Evropské Automobily roku: Volkswagen Golf (1992)

 

Třetí Golf znamenal možná nejradikálnější tvarovou revoluci v dějinách legendy z Wolfsburgu. Vzniklo jich skoro pět milionů.

Volkswagen Golf se stal za svého dlouhého života v Evropě měřítkem kategorie nižší střední třídy. Vždyť sami Němci jí říkají „Golf-Klasse“. Třetí generace, interně Typ 1H, přinesla velký tvarový odklon od prvních dvou, navrhl ji velmi známý Američan J Mays, který později proslul u Fordu. Hodně se zaoblila, zmizela i kulatá přední světla ve prospěch oválných ve tvaru mandlí. Široký C-sloupek, poznávací znamení všech Golfů, ale zůstal a ještě narostl. Což ovšem vzbudilo nemalou kritiku, protože výhled šikmo vzad nebyl valný.

Se čtyřmi i šesti válci

Základním motorem (všechny měly rozvod OHC) v nabídce byl čtyřválec 1390 cm3 s výkonem 44 kW. Větší 1781 cm3 měl 55 kW, existoval však dále i v silnější verzi 66 kW. Osmiventilový dvoulitr (1984 cm3) nejen pro GTI dával 85 kW. Stranou nezůstali ani příznivci nafty: měli na výběr atmosférický předkomůrkový diesel 1896 cm3/47 kW, případně 55 kW s turbem. Benzinové čtrnáctistovky, pro některé trhy se sníženým výkonem na 40 kW, se kombinovaly s čtyřstupňovými převodovkami, za „ozubené kolečko navíc“ se zpočátku připlácelo.

Spolu se slabšími sourozenci se začala hned nabízet i špičková verze VR6 s unikátním šestiválcem 2792 cm3. Motor měl jen patnáctistupňové rozevření válců, jedinou hlavu, ale dva řetězem poháněné vačkové hřídele, sedmkrát uložený klikový a v první verzi poskytoval 128 kW. Označení VR spojovalo vidlicovou a řadovou konfiguraci. Golfík s ním upaloval 225 km/h a z klidu na stovku akceleroval během 7,6 s. Až do té doby se takto velký motor v sériových vozech kompaktní řady neobjevil.

Přes čtyři metry

Podvozek platformy A3 s rozvorem 2475 mm používal trojúhelníková ramena a vzpěry McPherson vpředu a klikovou nápravu, tedy s rameny vlečenými vzadu. Ta byla spojena torzní příčkou. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Základní verze Golfu si musely vystačit se zadními bubnovými brzdami, 1.8 GT, dvoulitry a VR6 měly ke kotoučům standardně také ABS. Hřebenové řízení nepostrádalo posilovač. Do zavazadelníku se vešlo 330 l bagáže, po sklopení zadní lavice až 1462 l při zaplnění celého prostoru. Víko sahalo navíc konečně až k nárazníku. Palivová nádrž pojala 55 l pohonných hmot.

Základní výbava CL měla černé nelakované nárazníky, podle nich jste ji bezpečně poznali. Vyšší GL už nabídla kromě kompletního laku velurové čalounění, dělená zadní sedadla, vyhřívaná elektrická zrcátka a centrální zamykání. Sportovní GT dostala tvrdší podvozek, čtrnáctipalcová kola, sportovnější sedačky a palubní počítač. GTI a VR6 se mohly pochlubit třeba koženým volantem, mlhovkami a ještě o palec většími ráfky.

Bestseller konečně na délku přesáhl čtyřmetrovou hranici, měřil 4,02 m. Tedy coby tří- a pětidveřový hatchback, obě karosářské varianty se začaly vyrábět v srpnu 1991. Podle provedení vážil třetí Golf 960-1380 kg, nárůst hmotnosti si vynutilo posílení pasivní bezpečnosti včetně výztuh dveří. Následoval titul evropského Automobilu roku. Také vůbec první pro značku, ani předchůdci na něj nikdy nedosáhli.

Kabriolety i kombi

Od srpna 1992 bylo k mání ostré GTI s výkonnějším a úspornějším (až o 1,5 l v reálu) šestnáctiventilovým dvoulitrem o výkonu 110 kW. Modely s legendární zkratkou se však od těch levnějších a slabších lišily jen málo. Mezeru v paletě benzinových jednotek vyplnila šestnáctistovka (1598 cm3) s 55 kW, motor 1,8 l/66 kW se dodával i jako čtyřkolka Syncro a pro ty, kdo nechtěli ve svém VR6 řadit, měl VW připravený automat se čtyřmi rychlostmi.

V září 1993 začala výroba kabrioletu, pro Volkswagen jej stavěla karosárna Karmann. Nahradil předchůdce, který byl postaven na bází první generace! Ochranný oblouk mu zůstal i nadále, stejně jako klasická plátěná střecha. Do vyšší zádi se vešlo 270 l zavazadel, vstupní otvor pochopitelně nebyl nijak velký. Výbavu napříč všemi modely a podobami rozšířily čelní vzduchové vaky, zatím na přání.

Ve stejné době se totiž objevilo i mnohem praktičtější kombi Variant, poprvé v této řadě. Sedan s pozměněnou přídí, který naběhl do výroby ještě v jedenadevadesátém, byl marketingově odlišen. V Evropě se mu říkalo Vento, na většině ostatních trhů zůstalo jméno Jetta. Ve čtyřiadevadesátém přišel ještě silnější VR6 převrtaný na 2,9 l (2861 cm3/140 kW). Dodával se výhradně s pohonem všech kol. Nový motor 1595 cm3 měl 74 kW a alternativně i čtyřstupňový měničový automat, starší šestnáctistovky však pokračovaly dále.

Úsporné alternativy

Alternativu představoval Golf Ecomatic s dieselem 1,9 l/47 kW a systémem SNA (Schwungnutzautomatik). Nešlo o nic jiného než o dnes běžný start-stop. Při dojíždění například k semaforu se po sundání nohy z plynu motor 5 s čekal, než se sám vypnul a po zařazení rychlosti (včetně zpátečky) a stisku plynového pedálu zase naskočil. Spojka byla samočinná a posilovač řízení dostal přídavné elektrické čerpadlo, které bdělo nad vozem právě při zhasnutém agregátu.

Takové Golfy jezdily v průměru za 5,5 l nafty, ale uvedení úsporných přímovstřikových naftových čtyřválců 1,9 l poslalo tuto modifikaci se složitou a nákladnou technikou rychle do výslužby... Nejdříve se v listopadu 1993 představil TDI se 66 kW, v srpnu 1995 pak atmosférický SDI se 47 kW. Elektromobilů City Stromer s elektromotorem o výkonu 17,6 kW bylo v polovině 90. let postaveno 250 kusů, síla stačila na dosažení rychlosti 100 km/h. Na jedno nabití šestnáctky baterií uložených vpředu a v zavazadelníku ujely 40-70 km a byly vybaveny naftovým topením.

Limitované edice

Na podzim 1995 přišly zážehové motory 1,4 a 1,6 l na vícebodové vstřikování paliva. Karburátory už trojkový Golf nikdy neměl, musel být připraven na normu Euro 1. Turbodiesel se dostal i do kabrioletu! Zmizely černé nárazníky nejlevnějších verzí, lehounce se zaoblily boční ukazatele směru na předních blatnících a od té doby už neexistovaly vozy bez airbagu řidiče.

V sezóně 1996, kdy se objevil výkonnější 1.9 TDI/81 kW, vznikl omezený počet kusů Golfu GTI v výroční sérii ke 20 letům ostrého modelu první generace, bylo jich tisíc. Volkswagen ovšem s legendární zkratkou hazardoval, protože existovalo i limitované GTI TDI, právě s nejvýkonnějším „nafťákem“. Ten dostal turbo s proměnnou geometrií lopatek. Ne, nešlo o GTD, to ale rovněž trojkový Golf neminulo, jak s původními 1.9 TD, tak i novějšími přímovstřikovými. Limitek bylo jinak bezpočet. Volkswagen sponzoroval turné slavných kapel, takže se objevily modely Rolling Stones (jeden hatchback s atmosférickým dieselem SDI vlastnila rodina autora článku), Pink Floyd a Bon Jovi. Zajímavý byl Kid s dětskými motivy včetně těch na polokožených anatomických sedadlech.

Jmenujme dále alespoň edice Europe, Savoy, New Orleans, Avenue, Movie, Family. Generation a Joker. 264 aut v provedení Harlekin (1996) mělo různobarevné panely karoserie. Ty se nelakovaly každý zvlášť, ale prohazovaly mezi postavenými vozy navzájem! Volkswagen se tady inspiroval u Fiatu a jeho Punta, to se ale koupit běžně nedalo. U nás se prodával dále třeba Rabbit s emblémem králíka na masce, název odkazoval na americký model původní „jedničky“. Byl jich opravdu bezpočet... Pro Severní Ameriku se vyráběly Trek a K2 s nosiči, v prvním případě horským kolem a ve druhém s lyžemi či snowboardem.

Soutěže

Golf třetí generace samozřejmě závodil. I když kupříkladu v rallye nebyl zdaleka tak úspěšný jako předchůdce, zejména GTI. V roce 1992 se rozběhl vývoj projektu A59. Šlo o stroj poháněný vstřikovacím pětiventilovým dvoulitrem 1999 cm3/202 kW. Nechybělo mu turbodmychadlo a stálá čtyřkolka spojená s šestistupňovou manuální převodovkou ani víceprvková zadní náprava. Auto s třemi větracími otvory v kapotě a decentním spoilerem na třetích dveřích bylo schopné jet až 270 km/h, ale zůstalo pouze u dvou kusů. Jeden je dodnes v továrním muzeu, druhý pak v soukromých rukou.

Volkswagen se zaměřil na tzv. formuli 2, tedy vozy s dvoulitrovými nepřeplňovanými motory a jednou poháněnou nápravou. Zde představil i okřídlený kitový speciál, ten to dotáhl až na 206 kW, ano, bez dopingu. Auta startovala v soukromých rukou, tovární tým tehdy v rallye nepůsobil. Nejznámějším pilotem byl Alister McRae, bratr Colina, který debutoval na RAC 1996.

Kabriolet pokračuje

Vraťme se ale k sérii. V září 1996 se stalo standardem ABS, nově bez regulace brzdného účinku vzadu, kola byla ovládána elektronickou cestou individuálně. V témže roce se podařilo dosáhnout významného milníku, vznikl dvacetimiliontý Golf od počátku kariéry tohoto modelu, pokoření hranice tedy trvalo 22 let. Hatchbacky se rozloučily s linkami jako první v prosinci roku 1997, pro poslední modelový rok dostaly na přání i boční airbagy a názvy výbav CL a GL vystřídaly Comfortline a Trendline.

V Ženevě 1998 měl premiéru modernizovaný kabriolet. Dostal příď z Golfu IV, který se poprvé objevil ve výstavní premiéře na IAA 1997. Proporce však jasně říkaly, že jde o lehce přepracovanou „trojku“. To samé platilo o interiéru, který dostal kromě kvalitnějších materiálů hlavně nový volant z nástupce. Výroba kombi Variant skončila v únoru 1999 (to vizuální změnou neprošlo), otevřená verze dožila díky limitované Last Edition až do května 2002, poslední exempláře se vozily z Mexika. Celkem vzniklo 4.960.000 kusů všech verzí, z toho 4.085.300 hatchbacků a 164.234 kabrioletů.

I na Slovensku

Dnes ze silnic mizí, koroze je neúprosná, ale první ročníky s ní měly obecně problémy, stejně jako překvapivě s kvalitou zpracování. Na té si dnes Volkswagen zakládá. Spoustu kusů postihl tuning, a to zdaleka nejen ten profesionální. Motory VR6 umíraly v rukou nezkušených řidičů, proto jsou velmi vzácné, obzvláště v původním stavu. Ladiči z nich díky kompresorům a turbům uměli dostat i 600 koní, ale pochopitelně na úkor spolehlivosti. TDI zase stačil jednoduchý chiptuning. Volkswagen v první polovině 90. let navíc sužovaly finanční problémy, proto onen pokles kvality...

Třetí Golf se kromě základní továrny ve Wolfsburgu a mexické Puebly, kde se rodily exempláře hlavně pro Severní Ameriku, vyráběl i bratislavském závodě Volkswagenu, belgickém Bruselu a tradičně jihoafrickém Uitenhage.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla chce po dodavatelích zpět část vyplacených peněz, aby vykázala vyšší zisk Tesla chce po dodavatelích zpět část vyplacených peněz, aby vykázala vyšší zisk

Americký výrobce elektromobilů Tesla žádá některé své…

Střelec v Torontu zabil ženu a dalších třináct zranil Střelec v Torontu zabil ženu a dalších třináct zranil

Střelec v největším kanadském městě Torontu zabil v…

Zápisník Jany Havligerové: Politika na úrovni Zápisník Jany Havligerové: Politika na úrovni

Hnutí ANO po zásahu předsedy Andreje Babiše zamíchalo…

Ze severních Čech je magnet na developerské investice Ze severních Čech je magnet na developerské investice

E-shopy, přepravní firmy i dodavatelé automobilek…

 
Zdroj: Svět motorů, Wikipedia

Štítky Volkswagen Golf Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Demontáž motoru během několika sekund (video) Demontáž motoru během několika sekund (video)

Řidič Volkswagenu Golf předvádí, že motor lze dostat z…

Video: Babička prodává Volkswagen Golf Video: Babička prodává Volkswagen Golf

Kupujete výhodně lehce ojetý Golf od milé babičky? Věřte,…

 



 
To nejlepší od mrtvých značek: Pontiac a jeho sportovci ve velké galerii

To nejlepší od mrtvých značek: Pontiac a jeho sportovci ve velké galerii

Dnes 08:00

Pontiac měl ve své dlouhé historii řadu zajímavých modelů. Nejvíce pozornosti k této značce v dobách její největší slávy a vlastně i dnes přitahují její sportovně laděné modely.




Blesk.cz

Zvětšená prostata může ovlivnit i váš výkon v posteli!

Zvětšená prostata může ovlivnit i váš výkon v posteli!

Problémy s prostatou se týkají až 80 % mužů. Nikdo před nimi není v bezpečí. Pro mnoho z nich je to navíc zcela…

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o 168 milionů dolarů?

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o…

Svatební den. Bílé šaty. Smoking. Hosté, kteří s námi sdílí radost, a víra, že takhle zalité sluncem s bílými…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Komunální volby přehledně: Vše podstatné na jednom místě

Komunální volby přehledně: Vše podstatné na jednom místě

Hned první říjnový víkend si půjdeme zvolit nové zastupitele obcí a měst. Volit se bude úplně všude (krom…

Do Ugandy na Mount Elgon aneb Jak jsme našli kávovou horu

Do Ugandy na Mount Elgon aneb Jak jsme našli kávovou horu

Legenda o kávě říká, že její účinky náhodně objevil etiopský pasáček koz. Všiml si, že jeho zvířata nápadně…