Evropské Automobily roku: Volkswagen Golf (1992)

 

Třetí Golf znamenal možná nejradikálnější tvarovou revoluci v dějinách legendy z Wolfsburgu. Vzniklo jich skoro pět milionů.

Volkswagen Golf se stal za svého dlouhého života v Evropě měřítkem kategorie nižší střední třídy. Vždyť sami Němci jí říkají „Golf-Klasse“. Třetí generace, interně Typ 1H, přinesla velký tvarový odklon od prvních dvou, navrhl ji velmi známý Američan J Mays, který později proslul u Fordu. Hodně se zaoblila, zmizela i kulatá přední světla ve prospěch oválných ve tvaru mandlí. Široký C-sloupek, poznávací znamení všech Golfů, ale zůstal a ještě narostl. Což ovšem vzbudilo nemalou kritiku, protože výhled šikmo vzad nebyl valný.

Se čtyřmi i šesti válci

Základním motorem (všechny měly rozvod OHC) v nabídce byl čtyřválec 1390 cm3 s výkonem 44 kW. Větší 1781 cm3 měl 55 kW, existoval však dále i v silnější verzi 66 kW. Osmiventilový dvoulitr (1984 cm3) nejen pro GTI dával 85 kW. Stranou nezůstali ani příznivci nafty: měli na výběr atmosférický předkomůrkový diesel 1896 cm3/47 kW, případně 55 kW s turbem. Benzinové čtrnáctistovky, pro některé trhy se sníženým výkonem na 40 kW, se kombinovaly s čtyřstupňovými převodovkami, za „ozubené kolečko navíc“ se zpočátku připlácelo.

Spolu se slabšími sourozenci se začala hned nabízet i špičková verze VR6 s unikátním šestiválcem 2792 cm3. Motor měl jen patnáctistupňové rozevření válců, jedinou hlavu, ale dva řetězem poháněné vačkové hřídele, sedmkrát uložený klikový a v první verzi poskytoval 128 kW. Označení VR spojovalo vidlicovou a řadovou konfiguraci. Golfík s ním upaloval 225 km/h a z klidu na stovku akceleroval během 7,6 s. Až do té doby se takto velký motor v sériových vozech kompaktní řady neobjevil.

Přes čtyři metry

Podvozek platformy A3 s rozvorem 2475 mm používal trojúhelníková ramena a vzpěry McPherson vpředu a klikovou nápravu, tedy s rameny vlečenými vzadu. Ta byla spojena torzní příčkou. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Základní verze Golfu si musely vystačit se zadními bubnovými brzdami, 1.8 GT, dvoulitry a VR6 měly ke kotoučům standardně také ABS. Hřebenové řízení nepostrádalo posilovač. Do zavazadelníku se vešlo 330 l bagáže, po sklopení zadní lavice až 1462 l při zaplnění celého prostoru. Víko sahalo navíc konečně až k nárazníku. Palivová nádrž pojala 55 l pohonných hmot.

Základní výbava CL měla černé nelakované nárazníky, podle nich jste ji bezpečně poznali. Vyšší GL už nabídla kromě kompletního laku velurové čalounění, dělená zadní sedadla, vyhřívaná elektrická zrcátka a centrální zamykání. Sportovní GT dostala tvrdší podvozek, čtrnáctipalcová kola, sportovnější sedačky a palubní počítač. GTI a VR6 se mohly pochlubit třeba koženým volantem, mlhovkami a ještě o palec většími ráfky.

Bestseller konečně na délku přesáhl čtyřmetrovou hranici, měřil 4,02 m. Tedy coby tří- a pětidveřový hatchback, obě karosářské varianty se začaly vyrábět v srpnu 1991. Podle provedení vážil třetí Golf 960-1380 kg, nárůst hmotnosti si vynutilo posílení pasivní bezpečnosti včetně výztuh dveří. Následoval titul evropského Automobilu roku. Také vůbec první pro značku, ani předchůdci na něj nikdy nedosáhli.

Kabriolety i kombi

Od srpna 1992 bylo k mání ostré GTI s výkonnějším a úspornějším (až o 1,5 l v reálu) šestnáctiventilovým dvoulitrem o výkonu 110 kW. Modely s legendární zkratkou se však od těch levnějších a slabších lišily jen málo. Mezeru v paletě benzinových jednotek vyplnila šestnáctistovka (1598 cm3) s 55 kW, motor 1,8 l/66 kW se dodával i jako čtyřkolka Syncro a pro ty, kdo nechtěli ve svém VR6 řadit, měl VW připravený automat se čtyřmi rychlostmi.

V září 1993 začala výroba kabrioletu, pro Volkswagen jej stavěla karosárna Karmann. Nahradil předchůdce, který byl postaven na bází první generace! Ochranný oblouk mu zůstal i nadále, stejně jako klasická plátěná střecha. Do vyšší zádi se vešlo 270 l zavazadel, vstupní otvor pochopitelně nebyl nijak velký. Výbavu napříč všemi modely a podobami rozšířily čelní vzduchové vaky, zatím na přání.

Ve stejné době se totiž objevilo i mnohem praktičtější kombi Variant, poprvé v této řadě. Sedan s pozměněnou přídí, který naběhl do výroby ještě v jedenadevadesátém, byl marketingově odlišen. V Evropě se mu říkalo Vento, na většině ostatních trhů zůstalo jméno Jetta. Ve čtyřiadevadesátém přišel ještě silnější VR6 převrtaný na 2,9 l (2861 cm3/140 kW). Dodával se výhradně s pohonem všech kol. Nový motor 1595 cm3 měl 74 kW a alternativně i čtyřstupňový měničový automat, starší šestnáctistovky však pokračovaly dále.

Úsporné alternativy

Alternativu představoval Golf Ecomatic s dieselem 1,9 l/47 kW a systémem SNA (Schwungnutzautomatik). Nešlo o nic jiného než o dnes běžný start-stop. Při dojíždění například k semaforu se po sundání nohy z plynu motor 5 s čekal, než se sám vypnul a po zařazení rychlosti (včetně zpátečky) a stisku plynového pedálu zase naskočil. Spojka byla samočinná a posilovač řízení dostal přídavné elektrické čerpadlo, které bdělo nad vozem právě při zhasnutém agregátu.

Takové Golfy jezdily v průměru za 5,5 l nafty, ale uvedení úsporných přímovstřikových naftových čtyřválců 1,9 l poslalo tuto modifikaci se složitou a nákladnou technikou rychle do výslužby... Nejdříve se v listopadu 1993 představil TDI se 66 kW, v srpnu 1995 pak atmosférický SDI se 47 kW. Elektromobilů City Stromer s elektromotorem o výkonu 17,6 kW bylo v polovině 90. let postaveno 250 kusů, síla stačila na dosažení rychlosti 100 km/h. Na jedno nabití šestnáctky baterií uložených vpředu a v zavazadelníku ujely 40-70 km a byly vybaveny naftovým topením.

Limitované edice

Na podzim 1995 přišly zážehové motory 1,4 a 1,6 l na vícebodové vstřikování paliva. Karburátory už trojkový Golf nikdy neměl, musel být připraven na normu Euro 1. Turbodiesel se dostal i do kabrioletu! Zmizely černé nárazníky nejlevnějších verzí, lehounce se zaoblily boční ukazatele směru na předních blatnících a od té doby už neexistovaly vozy bez airbagu řidiče.

V sezóně 1996, kdy se objevil výkonnější 1.9 TDI/81 kW, vznikl omezený počet kusů Golfu GTI v výroční sérii ke 20 letům ostrého modelu první generace, bylo jich tisíc. Volkswagen ovšem s legendární zkratkou hazardoval, protože existovalo i limitované GTI TDI, právě s nejvýkonnějším „nafťákem“. Ten dostal turbo s proměnnou geometrií lopatek. Ne, nešlo o GTD, to ale rovněž trojkový Golf neminulo, jak s původními 1.9 TD, tak i novějšími přímovstřikovými. Limitek bylo jinak bezpočet. Volkswagen sponzoroval turné slavných kapel, takže se objevily modely Rolling Stones (jeden hatchback s atmosférickým dieselem SDI vlastnila rodina autora článku), Pink Floyd a Bon Jovi. Zajímavý byl Kid s dětskými motivy včetně těch na polokožených anatomických sedadlech.

Jmenujme dále alespoň edice Europe, Savoy, New Orleans, Avenue, Movie, Family. Generation a Joker. 264 aut v provedení Harlekin (1996) mělo různobarevné panely karoserie. Ty se nelakovaly každý zvlášť, ale prohazovaly mezi postavenými vozy navzájem! Volkswagen se tady inspiroval u Fiatu a jeho Punta, to se ale koupit běžně nedalo. U nás se prodával dále třeba Rabbit s emblémem králíka na masce, název odkazoval na americký model původní „jedničky“. Byl jich opravdu bezpočet... Pro Severní Ameriku se vyráběly Trek a K2 s nosiči, v prvním případě horským kolem a ve druhém s lyžemi či snowboardem.

Soutěže

Golf třetí generace samozřejmě závodil. I když kupříkladu v rallye nebyl zdaleka tak úspěšný jako předchůdce, zejména GTI. V roce 1992 se rozběhl vývoj projektu A59. Šlo o stroj poháněný vstřikovacím pětiventilovým dvoulitrem 1999 cm3/202 kW. Nechybělo mu turbodmychadlo a stálá čtyřkolka spojená s šestistupňovou manuální převodovkou ani víceprvková zadní náprava. Auto s třemi větracími otvory v kapotě a decentním spoilerem na třetích dveřích bylo schopné jet až 270 km/h, ale zůstalo pouze u dvou kusů. Jeden je dodnes v továrním muzeu, druhý pak v soukromých rukou.

Volkswagen se zaměřil na tzv. formuli 2, tedy vozy s dvoulitrovými nepřeplňovanými motory a jednou poháněnou nápravou. Zde představil i okřídlený kitový speciál, ten to dotáhl až na 206 kW, ano, bez dopingu. Auta startovala v soukromých rukou, tovární tým tehdy v rallye nepůsobil. Nejznámějším pilotem byl Alister McRae, bratr Colina, který debutoval na RAC 1996.

Kabriolet pokračuje

Vraťme se ale k sérii. V září 1996 se stalo standardem ABS, nově bez regulace brzdného účinku vzadu, kola byla ovládána elektronickou cestou individuálně. V témže roce se podařilo dosáhnout významného milníku, vznikl dvacetimiliontý Golf od počátku kariéry tohoto modelu, pokoření hranice tedy trvalo 22 let. Hatchbacky se rozloučily s linkami jako první v prosinci roku 1997, pro poslední modelový rok dostaly na přání i boční airbagy a názvy výbav CL a GL vystřídaly Comfortline a Trendline.

V Ženevě 1998 měl premiéru modernizovaný kabriolet. Dostal příď z Golfu IV, který se poprvé objevil ve výstavní premiéře na IAA 1997. Proporce však jasně říkaly, že jde o lehce přepracovanou „trojku“. To samé platilo o interiéru, který dostal kromě kvalitnějších materiálů hlavně nový volant z nástupce. Výroba kombi Variant skončila v únoru 1999 (to vizuální změnou neprošlo), otevřená verze dožila díky limitované Last Edition až do května 2002, poslední exempláře se vozily z Mexika. Celkem vzniklo 4.960.000 kusů všech verzí, z toho 4.085.300 hatchbacků a 164.234 kabrioletů.

I na Slovensku

Dnes ze silnic mizí, koroze je neúprosná, ale první ročníky s ní měly obecně problémy, stejně jako překvapivě s kvalitou zpracování. Na té si dnes Volkswagen zakládá. Spoustu kusů postihl tuning, a to zdaleka nejen ten profesionální. Motory VR6 umíraly v rukou nezkušených řidičů, proto jsou velmi vzácné, obzvláště v původním stavu. Ladiči z nich díky kompresorům a turbům uměli dostat i 600 koní, ale pochopitelně na úkor spolehlivosti. TDI zase stačil jednoduchý chiptuning. Volkswagen v první polovině 90. let navíc sužovaly finanční problémy, proto onen pokles kvality...

Třetí Golf se kromě základní továrny ve Wolfsburgu a mexické Puebly, kde se rodily exempláře hlavně pro Severní Ameriku, vyráběl i bratislavském závodě Volkswagenu, belgickém Bruselu a tradičně jihoafrickém Uitenhage.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky

Ruská zemědělská inspekce dnes zavedla dočasné omezení…

Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc

Počet nově zahájených exekucí v roce 2016 proti…

Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) loni klesl…

Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na…

 
Zdroj: Svět motorů, Wikipedia
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Demontáž motoru během několika sekund (video) Demontáž motoru během několika sekund (video)

Řidič Volkswagenu Golf předvádí, že motor lze dostat z…

Video: Babička prodává Volkswagen Golf Video: Babička prodává Volkswagen Golf

Kupujete výhodně lehce ojetý Golf od milé babičky? Věřte,…

 



 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to není dobrá zpráva

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to…

Velká Británie dnes oficiálně začne, co si Britové odhlasovali už loni v červnu: odchod z EU. Nikdo sice zatím…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na dně, tvrdí legenda Mašek

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na…

V pořadí 287. derby mezi Slavií a Spartou klepe na dveře. Už v neděli se chystá fotbalový svátek v rámci 22.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…