Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vodíkový Hyundai ix35 Fuel Cell zamíří k prvním zákazníkům

Roman Beránek
Diskuze (13)
První tisícikusová série Hyundai ix35 Fuel Cell bude poskytnuta na leasing vozovým parkům veřejných i soukromých institucí.

Korejská automobilka Hyundai není na poli alternativních pohonů žádným nováčkem. Prvním jejím automobilem s technologií palivových článků na vodík byl už v roce 2000 model Santa Fe FCEV. Třetí generace vodíkového pohonu byla od roku 2010 testována v prototypech Tucson ix35 FCEV.

V lednu letošního roku byla v jihokorejském podniku v Ulsanu zahájena sériová výroba a Hyundai tu plánuje vyrobit do roku 2015 jeden tisíc vozů ix35 Fuel Cell. Ty budou poskytnuty vozovým parkům veřejných i soukromých institucí, a to zejména v Evropě, kde Evropská unie připravila plán pro zavedení vodíku a podporuje výstavbu sítě vodíkových plnicích stanic. Zástupci dánského města Kodaň a švédského Skåne již objednali 17 prvních vozů.

Palivový článek Hyundai ix35 Fuel Cell poskytuje maximální výkon 100 kW, přičemž do dvou nádrží se vejde 5,6 kg vodíku, který je zde uložen pod tlakem 700 barů. Síla se přenáší na baterii s kapacitou 24 kWh, která napájí elektromotor. Vůz dosahuje maximální rychlosti 160 km/h, akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,5 s a jeho dojezd je 588 km.

Hyundai ix35 Fuel Cell - technické údaje
Délka4410 mm
Šířka1820 mm
Výška1655 mm
Dojezd594 km
Spotřeba0,95 kg H2/100 km
Nejvyšší rychlost160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h12,5 s
Výkon sady palivových článků100 kW
Systém pro ukládání energieLithium-polymerový akumulátor 24 kW
PalivoVodík (70 MPa, 5,6 kg)
Výfukové plynyVodní pára

Roman Beránek
Diskuze (13)
19. 3. 2013 07:11
Re: Náročnost
Přesně tak, já osobně nečekám změnu v dopravě a že budem jezdit za nula, osobně se mi docela zamlouvá řešení hybridu, který velmi pomůže ve městě, kde je spotřeba ( a tím i smrad) jasně největší, zde to má význam. Odkázání čistě na jeden druh alternativního pohonu je ale opravdu do doby, než bude ve všem srovnatelný se spalovacím motorem (tzn dojezd, síť čerpaček, doba natankování atd), doba velmi velmi vzdálená
18. 3. 2013 21:45
Re: Náročnost
Nepohli. Takže vodík , i když i já ho považuji za perspektivnější než baterie, je na tom v tuhle chvíli prakticky stejně jako ta elektřina. Tak nějak vodík své vlastnosti odmítá změnit. :-)
Avatar - tune.lar
18. 3. 2013 20:54
Re: Náročnost
Dle mého názoru, lidé, kteří se ve vývoji angažují nebudou zrovna nejhloupější. Já se vůbec nebráním tomu, aby smrad s naftových a benzínových motorů vymizel z ulic a měst. Nebráním se představě, že se budu pohybovat v prostředí nezamořené tímto svinstvem. Důležité je, že to někam směřuje, neříkám že jde o ideální řešení které nás spasí, ale za každou snahu dávám palec nahoru.
18. 3. 2013 19:49
Re: Náročnost
Vodík má na kilogram asi trojnásobnou energetickou hustotu oproti benzínu. Ale na litr v nejlepším případě čtvrtinovou.
18. 3. 2013 19:40
Re: Náročnost
To je otázka, jak efektivně budeme schopni vyrábět vodík a jaké baterie tou dobou budeme mít.

Navíc je tu nepříjemnost s unikáním. Nevím, jestli s tím nepohli, ale po pár týdnech stání (například přes dovolenou) budeš mít prázdnou nádrž a nepojízdné auto. No, to není úplně pravda, pokud se toho tolik nezmění, tvůj vodíkový vůz bude mít nějaké baterie a někam na ně bude schopen dojet, pokud byl v zásuvce (asi i baterie budoucnosti budou trpět samovybíjením).