Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

 

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí moderních aut. Lehký a v konzumaci paliva velmi skromný koncept VW předběhl v těchto ohledech dobu o tři dekády...

Projekt Auto 2000 ukazoval nové možnosti výroby automobilů a techniky pohonné soustavy s ohledem na spotřebu paliva. Vyhlásilo jej západoněmecké federální ministerstvo pro výzkum a technologie v roce 1978. Podnítilo domácí producenty, aby navrhli plně funkční prototypy, mnohem úspornější než ty vozy, které si tenkrát běžní zákazníci mohli koupit. A samo sem investovalo nemalou sumu: 110 milionů marek...

Základní požadavky stanovilo jednoduše: auta s hmotností mezi 1250 a 1700 kg měla spálit maximálně 9,5 l, těžší (1701-2150 kg) pak 11 l paliva na sto kilometrů. Musela být také všechna schopna uvézt čtveřici dospělých cestujících a k tomu ještě 400 kg zavazadel. Výkonem, velikostí i spolehlivostí se měla rovnat tehdejší nabídce trhu.

Vynikající aerodynamika

Volkswagen svůj příspěvek prezentoval poprvé stejně jako konkurence (konkrétně Daimler-Benz) na IAA 1981 ve Frankfurtu nad Mohanem. Dostal třídveřovou, 4010 mm dlouhou,1670 mm širokou a 1350 mm nízkou karoserii se šikmou zádí a masivním C-sloupkem. Kde si vzali inspiraci pro prosklené lomené zádě zádě designéři Mazdy 323 Coupé série BA, dvoumístné hybridní Hondy Insight ZE1 z přelomu milénia, Citroënu C4 Coupé první generace (Type L), případně osmé Hondy Civic (FN a FK)? Možná právě tady.

Auta na náplavce: Co vás čeká na výstavě Světa motorů. Velkolepá show je tady. Zdarma!

Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu 0,25, na který se sériová auta dostala až relativně nedávno... Snižovala jej i třináctipalcová ocelová kola s plnými kryty, dále pak jediné maličké vnější zpětné zrcátko u řidiče. Zmenšené modely při ofukování v aerodynamickém tunelu vykázaly hodnotu ještě mnohem nižší: 0,16, ale postrádaly spáry karoserie. Rozměry skutečného vozu zhruba odpovídaly tehdy novému Sciroccu II.

Nejen tříválcové diesely

Pod kapotou se nacházel malý naftový tříválec 1,2 l s nijak ohromujícím výkonem 33 kW (45 k). Pochopitelně postrádal přeplňování a třeba Fiat měl totožný výkon u produkční, rovněž atmosférické dieselové třináctistovky (také s ní jinak lehké Uno zrovna moc nejelo...). Experiment ale neměl trhat rekordy rychlostní, nýbrž ve spotřebě.

Výkon byl velmi záhy zvýšen pomocí turbodmychadla na 53 koní (39 kW) a k tomu se přidalo 98 N.m točivého momentu. Zvažovala se i kompresorem, tedy mechanicky přeplňovaná verze se 44 kW (60 k) a 117 N.m. Koncept měl však ukázat i potenciál zážehových pohonných jednotek v podobě čtyřválce 1,05 l s 55 kW (75 k) a 106 N.m. Nešlo však jen o litinový agregát používaný v Polu, dostal navíc „doping“, opět mechanický. Turbodiesel dosáhl stovky za 18,2 s a jel až 161 km/h, kompresorový nafťák se chlubil parametry 15,8 s a 186 km/h, tedy mnohem lepšími.

Start-stop

Základem konstrukce se stala modifikovaná platforma Golfu, ještě první generace, „dvojka“ byla tehdy teprve ve vývoji. K úspoře paliva přispěla u dieselů řídicí elektronika, praverze start-stopu byla založena na speciální spojce. Motor se vypínal samočinně, pokud běžel na volnoběh více než dvě sekundy. Když chtěl řidič auto znovu nastartovat, sešlápl pedál plynu, zařadil rychlost a tím pádem uvedl v činnost setrvačník.

Pamatujete se na Golf III Ecomatic? Ten podobnou myšlenku přinesl v roce 1994 do praxe, ale na dnešní všudypřítomnou rádobyekologickou (a občas pěkně otravnou) vychytávku bylo tehdy ještě příliš brzy. Své dodala i na dnešní dobu muší hmotnost 750 kg. Zadní náprava i karoserie využívaly dílů z plastů včetně laminátu.

Při 90 km/h spálil malý atmosférický nafťák jen 3,3 l, při stodvacítce pak 4,9 l/100 km. Turbodiesel vykazoval průměr 4,2 l/100 km a na jednu nádrž ujel až 1400 km. Kompresorová specifikace žádala o čtyři deci více, benzinová přeplňovaná varianta pak samozřejmě vyšších 7,9 l/100 km. Jde s největší pravděpodobností o laboratorní údaje, neexistuje víc než jeden prototyp, ve kterém se vystřídala dvojice pohonných jednotek 1,2 l bez a s turbem.

Manuál i automat

Dieselové verze používaly převodovku 4 + E, která přenášela sílu na přední kola. Šlo o obyčejnou pětistupňovou přímo řazenou skříň, ale poslední rychlost byla delší, aby se udržely nízko otáčky. S benzinovým motorem byl spřažen čtyřstupňový automat, který nepostrádal volnoběžku.

V interiéru bychom našli přístrojovou desku ne nepodobnou sériovým volkswagenům té doby. Analogové přístroje byly ovšem nahrazeny modernějšími digitálními, aby vypadaly více futuristicky. Čtyřramenný volant měly kupříkladu dvojkové Golfy GTD i „šíra“, konstruktéři jej mohli vzít odsud a také tak učinili.

Příď pro Passat B3

Šlo o designovou studii, Volkswagen nikdy ani neuvažoval o její hromadné výrobě. Na první pohled je zřejmé, odkud vycházeli stylisté při návrhu přídě Passatu B3, který se ukázal v roce 1988. Vypůjčil si z futuristického showcaru stylových podnětů dokonce několik, Auto 2000 už sedm let předtím postrádalo tradiční mřížku chladiče. Také odkazy na Golf II a odvozený sedan Jetta jsou více než jasné.

Prototyp schraňuje ve sbírkách tovární muzeum Volkswagenu, je k vidění ve wolfsburském Autostadtu, jen místo původních kol dostal časem litá z Golfu GTI. Šetrné vznětové motory vydržely německé značce i přes průšvih jménem Dieselgate do současnosti. Jen třídveřové hatchbacky nám rychle vymírají...

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb

Z německých voleb mohou mít Češi radost. A to dokonce…

Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace

Ke sjednocení parkovacího systému ve všech městských…

Čínská Alibaba chce vybudovat globální logistickou síť, investuje přes 331 miliard korun Čínská Alibaba chce vybudovat globální logistickou síť, investuje přes 331 miliard korun

S cílem posílit zahraniční expanzi čínská internetová…

Lesy České republiky blokují přes čtvrt miliardy pro ostatní věřitele Lesy České republiky blokují přes čtvrt miliardy pro ostatní věřitele

Trable s Lesy ČR provázejí krach lesnické firmy Less…

 
Zdroj: RanWhenParked, VWClub.cz

Štítky Volkswagen Design

 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Auto 2000: Takto si VW…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



VW Golf 928 s osmiválcem a zadním pohonem. Proč je tohle úprava naruby? VW Golf 928 s osmiválcem a zadním pohonem. Proč je tohle úprava naruby?

Některým dnešním automobilovým kreacím se už snad ani…

VW Golf I: Konec výroby po 35 letech VW Golf I: Konec výroby po 35 letech

Vůz, který je dnes často považován za první moderní…

 



 
Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

Dnes 08:00

„Musíš vytáhnout sytič“, říkával mi děda, když jsem začínal jezdit s jeho Škodou 120L z roku 1985. Starší motoristé to jistě znají, ale co ti mladší? Ti se s tímto pojmem v praxi možná ani nesetkali. Takže, kdy a proč se používal sytič?




Blesk.cz

Havlová o smrti Jana Třísky (†80): Byl Vaškův nejlepší kamarád, boží cesty jsou nevyzpytatelné

Havlová o smrti Jana Třísky (†80): Byl Vaškův…

Jednou z blízkých přítelkyň legendárního herce Jana Třísky (†80) je také bývalá první dáma Dagmar Havlová (64).…

Policisté hledají muže, kteří ukradli tablet: První loupež připravil, druhý s ním utekl

Policisté hledají muže, kteří ukradli tablet: První…

Obvyklou krádež tabletu z obchodu vyšetřují policisté z Prahy. Ve Vinohradské ulici tu dva muži přišli do…

 

iSport.cz

Zacha zazářil proti Ottawě třemi body. Úřadovali i Pastrňák s Chytilem

Zacha zazářil proti Ottawě třemi body. Úřadovali i…

Pavel Zacha z New Jersey zazářil v pondělním přípravném utkání NHL v Summerside a třemi body za dvě branky a…

Limberský přijal omluvu za hrubý faul: Odpouštím ti, ať je trest co nejmenší

Limberský přijal omluvu za hrubý faul: Odpouštím ti,…

Má za sebou náročnou operaci zlomeného jařmového oblouku. David Limberský si od fotbalu na delší dobu odpočine,…

 

Reflex.cz

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…

Odešla božská Tornádo Lou. V 88 letech zemřela herečka Květa Fialová

Odešla božská Tornádo Lou. V 88 letech zemřela…

Ve věku 88 let dnes ráno po dlouhé nemoci zemřela herečka Květa Fialová. Informaci České televize ČTK potvrdil…