Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

 

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí moderních aut. Lehký a v konzumaci paliva velmi skromný koncept VW předběhl v těchto ohledech dobu o tři dekády...

Projekt Auto 2000 ukazoval nové možnosti výroby automobilů a techniky pohonné soustavy s ohledem na spotřebu paliva. Vyhlásilo jej západoněmecké federální ministerstvo pro výzkum a technologie v roce 1978. Podnítilo domácí producenty, aby navrhli plně funkční prototypy, mnohem úspornější než ty vozy, které si tenkrát běžní zákazníci mohli koupit. A samo sem investovalo nemalou sumu: 110 milionů marek...

Základní požadavky stanovilo jednoduše: auta s hmotností mezi 1250 a 1700 kg měla spálit maximálně 9,5 l, těžší (1701-2150 kg) pak 11 l paliva na sto kilometrů. Musela být také všechna schopna uvézt čtveřici dospělých cestujících a k tomu ještě 400 kg zavazadel. Výkonem, velikostí i spolehlivostí se měla rovnat tehdejší nabídce trhu.

Vynikající aerodynamika

Volkswagen svůj příspěvek prezentoval poprvé stejně jako konkurence (konkrétně Daimler-Benz) na IAA 1981 ve Frankfurtu nad Mohanem. Dostal třídveřovou, 4010 mm dlouhou,1670 mm širokou a 1350 mm nízkou karoserii se šikmou zádí a masivním C-sloupkem. Kde si vzali inspiraci pro prosklené lomené zádě zádě designéři Mazdy 323 Coupé série BA, dvoumístné hybridní Hondy Insight ZE1 z přelomu milénia, Citroënu C4 Coupé první generace (Type L), případně osmé Hondy Civic (FN a FK)? Možná právě tady.

Auta na náplavce: Co vás čeká na výstavě Světa motorů. Velkolepá show je tady. Zdarma!

Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu 0,25, na který se sériová auta dostala až relativně nedávno... Snižovala jej i třináctipalcová ocelová kola s plnými kryty, dále pak jediné maličké vnější zpětné zrcátko u řidiče. Zmenšené modely při ofukování v aerodynamickém tunelu vykázaly hodnotu ještě mnohem nižší: 0,16, ale postrádaly spáry karoserie. Rozměry skutečného vozu zhruba odpovídaly tehdy novému Sciroccu II.

Nejen tříválcové diesely

Pod kapotou se nacházel malý naftový tříválec 1,2 l s nijak ohromujícím výkonem 33 kW (45 k). Pochopitelně postrádal přeplňování a třeba Fiat měl totožný výkon u produkční, rovněž atmosférické dieselové třináctistovky (také s ní jinak lehké Uno zrovna moc nejelo...). Experiment ale neměl trhat rekordy rychlostní, nýbrž ve spotřebě.

Výkon byl velmi záhy zvýšen pomocí turbodmychadla na 53 koní (39 kW) a k tomu se přidalo 98 N.m točivého momentu. Zvažovala se i kompresorem, tedy mechanicky přeplňovaná verze se 44 kW (60 k) a 117 N.m. Koncept měl však ukázat i potenciál zážehových pohonných jednotek v podobě čtyřválce 1,05 l s 55 kW (75 k) a 106 N.m. Nešlo však jen o litinový agregát používaný v Polu, dostal navíc „doping“, opět mechanický. Turbodiesel dosáhl stovky za 18,2 s a jel až 161 km/h, kompresorový nafťák se chlubil parametry 15,8 s a 186 km/h, tedy mnohem lepšími.

Start-stop

Základem konstrukce se stala modifikovaná platforma Golfu, ještě první generace, „dvojka“ byla tehdy teprve ve vývoji. K úspoře paliva přispěla u dieselů řídicí elektronika, praverze start-stopu byla založena na speciální spojce. Motor se vypínal samočinně, pokud běžel na volnoběh více než dvě sekundy. Když chtěl řidič auto znovu nastartovat, sešlápl pedál plynu, zařadil rychlost a tím pádem uvedl v činnost setrvačník.

Pamatujete se na Golf III Ecomatic? Ten podobnou myšlenku přinesl v roce 1994 do praxe, ale na dnešní všudypřítomnou rádobyekologickou (a občas pěkně otravnou) vychytávku bylo tehdy ještě příliš brzy. Své dodala i na dnešní dobu muší hmotnost 750 kg. Zadní náprava i karoserie využívaly dílů z plastů včetně laminátu.

Při 90 km/h spálil malý atmosférický nafťák jen 3,3 l, při stodvacítce pak 4,9 l/100 km. Turbodiesel vykazoval průměr 4,2 l/100 km a na jednu nádrž ujel až 1400 km. Kompresorová specifikace žádala o čtyři deci více, benzinová přeplňovaná varianta pak samozřejmě vyšších 7,9 l/100 km. Jde s největší pravděpodobností o laboratorní údaje, neexistuje víc než jeden prototyp, ve kterém se vystřídala dvojice pohonných jednotek 1,2 l bez a s turbem.

Manuál i automat

Dieselové verze používaly převodovku 4 + E, která přenášela sílu na přední kola. Šlo o obyčejnou pětistupňovou přímo řazenou skříň, ale poslední rychlost byla delší, aby se udržely nízko otáčky. S benzinovým motorem byl spřažen čtyřstupňový automat, který nepostrádal volnoběžku.

V interiéru bychom našli přístrojovou desku ne nepodobnou sériovým volkswagenům té doby. Analogové přístroje byly ovšem nahrazeny modernějšími digitálními, aby vypadaly více futuristicky. Čtyřramenný volant měly kupříkladu dvojkové Golfy GTD i „šíra“, konstruktéři jej mohli vzít odsud a také tak učinili.

Příď pro Passat B3

Šlo o designovou studii, Volkswagen nikdy ani neuvažoval o její hromadné výrobě. Na první pohled je zřejmé, odkud vycházeli stylisté při návrhu přídě Passatu B3, který se ukázal v roce 1988. Vypůjčil si z futuristického showcaru stylových podnětů dokonce několik, Auto 2000 už sedm let předtím postrádalo tradiční mřížku chladiče. Také odkazy na Golf II a odvozený sedan Jetta jsou více než jasné.

Prototyp schraňuje ve sbírkách tovární muzeum Volkswagenu, je k vidění ve wolfsburském Autostadtu, jen místo původních kol dostal časem litá z Golfu GTI. Šetrné vznětové motory vydržely německé značce i přes průšvih jménem Dieselgate do současnosti. Jen třídveřové hatchbacky nám rychle vymírají...

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: RanWhenParked, VWClub.cz

Štítky Volkswagen Design

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Auto 2000: Takto si VW…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



K mání je vzácný Golf GTI první generace. Stojí víc než ten současný K mání je vzácný Golf GTI první generace. Stojí víc než ten současný

Hledáte-li atraktivní hot hatch, jednou z variant je…

VW Golf 928 s osmiválcem a zadním pohonem. Proč je tohle úprava naruby? VW Golf 928 s osmiválcem a zadním pohonem. Proč je tohle úprava naruby?

Některým dnešním automobilovým kreacím se už snad ani…

 



 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych se měnil

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych…

Málokde v extralize foukal přes léto takový vítr jako v Hradci. Nový je trenér, vyměnila se velká část týmu a…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…