Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

 

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí moderních aut. Lehký a v konzumaci paliva velmi skromný koncept VW předběhl v těchto ohledech dobu o tři dekády...

Projekt Auto 2000 ukazoval nové možnosti výroby automobilů a techniky pohonné soustavy s ohledem na spotřebu paliva. Vyhlásilo jej západoněmecké federální ministerstvo pro výzkum a technologie v roce 1978. Podnítilo domácí producenty, aby navrhli plně funkční prototypy, mnohem úspornější než ty vozy, které si tenkrát běžní zákazníci mohli koupit. A samo sem investovalo nemalou sumu: 110 milionů marek...

Základní požadavky stanovilo jednoduše: auta s hmotností mezi 1250 a 1700 kg měla spálit maximálně 9,5 l, těžší (1701-2150 kg) pak 11 l paliva na sto kilometrů. Musela být také všechna schopna uvézt čtveřici dospělých cestujících a k tomu ještě 400 kg zavazadel. Výkonem, velikostí i spolehlivostí se měla rovnat tehdejší nabídce trhu.

Vynikající aerodynamika

Volkswagen svůj příspěvek prezentoval poprvé stejně jako konkurence (konkrétně Daimler-Benz) na IAA 1981 ve Frankfurtu nad Mohanem. Dostal třídveřovou, 4010 mm dlouhou,1670 mm širokou a 1350 mm nízkou karoserii se šikmou zádí a masivním C-sloupkem. Kde si vzali inspiraci pro prosklené lomené zádě zádě designéři Mazdy 323 Coupé série BA, dvoumístné hybridní Hondy Insight ZE1 z přelomu milénia, Citroënu C4 Coupé první generace (Type L), případně osmé Hondy Civic (FN a FK)? Možná právě tady.

Auta na náplavce: Co vás čeká na výstavě Světa motorů. Velkolepá show je tady. Zdarma!

Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu 0,25, na který se sériová auta dostala až relativně nedávno... Snižovala jej i třináctipalcová ocelová kola s plnými kryty, dále pak jediné maličké vnější zpětné zrcátko u řidiče. Zmenšené modely při ofukování v aerodynamickém tunelu vykázaly hodnotu ještě mnohem nižší: 0,16, ale postrádaly spáry karoserie. Rozměry skutečného vozu zhruba odpovídaly tehdy novému Sciroccu II.

Nejen tříválcové diesely

Pod kapotou se nacházel malý naftový tříválec 1,2 l s nijak ohromujícím výkonem 33 kW (45 k). Pochopitelně postrádal přeplňování a třeba Fiat měl totožný výkon u produkční, rovněž atmosférické dieselové třináctistovky (také s ní jinak lehké Uno zrovna moc nejelo...). Experiment ale neměl trhat rekordy rychlostní, nýbrž ve spotřebě.

Výkon byl velmi záhy zvýšen pomocí turbodmychadla na 53 koní (39 kW) a k tomu se přidalo 98 N.m točivého momentu. Zvažovala se i kompresorem, tedy mechanicky přeplňovaná verze se 44 kW (60 k) a 117 N.m. Koncept měl však ukázat i potenciál zážehových pohonných jednotek v podobě čtyřválce 1,05 l s 55 kW (75 k) a 106 N.m. Nešlo však jen o litinový agregát používaný v Polu, dostal navíc „doping“, opět mechanický. Turbodiesel dosáhl stovky za 18,2 s a jel až 161 km/h, kompresorový nafťák se chlubil parametry 15,8 s a 186 km/h, tedy mnohem lepšími.

Start-stop

Základem konstrukce se stala modifikovaná platforma Golfu, ještě první generace, „dvojka“ byla tehdy teprve ve vývoji. K úspoře paliva přispěla u dieselů řídicí elektronika, praverze start-stopu byla založena na speciální spojce. Motor se vypínal samočinně, pokud běžel na volnoběh více než dvě sekundy. Když chtěl řidič auto znovu nastartovat, sešlápl pedál plynu, zařadil rychlost a tím pádem uvedl v činnost setrvačník.

Pamatujete se na Golf III Ecomatic? Ten podobnou myšlenku přinesl v roce 1994 do praxe, ale na dnešní všudypřítomnou rádobyekologickou (a občas pěkně otravnou) vychytávku bylo tehdy ještě příliš brzy. Své dodala i na dnešní dobu muší hmotnost 750 kg. Zadní náprava i karoserie využívaly dílů z plastů včetně laminátu.

Při 90 km/h spálil malý atmosférický nafťák jen 3,3 l, při stodvacítce pak 4,9 l/100 km. Turbodiesel vykazoval průměr 4,2 l/100 km a na jednu nádrž ujel až 1400 km. Kompresorová specifikace žádala o čtyři deci více, benzinová přeplňovaná varianta pak samozřejmě vyšších 7,9 l/100 km. Jde s největší pravděpodobností o laboratorní údaje, neexistuje víc než jeden prototyp, ve kterém se vystřídala dvojice pohonných jednotek 1,2 l bez a s turbem.

Manuál i automat

Dieselové verze používaly převodovku 4 + E, která přenášela sílu na přední kola. Šlo o obyčejnou pětistupňovou přímo řazenou skříň, ale poslední rychlost byla delší, aby se udržely nízko otáčky. S benzinovým motorem byl spřažen čtyřstupňový automat, který nepostrádal volnoběžku.

V interiéru bychom našli přístrojovou desku ne nepodobnou sériovým volkswagenům té doby. Analogové přístroje byly ovšem nahrazeny modernějšími digitálními, aby vypadaly více futuristicky. Čtyřramenný volant měly kupříkladu dvojkové Golfy GTD i „šíra“, konstruktéři jej mohli vzít odsud a také tak učinili.

Příď pro Passat B3

Šlo o designovou studii, Volkswagen nikdy ani neuvažoval o její hromadné výrobě. Na první pohled je zřejmé, odkud vycházeli stylisté při návrhu přídě Passatu B3, který se ukázal v roce 1988. Vypůjčil si z futuristického showcaru stylových podnětů dokonce několik, Auto 2000 už sedm let předtím postrádalo tradiční mřížku chladiče. Také odkazy na Golf II a odvozený sedan Jetta jsou více než jasné.

Prototyp schraňuje ve sbírkách tovární muzeum Volkswagenu, je k vidění ve wolfsburském Autostadtu, jen místo původních kol dostal časem litá z Golfu GTI. Šetrné vznětové motory vydržely německé značce i přes průšvih jménem Dieselgate do současnosti. Jen třídveřové hatchbacky nám rychle vymírají...

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje

Rijád, klíčový účastník konfliktu, čelí po vraždě…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Ekonomický decoupling Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Ekonomický decoupling

Hospodářský růst i u nás začíná vykazovat známky…

Plzeňská Škoda Electric představila nový elektrobus Plzeňská Škoda Electric představila nový elektrobus

Plzeňská Škoda Electric představila na pražském veletrhu…

 
Zdroj: RanWhenParked, VWClub.cz

Štítky Volkswagen Design

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Auto 2000: Takto si VW…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 



Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale... Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

První 16ventilový Golf uvedl VW na trh v roce 1985. Už o…

K mání je vzácný Golf GTI první generace. Stojí víc než ten současný K mání je vzácný Golf GTI první generace. Stojí víc než ten současný

Hledáte-li atraktivní hot hatch, jednou z variant je…

 



 
Lexus UX vstupuje na český trh. Pro lákavé ceny musíte spěchat!

Lexus UX vstupuje na český trh. Pro lákavé ceny musíte spěchat!

Dnes 15:50

Nejmenší SUV od Lexusu vstupuje na český trh s hodně lákavými cenami. Až však zaváděcí akční nabídka skončí, i tak bude levnější než prémiová konkurence.




Blesk.cz

Jasmina provedla Rytmusovi to, co nenávidí každý chlap! Jde o jeho chloubu

Jasmina provedla Rytmusovi to, co nenávidí každý…

Zatím Patrik Vrbovský (41) alias Rytmus a Jasmina Alagič (29) vrkali jako dvě hrdličky a dokonce se zasnoubili,…

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás bije! Kvůli majetku...

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás…

Dům plný nenávisti! Jak přiznávají manželé Stanislav (80) a Jana (75) Svitákovi, nedokážou  pochopit, koho to…

 

iSport.cz

Problém pro Motor, přišel kontumačně o dvě výhry. Prospal vzal vinu na sebe

Problém pro Motor, přišel kontumačně o dvě výhry.…

Hokejistům prvoligových Českých Budějovic byly kontumovány poslední vítězné zápasy v Kladně (3:2) a Ústí nad…

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak odešel z lavičky!

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak…

Má za sebou první sraz u slovenského národního týmu, a hned aby řešil náladovost svých hráčů. Lavičku, které…

 

Reflex.cz

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za pár let uvidíte, Rusko tu jaderné bloky stavět nebude!

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za…

Rusové to nebudou! Zmocněnec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška má jasno v tom, kdo by v Česku neměl…

Kdo získal Cenu Lidé a Země udělovanou v rámci soutěže Czech Press Photo 2018?

Kdo získal Cenu Lidé a Země udělovanou v rámci…

Marek Musil, volný fotograf, získal v letošním Czech Press Photo Cenu Lidé a Země. Čtenářům se nejvíce líbila…