srovnáme s první generací (E12) z roku 1972, zjistíme, o kolik je těžší.

Jestliže pohotovostní hmotnost sedmé generace se základním motorem, kterým aktuálně je vznětový dvoulitrový čtyřválec 520d, činí 1.615 kilogramů, první generace se základním agregátem, zážehovým šestiválcem 520, v roce 1972 vážila 1.310 kilogramů. Později uvedený čtyřválec 518 tuto váhu ještě snížil, a to na 1.240 kg. Důvod hledejme nejen v nárůstech rozměrů, řada 5 se za 45 let natáhla z 4.618 mm na 4.936 mm, ale také ve výbavě. O multimediálním systému s 10,25palcovou obrazovkou nebo záplavě elektronických pomocníků umožňujících dokonce poloautomatické řízení si první generace mohla jen zdát.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací BMW 5
Generace E12 (1972-1981) G30 (2017-) Rozdíl
Model 520 520d -
Hmotnost [kg] 1310 1615 +305

Chevrolet Corvette

Také Chevrolet Corvette je s námi už sedmou generaci, v jeho případě je ale na trhu ještě déle – první „vette“ se začala prodávat už v roce 1953, tehdy výhradně jako kabriolet s šestiválcovým motorem pod kapotou. To dnes je Corvette věrná výhradně vidlicovému osmiválci v několika variantách, vedle otevřené varianty je navíc nabízena také jako kupé.

Jestliže pohotovostní hmotnost dnešní Corvette činí 1.499 kilogramů (1.529 kg v případě kabria), první Corvette váží zhruba 1.290 kilogramů. Proč zhruba? Jedná se o odhad, protože tehdy se ještě pohotovostní hmotnost, počítaná jako váha auta se standardní výbavou a provozními náplněmi, ale bez řidiče, neudávala. Na váhu má každopádně opět vliv nárůst rozměrů, jestliže Corvette C1 byla dlouhá 4.249 mm, ta dnešní má na dálku 4.493 mm. Vedle bohatší výbavy pak nezapomeňme ani na elektricky ovládanou střechu dnešního kabrioletu, kterou jsme u dávného předchůdce samozřejmě nenašli.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Chevroletu Corvette
Generace C1 (1953-1962) C7 (2014-) Rozdíl
Model Corvette convertible Stingray kabrio -
Hmotnost [kg] 1290 1529 +239

Mercedes SL

Mercedes-Benz SL je v dnešní podobě velký dvoumístný roadster s pevnou skládací střechou, jehož historie se datuje už do padesátých let. Tehdy bylo označení SL (superlehký) užito pro závodní speciál 300 SL, po němž následovala stejnojmenná produkční verze (slavný racek), kterou v roce 1957 doplnila i otevřená verze. A od té doby velký roadster v nabídce Mercedesu nechybí, byť jako skutečného nástupce 300 SL někteří označují až model SLS AMG z nového tisíciletí.

I v tomto ohledu je srovnání hmotností o něco těžší. U prvního 300 SL Roadster z 1957 byla udávána tzv. suchá hmotnost, tedy váha bez provozních kapalin, jejíž hodnota byla 1.420 kilogramů. S hardtopem pak váha vzrostla o 40 kg. To dnešní SL váží v případě základní verze 400 s třílitrovým šestiválcem 1.735 kg. Jedná se však o pohotovostní hmotnost, tedy včetně provozní kapalin. I tak je však jasné, že SL za několik desetiletí ztloustlo. Bohatší výbava a elektricky ovládaná pevná střecha se musely projevit.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Mercedesu SL
Generace W198 (1957-1963) R231 (2012-) Rozdíl
Model SL 300 Roadster SL 400 -
Hmotnost [kg] 1420 1735 +315

Mini

Vozu Mini se dlouhá léta přezdívá knedlík, což při vzájemném srovnání aktuální a původní generace dává naprostý smysl. Mini totiž za několik desetiletí hodně vykynulo. Jestliže původní provedení z roku 1959 bylo opravdu „mini,“ jeho délka činila jen 3,05 metru, dnešní generace má přes 3,8 metru. Pětidveřové provedení se pak dokonce dostalo na čtyři metry a některé odvozené modely jsou ještě delší.

Právě tohle nakynutí zdůvodňuje i nárůst hmotnosti. Jestliže původní „miník“ vážil nějakých 620 kilogramů, dnešní model je zhruba na dvojnásobku. Třídveřové Mini One se základním tříválcem o výkonu 55 kW váží 1.160 kilogramů. Vnější rozměry, větší motor, bohatší výbava i silnější plechy zkrátka udělaly své.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Mini
Generace Mini Mark I (1959-1967) F56 (2013-) Rozdíl
Model Mini Mini One -
Hmotnost [kg] 620 1160 +540

Porsche 911

Porsche 911 je s námi už od roku 1963, přičemž jeho základní proporce jsou stále shodné. Vzadu uložený motor a charakteristický tvar karoserie s dozadu posunutou karoserií jsou léta typické znaky tohoto legendárního sporťáku. Za pět desetiletí ale auto vyrostlo, z 4,1 metru dlouhého vozu je dnes 4,5metrové. A jak jsou na tom obě generace z hlediska hmotnosti? Jestliže ta první se vešla pod tunu (přesně váží 998 kilogramů), dnešní základní 911 Carrera má 1.430 kg. Kynutí se tedy nevyhnulo ani legendárnímu sporťáku.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Porsche 911
Generace 911 classic (1964-1989) 991 (2011-) Rozdíl
Model 911 911 Carrera -
Hmotnost [kg] 998 1430 +432

Renault Clio

I Renault Clio dokazuje, jak automobily v průběhu let vyrostly. Clio stále patří do segmentu malých aut, jenže zatímco první generace z počátku devadesátých let byla dlouhá 3.709 mm a měla rozvor 2.472 mm, dnešní čtvrtá generace měří 4.062 mm a její rozvor činí 2.589 mm.

Patrné je to i na váze. První Clio se čtyřválcem o objemu 1,2 litru vážilo 840 kilogramů, zatímco pohotovostní hmotnost dnešního provedení, s motorem 1.2 16v , činí 1.059 kilogramů. Paradoxem doby přitom je, že dnešní Clio umí mít menší motor než dávný předchůdce. Jestliže dnes je k dispozici i tříválec 0.9 TCe, u první generace byl minimálně 1,1litrový čtyřválec.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Renault Clio
Generace Clio I (1990-2001) Clio IV (2012-) Rozdíl
Motor 1.2 8v 1.2 16v -
Hmotnost [kg] 840 1059 +219

Rolls-Royce Phantom

Dnešní Rolls-Royce Phantom se už odebral do důchodu. Na trhu je už od 2003, přičemž loňský rok byl pro něj poslední, v Goodwoodu se však již pilně připravuje jeho nástupce, který přijede se zcela novou platformou. Dnešní Phantom ale není první takto nazvaný vůz od Rolls-Roycu, ve skutečnosti je už sedmým modelem s tímto označením. Vůbec první Rolls-Royce Phantom se nabízel už v roce 1925.

V tomto případě se ale hmotnost hledá složitě. U prvního Phantomu totiž Rolls-Royce vyráběl jen šasi a mechanické části, karoserie tvořily externí firmy, a to na základě objednávky zákazníka. Každý kus je tak vlastně originál, ať už s karoserií od Zagata, Brewstera nebo třeba Mullinera. Společný znak přesto měly, a to nejen v podobě techniky. Vozům totiž zůstávala charakteristická maska chladiče završená sošku Spirit of Ecstasy. Každopádně třeba exemplář s otevřenou karoserií od Barkera z roku 1925 vážil 1.774 kg. A to je o hodně méně než u dnešního Phantoma, jehož hmotnost činí 2.550 kg. Abychom pak měly přímé srovnání, tak Phantom Drophead Coupé, kabriolet odvozený od dnešního Phantomu je ještě těžší, v jeho případě váha ukáže číslo 2.620 kg. Koberce s vysokým vlasem, dřevěné obložení, kvalitní kůže a elektrické komponenty zkrátka něco váží.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Rolls-Roycu Phantom
Generace Phantom I (1925-1931) Phantom VII (2003-2016) Rozdíl
Model Barker cabrio/7.7 R6 saloon/6.75 V12 -
Hmotnost [kg] 1774 2550 +776

Toyota Corolla

Toyota dnes už nabízí jedenáctou generaci modelu Corolla. Ta první přišla na trh v roce 1966, přičemž od té doby několikrát změnila koncepci. Začínala jako dvoudveřový sedan, který už v první generaci doplnilo i kombi a kupé, zatímco dnes je na evropských trzích nabízena výhradně jako sedan. V minulosti sice toto označení nesl i hatchback a kombík, ty se ale v Evropě dnes prodávají jako Auris.

Vůbec první Toyota Corolla vážila 730 kilogramů. Tehdy to byl 3.855 mm dlouhý sedan s jedním párem dveří, který byl poháněn 1,1litrovým čtyřválcem. To dnešní Corolla pro evropský trh je kompaktním sedanem dlouhým 4.620 mm, který se základním 1,33litrovým čtyřválcem váží 1.245 kilogramů.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Toyoty Corolla
Generace E10 (1966-1970) E170 (2013-) Rozdíl
Motor 1.1 OHV 1.33 VVT-i -
Hmotnost [kg] 730 1245 +515

Volkswagen Brouk

Volkswagen Typ 1, známější pod lidovou přezdívkou brouk, patří mezi nejdůležitější automobily historie. Pomáhal motorizovat množství zemí, přičemž je dodnes vozem s nejvyšším počtem vyrobených kusů – vyrobilo se ho přes 21,5 milionu exemplářů. Automobilka z jeho odkazu dodnes žije, protože nabízí jeho moderní interpretaci.

Dnešní Beetle si sice uchoval jméno a základní tvary předchůdce, jinak se ale výrazně změnil. Motor se přesunul dopředu, přičemž už není vzduchem chlazený. Už to ani není lidovka, ale stylový vůz s vyšší cenovkou. Změnila se i váha, jestliže originál vážil okolo 750 kilogramů, dnešní provedení v závislosti na použitém motoru váží asi 1,3 tuny. Také u v tomto případě je mimo jiné důvodem nárůst rozměrů. Jestliže originál měřil asi čtyři metry, dnešní provedení se přiblížilo hranici 4,3 metru.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Volkswagenu Brouk
Generace Typ 1 (1938-2003) A5 (2011-) Rozdíl
Motor 1.1 boxer 1.2 TSI -
Hmotnost [kg] 750 1239 +489

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI je legenda mezi hot hatchi, ostatně jeho první generace pomohla segment rychlých hatchbacků zpopularizovat. Přestože se prodává dál a ponechává si některé charakteristické rysy (kostkované čalounění, hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku), také na něm je znát, jak auta za několik desetiletí vyrostla.

První Golf GTI debutoval v roce 1975 jako 3,8 metru dlouhý hatchback s třemi dveřmi, který podle údajů výrobce vážil 810 kilogramů. Pod kapotou vozu jsme mimochodem našli šestnáctistovku o výkonu 81 kW. To dnes je Golf GTI nabízen s třídveřovou i pětidveřovou karoserií, a to v několika verzích. Základní model váží 1.289 kilogramů, přičemž v tomto případě mluvíme o třídveřovém modelu, který v rámci faceliftu dostal přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec posílený na 169 kW. U Golfu GTI se ale už projevila i snaha o opětovné snížení váhy, loni totiž debutoval odlehčený Golf GTI Clubsport S. Ten odhodil zadní sedadla nebo loketní opěrku, zbavil se některých izolačních materiálů a použil lehčí autobaterii, výsledkem čehož byla redukce hmotnosti o 30 kilogramů.

Jak rostla hmotnost aut? Porovnání generací Volkswagenu Golf GTI
Generace A1 (1975-1983) 5G (2013-) Rozdíl
Motor 1.6 2.0 TSI -
Hmotnost [kg] 810 1289 +479
David Bureš
Diskuze (14)
26. 1. 2021 23:55
Váha
To my jsme si s chlapama docela dost nedávno do garáže pořizovali nové vybavení, ve kterém ani nechyběla závěsná váha z těchto stránek zde - https://www.vahy-vaha.cz/zavesne-vahy ... No a když máme volnou chvilku, tak hrajeme sázky o to, kdo tipne nejbližší váhu daného vozidla... Je to docela zábava :-) Tak se mějte hezky!
22. 1. 2017 15:35
Drobná chyba u MB
SL znamená Sport Leicht (sportovní a lehký) a nikoliv superlehký ;-)
22. 1. 2017 13:03
Větší stejná věc víc váží, to není ztloustnutí.
Jednoho fiátka, pětistovku, ročník sedmdesát ,jsem viděl na vlastní oči. Vypadá jak větší autíčko pro děti, kdybych se vís rozmáchnul, snad bych ho i v rukou odnesl. Uvnitř plechový holobyt. Tohle by dneska ještě někdo chtěl, jenom aby mohl "dočůrat dál" s nízkou hmotností ? To se týká i větších aut, všechny ty starší vypadají tak nějak papírověji, ostatně když to někde narazí, výsledek je zřetelný. A přitom spotřebu ta auta , i tenhleten fiátek menší neměla.Chtít nízkou hmotnost a spotřebu za každou cenu je hloupost, všechno je potřeba vidět v souvislostech v nějakém rozumném kompromisu. "Nadváha aut" je nesmysl, to u Folksvágnů něco chystají a začíná se nám masírovat mysl do správného vlastního názoru ?
22. 1. 2017 11:40
Re: Články na ACZ "v průběhu historie"
Chceš říct, že paní šéfové dohlíží nad každým článkem na ACZ? To je hloupost, naopak bych řekl, že dohled chybí. Odfláknuté články ostře kontrastují s jejich názvy, ktereé autorům daly evidentně zabrat nejvíc. ;-\

Začíná to tu blížit průšvihu á la autoforum, autoweb. Autorevue naprosto destruovalo spojení s ACZ.
21. 1. 2017 21:59
Dvě poznámky
V jinak docela zajímavém článku (s největší pravděpodobností ale převzatého z nějakého zahraničního média) mě zarazily 2 věci:
1) Ano, Toyota Corolla skutečně změnila koncepci, ale nikoliv karoserie (ta vždy byla a je samonosná), ale koncepci pohonného ústrojí - z klasické koncepce na "vše vpředu" (zadokolka byla jen 1., 2. a částečně 3. generace, pak už nastoupily předokolky), Pokud chtěl autor zmínit vývoj na poli karoserií, tak měl napsat, že se změnila nabídka jejich druhů či typů (sedan, kombi, hatchback atd.).
2) Ke zvětšování vnějších rozměrů nových vozů v průběhu desetiletí došlo nejen kvůli nárůstu nároků na bezpečnost, ale také na nabídku vnitřního prostoru. A k té došlo nejen kvůli naší rostoucí prostorové "rozežranosti", ale i proto, že průměrná výška člověka rok od roku mírně narůstá. Za těch několik desetiletí to dělá pěkných pár cm, a to už je v kabině zejména menších vozů pořádně znát! Překvapilo mě, že o tomto důležitém jevu autor nenapsal ani slovo... :-O