Vláda Andreje Babiše odhalila programové prohlášení. Co chystá v oblasti dopravy?
Vládní kabinet pod vedením Andreje Babiše už má hotový návrh programového prohlášení, kterým specifikuje své priority pro následující roky. Jeho součástí jsou také rozsáhlé plány v oblasti dopravy. Čeho se od ministerstva dopravy, v jehož čele zůstává Dan Ťok, dočkáme v následujících letech?
V první řadě vláda slibuje, že prioritou Ministerstva dopravy bude urychlení přípravy a výstavby dopravních staveb. Dosáhnout toho chce koncepční změnou stavebního práva v oblasti prioritních infrastrukturních staveb.
Zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a zákon o liniových stavbách má být upraven tak, aby se zjednodušilo schvalování veřejně prospěšných staveb, omezily obstrukce při schvalování dopravních staveb a snížila nadbytečná byrokratická zátěž. Částečně se ministerstvo chce při výstavbě spolehnout i na spolupráci se soukromými investory, tedy na tzv. PPP projekty.
Nové dálnice
Jestli se tohle povede, měli bychom se těšit na stovky nových dálnic. Konkrétně je cílem vlády zprovoznit 210 kilometrů dálnic (100 kilometrů modernizované D1 a 110 kilometrů nových úseků), a to do roku 2021, tedy do nejzazšího konce funkčního období letos zvolených poslanců. Dalších 180 kilometrů dálnic pak má být do čtyř let rozestavěno. Mezi těmito dálnicemi má být klíčová část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a Říčany, která konečně propojí dálnici D1 s D10 a D11.
Ministerstvo sice slibuje hodně kilometrů, proti předvolebním slibům však své plány už mírní. Předvolební program hnutí ANO počítal dokonce s výstavbou cca 280 kilometrů nových dálnic do roku 2021.
Ministerstvo chce do roku 2021 dokončit modernizaci dálnice D1, která však ještě podle nedávných plánů měla být hotova o rok dříve. Opravu však pozdržují další spory s hnutím Děti Země, které opět zablokovalo vydání potřebných stavebních povolení. Hnutí tvrdí, že by modernizaci šlo provést rychleji a levněji.
Dále je v plánu zrychlení výstavby dalších klíčových dálnic, jmenovitě dokončení dálnic D1, D3, D4, D6, D7, D11, D35, D48, D52 a D55. Počítá se i s novými obchvaty měst, tímto způsobem má vzniknout na 130 kilometrů nových silnic I. třídy. Konkrétně má jít o obchvaty Slaného, Hradce Králové, Otrokovic, Frýdku-Místku, Klatov, Jaroměře, Znojma, Břeclavi, Strakonic, Opavy, Karviné a řady dalších měst.
Elektronické mýtné
S dálnicemi souvisí také snaha ministerstva o nahrazení dálničních kupónů elektronickou známkou. Mýtné by se tak nově kupovalo prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Do roku 2020 pak má být hotová veřejná soutěž na zajištění inovovaného a rozšířeného mýtného systému pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Zároveň chce vláda přesunout část nákladní dopravy na vodu nebo železnici, když ve spolupráci s Evropskou unií podpoří rozvoj terminálů kombinované dopravy. Díky tomu by po silnici probíhal jen počáteční a závěrečný rozvoz nákladu, zatímco většina nákladní dopravy by byla situována na vodu a železnici.
Vytyčené plány vlády sice řidiče nepochybně potěší, zatím ale vůbec není jasné, zda dojde ke splnění slibů. Návrh bude premiér Andrej Babiš ještě tento týden projednávat s předsedy ostatních parlamentních stran, což jej může částečně upravit. Hlavně ale ještě musí Babiš požádat sněmovnu o vyslovení důvěry vládě, kterou zatím nemá vůbec jistou.