Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

 

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí moderních aut. Lehký a v konzumaci paliva velmi skromný koncept VW předběhl v těchto ohledech dobu o tři dekády...

Projekt Auto 2000 ukazoval nové možnosti výroby automobilů a techniky pohonné soustavy s ohledem na spotřebu paliva. Vyhlásilo jej západoněmecké federální ministerstvo pro výzkum a technologie v roce 1978. Podnítilo domácí producenty, aby navrhli plně funkční prototypy, mnohem úspornější než ty vozy, které si tenkrát běžní zákazníci mohli koupit. A samo sem investovalo nemalou sumu: 110 milionů marek...

Základní požadavky stanovilo jednoduše: auta s hmotností mezi 1250 a 1700 kg měla spálit maximálně 9,5 l, těžší (1701-2150 kg) pak 11 l paliva na sto kilometrů. Musela být také všechna schopna uvézt čtveřici dospělých cestujících a k tomu ještě 400 kg zavazadel. Výkonem, velikostí i spolehlivostí se měla rovnat tehdejší nabídce trhu.

Vynikající aerodynamika

Volkswagen svůj příspěvek prezentoval poprvé stejně jako konkurence (konkrétně Daimler-Benz) na IAA 1981 ve Frankfurtu nad Mohanem. Dostal třídveřovou, 4010 mm dlouhou,1670 mm širokou a 1350 mm nízkou karoserii se šikmou zádí a masivním C-sloupkem. Kde si vzali inspiraci pro prosklené lomené zádě zádě designéři Mazdy 323 Coupé série BA, dvoumístné hybridní Hondy Insight ZE1 z přelomu milénia, Citroënu C4 Coupé první generace (Type L), případně osmé Hondy Civic (FN a FK)? Možná právě tady.

Auta na náplavce: Co vás čeká na výstavě Světa motorů. Velkolepá show je tady. Zdarma!

Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu 0,25, na který se sériová auta dostala až relativně nedávno... Snižovala jej i třináctipalcová ocelová kola s plnými kryty, dále pak jediné maličké vnější zpětné zrcátko u řidiče. Zmenšené modely při ofukování v aerodynamickém tunelu vykázaly hodnotu ještě mnohem nižší: 0,16, ale postrádaly spáry karoserie. Rozměry skutečného vozu zhruba odpovídaly tehdy novému Sciroccu II.

Nejen tříválcové diesely

Pod kapotou se nacházel malý naftový tříválec 1,2 l s nijak ohromujícím výkonem 33 kW (45 k). Pochopitelně postrádal přeplňování a třeba Fiat měl totožný výkon u produkční, rovněž atmosférické dieselové třináctistovky (také s ní jinak lehké Uno zrovna moc nejelo...). Experiment ale neměl trhat rekordy rychlostní, nýbrž ve spotřebě.

Výkon byl velmi záhy zvýšen pomocí turbodmychadla na 53 koní (39 kW) a k tomu se přidalo 98 N.m točivého momentu. Zvažovala se i kompresorem, tedy mechanicky přeplňovaná verze se 44 kW (60 k) a 117 N.m. Koncept měl však ukázat i potenciál zážehových pohonných jednotek v podobě čtyřválce 1,05 l s 55 kW (75 k) a 106 N.m. Nešlo však jen o litinový agregát používaný v Polu, dostal navíc „doping“, opět mechanický. Turbodiesel dosáhl stovky za 18,2 s a jel až 161 km/h, kompresorový nafťák se chlubil parametry 15,8 s a 186 km/h, tedy mnohem lepšími.

Start-stop

Základem konstrukce se stala modifikovaná platforma Golfu, ještě první generace, „dvojka“ byla tehdy teprve ve vývoji. K úspoře paliva přispěla u dieselů řídicí elektronika, praverze start-stopu byla založena na speciální spojce. Motor se vypínal samočinně, pokud běžel na volnoběh více než dvě sekundy. Když chtěl řidič auto znovu nastartovat, sešlápl pedál plynu, zařadil rychlost a tím pádem uvedl v činnost setrvačník.

Pamatujete se na Golf III Ecomatic? Ten podobnou myšlenku přinesl v roce 1994 do praxe, ale na dnešní všudypřítomnou rádobyekologickou (a občas pěkně otravnou) vychytávku bylo tehdy ještě příliš brzy. Své dodala i na dnešní dobu muší hmotnost 750 kg. Zadní náprava i karoserie využívaly dílů z plastů včetně laminátu.

Při 90 km/h spálil malý atmosférický nafťák jen 3,3 l, při stodvacítce pak 4,9 l/100 km. Turbodiesel vykazoval průměr 4,2 l/100 km a na jednu nádrž ujel až 1400 km. Kompresorová specifikace žádala o čtyři deci více, benzinová přeplňovaná varianta pak samozřejmě vyšších 7,9 l/100 km. Jde s největší pravděpodobností o laboratorní údaje, neexistuje víc než jeden prototyp, ve kterém se vystřídala dvojice pohonných jednotek 1,2 l bez a s turbem.

Manuál i automat

Dieselové verze používaly převodovku 4 + E, která přenášela sílu na přední kola. Šlo o obyčejnou pětistupňovou přímo řazenou skříň, ale poslední rychlost byla delší, aby se udržely nízko otáčky. S benzinovým motorem byl spřažen čtyřstupňový automat, který nepostrádal volnoběžku.

V interiéru bychom našli přístrojovou desku ne nepodobnou sériovým volkswagenům té doby. Analogové přístroje byly ovšem nahrazeny modernějšími digitálními, aby vypadaly více futuristicky. Čtyřramenný volant měly kupříkladu dvojkové Golfy GTD i „šíra“, konstruktéři jej mohli vzít odsud a také tak učinili.

Příď pro Passat B3

Šlo o designovou studii, Volkswagen nikdy ani neuvažoval o její hromadné výrobě. Na první pohled je zřejmé, odkud vycházeli stylisté při návrhu přídě Passatu B3, který se ukázal v roce 1988. Vypůjčil si z futuristického showcaru stylových podnětů dokonce několik, Auto 2000 už sedm let předtím postrádalo tradiční mřížku chladiče. Také odkazy na Golf II a odvozený sedan Jetta jsou více než jasné.

Prototyp schraňuje ve sbírkách tovární muzeum Volkswagenu, je k vidění ve wolfsburském Autostadtu, jen místo původních kol dostal časem litá z Golfu GTI. Šetrné vznětové motory vydržely německé značce i přes průšvih jménem Dieselgate do současnosti. Jen třídveřové hatchbacky nám rychle vymírají...

Spolupracujeme s TipCars.com
Mach post předsedy neobhájil, novým šéfem Svobodných je Pajonk Mach post předsedy neobhájil, novým šéfem Svobodných je Pajonk

Novým předsedou Strany svobodných občanů se stal zlínský…

Mugabe zůstává v čele Zimbabwe, prezidentem zůstane do prosincového sjezdu Mugabe zůstává v čele Zimbabwe, prezidentem zůstane do prosincového sjezdu

Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes oproti očekávání…

Běhounek zvažuje kandidaturu na předsedu ČSSD, do popředí strany chce Haška a Zimolu Běhounek zvažuje kandidaturu na předsedu ČSSD, do popředí strany chce Haška a Zimolu

Hejtman Vysočiny Jiří Běhounek je ochoten uvažovat o…

Putin je unavený, kandidovat ale musí. Až skončí, systém padne, domnívá se odborník Putin je unavený, kandidovat ale musí. Až skončí, systém padne, domnívá se odborník

Kdo bude příštím ruským prezidentem? Málokdo pochybuje,…

 
Zdroj: RanWhenParked, VWClub.cz

Štítky Volkswagen Design

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Auto 2000: Takto si VW…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



VW Golf 928 s osmiválcem a zadním pohonem. Proč je tohle úprava naruby? VW Golf 928 s osmiválcem a zadním pohonem. Proč je tohle úprava naruby?

Některým dnešním automobilovým kreacím se už snad ani…

VW Golf I: Konec výroby po 35 letech VW Golf I: Konec výroby po 35 letech

Vůz, který je dnes často považován za první moderní…

 



 
Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Včera

Není až tak časté, aby za volantem autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.




Blesk.cz

Rusko nemá důchody, varuje bývalý ministr. Putin si seniory nechce rozkmotřit

Rusko nemá důchody, varuje bývalý ministr. Putin si…

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na výplatu důchodů se nedostává. V rozhovoru pro ruský list…

Stresujete se často? Zaděláváte si na syndrom, který končí u psychologa

Stresujete se často? Zaděláváte si na syndrom, který…

Střevní chřipka, zkažené nebo příliš tučné jídlo, nervozita před schůzkou. Nejspíš každý to někdy zažil, bolesti…

 

iSport.cz

Kvapil sestřelil

Kvapil sestřelil "svoji" Kometu: Gól jsem si užil…

Premiérová trefa Marka Kvapila v libereckém dresu a to proti Kometě, se kterou v minulé sezóně slavil titul.…

VIDEA: Sparta zdolala doma Třinec 2:1. Kýhos začal v Boleslavi kanonádou

VIDEA: Sparta zdolala doma Třinec 2:1. Kýhos začal v…

I po nedělních šesti zápasech 23. kola hokejové Tipsport extraligy vládne tabulce Plzeň, který po obratu zdolala…

 

Reflex.cz

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed zasněženého lesa, v němž můžete pozorovat polární záři

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed…

Malinké bubliny vytvořené z čirého tlustého skla, které umožňují nerušené pozorování okolí, ale především noční…